2020-05-12, 16:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Ganska smutsigt att anstränga sig så för att kasta misstankar åt andra random håll nu. Tingsrätten medger liksom i princip att Stefan är skyldig men att bevisen inte riktigt håller..

Alternativ gärningsman, om det mot förmodan finns, hittar vi isåfall i Hanna Davidsson. Inga andra än hon och Stefan besitter det otroligt djupa hat det kräver för att båda ordentligt planera och sen brutalt genomföra en dödsmisshandel av minst 17 slag mot huvudet.

Hade Hanna lyckats locka ut Lena mitt i natten helt random? Nej och varför skulle hon, hon visste ju inte att otroheten fortsatt.

Hade Stefan lyckats? Med all jävla säkerhet ja

Hade någon annan än Stefan försökt locka ut Lena dagarna innan och lägligt glömt sin mobil? Nej

Finns det någonting konkret överhuvudtaget som pekar på att Stefan är oskyldig? Nej

Nu låter du ju dement, det är inte frågan om den misstänkte är oskyldig. Frågan som ställs är ju huruvida åklagaren visat den misstänktes skuld.

TR går dessutom in på resonemanget om att något som binder MT till mordplatsen hade kunnat utgöra ett starkt bevis eller indicium (beroende på vad som ev binder personen).

I början spekulerades ju att FP var en dumpningsplats och inte mordplats för att den tekniska undersökningen gick fort och avspärrningarna togs bort tidigt.

Summa kardemumma så har väl åklagarna inte haft så jättemycket bevisning. Jag har jusvårt att tänka mig att någon kan begå en sådan våldshandling med upprepade slag utan att lämna något slags spår eller snorstänk efter sig (nej, jag tror inte det är snoris, utan föreställde mig någon som är rejält agiterad) som står och slår hårt upprepade gånger i en dunge med björkar och buskar i mitten av maj.
Jag tror dessutom att det skulle vara svårt, utifrån det våld som LW utsattes för att tvätta bort rester av blod så att det bara blev lite kvar på plösen av en sko. GM måste varit hyfsat nära med det föremål som använts. Det kan knappast använts något mycket längre föremål än ett basebollträ för att kunna svinga utan att fastna i buskar och träd. Och då borde rätt mycket blod stänkt på GM, speciellt skador i ansiktet tenderar ju att blöda ganska friskt då där är tätt med finare ytliga blodkärl.
Citera
2020-05-12, 16:48
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag ska försöka förklara varför jag har den inställning till 23.34-händelsen som jag har.

IT-forensikern har varken i fup eller vid rättegång förklarat hur han ser på skillnaderna i cachehistoriken mellan 20.29/23.34-händelserna och de händelser som händer tidigare under kvällen och senare i natten. Han har inte uteslutit mänsklig inblandning men antyder att de nog är automatiska, trots allt.

Jag har testat det där och hos mig är det jättemycket tvärtom. De små automatiska "skrutthändelserna" kan jag få om jag har en Drive-sida öppen. Men som jag skrev igår händer det mindre i cachen än i den stora älgvandringen om jag inte gör några manuella aktiviteter. Om jag däremot manuellt öppnar eller refreshar en webbsida med ett googledoc-dokument så rasslar det till i cacheanvändningen, på samma sätt som vid 20.29/23.34 på SD-dator. Och det är logiskt. Enligt dokumentationen används cacheminnet just vid laddning/omladdning av webbsida. Det här borde IT-forensikern också berättat i stället för att mångordigt berätta om de automatiska synkningarna och uppdateringarna mot Drive.

Jag utesluter inte att man med hjälp av ett eget ihoptotat program eller skript eller någon inställning i webbläsaren kan åstadkomma samma beteende . Eller att någon annan person suttit vid datorn.

