2020-05-13, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nu låter du ju dement, det är inte frågan om den misstänkte är oskyldig. Frågan som ställs är ju huruvida åklagaren visat den misstänktes skuld.

TR går dessutom in på resonemanget om att något som binder MT till mordplatsen hade kunnat utgöra ett starkt bevis eller indicium (beroende på vad som ev binder personen).

I början spekulerades ju att FP var en dumpningsplats och inte mordplats för att den tekniska undersökningen gick fort och avspärrningarna togs bort tidigt.

Summa kardemumma så har väl åklagarna inte haft så jättemycket bevisning. Jag har jusvårt att tänka mig att någon kan begå en sådan våldshandling med upprepade slag utan att lämna något slags spår eller snorstänk efter sig (nej, jag tror inte det är snoris, utan föreställde mig någon som är rejält agiterad) som står och slår hårt upprepade gånger i en dunge med björkar och buskar i mitten av maj.
Jag tror dessutom att det skulle vara svårt, utifrån det våld som LW utsattes för att tvätta bort rester av blod så att det bara blev lite kvar på plösen av en sko. GM måste varit hyfsat nära med det föremål som använts. Det kan knappast använts något mycket längre föremål än ett basebollträ för att kunna svinga utan att fastna i buskar och träd. Och då borde rätt mycket blod stänkt på GM, speciellt skador i ansiktet tenderar ju att blöda ganska friskt då där är tätt med finare ytliga blodkärl.

Tror du att Stefan är oskyldig? Har du någon alternativ GM?
Citera
2020-05-13, 16:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag håller fullkomligt med dig i detta fallet, det vill säga, att man bör låta Polisen bedöma hur viktiga de privata dagboks-anteckningarna är.

I detta fallet ligger det till på följande sätt, gällande L*na Wesstr*m's tidigare skrivna privata dagboks-anteckningar, så är det inga som finns i min ägo utan dom har en förtrogen vän till L*na Wesstr*m i sitt förvar, det vill säga, jag bestämmer inte över dessa tidigare skrivna dagboks-anteckningar.

Jag har tidigare sagt till L*na Wesstr*m's vän, att om vederbörande vill lämna dessa dagboks-anteckningar till Polisen så är det upp till vederbörande själv att avgöra den saken.

Vad gäller mig själv, så finns det inget text-stycke tidigare av L*na Wesstr*m skrivet i dessa dagboks-anteckningar som binder SD till mordet eller som berättar att SD hade uttryckt sig om att bringa L*na Wesstr*m om livet, och därför anser jag personligen, att dessa dagboks-anteckningarna inte har något större värde i detta fallet.

Mvh/ @JokerMannen

Åhå, det är ju inte jättevanligt att de som skriver dagbok brukar släpa med sig dagböckerna till besök hos vänner och bekanta. Och sedan glömma den där.

Bara det att väninnan har dagboken som påstås vara LWs är väl fog för att hålla visst avstånd tänker jag. Även om åklagare och polis skulle ha kännedom om dess existens.
Citera
2020-05-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vgvs
Tror du att Stefan är oskyldig? Har du någon alternativ GM?

Jag har ingen anledning att tro bu eller bä. Bevisningen som åklagarsidan fått ihop är sällsynt klen. Om det inte finns något som binder SD till mordet som sådant eller platsen så är ju fullt möjligt att han är oskyldig (inte bara att åtalet inte är styrkt).
Bevisningen blir ju inte mindre klen för att utredningen i vissa avseenden är slarvigt utförd. Man kan ju inte ursäkta svag, eller obefintlig, bevisning med att.. tja "Det är onödigt att göra mer för vi vet ju vem det är, det är okomplicerat?
Citera
2020-05-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
👏🏼 👏🏼👏🏼

Ett väldigt vettigt inlägg som tar upp det mesta och som väl egentligen bara kan kryddas med ytterligare indicier som endast förstärker bilden. Då tänker jag t.ex. på mordhoten, stalkandet, våldet och kommentarer som ”De kommer aldrig lösa det här mordet” och ”De har ingenting på mig”. Det är inte jättemånga människor som sysslar med sådant. Framförallt så var det väl ingen annan än mördaren vid det tillfället, som kunde vara så säker på att det inte skulle lösas. Hur fasen visste Stefan att varken mordvapen eller spår på brottsplatsen skulle hittas?

Det största misstaget Stefan gjorde vid planerandet var att han helt förbisåg flashbacks betydelse.
Nu kommer han att få bära en jävligt tung ryggsäck för resten av sitt liv.
Citera
2020-05-13, 16:36
Medlem
drunknars avatar
Citat:
👏🏼 👏🏼👏🏼

Ett väldigt vettigt inlägg som tar upp det mesta och som väl egentligen bara kan kryddas med ytterligare indicier som endast förstärker bilden. Då tänker jag t.ex. på mordhoten, stalkandet, våldet och kommentarer som ”De kommer aldrig lösa det här mordet” och ”De har ingenting på mig”. Det är inte jättemånga människor som sysslar med sådant. Framförallt så var det väl ingen annan än mördaren vid det tillfället, som kunde vara så säker på att det inte skulle lösas. Hur fasen visste Stefan att varken mordvapen eller spår på brottsplatsen skulle hittas?

