2020-05-14, 00:17
Medlem
Wawawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Åk till Island. De testar alla besökare...

Haha smart förutom att de testar för sjukdom, inte antikroppar lol
Citera
2020-05-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Bara så du vet, så har det du skriver ingenting med det jag skrev om att göra. Svarat på fel inlägg?

Kanske borde ta en paus och göra något vettigt istället?

Du länkar till en artikel där en allmänläkare med relativt kort erfarenhet av sitt område anser sig vara kapabel att kritikera med en annan läkare som dels har en gedigen utbildning dels dito praktiskt erfarenhet att ta hand om pandemiepatienter..

Och när jag påpekar detta anser du att mitt inlägg inte har något att göra med det du skrev..
Citera
2020-05-14, 00:18
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
http://bronx.news12.com/story/42088217/study-bronx-has-highest-percentage-of-people-with-antibodies-with-more-than-27

Så 2700döda/miljon i Brooklyn då?

Har inte koll på USA, men Brooklyn är väl inte representativt för ett helt land i åldersstruktur fantasigissar jag.
Citera
2020-05-14, 00:19
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Åk till Island. De testar alla besökare...

De testar inte efter antikroppar utan snabbtest positiv/negativ.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Och jag menar att det inte går att göra så. För jag tror det finns miljoner smittade bara i Madrid. Och andra hotspots i landet.
Ja, nivån av prevalens i Madrid är 11 procent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/who-chefens-varning-det-kan-droja-flera-ar-/

Det kan dröja upp till fem år innan corona-pandemin är under kontroll.

Det säger WHO:s vetenskapliga chef Soumya Swaminathan till Financial Times.

– Jag skulle sätta en tidsram på fyra till fem år som vi kan blicka fram emot att försöka kontrollera det här, säger hon till tidningen.

Samtidigt varnar hon för att pandemin kan förvärras.

Mike Ryan, chef för WHO:s akutberedskap menar att ett vaccin inte innebär att coronaviruset är besegrat.

– Viruset kanske aldrig försvinner, säger han enligt Ekstrabladet.

Varför skulle viruset försvinna? Ytterst få virus försvinner från jordens yta.

Vore väl bättre att Ryan försvann i så fall. Hans inkompetens börjar bli en belastning för WHO. Hela WHO belastar oss för övrigt. Hade de inte lagt näsan i blöt och börjat basunera ut fatality rates på 5-10% i början av det man dessutom länge vägrade kalla en pandemi, så hade världen och människorna mått mycket bättre idag.

Man bör komma ihåg att WHO lever på detta, det ligger i deras egenintresse att förstärka sin egen betydelse och viktighet i detta. Man målar upp problem som inte finns och inte behöver lösas för att få finansiering. Men framför allt är det prestige och anseende man suktar efter. Får mig att tänka på glasmästaren som är ute och krossar rutor på nätterna.
Citera
2020-05-14, 00:20
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I nattpasset på Flashback är det ganska skralt med Sverigevänner, ja.

Fast Spanien faktiskt har 27,100 döda på 5% antikroppar så är nog de kandidater för att ha skött det sämst i världen, om man nu ska peka finger. Det motsvarar att Sverige har 3% antikroppar nu.

Förstår du inte vad det innebär för dödstal för Sverige? 50.000

50 fucking tusen, döda. Det Björn Olsen mfl larmat sig hesa om.

Varför är 3% en orimlig siffra? Det är Stockholm som har runt 10% vilka är extremt hårt drabbat jämfört med resten av Sverige.

Jag ser att ditt tänk återfinns bland många som kommenterar på AB med idolbilder av Tegnell. Är ni handikappade eller psykopater som skiter i dödstalen? Ni verkar inte behärska grundskolematematik eller dra slutsatser utifrån faktan som presenteras.
Citera
2020-05-14, 00:21
Medlem
Citat:
Måste såklart bero på att Tengele inte vill göra tester för tidigt. Bättre att låta folk hoppas på flockimmunitet än att krossa drömmarna med ett test som visar verkligheten. Tengele måste ju ha höga siffror på sina tester för att kunna fortsätta pladdra om flockimmunitet
Kanske är det så, kanske anser man att oavsett resultat så finns det ändå inga resurser att agera på något annat sätt.
Om man vill följa utvecklingen och anpassa sig som dom säger sig vilja så bör man annars rimligen ha genomfört detta.
Citera
2020-05-14, 00:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Både Tegnell och Giesecke pratar ju ofta i media om hur nära vi är flockimmunitet. Tegnell har i början t.o.m. sagt att det är dit man måste nå. Sedan om man talar tystare om det, om man senare märker att det verkar väldigt knepigt att nå dit, så innebär det inte att man inte haft det som ett mål. I SvD idag kallade Arpi det för "hårklyverier" att säga att man inte har det som mål. Jag håller med om det, it's all semantics...

