2020-05-12, 19:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det blir ju allt tydligare att respektive strategi spelar mindre och mindre roll och att spridningen av viruset beror på HELT andra saker än vilken strategi respektive land valt.

Bara att kolla inom Sverige exempelvis där Stockholm och Dalarna har en stor överdödlighet jämfört med tidigare år medans andra regioner inte har nån överdödlighet alls utan ligger helt normalt medans en del har MINDRE överdödlighet. Det dör alltså färre människor i år är vad det brukar...

Betyder det att alla dessa regioner som inte alls har nån överdödlighet haft en kanonstrategi medans Sthlm, Dalarna och några till inte haft det?

Och sådär ser det ut mellan länderna i Europa också. Samma åtgärder men olika resultat.

Jag tror det handlar om nått så enkelt som att det handlade om hur mycket smitta man hade i landet när det startade och vart den smittan befann sig. Vissa länder hade tur, andra inte.

Detta är en LÅNGT större faktor än strategier hit och dit som byts lika ofta som ett par jobbstrumpor. Det är jag helt övertygad om och jag ser allt fler röster för denna teori också. Att strategierna i mångt och mycket är ett politiskt spektakel.

Och det ser ju faktiskt så ut fram tills idag.

Länder med Lockdown har gått bra
Länder med Lockdown har gått uruselt
Länder utan Lockdown har gått bra
Länder utan Lockdown har gått uruselt.
Länder som inte har gjort ett skit har gått bra.
Länder som inte gjort ett skit har gått dåligt.

En salig blandning utan röd tråd nånstans.
Konstigt att vi andra ser den då.
Citera
2020-05-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Konstigt att vi andra ser den då.

Nä, det kan du omöjligt göra om du kollar igenom alla länder.
Citera
2020-05-12, 19:34
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vet inte varför folk tror att de som jobbar på FHM är inte kompetenta. Giesecke är rådgivare till WHO - vars rekommendationer och råd följs runt hela världen. Tegnell har en lång och gedigen utbildning och praktisk erfarenhet. Plus att dessa gubbar jobbar ju inte ensamma (Giesecke dessutom pensionär, men har väl en halv fot inne fortfarande).

Tegnell har ju sagt en massa konstiga saker man inte förväntade sig att en expert skulle säga:'
På rak arm kommer jag på några jag tappade hakan när jag hörde.

Corona smittar förmodligen inte mellan människor, vilket är häpnadsväckande när en massa människor smittat varann.
Det vi vet helt säkert är att symptomfria bärare inte kan föra smitta vidare.

Personal på äldreboenden eller vårdare av riskpatienter ska gå till jobbet som vanligt, utan extra skyddsutrustning även om de har anledning att misstänka att de är smittade med corona.

Vi kan inte rekommendera att jobba hemifrån för det är ojämlikt.

Se på Danmark, dom har striktare nerstängning av sitt samhälle men deras utveckling är väldigt lik våran (det borde Tegnell känna till att det tar en månad innan man ser resultat av nedstängning)

UK har en strategi som är lik våran och det går mycket bra för dom. De har världen främsta experter på smittskydd. (ja det gick ju snabbt utför efter att han jämförde Sverige med UK).

Han jämförde New York med hela Sverige och tyckte det var en relevant jämförelse. Möjligtvis om han jämfört Stockholm med NY.

Han framstår som en byråkrat som för länge länge sedan läst något han glömt 99% av. Så blir det med utbildningar man inte använder, dom bleknar snabbt bort. Och han har skyfflat papper åt myndigheter hela sitt yrkesliv, tror inte han jobbat många månader inom hans expertområde.
Någon i hans position borde arbeta som läkare minst halvtid för att behålla kompetensen. Skulle vara intressant att se hur många rätt han skulle få om han kuskapstestades med någon tentamen i ämnet.
Citera
2020-05-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
"The WHO's Mike Ryan said it is "dangerous" to think that countries who've been "lax" about controlling the virus might "all of a sudden magically reach some herd immunity."

"Herd immunity" is the concept that if enough people in society (the "herd") either contract or get vaccinated against an infectious disease, and thereby develop immunity to it, it could lower the risk of another serious outbreak."

"Sweden, a country which has resisted strict lockdowns, has suggested that Stockholm might reach herd immunity status soon. But scientists don't even know yet if a COVID-19 infection confers future immunity. "

Det var bara highlighted i artikeln

Såg också det där. Är en uppenbar attack mot Sverige. Stora frågan är hur politiserad frågan är dock. Får man sätta på sig foliehatten så hela känns lavetten som en regelrätt beordring av nationer som valt att stänga ner.
Citera
2020-05-12, 19:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Märkligt att det bara inträffar i New York. USA har väl fler städer?
Det har rapporterats från LA och Seattle också.
Citera
2020-05-12, 19:38
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är FHM och Tegnell som planeterat den där idén, fått folket att tro att det finns en idelhastighet och att vården hinner med.

Sanningen är: vi hinner inte med att ge ordentlig vård.

