2020-05-12, 19:49
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du som varit medlem så länge och postat så många inlägg har såklart högre i tak än vad vi andra har (enligt dig) så det är okej att du drar till med fakta som inte existerar?
Källa på att Tegnell sa som du påstår vore väl ändå fint, så alla rookies lär sig av en erfaren användare som du själv? Tack.

Tegnellcitat.se
Citera
2020-05-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är mycket som kommer att förändras efter pandemin. En del till det bättre, en del till det sämre.
Jag tycker inte som dig vad gäller långsamt eller snabbt förlopp.
Tegnell vill att det skall smittas men så långsamt som möjligt så att sjukvården hinner med.
De utgår från flockimmunitet och kommer att göra det ända fram till ett vaccin kommer.
Personligen vet jag inte vilkens agerande som blir det bästa agerandet vad gäller människoliv.
Inget tycks ju hindra dödsfallen.

Dödsfallen är till 90% inom äldreomsorgen, äldreboende och äldre med hemtjänst. 90%!!!!

De flesta förstår att misslyckandet ligger i att äldreomsorgen inte har rutiner och kunskap när det kommer till smittsamma sjukdomar. Det absolut bästa agerandet är att styra upp en illa fungerande äldreomsorg.
Citera
2020-05-12, 19:50
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Du som varit medlem så länge och postat så många inlägg har såklart högre i tak än vad vi andra har (enligt dig) så det är okej att du drar till med fakta som inte existerar?
Källa på att Tegnell sa som du påstår vore väl ändå fint, så alla rookies lär sig av en erfaren användare som du själv? Tack.

Har aldrig sagt att jag är bättre än någon annan om COVID-19 men det finns ju många här i denna tråd som hade agerat bättre än Corona-Bob Tegnell.

Läs lite Tegnell-citat från denna länk:

https://tegnellcitat.se/
Citera
Medlem
Sverige följer flockimmunitetsstrategin.
Detta vet alla om.
Det har sagt allt och motsatsen till allt, men i grund och botten följer man målet flockimmunitet här i Sverige, oavsett hur man går tillväga för att nå det.

Oavsett hur bra eller dåligt det är, speciellt ur etisk perspektiv där det självklart är förfärligt, återstår frågan:
Hur långt har man kvar till flockimmunitet?

Att svara på den frågan är typ omöjligt. Dels är det delade meningar om vilken procent ska man nå. Är det 80? Eller 60? Eller 40? Eller 20?

Så ingen vet det. Ingen vet det med säkerhet.

Å andra sidan: va händer när man väl nått flockimmunitet? Smittas inte längre folk? Smittas det mycket mer sällan?
Även här är det motsägelser hela tiden. Sist säger WHO att det är möjligt att det aldrig kan förverkligas. Om det typ visar sej att alldeles för få bli immuna.

Att de senaste dagarna verkar det finnas något som pekar på att det dör färre personer i Sverige skulle då vara en konsekvens att det smittas färre personer. Detta går rakt mot flockimmunitetsprincipen. Eller snarare: ju färre smittas, desto längre tid tar det att uppnå den här illusoriska flockimmunitet.

Med andra rod, allt detta som handlar om flockimmunitet, om den fungerar och när det realiseras kännetecknas av en enorm osäkerhet. Ingen kan vara säker på nåt. När det uppstår. Och om det ens uppstår.

Vad är kontentan av det hela då? Jo, kontentan är att Sverige har ju kört ensamt denna strategi. Och är då enda landet i världen som satsar på något som har goda chanser att vara totalt ogenomförbart.

I samband med att allt detta har att göra med nånting lite mer seriöst än vilken annan företeelse som helst, som tex en VM i fotboll, eller en ekonomisk åtgärd, eller en ny utbildningslinje, så är det något totalt fruktansvärt.
För det handlar om människoliv som står på spel.

Hur kan något sånt tillåtas?
Hur kan världen bara titta på det som händer?
Jag fattar att inget land kan skicka nåt ultimatum till Sverige och hota med invasion om man inte byter strategi, för detta är inget Irak som man kan sno olja ifrån.
Men hur kan detta hända?
Vad är det som gör att i detta land tillåts detta pågå?