Men med en "standardinstallation" utan fiffiga suspekta program i bakgrunden så blir det som jag beskrivit ovan.
Är det fastslaget var någonstans datorn befann sig 23.34 ?
Jag har reagerat starkt mot formuleringen i Domen: Det är inte rimligt att anta att han hade datorn med sig ut.
Den meningen hade varit giltig om man menade att LW mördades av någon som fick en sådan impuls, i stundens ingivelse. Åklagarens linje är tydlig; SD har planerat in i minsta detalj.
Då vet jag inte varför det skulle vara orimligt att ta med datorn i syfte att skapa ett alibi?
Kan du förklara?
Citera
2020-05-12, 16:50
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man kom ingenstans när man misstänkliggjorde E*ster och N*a som var inom familjen, nu kommer resten av bekantskapskretsen också misstänkliggöras. För SD är ju oskyldig som ett lamm, stackars karl.

Det enda vi vet är att det finns inga som helst spår av någon gärningsman överhuvudtaget på brottsplatsen. Men att alla SDs underligheter pekar mot honom. T o m JG är übernormal i jämförelse. Likaså resten av de som förhörts som vi fått läsa i fupen. HD och SD är otroligt märklliga. Det gör ingen mördare. Men alla indicier - DET gör en mördare. Och troligen gör det dessutom en frikänd mördare eftersom SD hade bra förklaringar till allt samt fick ändra sin berättelse både 2 och 3 gånger utan att ifrågasättas. Nice.

Alla "indicier" är tyvärr synonyma med den inbillningssjuka som drabbat tråden.
Nu har vi en enligt ett flertal vittnen en obalancerad och våldsam man JS vilken varit i kontakt med Lena dagen då hon mördades. Man kan väl tycka att "att söka brett" innebar att skicka hans telefon för analys för att avfärda honom.

Aktbilaga 150 vittnesförhör (8) s 598 (pdf)
Von B*ennigsen-M*ackiewicz, C*hristian A*ndreas
Christian uppger att Lena haft en kort, men het, relation med en annan man under 2017, som kallas sig "coco_c" i geocaching sammanhang, men heter egentligen Joakim Sjöberg, som bor i Örebro och vara knappt 40 år. Joakim fick inte berätta för någon att de hade en relation, då lena inte ville att Stefan skulle få veta detta.

Aktbilaga 150 vittnesförhör (8) s 668 (pdf)
2014 separerade Joakim från sin dåvarande flickvän som han bott med i närheten av Kilsbergen. Enligt Joakim ska hon ha beskrivit sig ha varit rädd för honom, något han själv inte kunde förstå. Efter förhöret hos polisen har Joakim berättat att han blivit tillfrågad om ett tillfälle då hanblivit arg på Lena vid ett event. Joakim kände inte igen sig i den beskrivningen som han fått till sig från polisen gällande hans agerande

Citera
2020-05-12, 16:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Hmm, skrev LW ngt märkligt i logtexten? Om jag minns rätt hade hon och JS telefonkontakt på morddagskvällen ang ngn pryttel hon undrade om hon fick låna (men som JS behövde i Polen, så det gick inte). I och med den sena kontakten måste polisen ha uppmärksammat JS rätt snabbt ändå?

Det var en Samsung mobilladdare om jag inte minns fel.
Citera
2020-05-12, 16:54
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Hmm, skrev LW ngt märkligt i logtexten? Om jag minns rätt hade hon och JS telefonkontakt på lördagskvällen ang ngn pryttel hon undrade om hon fick låna (men som JS behövde i Polen, så det gick inte). I och med den sena kontakten måste polisen ha uppmärksammat JS rätt snabbt ändå?

Inget direkt graverande i loggtexten, utöver att den i kombination med LWs övriga sociala medier och sedermera förhörsuppgifter, kunde påvisa ett samband/en relation mellan dem båda. Kanske en omständighet som kan vara nog så stressande i en situation där man "inte vet vad andra vet".