Vi ger inte patientsäker vård, vi kan inte erbjuda värdig palliativ vård (vi är inte ens i närheten), och personalen far illa. Jag befarade redan i vintras att corona skulle knäcka vården och kommer en andra våg är det kört. Den undanträngda vården måste skötas och vården klarar helt enkelt inte en andra våg.

Säkerheten på avdelningarna jag jobbar på, är verkligen bristfällig.

I en coronasal (där det finns sex st sängar som alla har syrgas som tas från väggen) och fem lösa "bomber" (syrgastuber) på golvet, finns det fortfarande ingen brandsläckare. Dessutom förekommer slarv med skyddskläder, det finns inga luftslussar osv.

Detta är den vård som FHM tror är i fas.

Vi får jobbet gjort, med nöd och näppe, men i fas är vi inte.
Har besökt arbetsplatser inom SoL.
Och ja det är bristfälligt.
Inom SoL används munskydd och visir endast vid konstaterad smitta. Mycket konstigt kan jag tycka eftersom det är människor utan munskydd samt visir som kan smitta.
Det bästa vore under pandemin att på alla tänkbara sätt som finns skydda riskgrupperna.
Även personal skyddas när de boende skyddas.
Man skall inte få springa mellan olika avdelningar tex.
Förstår inte hur man tänker.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ljug inte. Jag har aldrig blivit överraskad av Greklands siffror. Jag har koll på dem. Men att Tyskland är på väg att förlora greppet är uppenbart.

Ditt inlägg 18,57 till mig

Citat:
Om Grekland tar in turister och får en stor smittspridning får Tegnell rätt. Det var det han förutsåg.

Jag sågar inte Greklands resultat, däremot deras naivitet om de tror att det är över nu.

Och innan du ens hinner leverera nästa svar så säger du återigen att Tyskland är på väg att förlora greppet är uppenbart

Vad grundar du ens det på när det just öppnat och inga baklag och jag visade dig hur de gör
Citat:
Tyskland

Landet fortsätter med gränskontroller och i princip alla som reser till Tyskland måste sitta i karantän i 14 dagar.

• Från och med den 20 april fick mindre butiker öppna liksom återförsäljare av bilar, cyklar och bokhandlare.

• Från den 1 maj har museer, lekplatser och kyrkor fått öppna. Mellan den 9 och den 22 maj öppnas gradvis restauranger i olika delar av landet.

• Från den 4 maj har skolorna öppnat successivt.

• Bundesliga i fotboll öppnar igen den 16 maj men utan besökare på arenorna. Det finns också en mängd restriktioner för hur spelet ska gå till. Mål får exempelvis inte firas med kramar.

• Det är obligatoriskt att bära munskydd i kollektivtrafiken och på offentliga platser. Det är fortfarande förbjudet med folksamlingar på fler än två personer.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/europa-borjar-oppnas-det-hander-nu-land-for-land/

Snälla förklara och visa var de fått en katastrof?? Har du länk har du något källa på ditt påstående?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Överdödlighet enligt FT:

Belgien: 8 000 (+66%) tom 26 april
UK: 50 000 (+61%) tom 1 maj
Spanien: 32 000 (+60%) tom 28 april
Italien: 24 500 (+55%) tom 31 mars
Nederländerna: 8 900 (+50%) tom 26 april
Frankrike: 22100 (+31%) tom 26 april
Sverige: 3 000 (+29%) tom 28 april
Schweiz: 2 000 (+27%) tom 26 april
USA: 30 800 (+19%) tom 11 april
Österrike: 1 100 (+12%) tom 26 april
Portugal: 1 100 (+12%) tom 21 april
Tyskland: 4 800 (+6%) tom 12 april
Danmark: 200 (+6%) tom 24 april

Norge, Sydafrika, Israel visar ingen överdödlighet.

https://www.ft.com/content/a26fbf7e-48f8-11ea-aeb3-955839e06441

En notering i sammanhanget så hade Italien en överdödlighet på 24 981 för influensasäsongen 2016/2017. Naturligtvis kommer Covid att slå detta då datumet ovan bara sträcker sig till 31 mars för Italien, men det tycker jag ändå är relevant att nämna.

Overdødeligheden for Danmark er ikke 6+% ifølgeeuromomo.eu

Der er ikke en overdødelighed som ligger ud over de normaludsving som altid forekommer.

Foråret 2019 havde en overdødelighed som lå d over normaludsvingne:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför tar du bort barnen ur ekvationen? Det enda underlag du lägger fram är en icke peer-reviewed studie. När det gäller något så viktigt som att fastställa detta. Ska man verkligen gå på sådant? Alla verkar dessutom ha misslyckats med sina matematiska modeller så här långt. Vi har att göra med ett virus ur en familj där vi bl.a. aldrig förut haft tillfälle att studera ev. flockimmunitet dessutom.

