2020-05-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Om det står klart att dessa dårar har dragit ner oss andra i avgrunden. Vad kan vi förvänta oss för repressalier. Inte kan väl Tegnell fortsätta vara statsepidemiolog?
Gubben borde ruttna i en cell.

Tegnell hade blivit dömd till elektriska stolen i USA, till avrättning i Kina och livstidsfängelse i Italien.
I Sverige blir det inte mer än att han skulle få sparken.

Var och en får själv avgöra vad man helst hade velat han skulle få för konsekvenser (jag har lite ideer men håller dem för mig själv).
Viktigast är dock att han straffas.
Han får inte komma undan.
Citera
2020-05-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Svenska. Folket hyllar Anders Tegnell som oskyldiga tyskar hyllade Hitler på 40 talet.

Personkult heter det.
Mussolini, Hitler, Mao, Tegnell etc etc.
Citera
2020-05-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Flockimmunitet är enda utvägen som sagt. Goda nyheterna är att vi är mycket närmare än man tror, eftersom smittan pågått ända sen i höstas, och de allra flesta får inte ens symtom. Antagligen ligger vi på närmare 30% redan nu.
Värt att nämna gammle ittepa som hånade många i denna tråd. Hävdade att 30 %hade antikroppar för 1 månad sen.
Helt tyst just nu.
Citera
2020-05-13, 23:20
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
GUD min skapare..

En som har jobbat som allmänläkare i ca 6 år anser sig vara bättre expert än en som har epidemiologi som sin specialitet o som dessutom har jobbat med pandemipatienter på plats (när andra inte vågade) 😳

Visst är det bra med självförtroende-men också bra att ha självinsikt..

Nu har FHM o Tegnell börjat få stöd i Finland.

En av kritikerna har ändrat sig o säger atti ljuset av det vi vet NU, erkänner han att han hade FEL o anser att Sverige har gjort helt rätt.

Jag ska länka senare när jag hittar artikeln..

Bara så du vet, så har det du skriver ingenting med det jag skrev om att göra. Svarat på fel inlägg?

Kanske borde ta en paus och göra något vettigt istället?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är väl alltid bättre förebygga än vänta tills skadan är skedd och människor fått sina liv förstörda.

Jo men som jag skrev till den andre skribenten, det har inte med lockdown i sig att göra. I artikeln sade personen som blev intervjuad att problemet sannolikt är lika stort i Sverige, i coronans spår. Så källan bevisade inte det som skribenten påstod att det bevisade.

Och gällande det med att förebygga som du säger, det hade kunnat vara ett bra tänk gällande covid i Sverige. Då hade vi kanske inte suttit med det här berget av döda...
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja klicka på Madrid i grafen här:
https://www.rtve.es/noticias/20200513/mapa-del-coronavirus-espana/2004681.shtml

Edit: Ser nu att uppgiften i kartan om 324.5 döda per 100 000 i Madrid är FEL! Längre ner står det8760 döda i Madrid och eftersom Madrid har 6.64 miljoner innebär det att 0.013% avlidit. Då stämmer det mycket bättre med att 11.3% har antikroppar.

0.13 procent döda ska det väl va?

I Bronx bor det ca 1.4 miljoner o de har ca 4000 döda så långt. Dvs 0.28 procent o då drygt dubbelt mot Madrid.

27 procent med antikroppar enl deras senaste test i Bronx.
Citera
2020-05-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Och samtidigt så har Sverige haft mycket färre döda än länder som infört totalnedstängning.

1. Sjukdomen har inte varit lika smittsam som man tidigare trott

2. Länder har därmed baserat sina beslut med utgångspunkten att faran varit större.

3. Det är någonting som talar för att nedstängning varit fel väg. Kostnaderna kan mycket väl ha blivit högre än vad de hade behövt bli.

De kommer ju att få fler smittade när de öppnar upp igen. Och de kan inte vara nedstängda i evigheter. Varje dag kostar helt ofantliga summor

Summor som t.ex. hade kunnat investeras i sjukvård.

En del länder skulle stängt ned tidigare än vad de gjorde.

Som sagt jämför Sverige med Norge och Finland.
Citera
2020-05-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej jag tror inte samma behov kommer uppstå. Utan ekonomin kommer vända först då man nått tidpunkten för en "naturlig" vändning. Förhoppningen är att det finns mycket inbyggd tillväxt kvar från innan covid. Som kanske gör att det vänder snabbare men jag tror inte det. Du har helt rätt i att den såklart är flera faktorer som samspelar, samt att vi troligen redan innan covid var när en konjukturvändning, men med en gigantisk utlösande faktor som denna (delvis lockdown av världen under, som det verkar, mktlång tid) göra att vi initialt faller väldigt långt ner i konjunktur. Utan möjlighet att kontrollera fallet. Den skadan tror jag blir svår att reparera, dvs när ekonomin strutsar upp kommer vi inte nå den nivån vi hade nått efter en mer normalt utlöst låg konjunktur.