Tack, det finns säkert mer men jag fokuserade på det som jag anser talar för HDs nivå av inblandning. Och du har rätt, mot SD finns oceaner av ytterligare indicier och kryptiska detaljer. Jag TROR detta:
SD vill till stor del att folk ska kunna förstå vad han gjort. Hans mästerverk. Vill ej se ut som oskyldigt offer som fängslats felaktigt. Kommer ändå givetvis söka skadestånd om domen fastställs.
HD, den mer normala av de två, vill behålla fasaden så gott det går och vill helst att de båda ser oskyldiga ut.
Citera
2020-05-13, 16:39
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Det största misstaget Stefan gjorde vid planerandet var att han helt förbisåg flashbacks betydelse.

Det tror inte jag. Jag tror han njuter av att folk nu vet hur mäktig och farlig han egentligen är. Och dessutom smart, han vann mot samtliga myndigheter som försökte förstöra för honom. Han mår nog bättre än någonsin.
Citera
2020-05-13, 16:45
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad fan du surrar om nu men du glömde svara på frågorna

Du menar lyktan som han tejpade fast stenhårt i hennes dörr?

Tycker du det är mer eller mindre sinnessjukt än att ta sig in hos någon utan lov och ställa ett ljus i dennes säng, för att sen hävda att det inte finns något bevis för det?

Varför denna ambition att försöka höja LWs förhållningssätt till något normativt gällande relationen som sådan och hennesinställning till den?

Det är ju det som är problematiskt med de där ofredandena. LW verkar inte själv klar över vad hon anser vara ofredandet. Än mindre har hon gjort klart för SD att hans närmanden i vissa avseenden är ovälkomna. Hon tycker ju inte alltid att de är ovälkomna. Som utomstående är det jäkligt svårt att få ett hum om vad som avsetts med exempelvis lyktan. Kan vara en gåva, LW beskriver ju inte den som hotfull ens. Det var meddelandet som blev lite jobbigt för att hon kom hem. med en annan "vän".

Eftersom du frågar vad jag personligen skulle "tycka" så skulle jag inte haft problem att tala om för en pojkvän om han olovligen tog sig in i min bostad. LW gjorde väl inte det, i vart fall inte vid tiden för anmälan efter vad som framkommer i förhörsprotokollen.

Det skulle inte bekymra mig om något rykte ifall jag skulle vara nödd att anmäla för att få han att sluta.

LWs och SDs relation var rubbad i båda riktningar, de var antagligt tämligen manipulativa och i viss mån känslomässigt impulsiva båda två.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-05-13 kl. 16:53.
Citera
2020-05-13, 17:02
Medlem
Citat:
och står sig domen i hovrätten kommer han att få extra mycket cash i skadestånd pga att han har blivit uthängd på nätet har hänt förr när personer som blivit frikända har hängts ut här
Citera
2020-05-13, 17:45
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
och står sig domen i hovrätten kommer han att få extra mycket cash i skadestånd pga att han har blivit uthängd på nätet har hänt förr när personer som blivit frikända har hängts ut här

Det är väl inte mer än rätt, även hans fd och barn har ju blivit offentligt uthängda.
Citera
2020-05-13, 18:11
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag håller fullkomligt med dig i detta fallet, det vill säga, att man bör låta Polisen bedöma hur viktiga de privata dagboks-anteckningarna är.

I detta fallet ligger det till på följande sätt, gällande L*na Wesstr*m's tidigare skrivna privata dagboks-anteckningar, så är det inga som finns i min ägo utan dom har en förtrogen vän till L*na Wesstr*m i sitt förvar, det vill säga, jag bestämmer inte över dessa tidigare skrivna dagboks-anteckningar.

Jag har tidigare sagt till L*na Wesstr*m's vän, att om vederbörande vill lämna dessa dagboks-anteckningar till Polisen så är det upp till vederbörande själv att avgöra den saken.

Vad gäller mig själv, så finns det inget text-stycke tidigare av L*na Wesstr*m skrivet i dessa dagboks-anteckningar som binder SD till mordet eller som berättar att SD hade uttryckt sig om att bringa L*na Wesstr*m om livet, och därför anser jag personligen, att dessa dagboks-anteckningarna inte har något större värde i detta fallet.

Mvh/ @JokerMannen

Finns det något i desssa anteckningar som handlar om någon annan än SD?
Citera
2020-05-13, 18:38
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Finns det något i desssa anteckningar som handlar om någon annan än SD?

Tydligen har det inte framkommit ngt sådant av Jokermannen i dessa *anteckningar* , det kanske framkommer så småningom , om polisen får det tillhanda, återstår att se.
Citera
2020-05-13, 18:46
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Jag vet inte vad fan du surrar om nu men du glömde svara på frågorna

Du menar lyktan som han tejpade fast stenhårt i hennes dörr?

Tycker du det är mer eller mindre sinnessjukt än att ta sig in hos någon utan lov och ställa ett ljus i dennes säng, för att sen hävda att det inte finns något bevis för det?

Reagerade på stenhårt Vad bygger du detta på, har du ngr bevis som framkommit i FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in