Vad vi har är en ganska enig internationell grupp av forskare som säger att man bör vara försiktig med några projektioner och att det antagligen är mycket längre fram till någon flockimmunitet. Dessutom ser läget ut i landet som att de internationella studier över immunitet som visar på liten omfattning stämmer så här långt. Stockholm är inte någon isolerad del och man har dessutom stora variationer mellan olika områden som det verka. Hur tycker du att det ska gå till med flockimmunitet då?
Nu talar du till mig som om jag vore en beslutsfattare med makt. Vad spelar det mig för roll vad internationella forskare tycker om försiktighet?

Jag säger ju att alla matematiska modeller har haft fel eftersom de INTE har tagit hänsyn till denna viktiga aspekt. (För en liten stund sedan postade jag en länk till en teoretisk studie av Tom Britton et al som kommer fram till samma sak.) Som vanligt går alarmisterna igång på minsta lilla sak som kan antyda att vi kanske inte får en harmagedon.

Det handlar inte om vad jag tycker. Det handlar om vad logiska resonemang leder oss till. I det här fallet: flockimmunitet vid lägre andelar av antikroppar i befolkningen än vad man vid första anblicken kan tro. Se gärna Tom Brittons arbete som jag postar en gång till: https://arxiv.org/abs/2005.03085
Citera
2020-05-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Min poäng är att du vet inte med säkerhet om de har det eller inte. Men om man avgör riskfaktorer och riskbedömningar så bör man välja en strategi. Så Länge Sverige och deras regering kör sitt eget race så finns det ingen anledning att ge Svenskar chansen innan man bevisat att man har kontroll.
'
Om jag visste att folk som jag känner bor i område eller land där smittan pågår för fullt så skulle jag inte släppa in någon pga av osäkerhetsfaktorerna.

Okej så du hade inte släppt in person X till dig vid ett negativt test för att han bor i Stockholm eller Bergamo? Dvs områden där smittan finns?
Så summa summarum handlar det om att straffa ut Sverige och dess invånare för deras strategi snarare än oro för att smittan ska föras in i landet.
Citera
2020-05-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nämnaren, det är nämnaren som är okänd, och kommer så att vara ända tills tillräckligt många är testade i en statistiskt säkerställt urval. Problemet är att det inte finns testkapacitet ( säger man iaf., Dan E. på MSB har inte gjort sitt jobb....), den kapacitet som finns, behövs f.n. helt till att bättre säkra vård och omsorg.

Svårare än så är det inte, vi får vänta på bättre uppskattningar av nämnaren....

Jag har inte riktigt följt med i det där, det senaste jag hörde var att man skulle testa många fler nu...men det har väl varit mest vårdpersonal då...
Det ska bli spännande att se testresultat och få veta mer om hur många som varit smittade, men oavsett så är det viktigaste att smittspridningen blir långsammare och det kommer vi nog märka även utan att ha alla siffror. Helt exakt kanske vi aldrig får veta nämnaren.
Citera
2020-05-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Tegnell har ju sagt en massa konstiga saker man inte förväntade sig att en expert skulle säga:'
På rak arm kommer jag på några jag tappade hakan när jag hörde.

Corona smittar förmodligen inte mellan människor, vilket är häpnadsväckande när en massa människor smittat varann.
Det vi vet helt säkert är att symptomfria bärare inte kan föra smitta vidare.

Personal på äldreboenden eller vårdare av riskpatienter ska gå till jobbet som vanligt, utan extra skyddsutrustning även om de har anledning att misstänka att de är smittade med corona.

Vi kan inte rekommendera att jobba hemifrån för det är ojämlikt.

Se på Danmark, dom har striktare nerstängning av sitt samhälle men deras utveckling är väldigt lik våran (det borde Tegnell känna till att det tar en månad innan man ser resultat av nedstängning)

UK har en strategi som är lik våran och det går mycket bra för dom. De har världen främsta experter på smittskydd. (ja det gick ju snabbt utför efter att han jämförde Sverige med UK).

Han jämförde New York med hela Sverige och tyckte det var en relevant jämförelse. Möjligtvis om han jämfört Stockholm med NY.

Han framstår som en byråkrat som för länge länge sedan läst något han glömt 99% av. Så blir det med utbildningar man inte använder, dom bleknar snabbt bort. Och han har skyfflat papper åt myndigheter hela sitt yrkesliv, tror inte han jobbat många månader inom hans expertområde.
Någon i hans position borde arbeta som läkare minst halvtid för att behålla kompetensen. Skulle vara intressant att se hur många rätt han skulle få om han kuskapstestades med någon tentamen i ämnet.

Tack för en schematisk men troligen korrekt analys av Anders Tegnell.
Ja, Tegnell är väl ett exempel på intelligent byråkrat och akademiker som sas ruttnat.

Hur han kunnat bevara sitt förtroende är en gåta.

Han säger så j-a konstiga saker att tom en högstadieelev borde reagera.

Men nu är det inte bara Tegnell vi ska kasta skit på. Han företräder ju FHM och man undrar verkligen hur FHM mår, som skickar fram Tegnell och tillåter hans oneliners.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in