2020-05-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det känns som att du gör en högst personlig tolkning av hur svenska myndigheter tänker?
Jag har inte sett ett uns av självgodhet eller någon sorts aspiration att vara bäst i världen på att hantera Covid 19 eller att det skulle finnas en åsikt om att de som bär masker eller stänger ned samhällen är korkade. Faktum är att det är bristen på självgodhet som gör FHM trovärdig för en majoritet av svenskarna. Inte många av användarna på Flashback dock som vill ha raka rör, vitt och svart, rätt och fel, stäng av och stäng ned, snabba lösningar på problem och exakta siffror på detta.
Det vore toppen om allt vore så enkelt, men det är det ju verkligen inte!

I Sverige har man valt att tro på den här strategin utifrån vår befolkningsmängd och en massa andra faktorer, men det betyder inte att man anser att andra länder med en annan befolkningsmängd m.m. är dumma. Att förklara den svenska modellen är inte likvärdigt med att dumförklara dem som inte kör samma modell.
FHM har gång på gång sagt att vi vet inte allt, det är omöjligt att veta allt om ett virus som är nytt - men man måste ju samtidigt ha något att hålla fast vid och då gör man beräkningar som känns rimliga utifrån vad vi vet just nu. Om viruset muterar åt fel håll och blir dödligare eller människorna i samhället beter sig själviskt eller något annat oväntat händer så stämmer naturligtvis inte modellerna längre. Men att folk hela tiden ska hänga upp sig på de fel i beräkningarna som uppstår känns fyrkantigt - då har man inte fattat hur föränderligt ett virus är.
Om varje modell som görs ska ha en felmarginal för varje faktor som skulle kunna ändra sig i någon riktning så skulle det bli en jobbig och otydlig modell tror jag.

Tom Britton är vad jag förstått en matematiker och har inget med FHM att göra men om han från början gjort beräkningar på ett dödstal så högt som 20 000 och det i slutänden blir ca 5000 döda så har han en felmarginal på 15 000 människor - känns det mer säkert att göra den typen av beräkningar med inbyggd felmarginal för att man ska gardera sig? Jag har full förståelse för hur stor diskrepansen kan bli eftersom det som sagt är ett virus det gäller, men jag undrar bara hur mycket fel som är okej och vem det är som får lov att ha fel? Jag är ytterligt tacksam för att det inte är JAG som ska bära hundhuvudet för det som ett läskigt virus åstadkommer
Oavsett hur många som dör eller när vi uppnår flockimmunitet så handlar inte Covid 19 om prestige utan människoliv och jag tycker inte FHM beter sig som att det är en fråga om prestige heller.
Blev ett långt inlägg detta, ursäkta.

Nämnaren, det är nämnaren som är okänd, och kommer så att vara ända tills tillräckligt många är testade i en statistiskt säkerställt urval. Problemet är att det inte finns testkapacitet ( säger man iaf., Dan E. på MSB har inte gjort sitt jobb....), den kapacitet som finns, behövs f.n. helt till att bättre säkra vård och omsorg.

Svårare än så är det inte, vi får vänta på bättre uppskattningar av nämnaren....
Citera
2020-05-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Endera snabbt förlopp eller som i Sverige låååångsamt så sjukvården hinner med något så när.

Det är FHM och Tegnell som planeterat den där idén, fått folket att tro att det finns en idelhastighet och att vården hinner med.

Sanningen är: vi hinner inte med att ge ordentlig vård.

Vi ger inte patientsäker vård, vi kan inte erbjuda värdig palliativ vård (vi är inte ens i närheten), och personalen far illa. Jag befarade redan i vintras att corona skulle knäcka vården och kommer en andra våg är det kört. Den undanträngda vården måste skötas och vården klarar helt enkelt inte en andra våg.

Säkerheten på avdelningarna jag jobbar på, är verkligen bristfällig.

I en coronasal (där det finns sex st sängar som alla har syrgas som tas från väggen) och fem lösa "bomber" (syrgastuber) på golvet, finns det fortfarande ingen brandsläckare. Dessutom förekommer slarv med skyddskläder, det finns inga luftslussar osv.

Detta är den vård som FHM tror är i fas.

Vi får jobbet gjort, med nöd och näppe, men i fas är vi inte.
Citera
2020-05-12, 19:28
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
WHO nämnde aldrig ens Sverige.

"The WHO's Mike Ryan said it is "dangerous" to think that countries who've been "lax" about controlling the virus might "all of a sudden magically reach some herd immunity."

"Herd immunity" is the concept that if enough people in society (the "herd") either contract or get vaccinated against an infectious disease, and thereby develop immunity to it, it could lower the risk of another serious outbreak."