Titta på börsen som får du ett mått på vad börsen tror detta kommer kosta, jämför du den kostaden med antal liv som potentiellt kan räddas (typ dem som dör av överbelastad sjukvård, för mirakelmdicin eller vaccin ser inte ut att lösa någon inom närmsta åren) a 10-20miljoner så kanske det är cost-benifit neutralt.

(PS ta det jag skriver med en nypa salt, jag är civilingenjör, långt ifrån ekonom)

Nej, helt sant är att vi inte kommer komma tillbaka dit vi varit på mycket länge, men det är inte c19 fel, c19 är endast den utlösande faktorn.

Och, denna djupa dipp kommer påverka folk hur de lever och vi kommer få en mer normal, organisk tillväxt, en tillväxt baserad i nuet och inte en framtida inteckning.
Detta är egentligen en nödvändighet som redan borde inträffat men vi körde på övertid finansierat av minusränta så nu när det small så blev det riktigt illa för att stater och instutitioner inte kunde gå in och dämpa fallet på samma sätt.
På sätt och vis ser det nästan planterat ut om man tänker lite djupare på det...

Men, inget av detta påverkas av hur vi agerar nu, vi kan inte "rädda" något på egen hand här i sverige, sålänge det står still är det inget vi kan göra annat än att försöka stoppa smittan så vi kan stå beredda när det rullar igång igen.

Katastrofen vore ett faktum om vi står upptagna med c19 i samhället när resten av världen rullar igång, då kan vi snacka problem.

Vi bör lägga energin på att stoppa smittan, nu är det tydligt att det går då smitttakten avtar med de åtgärder vi vidtagit så det vi behöver göra är att börja testa i massor, spåra de runt de positiva och isolera de från samhället tills de tillfrisknat eller avlidit, resten driver samhället under tiden.

Det pekar allt tydligare på få smittade i förhållande till antalet döda och mycket lågt mörkertal så att försöka dra det genom samhället kommer ta enormt lång tid med många döda samtidigt som det är möjligt att stoppa då spridningen är så lätt att hålla ner med de få åtgärder vi har.

Och ekonomin då, sålänge resten av världen står still så byter vi bara pengar inbördes, bra för en del, sämre för andra i sverige men som land står vi på samma ställe när detta är över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Kollar man på andra länder som haft relativt hårda "lockdowns" så verkar ju folk mest noja över att de ska lättas på för tidigt, så vette fasen om det stämmer.

Vill man rädda ekonomin så är en relativt kort lockdown mycket bättre än månader av misär också, så rätt korkat att argumentera emot så också.
1) Du och jag vet ingenting om hur stora dessa problem är i dessa länder. Det får man utvärdera på lång sikt. Dessutom kan de här länderna kan bli tvungna att stänga ner många gånger, vilket också måste tas med i beräkningen.

2) Hade en kort lockdown löst problemet så hade det kanske varit smart, men det löser inte problemet. I bästa fall stänger man ute problemet, och håller tummarna för att framtidens medicinteknologi ska rädda en.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Det svenska liret är med all sannolikhet baserad på ett rikigt naivt jävla antagande från början, och inte ens något överlagt så. De hade troligtvis inte kört på flockimmunitet om de hade vetat hur många som skulle dö.

Det var inte den där artikeln som först lade fram den teorin heller. Det är uppenbart om man kollar på tidiga rapporter och annat material från FHM. De nämner det inte ens som en möjlighet att lockdownen i Wuhan kan ha haft någon effekt.

Sveriges strategi handlar inte om att uppnå flockimmunitet. Den handlar om att platta ut kurvan med smittspridning, så att vården hinner med. Samt att den ska vara långsiktig. Sverige har gått en lite annorlunda väg, om den är rätt vet vi om något år.
Citera
2020-05-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
"Vi har varit naiva." Fast "Nu ska vi se framåt." Med andra ord glömma bort det som varit.
Inget kommer att förändras. Inte i Sverige.

Tror du glömde "nu ska vi inte peka finger". Och den ultimata klassikern, Giesecke om sina uträkningar.."Nu släpper vi det".

Håhåjaja, är lätt när man kan släppa ifrån sig ansvar.

Vad ska coronakommissionen säga? "Man såg det inte komma. Det fanns inget man kunde göra"....
Citera
2020-05-13, 23:25
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad menar du med att immuniteten försvinner? Det är ju faktiskt möjligt att bara 5% av spaniens befolkning hade covid...

Jag tänker inte så. Säg att immuniteten varar 6 månader. Inte ens chans att man hinner nå någon flockimmunitet så fort. Istället kan folk bli smittade igen, och igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in