Det finns miljoner som insett detta. Och tycker det är fruktansvärt det som händer. Samtidigt har man inte, verkar det som, makten att ändra nånting. Sverige är nog mest olämpliga landet i världen där man kan göra revolt.
Det sitter inte i folk att bete sig på sånt sätt.
Men ärligt talat, jag är helt övertygad att i många många andra länder hade detta utan tvekan lett till revolt.

Så staten och alla andra som hjälper till att sopa under mattan, har inte bara bedragit den delen av sitt befolkning som är svagast. De har bedragit den delen av sitt folk som är alldeles för milda för att göra det som i ett annat land hade säkert gjorts.

Hade detta skett i tex Italien kan jag lova er att Tegnell hade hängt livlös upp och ner mitt på hötorget med alla som gick förbi och spottade på honom. Det kan jag verkligen garantera till hundra procent.
Och det samma hade hänt alla förnekare. Kan också garanterat att de som sitter här och ljuger hade i ett annat land fått i bästa fall några ordentliga sparkar på tänderna.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag såg det även om jag har svårt för Tegnell och Giesecke var för sig. Tillsammans blir det nästan omöjligt att se.

Verkligen obehagligt.
Dom har riktigt stora egon.
Citera
2020-05-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vet inte varför folk tror att de som jobbar på FHM är inte kompetenta.
Giesecke är rådgivare till WHO - vars rekommendationer och råd följs runt hela världen. Tegnell har en lång och gedigen utbildning och praktisk erfarenhet. Plus att dessa gubbar jobbar ju inte ensamma (Giesecke dessutom pensionär, men har väl en halv fot inne fortfarande).

Sen finns det en himla massa "tyckare" bland läkare som själva inte har ens jobbat med pandemier/virus etc. men uttalar sig ändå i media. I Finland samma sak. Epidemiologer försöker säga en sak - men blir överkörda av politiker och "tyckare".

Och om man nu pratar om "ansvar" då är det aldrig dessa "tyckare" som kommer att bära någon del av det.

Finska epidemiologer säger att Sverige gör helt rätt - men politikerna vågade inte lita på dem. Jag har läste även åtminstone en norsk epidemiolog säga samma sak.

Om nu inte dessa gubbar "vet" något, varför ska ex Giesecke vara rådgivare åt WHO?

Visst går det alltid att diskutera saker och ting, men att totalt bara såga dem med fotsulorna känns ingen vidare. Som om de var "idioter" bara därför att viruset dödar folk - vilket virus alltid gör så länge man inte har något botemedel.

För att FHM uppenbart är helt inkompetenta, de har åtskilliga gånger goofat och gett helt felaktig data som även försvarats innan det efteråt återkallats, en sak som en grundskolelev hade upptäckt om de fick granska vad som skulle sägas på konferensen först.

Vad det rör Giesecke så är det väldigt konstigt hur "rådgivare till WHO" ska låta som något märkvärdigt, han sitter med i rådgivningsgruppen STAG-IH- som inte har någon funktion än att rådgiva om WHO ska deklarera om en sjukdom ska klassas som allmänfarlig eller inte; de bestämmer inga strategier och vad jag kan se är de inte involverade i WHOs dagliga operationer i övrigt, uppenbarligen misslyckades på WHO och den gruppen också eftersom det tog åtskilliga veckor av dödsfall i Italien innan WHO ens deklarerade corona som en pandemi, något som kunde fått flera länder att reagerat långt kraftigare långt tidigare som kanske undvikit denna situationen överhuvudtaget eller åtminstone förskjutit den kraftigt.

