Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Nej jag tror inte samma behov kommer uppstå. Utan ekonomin kommer vända först då man nått tidpunkten för en "naturlig" vändning. Förhoppningen är att det finns mycket inbyggd tillväxt kvar från innan covid. Som kanske gör att det vänder snabbare men jag tror inte det. Du har helt rätt i att den såklart är flera faktorer som samspelar, samt att vi troligen redan innan covid var när en konjukturvändning, men med en gigantisk utlösande faktor som denna (delvis lockdown av världen under, som det verkar, mktlång tid) göra att vi initialt faller väldigt långt ner i konjunktur. Utan möjlighet att kontrollera fallet. Den skadan tror jag blir svår att reparera, dvs när ekonomin strutsar upp kommer vi inte nå den nivån vi hade nått efter en mer normalt utlöst låg konjunktur.
Titta på börsen som får du ett mått på vad börsen tror detta kommer kosta, jämför du den kostaden med antal liv som potentiellt kan räddas (typ dem som dör av överbelastad sjukvård, för mirakelmdicin eller vaccin ser inte ut att lösa någon inom närmsta åren) a 10-20miljoner så kanske det är cost-benifit neutralt.
(PS ta det jag skriver med en nypa salt, jag är civilingenjör, långt ifrån ekonom)
Nej, helt sant är att vi inte kommer komma tillbaka dit vi varit på mycket länge, men det är inte c19 fel, c19 är endast den utlösande faktorn.
Och, denna djupa dipp kommer påverka folk hur de lever och vi kommer få en mer normal, organisk tillväxt, en tillväxt baserad i nuet och inte en framtida inteckning.
Detta är egentligen en nödvändighet som redan borde inträffat men vi körde på övertid finansierat av minusränta så nu när det small så blev det riktigt illa för att stater och instutitioner inte kunde gå in och dämpa fallet på samma sätt.
På sätt och vis ser det nästan planterat ut om man tänker lite djupare på det...
Men, inget av detta påverkas av hur vi agerar nu, vi kan inte "rädda" något på egen hand här i sverige, sålänge det står still är det inget vi kan göra annat än att försöka stoppa smittan så vi kan stå beredda när det rullar igång igen.
Katastrofen vore ett faktum om vi står upptagna med c19 i samhället när resten av världen rullar igång, då kan vi snacka problem.
Vi bör lägga energin på att stoppa smittan, nu är det tydligt att det går då smitttakten avtar med de åtgärder vi vidtagit så det vi behöver göra är att börja testa i massor, spåra de runt de positiva och isolera de från samhället tills de tillfrisknat eller avlidit, resten driver samhället under tiden.
Det pekar allt tydligare på få smittade i förhållande till antalet döda och mycket lågt mörkertal så att försöka dra det genom samhället kommer ta enormt lång tid med många döda samtidigt som det är möjligt att stoppa då spridningen är så lätt att hålla ner med de få åtgärder vi har.
Och ekonomin då, sålänge resten av världen står still så byter vi bara pengar inbördes, bra för en del, sämre för andra i sverige men som land står vi på samma ställe när detta är över.