Deras kontakt på morddagen skulle rent teoretiskt kunna ha hamnat i skymundan pga. att LWs anhöriga i första hand fokuserade på hennes uppenbart turbulenta relation med SD. I det läget var nog de flesta av LWs sammantagna relationer fortfarande relativt okända för både familj, utredare och övriga bekantskaper sinsemellan.
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-05-12 kl. 17:23.
Citera
2020-05-12, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Jag menar att bevisningen och indicierna som finns mot Stefan, som jag har tagit del av, bör räcka till fällande dom och livstids fängelse. Alltså att detta fallet visar på en lucka i lagen som bör täppas igen. Och det säger jag med tanke på alla indicier och även lögner i förhör under häktningstiden som jag tycker ska ha större betydelse för bedömning. Hade det saknats x antal indicier och Stefan hade klarat att ljuga x% mindre exponerat under förhören så hade bedömning ändrats x% från min sida mot en friande dom.
Jag anser alltså att det är ok att han frias med tanke på rådande rättspraxis men att denna rättspraxis innehåller felaktigheter som tydligt exponerats i detta fallet.
Sen är det min privata åsikt och jag förväntar mig inte att alla håller med, för att uttrycka sig milt.
Men något är fel när en mördare som SD kan gå fri efter att ha lämnat så mycket bevis/indicier för att korta ner det till en mening.

x = okänt tal

Men det är ju inga tunga indicier. Detta fallet visar inte på "lucka i lagen". Det är ju väldigt få fall av lögner som är straffbara. Inte ens uppsåtligt skattebrott ger någon livstids fängelse.

Snarare på dålig och ostrukturerad i meningen enkelriktad utredning. Man kan väl bättre komma undan det om man exempelvis åtalar en åklagare för obefogat åtal? Det finns ju ingen preskriptionstid för mord numera, så det finns ingen anledning att hasta till rätten med en skitutredning. Det kräver i och för sig att man i många fall må släppe den misstänkte ur häkte vid någon tidpunkt även om utredning fortgår.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-05-12 kl. 16:56.
Citera
2020-05-12, 16:55
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Är det fastslaget var någonstans datorn befann sig 23.34 ?
Jag har reagerat starkt mot formuleringen i Domen: Det är inte rimligt att anta att han hade datorn med sig ut.
Den meningen hade varit giltig om man menade att LW mördades av någon som fick en sådan impuls, i stundens ingivelse. Åklagarens linje är tydlig; SD har planerat in i minsta detalj.
Då vet jag inte varför det skulle vara orimligt att ta med datorn i syfte att skapa ett alibi?
Kan du förklara?

Nej det där är ju inte rimligt. Samma som med blodet på tvättmaskinen de svamlar bort helt oklart.

Känns faktiskt inte riktigt som att de har gått in i det objektivt utan istället ansträngt sig för att totalsåga varenda bevis. Lite den känslan jag fick av Björn Lindéns uttryckssätt i rättssalen också.
Citera
2020-05-12, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama

Ditt resonemang är alltså att han mer eller mindre spontant utfört mordet och sedan efter att polisen varit långsamma i sann opportunistisk anda börjat agera förslaget? Återigen, en sådan listig gärningsman borde väl, bara som exempel, rimligen ha raderat komprometterande filer innan han står utanför dörren på polisstationen?

Vi är i alla fall överens om att åklagarens bästa chans för att driva åtalet hon uppenbarligen tror på ligger i att tydligare röja undan andra möjliga gärningsmän. Inget som fäller hennes misstänkte rakt av men det skulle i alla fall undvika att även Hovrätten i princip tar upp egna alternativ.

Nej, jag tror att mordet var, åtminstone till viss del, planerat. Men jag tror inte att det hade varit så soprent på spår efter GM på BP om man hittat kroppen redan nästa dag. Visst är han förslagen, men han hade tur med att hon inte hittades tidigare och att husrannsakan avbröts prematurt. Det kunde han inte veta.
Citera
2020-05-12, 17:05
Medlem
Citat:
Nej det där är ju inte rimligt. Samma som med blodet på tvättmaskinen de svamlar bort helt oklart.