Johan Giesecke har knappast varit hemlig eller tyst om vad hans tjänst innebär och att den är helt ideell och obetald.
Tex i denna intervju från förra året, https://www.sjukhuslakaren.se/smittskyddsexperten-som-aldrig-slar-sig-till-ro/

Och varför du inte tar reda på detta själv innan du anklagar andra för att inte göra faktaeftersökningar innan de "dömer" är väldigt märkligt och skrattretande.
Citera
2020-05-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Tegnellcitat.se
Nja. Känns inte seriöst. Sedan hoppas jag att den ärade postaren HG såklart tar sig an uppdraget. Men förmodligen inte, kilopostarens stora knep är att kasta ur sig dynga men aldrig bemöta kritik. Saknar nästa Proffesorn. Han bemötte kritiken sv sin egen dynga så ofta han kunde, bara det en synnerligen svårmanövrerad uppgift.
Citera
2020-05-12, 19:52
Medlem
Chefen för USA:s nationella smittskyddsinstitut, Anthony Fauci, sade i senatsförhör på tisdagen att de coronarelaterade dödsfallen i USA sannolikt är fler än de officiella dödstalen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/chefen-for-amerikanska-smittskyddet-dodstalen-i-usa-sannolikt-hogre-an-de-officiella

Trump Death Clock
https://trumpdeathclock.com/
Citera
2020-05-12, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror också ”avundsjukan” spelar in starkt här.
Jag hoppas att alla lyckas efter sina förutsättningar.
Nu har Sverige valt en väg som inte går att byta längre, så det är bara att hoppas på så få dödsfall som möjligt..
Med det sagt, så hoppas jag såklart att de länder som lyckats strypa viruset slipper en andra våg.

Det är klart man hoppas på det men det är inget som dessa länder tror på ens själva. Det är bara begåvningsreserven på flashback som tror att allt kommer vara frid och fröjd i länderna som stängt hårt och tidigt.
Citera
2020-05-12, 19:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Sverige måste såklart alldeles snart bryta isoleringen av de äldre. Det är inte hållbart längre.

Att personer som inte har många år kvar i vilket fall, ska tvingas till isolering riskerar ju snart att få motsatt effekt hälsomässigt.

Det bör bli upp till var och en. Alla vet om riskerna, inga hemligheter där vad som gäller för de äldre.
Men jag är helt säker på att många äldre hellre umgås med barn barn sina sista år med en kalkylerad risk än tillbringar tiden i ensamhet.

De har ju inte suttit isolerade så länge ännu, bara två månader. Tror att äldre hellre sitter isolerade några månader till istället för att dö. Ett vaccin är på väg från Israel!
De kan ju Skypa som alla andra!
Senast redigerad av HG 2020-05-12 kl. 19:59.
Citera
2020-05-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag har inte hälsat på mina nära och kära som är äldre som respekt för dem. Nu bor jag i Sverige men hade jag varit kvar på några mina ställen runt om världen där jag tillbringat min ledighet på så hade jag ej tagit emot några från Sverige i dagens läge. Bergamo vågar jag inte säga hur det ser ut just.

Sverige har straffat sig själva genom att man haft denna strategi man haft och man sympatisörer som går över lik för att bevisa sin tes att än idag med alla döda så gör vi rätt.
Tycker man ska se på de siffror som finns. Dom talar för sig själva och där är Sverige en av de sämsta länderna i världen att bekämpa covid-19.

Ja okej, men då är jag med i matchen iallafall på vad du menar. Paranoia,oro samt bestraffning av individen ska diktera huruvida man får ta del av turistkorridoren. Medicinsk bedömning är irrelevant i sammanhanget då Sverige ska läxas upp för sin ide om flockimmunitet. Låter som ett rationellt tankesätt. Verkligen.
Citera
2020-05-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har aldrig sagt att jag är bättre än någon annan om COVID-19 men det finns ju många här i denna tråd som hade agerat bättre än Corona-Bob Tegnell.

Läs lite Tegnell-citat från denna länk:

https://tegnellcitat.se/
Jo
Det har du faktiskt. Du dissade en användare registrerad i april precis på de premisserna.

Nej tack. Du får gärna hänvisa till faktiska klipp eller intervjuer. Inte till något sammelsurium av trams ihopklistrat i ett tonårsrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in