2020-05-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Hoppsan!
Vad finner du logiken i det?
Om han ville skaffa sig ett alibi hade han gjort det på ett obestridligt sätt. Det är inte svårt med hans oerhörda förslagenhet som lurat brallorna av en stor del av polishuset.
Davidsson har inte lurat någon i polishuset. Men han har inte lämnat några spår som inte går att bortförklara. Han har uppenbarligen rätt att komma med olika versioner, ändra sig, ljuga osv osv. Detta gör att man inte kunde döma honom. I den här instansen.
Citera
2020-05-12, 21:46
Medlem
Parasolltrolls avatar
Radera inte logga

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Loggremsan med de 17 loggar som MGK hade tagit på ett felaktigt sätt enligt BO, hon raderade dem för andra gången.
Ok jag är ändå inte på det klara med vad det egentligen innebär? Är det inte bara ett sätt att sätta HD på plats? Som jag fattar hade HD räknat till sig 17 loggar som hon inte borde haft rätt till, hon var inte själv på plats utan Stefan loggade åt henne. Mot reglerna antar jag. Att LW kan ”radera” andras loggar, fattar jag inte. Jag fattar inte spelreglerna, helt enkelt. Och om LW hade rätt att radera ”fusk loggarna”, varför skulle det göra SD ursinnig?
Senast redigerad av Parasolltroll 2020-05-12 kl. 21:53. Anledning: Felskrining
Citera
2020-05-12, 21:52
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Hoppsan!
Vad finner du logiken i det?
Om han ville skaffa sig ett alibi hade han gjort det på ett obestridligt sätt. Det är inte svårt med hans oerhörda förslagenhet som lurat brallorna av en stor del av polishuset.
Ehhh alltså tror du att SD satt hemma vid mordtillfället, öppnade datorn men utan att vidare öppna något program? Ja, det hävdar tingsrätten också, att det är det mest rimliga. Inte bara möjligt, utan att det vore orimligt att anta att han hade med sig datorn ut.
Jag håller inte med.
Citera
2020-05-12, 21:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du har väl inte glömt att det i tråden fanns konton som under sommaren 2018 på fullt allvar(?) trodde att LW:s kropp hade förvarats på annan plats för att under natten till den 19e ha placerats ut där vid/bakom bullerplanket?

Tror du att SD, med sin sällsynta förslagenhet, hade kunnat ha gjort den "intressanta" handlingen?
Lagt ut en DNA-välstädad kropp på en lika DNA-välstädad plats?
Vad är det för mening med att spekulera om teorier som numera har visat sig felaktiga?
Citera
2020-05-12, 21:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Om jag inte minns fel skulle en M*arkus ta hand om S uppdrag när han var borta. S drog till jobbet ändå och ringde några samtal och sa "slutsamråd om 20 minuter". Tror det finns i aktbil. 148 Stefans utgående samtal. De han pratar med verkar förvånade över mötet eftersom de vet att allt inte är klart med lägenhetsprojekten på Loggatan (som ligger bara nån km från Gustavsvik o Södra Vattentornet som han varit till under mordkvällen).
Någon vittnade om att S var stressad och inte hade ordning på dokument (ngt liknande).
Efter mötet ringde han nån och skröt om hur han "smörjt" kommunens kvinnliga representant. Den han talade med verkade inte haja S jargong.
Det har jag missat.
Är det utskrift från någon samtalslista?
Du har ingen aning om vilken?
Citera
2020-05-12, 21:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Medförd dator går nog bort ur alibiperspektiv som bradgardsindianen skrev här

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Jag har skrivit det här tidigare, det känns inte speciellt troligt att datoraktiviteten skulle vara ett planerat alibi. Han kände nog inte ens till att det fanns ett alibi i fupen, inte förrän den serverades honom.
Eller också är det så utstuderat att han väntade med att ta upp sitt konstruerade alibi tills det verkligen behövdes.
Det är alltid bra att ha ett ess i rockärmen.
Det ger också sken av att inte vara konstruerat om det inte tas fram direkt.
Citera
2020-05-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag pratar inte om popup-fönster utan om att sidor som är öppna ibland kan uppdatera sig själva utan att man gör någonting som användare. Det händer vare sig man sitter vid skärmen eller bara har lämnat sidan öppen och gjort något annan en stund.

