2020-05-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Då är det ju tur att allting tyder på att viruset minskar i aggressivitet vid en andra våg.

De länder som då lyckats hålla nere antalet döda kommer att få färre döda vid våg nr 2. Slutsats: Sverige kommer alltid att ha många fler döda i slutändan än sina nordiska grannar.
Nej, det blir inte mindre aggressivt vid en andra våg. Hitta inte på nu.
Citera
2020-05-12, 18:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jeg bruger min tid på dette forum på at forklare debatører hvordan Sveriges dødstal kan mindskes.

Jeg bruger ikke min tid på at opmuntre til fortsættelse af en strategi som aldrig kan skaffe Sverige mindre antal døde end den som Sverige har nu og som ligger blandt de højeste i verden.

Hvis det at ønske at Sverige skal have mindre antal døde er at ønske at det skal gå Sverige dårligt, så må jeg konstatere at dumstædighed kommer før redning af menneskeliv i Sverige.

De flesta förstår nog att våra grannländer inte önskar att det skall gå dåligt för Sverige. Samtidigt så kan man märka att samma personer har en skepsis till vår grannländer som visar på en mycket bättre strategi och man ser väldigt bra siffror jämfört med "svarte petter" i norden. Dessa har genom hela tråden sagt att så fort länderna släpper på sina restriktioner så kommer det att gå dålig.
Tror tyvärr att det enbart är ett tecken på avundsjuka.
Citera
2020-05-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag citerar Grekland ledare

Jag tror inte det hjälper tester på Arlanda eller annan flygplats i Landet. De är uppenbart att man inte tänker emot turister från länder där man inte har kontroll. Den risken kommer inga länder ta och speciellt inte Grekland.

Man måste vara riktig naiv och tro att Svenskar kommer ha fri tillgång till resor när vi har en världens högsta dödsantal till capita. Och när länder som visar nästan noll resultat så tror jag inte man kommer imponeras av 57 döda och flaggning för stora eftersläpningar. Naiv kanske inte räcker i ordvalet

Förstår inte hur folk orkar lipa om att man inte kan resa till whitetrash-destinationen Grekland.
I Sverige har vi mycket större problem än så just nu.
Sikta in er på en skön resa i vinter eller nästa år.

Det kommer komma tester som är så mycket bättre tills dess, så det kommer inte spela någon till vart du reser ifrån så länge du är frisk.
Citera
2020-05-12, 18:22
Medlem
DrunkenZealots avatar
Efter att ha läst:
https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/
Så framstår denna Björn Olsen som en både kompetent och ödmjuk herre.

Jag tror att han, skulle skyddat oss mycket bättre, än dr death. Björn verkar mer vara som Syd Koreas epidemiolog, mer kompetent och mindre rockstjärna.
Citera
2020-05-12, 18:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Forland sade att han tror att dödstalen inte kommer sluta likadant i Norden. Och att han tror att Norge kommer klara av att hålla nere dödstalen. Att Sverige hade uttalat sig så idiotiskt, sa han som tur var inget om, karln har väl hyfs.

Jag börjar bli imponerad av våra grannländer som inte säger åt Tegnell och Giesecke att dra åt helvete. Jag skulle bli jävligt irriterad på sån där svansföring av ett av världens sämst presterande länder.
Citera
2020-05-12, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag tror Grekland gjort rätt och Sverige gjort allt fel. Om inte så hänvisar jag till dödstalen samt hur det ser ut i tabellerna just nu.
Tror många länder har lyckats men på olika sätt. Men att Sverige är det land som förmodligen misslyckats mest i hela världen är jag helt övertygad om. Och det kommer vi märka under en lång period framåt.
Att andra länder redan nu börja öppna upp och komma på banan är ett sunt tecken.
Som nån tidigare sa, de stängde inga gränser men om man kom utifrån så sattes man i 2 veckors karantän i diverse hotell.
Greklands strategi var att vara snabba och det var de, efter första dödsfallet så stängdes skolor sen stängdes kyrkor sen blev det lockdown den 23 mars när de bara hade 100 bekräftade covid fall. Masstester är bra men Grekland ligger sämst till när det gäller att testa folk. De har koncentrerat sig på att testa folk som har symtom och sjukhuspersonal. Så en väg att gå är att agera snabbt och det gjorde de, de ströp corona och de smittade är väldigt få och nu är det enkelt att smittspåra pga att de nya fallen är obefintliga.
Sverige har handlat fel och har fått det hela om bakfoten, utan vetskap om denna nya sjukdom så beslöt dom sig för att hålla öppet. Allt man visste var att den dödar äldre men ingen visste vad som hände med personer som har haft sjukdomen. Tex skadade lungor fertilitetsoroblem osv osv utan studier så körde dom på.
Tänk om Man varit sjuk i corona och att sen ha problem med ballen, hur många hade velat hänga Tegnell i Stockholms torg. Nähä gambla med en ny sjukdom gör man inte om man inte vet mer än att bara äldre dör. Rysk roulett är vad det är.
Citera
2020-05-12, 18:23
Medlem
ganglere2s avatar
Den svenska "strategin" av att göra ingenting är ett totalt misslyckande vilket lett till att massor av människor har dött i onödan.
Infektionsläkaren Erik Salaneck kallar det kriminellt.
Eftersom vi lever i Sverige så kommer ingen heller att ställas till svars för det.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/?fbclid=IwAR1Ku5hZA3BS1nmzd_9g_RO9MWQVJK1MC6ErPXeA eaTkTsxqY2PuUX4zpic

