2020-05-12, 14:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om det ökar på IVA som visades här, så kommer dödligheten att åter öka. Här finns nog också en kronisk eftersläpning. Jag får studera detta mer för att förstå.
Dödligheten/svåra fall på IVA har att göra med vem som blir smittad. Blir hög andel av riskgruppen smittad så ökar det. Blir ett gäng utanför riskgruppen smittade är de hemma någon vecka utan att i någon större omfattning belasta sjukvården.

Ta det uppmärksammade fallet med hon som fick dö utan syrgas. Organproblempatient som hör till riskgruppen.

Kunde bara folket i riskgruppen hålla sig i karantän så hade dödligheten varit låg.
Citera
2020-05-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det blir testning till max. Alla vet att smittan ökar efter exit, innan den går ner igen. Men denna ökning ska vara acceptabel. Hur det går? Det vet vi om ett par veckor. Allt är ju okänd terräng, liksom.

Danskar är dejliga, så vi håller tummarna för att det går bra för dem!
Citera
2020-05-12, 14:27
Medlem
sannes avatar
En liten andel har milda symptom, alltså asymptomatiska. Stämmer det? Har för mig att jag läst att många haft milda symptom. Sa inte Giesecke det också?

https://www.svtplay.se/video/26753881/nyheter-direkt/det-senaste-om-coronalaget-3
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag misstänker också det, tyckte FoHM flaggade för det genom att verkligen "trycka" på eftersläpningar ingen provtagning på helgerna etc. Det är en delikat balansgång för FoHM verkligen!
De sa att de skulle köra statistik mot dödsregister i eftermiddag så kanske finns faktan ikväll redan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Så till nästa helg passerar vi 4000, plus minus någon dag?
Drygt 4000 vid början av juni är tror jag.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Alla (mer eller mindre) kommer ju att bli smittade till slut. Och de som är sköra avlider eftersom en multi-sjuk person i hög ålder, som redan före COVID-19 kanske inte har mer än 1-2 år kvar att leva, inte har någon större hjälp av respiratorvård. Vilket följer av att folk dör som flugor i Sverige men IVA-platser verkar det inte vara någon brist på.

Möjligen kan ett litet land som Norge lyckas hålla sina förhållandevis små äldreboende smittfria över sommaren, men orkar de köra säkerhetnivå 10 även i höst och vinter? Chansen är väl förvisso lite större då man möjligen inte har underbetald, tim-anställd personal som knappt talar svenska eller ens förstår vad som pågår i samhället och kan göra en relevant riskbedömning och väga sitt egna ekonomiska intressen mot sina vårdtagare.

Norges äldreboenden kanske inte är privatiserade i lika hög grad som i Sverige och därmed inte drivs av samma ekomiska vinstintressen heller. Men det låter jag vara osagt.

Du glömmer att troligtvis blir en andra våg av viruset mildare då det förändrats och inte är lika aggressivt. De länder som då redan har lyckats hålla nere dödstalen genom kraftiga restriktioner ( tänk Danmark, Norge, Finland, Tyskland ) kommer inte att komma upp i våra omänskligt höga siffror.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hans Bertil Hansson som är chef för smittskyddet i Skåne sa att skälet till att SPRUDNINGEN i Skåne inte var så stor till stor del hade att göra med gränsstängningen, men skälet till att DÖDLIGHETEN var relativt låg berodde på att Regionen lyckats skydda äldreboendena.

Två saker alltså.

Det sammanhänger naturligtvis. Med mindre smittspridning i samhället, blir det också färre smittade i personalen, som kan dra in det på äldreboendena. Men visst har Skåne skyddats av att Danmark haft vett att stänga ned...
Citera
2020-05-12, 14:28
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vi är helt klart på en nedåt gående trend i Sverige i stort. Det stora problemet är om de regioner som haft lite smitta kommer börja växa annars är vi nog på väg ner från den första toppen!
3:e dagen i Blekinge utan någon ny konstaterad smittad. Två personer ligger inlagda på sjukhus, dock inte på IVA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag tror inte det, inte innan midsommar!

Efter midsommar kommer restriktionerna lättas och vi kan återgå till ett lite mer normalt liv där man kan hänga med vänner och gå på krogen och dra hem brudar! Fy fan vad jag längtar

Fast det där kan du ju göra redan nu, om du bara är villig att ta risken. Jag tänkte mer på när man slutar avråda från resor och häver sammankomstförbud för över 50 personer, vilket är dom som påverkar människor mest just nu. Alla restriktioner utom det som gäller dom äldre, i princip.
Citera
Medlem
Missat hela pressträffen. Men vadå, 2% hade sjukdomen för några veckor sen?
Vi ska väl vara uppe i 30%? Eller har jag missat nåt?
Citera
2020-05-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Tror han menar att de skall uteslutas ur samhället. Även deras familjer så att HAN inte kan smittas.
Han verkar föredra vi och dom.. Men om nu de flesta är smittade redan eller haft smittan så borde man med hans logik skicka alla osmittade till en öde ö där de kan leva utan risk för att bli smittade.
Tyckte jag var ganska tydlig, jobbar du med äldre i hemtjänst eller på ålderdomshem ska du alltid betrakta dig som smittad, även om du inte har några symptom. Detta innebär god hygien, skyddsutrustning osv för att skydda vårdtagaren, inte dig själv. Alternativet är att 1 av 100 i personalen faktiskt är smittade utan att veta om det och därmed smittar ner hela ålderdomshemmet varpå alla dör som flugor vilket är det som har hänt.

Jag skulle gissa att jag redan har varit/är smittad. Har man ett jobb som jag där man inte kan isolera sig i hemmet, utan varit tvungen att vara ute i samhället dagligen med många kontakter så ser jag det som en orimlighet att ha hållit sig undan smittan.
Citera
2020-05-12, 14:29
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Missat hela pressträffen. Men vadå, 2% hade sjukdomen för några veckor sen?
Vi ska väl vara uppe i 30%? Eller har jag missat nåt?

Hela?
Den håller ju på nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in