Det är otroligt tydligt att AT och Giesecke hela tiden kollar efter det och uttalar sig hoppfullt om det. Annars skulle de ju inte hållt på och uttala sig i media om sina förhoppningar att det kan ske i april eller maj eller juni.

Att säga att man då inte har det som mål är ganska fånigt. WHO har dessutom fördömt flockimmunitet men det verkar inte nått fram i Sverige.

Det är ett halmstrå som de håller fast vid. Når vi inte det kommer ju detta att pågå i evig tid (om inget vaccin) såtillvida att man inte gör en 180-graders sväng i syfte att svälta ut och isolera viruset. Jag har varit skeptisk till det här hela tiden. Invändningarna är att viruset är alldeles för dödligt. Spridningen går inte så snabbt som en del tycks tro. Dödstalen är på ett mindre antal smittade. Immuniteten kommer aldrig bli tillräcklig genom nedsmittning och det är ett stort frågetecken kring varaktighet och vi vet dessutom att det finns flera mutationer. Man bör ha otroligt mycket mer på fötterna innan man beslutar om allmän nedsmittning, flockimmunitet och antikroppar. Ändå blev det av någon outgrundlig anledning Sveriges strategi sedan cirka 10 mars då man slutade smittspåra och totalt släppte taget, antagligen pga resursbrist.
Citera
2020-05-14, 00:22
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej det är inte fakta. Proverna togs 27 april. När man i USA testade sådana man visste haft C19 så utvecklade alla antikroppar men en del först så sent som 3 veckor efter första symptom. Slutsatsen var att man måste åtminstone vänta 2 veckor efter symptom för att få en hyfsad bild. Det innebär att du får räkna bakåt 2 veckor från den 27:e april, kanske med nån slags fördelning beroende på vilket prov som använts. Detaljerna hittar jag inte men det spanska provet börjar med ett snabbtest med 80% känslighet och sen om patienten medger, görs ett riktigt test med hög känslighet. Hur många som sagt nej till det andra testet framkommer ej, ej heller om de räknas in.

Japp, det är fakta.

Det är dock preliminära resultat, men dessa stämmer överens med andra undersökningar som gjorts, t ex i Belgien där 6,2 procent hade antikroppar. Belgien är dessutom ett land som har mer än dubbelt så många döda per capita Vs. Sverige.

Fler undersökningar kommer och jag blir förvånad om någon av dem kommer att avvika speciellt mycket från de undersökningar som redan har presenterats - och som WHO i måndags refererade till.

Det är bara att inse sanningen. Utbredning av antikroppar är bara marginell och ändå har vi hundratusentals döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Misstänker att vi har viss hjälp av vår mer folkskygga kultur, och de har rätt tänk iaf. Dock hade de nog sluppit en så pass hård lockdown om de varit tidigare ute.

Jag tycker det ger ett bättre intryck av Sverige om strategin skiter sig och folk är medvetna om att inte alla var med i "Swedish internet defense force", som jag sett folk på Reddit uttrycka det.
Jag hänger i alla fall inte någon annanstans än på Flashback med min FHM-propaganda.

Det krävs lite mer kött på benen känner jag, ifråga om de här serologiska studierna. Någonstans stod det att man inte fick så många träffar på barn. Det kan ju innebära att det finns asymptomatiska grupper som testet inte får träff på. De kanske inte utvecklar mätbara antikroppar. Alternativt, om de inte är mottagliga för smitta eller utvecklar sjukdom så kanske de ska betraktas som immuna.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Självklart säger politiker i en del länder att Sveriges linje är fel. Detta för att lugna medborgarna i dessa länder som också vill kunna röra sig utomhus, ta en bira i solen o s v. Fler och fler länder närmare sig dock den svenska linjen.
Hur kan de närma sig den svenska linjen när vi här inte har haft nerstängt?
Har du egentligen fattat nåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in