Ingen nedstänging, inget stoppande av resenärer från smittade länder som Kina, Iran, Italien.
Inga masstester som bl.a. WHO starkt förordar, skyddsutrustning som ex.vis munskydd är helt onödigt. M.m.
"Misstagen" är många, åtgärderna för att hejda epidemin är få.

Erik Salaneck:

"Det är det här jag tycker är kriminellt. Vi hade månader på oss att förbereda oss, men myndigheterna ägnade sig åt att säga ”det här är lugnt, det här kommer inte hit”. Istället för att öka beredskapen. Jag anser att det är ett polisiärt ärende. Det är så oansvarigt – och det har lett till död. Det är dråp som jag anser att de är skyldiga till. För det är så fruktansvärt enkla saker som hade behövts, säger Erik Salaneck."

Den där flocken som de säger sig vilja få fram, flocken som de allra flesta inte vill vara med i, den vägen tror allt färre på. Läs i slutet av artikeln jag länkar till. Mycket intressant, mycket skrämmande.
Citera
2020-05-12, 18:24
Medlem
SithXMs avatar
Jag förstår mig inte på folk som går ut och demonstrerar på gatorna emot restriktionerna i samhället, det förekommer i Australien Tyskland och naturligtvis USA!!!

Vad vill dem ? Förstår att vissa är rädda om sin frihet, men det får man väl ta i tu med efter åt i såfall om man märker att toppen försöker utnyttja detta! fattar dem inte att det är bättre att vänta ut den här skiten!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
De flesta förstår nog att våra grannländer inte önskar att det skall gå dåligt för Sverige. Samtidigt så kan man märka att samma personer har en skepsis till vår grannländer som visar på en mycket bättre strategi och man ser väldigt bra siffror jämfört med "svarte petter" i norden. Dessa har genom hela tråden sagt att så fort länderna släpper på sina restriktioner så kommer det att gå dålig.
Det är klart att de önskar att det ska gå dåligt för Sverige. Annars har ju deras strategi misslyckats. Förstår du inte det sambandet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Tror också ”avundsjukan” spelar in starkt här.
Jag hoppas att alla lyckas efter sina förutsättningar.
Nu har Sverige valt en väg som inte går att byta längre, så det är bara att hoppas på så få dödsfall som möjligt..
Med det sagt, så hoppas jag såklart att de länder som lyckats strypa viruset slipper en andra våg.
Citera
2020-05-12, 18:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Ni som är pålästa och erfarna, brukar förhållandevis friska medelålders människor behöva 6 veckors sjukhusvård av vanliga influensan?

Nej, vilket COVID-19 förnekarna vägrar accepterar. Dagligen skriver någon i detta forum att COVID-19 bara är en influensa och inget mer. Men COVID-19 är ingen influensa och långt därifrån.
Vi vet fortfarande väldigt lite om de biverkningar som COVID-19 ger till de som har insjuknat i viruset samt hur detta ekonomiskt påverkar samhället.
Citera
2020-05-12, 18:26
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Samma sak där. Är det typ 22 forskare av alla tusentals forskare i Sverige som inte står bakom strategin?
Hur många forskare i Sverige har kunskaper i ämnet som är av värde egentligen? 5-10-15?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in