2020-05-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Helt enig med dig! 😊👍🏻

Det hade varit bra. Men då det spreds snabbt till många länder så måste en utrotning av viruset ske på samma sätt i alla länder samtidigt för att det ska funka. Skulle aldrig funka att få till.
Citera
2020-05-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
De har ju inte suttit isolerade så länge ännu, bara två månader. Tror att äldre hellre sitter isolerade några månader till istället för att dö.
De kan ju Skypa som alla andra!

Där har du fel av allt att döma. Det vittnas om ganska påfrestande leverne bland de äldre. Och två månader när du är i livets slutskede är ganska lång tid.

Är helt övertygad om att väldigt, väldigt många hellre spenderar den med att träffa barnbarnen och ta en kalkylerad risk än att sitta isolerad i år framöver. För det är ju faktiskt det vi pratar om här.

fler och fler inslag i media vittnar ju också om just detta. Restriktionerna kommer snart att lättas och att det blir upp till individen istället. Det är MYCKET bra.
Citera
2020-05-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vet inte varför folk tror att de som jobbar på FHM är inte kompetenta. Giesecke är rådgivare till WHO - vars rekommendationer och råd följs runt hela världen. Tegnell har en lång och gedigen utbildning och praktisk erfarenhet. Plus att dessa gubbar jobbar ju inte ensamma (Giesecke dessutom pensionär, men har väl en halv fot inne fortfarande).

Att vara kompetent betyder inte att man inte kan gör galna saker, eller att man aldrig kan ha fel. Det kan också finnas ekonomisk vinning för att försvara en viss linje. Tänk bara på Macchiarini som försvarades av KI, rasbiologiska institutet och läkare som sa att rökning inte alls leder till lungcancer. På 1800-talet drev malthusianer linjen att man inte ska hjälpa svältande, för det skulle bara leda till mer svält i framtiden, ungefär som dagens krets kring Giesecke som säger att färre smittade bara innebär ännu mer död i en andra våg. Universiteten kryllar av galna människor, samtidigt är det just galna människor som kan komma på geniala idéer. Det mesta forskning som görs är värdelös, men liten del är det inte, vi vet inte vilken bara.
Citera
2020-05-12, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är klart man hoppas på det men det är inget som dessa länder tror på ens själva. Det är bara begåvningsreserven på flashback som tror att allt kommer vara frid och fröjd i länderna som stängt hårt och tidigt.

Är det nån på FB som ens sagt nåt om det (dansish way)?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
För "spanska sjukan" så var det ju tvärtom dessvärre. Andra vågen drabbade yngre personer betydligt värre.
Ja visst var det så men experter menar att covid-19 blir mildare.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nja. Känns inte seriöst. Sedan hoppas jag att den ärade postaren HG såklart tar sig an uppdraget. Men förmodligen inte, kilopostarens stora knep är att kasta ur sig dynga men aldrig bemöta kritik. Saknar nästa Proffesorn. Han bemötte kritiken sv sin egen dynga så ofta han kunde, bara det en synnerligen svårmanövrerad uppgift.

Vad är inte seriöst?

Det är citat.

Av Tegnell själv
Citera
2020-05-12, 20:00
Medlem
"FHI anslo 12. mai at 92 prosent av de 8152 som hadde testet positivt i Norge var friskmeldte. "
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav

Men jeg forstår det som at dette ikke er bekreftede friskmeldte men kun et antatt antall friskmeldte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Att alla EU länder inte kan samarbeta har ju denna pandemi visat. Visst hade det varit mycket bättre om de nordiska regeringarna pratat samman om en gemensam strategi mot pandemin.

Känns inget vidare att vara svensk idag, skämmas för sitt lands oförmåga att skydda sin egna befolkning.
Känslan att vara den ensamma på skolgården som aldrig blir bjuden på kalas.

Exakt så! Mycket träffande. Känner exakt likadant.