"Sweden, a country which has resisted strict lockdowns, has suggested that Stockholm might reach herd immunity status soon. But scientists don't even know yet if a COVID-19 infection confers future immunity. "

Det var bara highlighted i artikeln
Citera
2020-05-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Varför hör vi aldrig Wallersten eller Tegnell någonsin prata om att vi tagit emot enorma mängder med araber och negrer sen 9/11?

Hade dom kört sina variabler/funktioner kring skötsamma svenskar hade vi ju legat på New Zealand/Island level....

Jag tror inte invandringen från 9/11 från USA till Sverige har varit så stor, men jag vet inte så mycket om den saken. Krig i Syrien har nog varit en större faktor. Att utpeka "araber och negrer" som orsaken till att Covid 19 skördat många offer bland de äldre tror jag varken är korrekt eller ett uttalande som någon seriös forskare skulle göra.
Språkförbistring, trångboddhet, låg utbildning och jobb som ej kan utföras hemifrån är väl något som vissa grupper i samhället har gemensamt och detta är orsaker som kan ha bidragit till smittspridningen, men det är ju inte hela sanningen.
Jag tror att skötsamheten brister på många håll. Varje gång jag går och handlar blir jag förbluffad över hur svårt folk har att hålla avståndet till varandra eller hosta i armvecket.
En kvalificerad gissning är att högutbildade människor - samma människor som sopsorterar och förklarar saker för sina barn - är de som försöker hårdast att följa restriktionerna. Resten...nja.
Citera
2020-05-12, 19:29
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
R-talet har ökat till 1,1 i Tyskland vilket betyder att smittspridningen går uppåt. Samma kommer att hända i Grekland om de släpper in turister.

Snälla du. Nu är in på R-talet igen men blundar för den viktigaste delen dvs dödsfall vs case mm.
Nu går du på din agenda igen. Du sågar länder som har gjort motsatsen till Sverige och dömer dom innan de ens fått en chans att visa att de har rätt.

Det finns inget land ännu som öppnat upp som fått något större bakslag ännu. Det tycker jag visar att regeringar i olika länder har bra kontroll.

Följer du ens andra länders statistik? Jag tänker på ditt förgående inlägg du blev överraskad hur lite döda Grekland hade.
Citera
2020-05-12, 19:30
Medlem
Det blir ju allt tydligare att respektive strategi spelar mindre och mindre roll och att spridningen av viruset beror på HELT andra saker än vilken strategi respektive land valt.

Bara att kolla inom Sverige exempelvis där Stockholm och Dalarna har en stor överdödlighet jämfört med tidigare år medans andra regioner inte har nån överdödlighet alls utan ligger helt normalt medans en del har MINDRE överdödlighet. Det dör alltså färre människor i år är vad det brukar...

Betyder det att alla dessa regioner som inte alls har nån överdödlighet haft en kanonstrategi medans Sthlm, Dalarna och några till inte haft det?

Och sådär ser det ut mellan länderna i Europa också. Samma åtgärder men olika resultat.

Jag tror det handlar om nått så enkelt som att det handlade om hur mycket smitta man hade i landet när det startade och vart den smittan befann sig. Vissa länder hade tur, andra inte.

Detta är en LÅNGT större faktor än strategier hit och dit som byts lika ofta som ett par jobbstrumpor. Det är jag helt övertygad om och jag ser allt fler röster för denna teori också. Att strategierna i mångt och mycket är ett politiskt spektakel.

Och det ser ju faktiskt så ut fram tills idag.

Länder med Lockdown har gått bra
Länder med Lockdown har gått uruselt
Länder utan Lockdown har gått bra
Länder utan Lockdown har gått uruselt.
Länder som inte har gjort ett skit har gått bra.
Länder som inte gjort ett skit har gått dåligt.

En salig blandning utan röd tråd nånstans.
Citera
2020-05-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Antalet inlagda minskar varje dag och med tanke på alla inställda vårdbesök har en majoritet av sjukhuspersonalen det troligtvis lugnare än någonsin. Sjukhus som inte är i de värst drabbade regionerna sitter snarare personalen och rullar på tummarna.

Kul att du använder "positivt tänkande". Det finns även andra bilder av verkligheten:

Fackets varning: Folk säger upp sig – ”vårdberg” väntar

Trycket på vårdpersonalen beskrivs fortsatt som hårt i spåren av viruset – och man fasar för att det kan fortsätta så under lång tid. Detta eftersom det väntar ett ”vårdberg” av patienter som fått behandlingar och operationer uppskjutna då covid-19-patienter prioriterats.

https://omni.se/fackets-varning-folk-sager-upp-sig-vardberg-vantar/a/70vo8W
Citera
2020-05-12, 19:31
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Efter att ha läst:
https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/
Så framstår denna Björn Olsen som en både kompetent och ödmjuk herre.

