2020-05-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är synd om människor som har så tråkiga jobb att jobbmoment som utförs på udda tider ses som fullständigt orimligt med reptilhjärnan. Det är väl heller inte lätt att skjuta på en besiktning utan att kunden kan vilja ha kompensation för det?
Jag har också gått in och jobbar på semesterdagar. Och skall man vara borta i fjorton dagar, som de tänkt sig, så är det inte konstigt att man inte vill att något skall hänga i luften. Jag kan dock tänka att nån annan kunnat gå in och ta över, men av någon (skum?) anledning ville han göra jobbet själv den dagen. Kanske gjorde han sig av med mordvapnet (armeringsjärnet) på byggplatsen.

Jag vet inte var han var på för besiktning den dagen. det har jag inte fördjupat mig i, men kanske det var lätt att gömma något om det var väldigt rörigt där. (jag spekulerar naturligtvis här).
Citera
2020-05-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har också gått in och jobbar på semesterdagar. Och skall man vara borta i fjorton dagar, som de tänkt sig, så är det inte konstigt att man inte vill att något skall hänga i luften. Jag kan dock tänka att nån annan kunnat gå in och ta över, men av någon (skum?) anledning ville han göra jobbet själv den dagen. Kanske gjorde han sig av med mordvapnet (armeringsjärnet) på byggplatsen.

Jag vet inte var han var på för besiktning den dagen. det har jag inte fördjupat mig i, men kanske det var lätt att gömma något om det var väldigt rörigt där. (jag spekulerar naturligtvis här).
Var snäll och var lite tydligare där jag fetat, tack!
För det första vet du inte om det är SD som är den som dödade LW.
För det andra vet du inte om han i så fall använde sig av ett armeringsjärn.
Skriv inte som vore det konstaterat vilket tillhygge som använts! Åklagaren vet det inte. Du vet det inte.

SD var besiktningsman för byggen, det stämmer.
Men han hade också flygcert. Om vi (=du!) skall spekulera fritt, kunde du lika gärna spekulerat i att han kunde använt ett skevroder för att slå ihjäl LW.

Finns tydligen ingen hejd för fantasier bland vissa deltagare i denna tråd.
Citera
2020-05-12, 19:12
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Nej, jag tror att mordet var, åtminstone till viss del, planerat. Men jag tror inte att det hade varit så soprent på spår efter GM på BP om man hittat kroppen redan nästa dag. Visst är han förslagen, men han hade tur med att hon inte hittades tidigare och att husrannsakan avbröts prematurt. Det kunde han inte veta.
Det har du alldeles rätt i. Det är visserligen planerat att resa till USA men inte förrän ett dygn senare. Och de hade inte kunnat stanna där om polisen hittat Lena den 16e.
Det är nog en blandning av ursinne, svartsjuka och hat i en hjärna som är mycket inriktad mot problemlösning och gåtor. Utan impulskontroll när han blir kränkt och med stort behov av kontroll på detaljer, åtminstone vissa.
Citera
2020-05-12, 19:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Skriv inte som vore det konstaterat vilket tillhygge som använts! Åklagaren vet det inte. Du vet det inte.

Men han hade också flygcert. Om vi (=du!) skall spekulera fritt, kunde du lika gärna spekulerat i att han kunde använt ett skevroder för att slå ihjäl LW.

Ja, vem vet vad för ting som användes vid mordet, ett skevroder kan ju lika väl som något annat vara mordvapnet, nu är jag ingen flygare så jag har inte en susning om hur ett skevroder ser ut, men tror nog att de är lite för otympliga för att duga som mordvapen, men som sagt vem vet?

