2020-05-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Du har lite problem. Vi spekulerar ja. Armeringsjärn har varit på förslag så mycket i tråden att det helt klart går att hänvisa till. Vi andra förstår att det är ett exempel. Det kan ha varit en större skiftnyckel också.
Försök vara lite social eller gå i karantän.
Ja just det, alldeles riktigt!
Det har i tråden förts in ett armeringsjärn.

Nån fantasifull fanatiker har lyckats få spekulationer kring vad mordvapnet kunde vara till att landa i ett armeringsjärn. SD var ju besiktningsman på byggen som sagt.
Det har spekulerats i om en bit armeringsjärn ev kunde vara försvunnet ur en av företagets bilar och att det då ev skulle ha varit SD som tagit det.

SD har förutom flygcert också dykcert.
Saknas nån av hans manometer med tillhörande slang? Ett gräsligt tillhygge i händerna på en uppretad person.

Men man kanske måste spekulera i exakt samma färdigarmerade(!) tankebanor som vissa tongivande konton här dirigerar?
Annars skall man i karantän?
Intressant.
Citera
2020-05-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är synd om människor som har så tråkiga jobb att jobbmoment som utförs på udda tider ses som fullständigt orimligt med reptilhjärnan. Det är väl heller inte lätt att skjuta på en besiktning utan att kunden kan vilja ha kompensation för det?

Jag vet inte med udda tider med 8 -16..ganska vanligt tror jag. Vad vill du ha ut av detta bradgardsindianen....berättatta
Citera
2020-05-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD cyklade tidig morgon till jobbet trots att han (enl chefen) hade semester (inför USA-resan).
Jag misstänker också att han hade med sig mordredskapet, la det i bilen direkt när han kom fram till jobbet och förpassade det i en container på byggarbetsplatsen i samband med besiktningen.
Hur kunde han ha en besiktning inplanerad samtidigt som det var en beviljad semesterdag?
Jag har för mig att det stod i FUP att han frågat en arbetskamrat om hen ville följa med, kanske var det någon som blivit utsedd att åka dit isf SD. Om jag inte missminner mig så följde denne arbetskamrat med då hen inte hade något annat att göra.

Senare samma dag upplyste han chefen om att det skulle komma någon nyhet i media (kommer ej ihåg hur han uttryckte sig. Han (liksom HD) hade svårt att hålla käften där på morgonen när LW var "försvunnen"!

Om jag inte minns fel skulle en M*arkus ta hand om S uppdrag när han var borta. S drog till jobbet ändå och ringde några samtal och sa "slutsamråd om 20 minuter". Tror det finns i aktbil. 148 Stefans utgående samtal. De han pratar med verkar förvånade över mötet eftersom de vet att allt inte är klart med lägenhetsprojekten på Loggatan (som ligger bara nån km från Gustavsvik o Södra Vattentornet som han varit till under mordkvällen).
Någon vittnade om att S var stressad och inte hade ordning på dokument (ngt liknande).
Efter mötet ringde han nån och skröt om hur han "smörjt" kommunens kvinnliga representant. Den han talade med verkade inte haja S jargong.
Citera
2020-05-12, 19:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
OK. Synd att inte åklagaren framhöll den förklaringsmodellen tydligt. För att knäcka MGMs alibi. Som tycks hänga på just de här datoraktiviteterna och kanske en del utstuderade cykelrundor.
Nu har domen friat honom för att han satt hemma vid datorn och tydligen stirrade på startsidan. Jo det kan ju vara fina bilder där...
Medförd dator går nog bort ur alibiperspektiv som bradgardsindianen skrev här

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Jag har skrivit det här tidigare, det känns inte speciellt troligt att datoraktiviteten skulle vara ett planerat alibi. Han kände nog inte ens till att det fanns ett alibi i fupen, inte förrän den serverades honom.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-12 kl. 20:11.
Citera
2020-05-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Om jag inte minns fel skulle en M*arkus ta hand om S uppdrag när han var borta. S drog till jobbet ändå och ringde några samtal och sa "slutsamråd om 20 minuter". Tror det finns i aktbil. 148 Stefans utgående samtal. De han pratar med verkar förvånade över mötet eftersom de vet att allt inte är klart med lägenhetsprojekten på Loggatan (som ligger bara nån km från Gustavsvik o Södra Vattentornet som han varit till under mordkvällen).
Någon vittnade om att S var stressad och inte hade ordning på dokument (ngt liknande).
Efter mötet ringde han nån och skröt om hur han "smörjt" kommunens kvinnliga representant. Den han talade med verkade inte haja S jargong.
Mycket intressant! Mycket. Så VAD fick SD att skippa flera timmar av sin semesterdag tro?
Citera
2020-05-12, 20:14
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Medförd dator går nog bort ur alibiperspektiv som bradgardsindianen skrev här

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Jag har skrivit det här tidigare, det känns inte speciellt troligt att datoraktiviteten skulle vara ett planerat alibi. Han kände nog inte ens till att fanns ett alibi i fupen, inte förrän den serverades honom.
Precis så kan det vara. Om det kan ske automatiskt. Om det är en manuellt utförd aktivitet, vilket förutsätts i Domen, så finns 3 alternativ. SD ber (eller lurar) annan att öppna hans dator. SD öppnar själv datorn, där han då befinner sig. SD sitter hemma och öppnar datorn.
Citera
2020-05-12, 20:16
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Mycket intressant! Mycket. Så VAD fick SD att skippa flera timmar av sin semesterdag tro?