Tror många svenskar idag känner en djup skam över hur det blivit. Kanske en del inte erkänner det för sig själva, så kan det vara just med skam. Känns som detta blir något av ett nationellt trauma. Att vi inte skyddade de som inte kunde skydda sig själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast allra mest nog tänkt som en signal till bland annat Bolsonaro i Brasilien, Sydafrika, Indien och ett gäng andra länder (som bl a säger att de inte har ”råd” att ha några restriktioner längre).

Stämmer säkerligen. Var bara en reflektion jag hade när jag hörde det. Kändes så extremt riktat mot just Sverige bara, men det är väl för man lever mitt i smeten så att säga.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ok, tack för info ... jag jobbar på sjukhus och har andra infallsvinklar.
Jag kan tänka mig att det är rörigt och dålig logistik där du har jobbat.
Utan att bryta sekretess eller skriva mkt om dig själv, kan du beskriva ditt arbete?
Det är förvisso nationell kris, det är inte lätt, men man kan anklaga regeringen, FHM, landstingen och kommunerna för att inte samarbeta och skapa en front. Olika instanser tolkar saker helt olika.

Jag är en snokare😉
Men jag har sett på de kommunala verksamheterna jag har tittat på inom SoL så har jag sett att man i största del använder munskydd samt visir endast under konstaterad smitta. Chefen avgör när visiren och munskydden skall plockas bort.
Man agerar som att när smittan kommit in skall personal skyddas mot den sjuke.
Men det är ju personal som kommer till arbetsplatser som kan bära på smittan.
Skulle det vara så svårt att sätta på sig munskydd och visir varje gång man går in till en brukare. Det skyddar ju brukaren och även personalen.
Man är i allafall noga med att sprita händer och allmänna utrymmens ytor personal använder.
Byter kläder efter varje arbetspass.
När brukare dör kommer saneringspersonal osv.

Vet man om uppifrån hur det ser ut?
Tror man att personal använder skydd när de går in till brukaren. Tex munskydd och visir.
Spritade händer och handskar sköts mycket bra. Räcker det?
Citera
2020-05-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ok, tack för info ... jag jobbar på sjukhus och har andra infallsvinklar.
Jag kan tänka mig att det är rörigt och dålig logistik där du har jobbat.
Utan att bryta sekretess eller skriva mkt om dig själv, kan du beskriva ditt arbete?
Det är förvisso nationell kris, det är inte lätt, men man kan anklaga regeringen, FHM, landstingen och kommunerna för att inte samarbeta och skapa en front. Olika instanser tolkar saker helt olika.

Jag är lite nyfiken på hur det är på sjukhuset där du jobbar? Vilken typ av avdelning är du på? Det finns ju så många sjukhus och så mycket vårdpersonal så du röjer dig knappast om du skriver litegrann allmänt om vad du ser dagligen. Skulle vara intressant för oss som inte jobbar inom sjukvården att höra.
Citera
2020-05-12, 20:02
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja okej, men då är jag med i matchen iallafall på vad du menar. Paranoia,oro samt bestraffning av individen ska diktera huruvida man får ta del av turistkorridoren. Medicinsk bedömning är irrelevant i sammanhanget då Sverige ska uppfostras för sin ide om flockimmunitet. Låter som ett rationellt tankesätt. Verkligen.

Du stör dig på att Norge straffar folk som bryter emot reglera. Då skriver du fascistoida inslag
'
Sedan citat

Citat:
Att du kan se detta som någonting eftersträvansvärt säger ju en hel del. Är ju bara att bötfälla överträdelser i rörelsefriheten.. Fullständigt bisarrt vilka inskränkningar folk förespråkar.

Citat:
Obehagligt värre. Hela jävla Europa är en polisstat i hysterin kring viruset och majoriteten tycker att det är helt okej.

Du låter som en vänsterkommunist som hatar polis och regler mm. Jag kan ha fel men ditt språk och ditt förhållningssätt till att man sätter upp regler och riktlinjer för att skydda folk från pandemin stör dig mer än själva dödligheten. Har rätt eller fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in