LGWP menar ju att det inte är nödvändigt med ett mordvapen för att fälla mördaren men jag tror nog att det underlättar en massa i alla fall, ett mordvapen och en säker koppling till mordplatsen borde nog göra susen i vilket fall som helst så även i detta fall.
Citera
2020-05-12, 19:24
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Du har lite problem. Vi spekulerar ja. Armeringsjärn har varit på förslag så mycket i tråden att det helt klart går att hänvisa till. Vi andra förstår att det är ett exempel. Det kan ha varit en större skiftnyckel också.
Försök vara lite social eller gå i karantän.
Citera
2020-05-12, 19:24
Medlem
taamids avatar
Framgår det i FUP vilka webbplatser SD var inne på tidigare under kvällen? Som många påpekat finns det sidor som uppdaterar sig själva när något nytt publiceras. Trafikstöringar, matchresultat med mera. Hur redovisas en sådan uppdatering i det sorts händelselogg som it-forensikerna tog fram?

En sån simpel sak som att datorn försätts i viloläge, hur loggas det?

Med cykel hade han hunnit hem, men vore givetvis bra att veta vad hans dator registrerade för aktivitet strax efter mordet.
Citera
2020-05-12, 19:30
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja om du frågar mig (och det gör du ju) så skulle jag nog satsa på det i stället för de lite mer "sofistikerade" alternativen som föreslagits.
OK. Synd att inte åklagaren framhöll den förklaringsmodellen tydligt. För att knäcka MGMs alibi. Som tycks hänga på just de här datoraktiviteterna och kanske en del utstuderade cykelrundor.
Nu har domen friat honom för att han satt hemma vid datorn och tydligen stirrade på startsidan. Jo det kan ju vara fina bilder där...
Citera
2020-05-12, 19:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Chefen kanske varit hygglig och beviljat semester i en tid som kanske är hektisk (vet inte om det är så i den branschen men kan misstänka att folk vill ha klart innan sommarledigheter?). Då är det kanske lättare att göra besiktningen än att be en kollega ta den?
Citera
2020-05-12, 19:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det är synd om människor som har så tråkiga jobb att jobbmoment som utförs på udda tider ses som fullständigt orimligt med reptilhjärnan. Det är väl heller inte lätt att skjuta på en besiktning utan att kunden kan vilja ha kompensation för det?
Udda tider är en helt annan sak.
Semesterna var planerad sedan månader tillbaka, även om det var lite hit och dit om de skulle åka eller inte.
Då är man inte så dum att man planerar in jobb den dag man har planerat att packa inför semestern.
Citera
2020-05-12, 19:38
Medlem
Citat:
Chefen kanske varit hygglig och beviljat semester i en tid som kanske är hektisk (vet inte om det är så i den branschen men kan misstänka att folk vill ha klart innan sommarledigheter?). Då är det kanske lättare att göra besiktningen än att be en kollega ta den?
Absolut. Det finns många anledningar att gå in på semesterdagen. De skulle ju inte åka förrän på kvällen till Arlanda var det tänkt. Men eftersom SD är den han vi upptäckt att han är, så kan det ha funnits baktankar. Det var ett "slutsamtal" och han bad M*rcus, kollegan, att hänga med. (Läste på lite nyss i fupen). Men jag kan inte riktigt komma på vad som är skumt med det hela - det kanske inte är något skumt? Men.... dagen efter mordet, semesterdag, usa-resa strax... Min hjärna går lite agurk här.
Citera
2020-05-12, 19:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Nej det där är ju inte rimligt. Samma som med blodet på tvättmaskinen de svamlar bort helt oklart.

Känns faktiskt inte riktigt som att de har gått in i det objektivt utan istället ansträngt sig för att totalsåga varenda bevis. Lite den känslan jag fick av Björn Lindéns uttryckssätt i rättssalen också.
För mig liknar domen mera en partsinlaga från försvaret.
De gör allt för att bortförklara varje indicium och de vägrar att se helheten.
Jag hoppas att hovrätten får möjlighet att göra en ny bedömning.
Citera
2020-05-12, 19:42
Medlem
Citat:

Man kan fixa fram den besiktningen/till en annan medarbetare...varför är du så upprörd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in