Ja, jag har funderat på tex reklam som uppdaterar sig om man har en reklamfinansierad sida öppen. Har även tankar på den tid det kan ta om ett det kommer ett email till servern som sedan pushas ut till klienten i webbläsaren. Två minuter känns lite länge men jag vet inte.
Citera
2020-05-12, 21:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Att SD fick läsa FUP innan rättegången känns inte bra. Han borde fått sina frågor i rättegången som han ska svara på, i stället för att få tips efter att ha läst in sig.

Att de som ska döma i målet inte får samma förutsättningar (fått läsa FUP) som försvaret, är inte heller OK enl mig.
Inte lätt för åkl att påvisa allt som framkommit i en så stor utredning under 20 dagars rättegång.

Jag tycker också att de varit för tama i förhören med SD, HD o SOA.

Inte ok enligt dig? Du skojar?!?

Försvaret får FUP för att kunna ifrågasätta exempelvis vittnen, bland annat om de ändrar sin utsagai något avseende. Att kunna skrapa på klent underbyggda slutsatser av tekniker, rättsläkare, you name it. Försvaret ska även kunna kalla vittnen som kanske lämnat uppgifter som stöder försvarets linje (som åklagaren kanske väljer att inte höra i huvudförhandlingen).

Staaackars åklagaren, som fått leda förundersökningen, besluta vilka tvångsmedel som används etc och måsta dokumentera sin undersökning för eftervärlden i ett protokoll som blir offentligt den dag någon formellt anklagas???

Orsaken till att domstolen inte ska plugga FUP är väl att de ska gå in och döma fri från förutfattad mening. Förundersökningen drivs ju ändå i en specifik riktning i ett specifikt syfte.
Citera
2020-05-12, 21:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Eller också är det så utstuderat att han väntade med att ta upp sitt konstruerade alibi tills det verkligen behövdes.
Det var inget bra alibi i så fall, TR har bortsett ifrån det, framgår av domen.

Av det som sas vid rättegången var det omöjligt för TR att göra något annat än att bortse ifrån det. Man är minst tvungen att läsa fup och det får väl inte TR göra? Sedan krävs det lite mer än elementära IT-kunskaper för att inse att där döljer sig något som är nära ett alibi.

Jag har hackat en del på IT-forensikern , det verkar som han har lagt sig på en sådan nivå så att det inte går att hävda att han medvetet mörkat något men det är på gränsen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-12 kl. 22:34.
Citera
2020-05-12, 22:05
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Davidsson har inte lurat någon i polishuset. Men han har inte lämnat några spår som inte går att bortförklara. Han har uppenbarligen rätt att komma med olika versioner, ändra sig, ljuga osv osv. Detta gör att man inte kunde döma honom. I den här instansen.
Larva dig inte. Han har lekt katt och råtta med professionella utredare och manipulerat rätten att släppa honom.

SD har i nästan två års tid utsatts för avancerad övervakning över sitt liv såväl fysiskt som digitalt av sin och anhörigas bostäder, bilar etc. Nästan 800 förhör har utförts. 2 avvisade häktingar på sannolika skäl. En häktning på sannolika skäl och nu till sist TR,s avvisande av vad Åkl vill lägga honom till last.

.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-12 kl. 22:08.
Citera
2020-05-12, 22:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Gör man det även om den går på eget batteri? Jag kan absolut inget alls om det där. Jag tänker på om han använde LWs mobil som hotspot och kopplade upp sig mot den så syns bara LWs mobil som uppkopplad? Eller? Som sagt - jag kan inte mycket om sånt.

Nä, jag kan inte heller mycket om den digitala "mekaniken" bakom. Är inte datorer och telefoner "pingbara" till plats redan vid omkoppling till wifi/flygplansläge?
Citera
2020-05-12, 22:09
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Har jag missat att SD lyfte fram datoraktiviteten som ett alibi!? Nej jag tror att åklagaren falerade
att göra gällande att dessa aktiviteter vid tiden för gärningen INTE bevisar att SD nödvändigtvis befann sig i sitt hem då. Tingsrätten gör då tolkningen att aktiviteterna på datorn innebär rimligt tvivel om att SD var på mordplatsen, det är enligt dem mer rimligt att anta att han satt hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in