Helt klart för att kvitta sej med mordvapnet.
Citera
2020-05-12, 20:16
Medlem
Citat:
Precis så kan det vara. Om det kan ske automatiskt. Om det är en manuellt utförd aktivitet, vilket förutsätts i Domen, så finns 3 alternativ. SD ber (eller lurar) annan att öppna hans dator. SD öppnar själv datorn, där han då befinner sig. SD sitter hemma och öppnar datorn.
Kan man se om det är en manuellt utförd aktivitet om man fjärrstyr datorn genom Google Remote eller annan sorts fjärrstyrning?
Citera
2020-05-12, 20:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nu var det ett tag sedan jag läste domen men om jag inte minns fel så förutsätts det där att datoraktiviteten 23.34 skulle vara automatisk. Och det är i så fall baserat på IT-forensikerns flummiga utlåtanden. Ska läsa domen på nytt men det är så jag minns det.

Edit: Ja tyvärr kom jag ihåg rätt, nedan citat ur domen

Citat:
Det finns inget som tyder på att det ägt rum någon ändring i något dokument kl. 23.29 och 23.34.
Sakligt sett är det rätt som det står där, det är inget som är ändrat.

Citat:
Det finns inget som tyder på att den okända kommunikationen med Google Drive beror på aktiva handlingar från användaren
Den (för forensikern) "okända kommunikationen" är alltså att en webbsida öppnas. Det finns senare under natten något som man möjligen med lite god vilja kan kalla för "okänd kommunikation" men händelsen 23.34 är inte en sådan. Suck.

Här har försvaret godis om det skulle bli HR.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-12 kl. 20:47.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Vi kan förstås inte fråga henne nu men hon har berättat litet väl öppenhjärtigt för väninnor om div problem i andra relationer. Jag hade absolut gissat att något vore kännt om våld förekommit. Relationen var också en av de få som verkar ha avslutats rejält ( från JS sida) och dessutom äldre, så... ointressant är min bedömning.

Det behöver inte specifikt vara JS, för min del behöver det inte finnas en specifik historik om våldsamheter sedan tidigare med LWs mördare. Det kanske kan räcka med att det finns anledning att en farhåga att ens hälften av liknande "tjafs" som pågått mellan SD och LW ska börja?

Återigen, för mig framstår såväl SD som LW som knäppa, rubbade, manipulativa. När LW anmälde ofredandet så hade hon ju inte ens på något sätt avvisat SD eller gjort klart för honom att hon inte uppskattade vissa saker. Men fantiserade att en skickad bild på Kilimanjaro innebar en gemensam framtid och bortratad HD. Hon talade nedsättande om HD och bla bla och summan av kardemumman när hon tillfrågas i förhöret om vad hon är rädd ska hända: Jo, det är förtal och sådant, hon är pastor och pastorn ligger inte med gifta grannen. Trots att hon själv tillstår att hon inför SD sagt att hon eventuellt skulle berätta för HD om deras förhållande!?!?. Det är ju typ 11 poäng av 10 möjliga på crazyskalan. Hon vill pressa den gifta pojkvännen med atthota med att "vara ärlig" till dennes fru, som hon en gång vigt med sängkamraten. Men hon vill inte att det ska komma ut att pastorn knullar den gifta grannen!?!?
Det här skulle i annat sammanhang kunna vara komiskt, men här är det mer obehagligt. Inte bara för att LW nu blev mördad, utan för att hon verkar se det som ett svårt smolk i bägaren att HD faktiskt blev bättre. Jag skulle inte utesluta att LW faktiskt var såpass manipulativ att hon snarare hade hopp om att HD skulle falla tillbaka i djup depression igen snarare än att vara rakryggad och berätta någon jäkla sanning. Att hon uttrycker sig med dessutom i tredje person ser ju ut att indikera att hon inte fullt var hemma i "här och nu" själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Helt klart för att kvitta sej med mordvapnet.
Det potentiella armeringsjärnet, eller skiftnyckeln? Finns ju skiftnycklar med riktigt långa skaft och som inte är speciellt iögonfallande på en byggarbetsplats om man råkar "glömma" kvar en sådan.
Citera
2020-05-12, 20:24
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det potentiella armeringsjärnet, eller skiftnyckeln? Finns ju skiftnycklar med riktigt långa skaft och som inte är speciellt iögonfallande på en byggarbetsplats om man råkar "glömma" kvar en sådan.

Jag vill tro ett armeringsjärn, Ett armeringsjärn smälter liksom in på alla byggen medan en skiftnyckel förvaras oftast i en verktygscontainer och kan med lite otur vara låst, Men som sagt alla förslag är lika goda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in