Känns faktiskt inte riktigt som att de har gått in i det objektivt utan istället ansträngt sig för att totalsåga varenda bevis. Lite den känslan jag fick av Björn Lindéns uttryckssätt i rättssalen också.

De förklarar väl ganska tydligt om varför de inte anser det utgöra bevis eller starkare grad av indicie. Kanske för att åklagarna verkar tycka att en avvikelse från en subjektiv norm utgör ett indicium om skuld till mord, typ "Om en kvinna bakar och bjuder på hjärtformad kladdkaka så ska man inte vagt säga att man har" mycket att göra", även om det är praktiskt vettigare än ett ärligt "Nej" utifrån den avvisades benägenhet för dramatiska uppträdanden vid avvisanden?
Citera
2020-05-12, 17:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Han sågade att det inte fanns något bevis som visar att SD upphållit sig på eller i närheten av BP. Alldeles rätt. Åkl kan rota i hur mycket tvättstugor och skor som helst eftersom det är ovidkommande om det inte går att binda den skolösa till BP.
Citera
2020-05-12, 17:16
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Nej, jag tror att mordet var, åtminstone till viss del, planerat. Men jag tror inte att det hade varit så soprent på spår efter GM på BP om man hittat kroppen redan nästa dag. Visst är han förslagen, men han hade tur med att hon inte hittades tidigare och att husrannsakan avbröts prematurt. Det kunde han inte veta.

Vad jag förstår kontrollerades SD,s hus med hundar redan den 15/5. Då Åkl Hiding var Åkl från start kan man förmoda det var på Hidings initiativ.

Från NA sommaren 2018.

"Spaningsledningen byttes av olika anledningar ut. Kan det ha trasslat till utredningen?

– Nej, säger båda samtidigt och ruskar på huvudet.

– Jag har varit förundersökningsledare hela tiden, den 16 maj landade det på mitt bord och att man bytte spaningsledning har inte påverkat utredningen på något sätt, säger Åsa Hiding bestämt."

https://www.na.se/logga-in/hjarstamo...r-vi-kort-fast

Ur SDs brev
-Städning 24/5 -18: Tekniska undersökning inklusive sök med spårhund utförd före städdagen. Polis hade gett tillbaka nyckeln och sagt vi fick flytta tillbaka. (Tekniskt övriga platser sid 258-256)

-Det var fullt med saker dammigt och skräpigt hela vågen från 15-25/5. Dvs, ej skurat med klorin etc. Alltså ej städat natten 14-15/5 heller. Inget spår av avtorking skett, bilket man skulle sett enl, Göran Schwarz. Dvs tvättmaskinen var ej avtorkad.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-12 kl. 17:20.
Citera
2020-05-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om jag minns rätt så uppgav han att han inte "lyckades" spara samtalen från den 14:e maj vilket indikerar att det var han själv som snickrade ihop alibit till utredningens belåtenhet. Platshistoriken fanns men samtalen försvann. LW kontaktade honom morddagen för att "låna en battreiladdare" inför norgeresan. Han uppgav att han sagt att han behövde den själv. Bodde han i närheten av Lena?

Det finns i fup. LWs lista över samtal mm.

FB Mess Chatt 2018-05-14 mellan LW och JS, Första meddelandet 10:16:24, sista 13:55:39.
LW: Hej! Visst har du en laddare till 18650? Skulle jag kunna få låna den i kväll till i morgon? Min har slutat visa om det är laddat eller ej.
JS: Sorry. Måste ha den. Vi drar till Polen imorgon bitti
LW: Oj. vad kul! Vilka?
JS: Jag, Welln*r, Djurets och Patrik i CampinR:4us
LW: Nästan samma som sist? Eller helt samma? Minns inte Welln*r
JS: Samma gäng som förra vändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in