Jag tror att han, skulle skyddat oss mycket bättre, än dr death. Björn verkar mer vara som Syd Koreas epidemiolog, mer kompetent och mindre rockstjärna.

Kan bara hålla med dig fullt ut om detta att Björn Olsen hade varit mycket bättre som statsepidemiolog och hade hanterat COVID-19 krisen på ett helt annat sätt. Men nu fick vi Corona-Bob Tegnell istället som sa att allt är okey och att vi inte skulle drabbas av denna lilla influensa.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag försöker påskina att andelen i befolkningen som behöver antikroppar för att uppnå flockimmunitet är mycket lägre än vad man anar om man inte tar hänsyn till variationer i mottagligheten för smittan inom befolkningen.

Betydligt färre än 50-60% av befolkningen krävs, beroende på hur stor variationen är, men i en första approximation kan man säga runt 30-40% (vi tar bort barn och ungdomar ur ekvationen), förmodligen lägre (finns variation i mottaglighet även bland vuxna), kanske så lågt som 20%.

Om man dessutom redovisar antikroppstester för hela befolkningen, där barn med största sannolikhet inte har haft smittan, görs ett typ II-fel. Jag tror att FHM förstår detta, men inte journalisterna som rapporterar siffrorna.
Varför tar du bort barnen ur ekvationen? Det enda underlag du lägger fram är en icke peer-reviewed studie. När det gäller något så viktigt som att fastställa detta. Ska man verkligen gå på sådant? Alla verkar dessutom ha misslyckats med sina matematiska modeller så här långt. Vi har att göra med ett virus ur en familj där vi bl.a. aldrig förut haft tillfälle att studera ev. flockimmunitet dessutom.

Vad vi har är en ganska enig internationell grupp av forskare som säger att man bör vara försiktig med några projektioner och att det antagligen är mycket längre fram till någon flockimmunitet. Dessutom ser läget ut i landet som att de internationella studier över immunitet som visar på liten omfattning stämmer så här långt. Stockholm är inte någon isolerad del och man har dessutom stora variationer mellan olika områden som det verka. Hur tycker du att det ska gå till med flockimmunitet då?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast det är ju precis tvärtom: Sverige har det snabbare förloppet och lockdown-länderna - där tar det hela ut på tiden. Det är ju därför dödssiffrorna är så olika.

Sen tänkte jag bara nämna att en stor del av hotellen och restaurangerna kommer att försvinna för evigt Inte bara stängas ner ett tag - och sen business as usual. Det finns inte underlag för alla dessa på en marknad som är endast en bråkdel av den tidigare.

Går ditt företag i konken då åker alla ut. Oavsett hur många årtionden du sen har jobbat där.

I alla välmening..

Det är mycket som kommer att förändras efter pandemin. En del till det bättre, en del till det sämre.
Jag tycker inte som dig vad gäller långsamt eller snabbt förlopp.
Tegnell vill att det skall smittas men så långsamt som möjligt så att sjukvården hinner med.
De utgår från flockimmunitet och kommer att göra det ända fram till ett vaccin kommer.
Personligen vet jag inte vilkens agerande som blir det bästa agerandet vad gäller människoliv.
Inget tycks ju hindra dödsfallen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Snälla du. Nu är in på R-talet igen men blundar för den viktigaste delen dvs dödsfall vs case mm.
Nu går du på din agenda igen. Du sågar länder som har gjort motsatsen till Sverige och dömer dom innan de ens fått en chans att visa att de har rätt.

Det finns inget land ännu som öppnat upp som fått något större bakslag ännu. Det tycker jag visar att regeringar i olika länder har bra kontroll.

Följer du ens andra länders statistik? Jag tänker på ditt förgående inlägg du blev överraskad hur lite döda Grekland hade.
Ljug inte. Jag har aldrig blivit överraskad av Greklands siffror. Jag har koll på dem. Men att Tyskland är på väg att förlora greppet är uppenbart.
Citera
2020-05-12, 19:32
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vid ett negativt testresultat? Alla dagar i veckan förutsatt att människorna är trevliga såklart. Förstår inte riktigt vad du pratar om just nu om jag ska vara ärlig?

Min poäng är att du vet inte med säkerhet om de har det eller inte. Men om man avgör riskfaktorer och riskbedömningar så bör man välja en strategi. Så Länge Sverige och deras regering kör sitt eget race så finns det ingen anledning att ge Svenskar chansen innan man bevisat att man har kontroll.
'
Om jag visste att folk som jag känner bor i område eller land där smittan pågår för fullt så skulle jag inte släppa in någon pga av osäkerhetsfaktorerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in