2020-05-14, 00:11
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Spanien, fakta

5% har antikroppar.
47 miljoner invånare.
2,35 miljoner smittade.
27 100 döda.
1,15 procent dödlighet

Slutsats, sk. Flockimmunitet.

60% smittade i Sverige, ger 69 000 döda.

Konsekvens: restriktionerna kommer att pågå ända tills ett verksamt vaccin finns.
Nej det är inte fakta. Proverna togs 27 april. När man i USA testade sådana man visste haft C19 så utvecklade alla antikroppar men en del först så sent som 3 veckor efter första symptom. Slutsatsen var att man måste åtminstone vänta 2 veckor efter symptom för att få en hyfsad bild. Det innebär att du får räkna bakåt 2 veckor från den 27:e april, kanske med nån slags fördelning beroende på vilket prov som använts. Detaljerna hittar jag inte men det spanska provet börjar med ett snabbtest med 80% känslighet och sen om patienten medger, görs ett riktigt test med hög känslighet. Hur många som sagt nej till det andra testet framkommer ej, ej heller om de räknas in.
Citera
2020-05-14, 00:11
Medlem
selusts avatar
Hur/var vänder man sig om man vill göra ett antikroppstest?
Citera
2020-05-14, 00:12
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I nattpasset på Flashback är det ganska skralt med Sverigevänner, ja.

Fast Spanien faktiskt har 27,100 döda på 5% antikroppar så är nog de kandidater för att ha skött det sämst i världen, om man nu ska peka finger. Det motsvarar att Sverige har 3% antikroppar nu.

Misstänker att vi har viss hjälp av vår mer folkskygga kultur, och de har rätt tänk iaf. Dock hade de nog sluppit en så pass hård lockdown om de varit tidigare ute.

Jag tycker det ger ett bättre intryck av Sverige om strategin skiter sig och folk är medvetna om att inte alla var med i "Swedish internet defense force", som jag sett folk på Reddit uttrycka det.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är detta jag finner värst, i det initiala skedet var läget väldigt osäkert och data pekade på 2-3% dödlighet och upp till 10 % med behov av intensivvård.
Men... vi gör redan då i stort sett ingenting.
Ett gigantiskt experiment på befolkningen.
Och dessutom utför vi i samband med det i stort sett minst testing i världen, varför har inte vi med vår strategi förekommit Spanien med antikroppstester?

Måste såklart bero på att Tengele inte vill göra tester för tidigt. Bättre att låta folk hoppas på flockimmunitet än att krossa drömmarna med ett test som visar verkligheten. Tengele måste ju ha höga siffror på sina tester för att kunna fortsätta pladdra om flockimmunitet
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Men det är ju baserat på att 5% i Spanien hade mätbara antikroppar i någon undersökning som publicerades idag.

Och jag menar att det inte går att göra så. För jag tror det finns miljoner smittade bara i Madrid. Och andra hotspots i landet.
Citera
Medlem
Wawawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
15000 personer testades så den är väldigt stor den också.

15000 totalt per New York? Det ger isåfall ca 3000 per borough och har de brutet ned på antal invånare är det betydlig förre på tex staten island.
Citera
2020-05-14, 00:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Hur/var vänder man sig om man vill göra ett antikroppstest?

Åk till Island. De testar alla besökare...
Citera
2020-05-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sveriges strategi handlar inte om att uppnå flockimmunitet. Den handlar om att platta ut kurvan med smittspridning, så att vården hinner med. Samt att den ska vara långsiktig. Sverige har gått en lite annorlunda väg, om den är rätt vet vi om något år.

Både Tegnell och Giesecke pratar ju ofta i media om hur nära vi är flockimmunitet. Tegnell har i början t.o.m. sagt att det är dit man måste nå. Sedan om man talar tystare om det, om man senare märker att det verkar väldigt knepigt att nå dit, så innebär det inte att man inte haft det som ett mål. I SvD idag kallade Arpi det för "hårklyverier" att säga att man inte har det som mål. Jag håller med om det, it's all semantics...

Det är otroligt tydligt att AT och Giesecke hela tiden kollar efter det och uttalar sig hoppfullt om det. Annars skulle de ju inte hållt på och uttala sig i media om sina förhoppningar att det kan ske i april eller maj eller juni.

Att säga att man då inte har det som mål är ganska fånigt. WHO har dessutom fördömt flockimmunitet men det verkar inte nått fram i Sverige.
Citera
2020-05-14, 00:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky

Över 1% dödlighet är en mycket hög dödlighet, en sådan risk som ingen skulle ta i något normalt sammanhang. Du tar inte bilen varje dag om du i snitt dör 3/ggr per år. Du väntar på ett säkrare fordon. Vi måste således vänta på ett verksamt läkemedel/vaccin och tills dess måste vi ducka.

Tackar för medhållet. Jag tycker din liknelse är klockren. Säger också att prio 1 är vaccin och/eller effektiva läkemedel. Fram till dess borde strategin vara att begränsa smittan så mycket det bara går och det tycker jag inte vi gör i Sverige. Vi är så rädda för ekonomin och förändringar i samhället. Skolstängningar anses kosta för mycket för att nämna ett exempel. Man vill inte att folk ska ducka smittan. Sedan har vi hela galenskapen kring flockimmunitet.
Citera
2020-05-14, 00:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Sveriges strategi handlar inte om att uppnå flockimmunitet. Den handlar om att platta ut kurvan med smittspridning, så att vården hinner med.

- Vilken tanke ligger bakom att man vill platta ut kurvan, istället för att försöka trycka ner den så mycket som möjligt?

Citat:
Samt att den ska vara långsiktig. Sverige har gått en lite annorlunda väg, om den är rätt vet vi om något år.

- Är det verkligen rätt att tänka långsiktigt när man har att göra med en smittsam sjukdom? För att få bäst resultat med minsta möjliga insats, så borde den optimala strategin vara att motverka smittspridningen så tidigt som möjligt. Varför har man inte gjort det? Jag kan bara komma på 1 möjlig förklaring.
Citera
2020-05-14, 00:16
Medlem
Wawawas avatar
Alltså nu är jag så glad att min man har haft bekräftad covid och eftersom jag ich bebis haft symptom borde alltså alla vi 3 haft det. Meeeen. Om det är så låg andel med antikroppar i Spanien etc så talar det för att inte alla smittad får antikroppar eller hur? Det betyder att han - som varit ganska ordentligt sjuk, varit inlagd och blivit testad på sjukhus troligen har antikroppar - men långt ifrån säkert jag och bebis har det som haft milda symptom? Eller hur ska man tolka detta? Sorry om detta är fel tråd för denna diskussion
Citera
2020-05-14, 00:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
New York (staden) har för övrigt haft en shelter-in-place-greja sen 22 mars, så en del av avstaningen beror nog på det också (om man inte vill upprepa FHMs misstag med Wuhan).

Möjligt att smittan kan gå lite segare i de hårdast drabbade områdena som Bronx när de öppnar upp dock, för att det byggts upp viss immunitet. Tror det är långt ifrån någon flockimmunitet dock.

Och osäkerhet kring olika strains o nivån på antikroppar mm för att förhindra nya infektioner. Hade varit spännande om det dök upp en ny mutation nu....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in