2020-05-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Var ser du de siffrorna? Lombardiet har fortfarande nya fall så om det stämmer måste nivåerna upp ännu mer för att uppnå flockimmunitet.

Det är i Bergamo:

http://www.ats-bg.it/upload/asl_bergamo/gestionedocumentale/CSATSBG2020-04-30CSATSBG2020-04-30coronavirusesitisierologici_784_31010.pdf
Citera
2020-05-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Så klart det påverkar. Säger väll sig självt. Hur mycket?
Japan testar inte, men får samma resultat. Svar nej.
Citera
2020-05-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Som jag sa, Sydkorea var en hot spot i början.

The number of new infections in South Korea rose rapidly in February. https://m.dw.com/en/up-to-30-of-coronavirus-cases-asymptomatic/a-52900988

De lyckades dock hastigt begränsa det massiva utbrottet just pga sina massiva insatser, däribland testning. Jag kan inte förklara fler gånger nu. Du får läsa på mer själv, har länkat dig material.
Trots det har Sydkorea alltså testat mindre än Sverige och långt mycket mindre än Island. Den enda förklaringen är att det är en myt.
Citera
2020-05-12, 17:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Då kan jag redan nu meddela att du tyvärr inte kommer att få åka för Grekerna tar inte emot Svenskar. Ledsen för din resa och hoppas du får tillbaka pengarna vilket jag tror.

PS va UD säger är väl inte så intressant om Grekland säger nej till Svenskar eller?
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Grekland kommer inte säga ja eller nej till olika nationaliteter.
Men jag är tillfreds med mitt beslut trots att jag längtat.

- Kommer Grekland att vilja ta risken att behöva stänga ner turistsektorn igen, genom att ta emot potentiella smittbärare från Sverige? Vad skulle ett utbrott av Covid-19 kosta för Grekland?
Citera
2020-05-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nej.
Vadå nej. Är du dum eller?
Citera
2020-05-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Va?!
Källa tack- för isf är det ju lugnt detta och dödligheten va under 0,1%

Länkad tidigare.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Håller med dig till fullo!

Om de flesta hanterat viruset som 100% dödligt, så hade vi utrotat det på några månader.
Karantän av bekräftat smittade, munskydd bland folk osv.
Det är ganska enkelt att titta på länderna runt oss för att förstå att så är fallet.
Helt enig med dig! 😊👍🏻
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Återigen så är det upp till varje land och deras bedömningar måste ju gå på om de känner sig "trygga" eller bekväma att öppna.
Många av länderna är beroende av turismen. Jag tror många länder sitter och planerar en plan för vilka man ska erbjuda och vilka kampanjer man ska köra.
Tror på sydeuropeiska länder kommer köra många fina erbjudanden till Norge. Dels för de har gjort rätt dels för de haft hårda restriktioner och att många Norrmän är köpstarka.

Den handlar mer om marknadsföring och ekonomi när man studerar och gör något sådant.
Ja, men de kommer inte lyckas hålla borta viruset samtidigt.
Citera
2020-05-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jo men om varje liv nu ska skyddad kan det ju inte vara acceptabelt att flera hundra åldringar dör år efter år.

Det kan du mene, men hvis man skal gøre det maximalt imod disse ikke eksplosive sæsons sygdomsforløb som ikke er ukontrollerede pandemier, så skal man tvangsvaccinere alle og det har der endnu ikke været ønske om i demokratiet.

Jeg ved ikke hvordan andre lande forholder sig til tvangsvaccinering imod influenza - jeg har ikke kendskab til nogen lande som udfører sådanne, men de findes måske?
Citera
2020-05-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag ser inte den presenterande "docenten" komma med något lösningsförslag heller.
Jag prenumererar dock inte på DN. Kanske Du som prenumerant kan delge oss de lösningsförslag de få inledande annonsraderna till artikeln failar med att ge oss?
En grundförutsättning för att hitta lösningar på problem är att man börjar med att tro på att det går. Tror man inte att det går ("omöjlighetstänket") så hittar man inte heller några lösningar.

I Wuhan skall man nu testa samtliga 11 miljoner invånare på 10 dagar:

Citat:
Enligt uppgifter i en statligt kontrollerad tidning har regimen nu bestämt att samtliga 11 miljoner invånare och andra som råkar befinna sig i staden ska testas för covid-19 inom en tiodagarsperiod. Alla distrikt har fått i uppgift att ta fram en plan på hur detta ska gå till, en apparat som en del tvivlar på ens är möjlig.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/wuhans-11-miljoner-invanare-ska-testas-for-coronaviruset-pa-tio-dagar/

Sådär. Sätt upp ett mål. Delegera. Ta fram planer. Genomför. Kommer det att gå? Ja, det vete fan, men chansen att det skall gå är ju bra i alla fall bra mycket högre om man börjar med att tro att det kan gå.

Det kanske slutar med att man "bara" lyckas testa 10 miljoner och att det tar 14 dagar istället för 10. Men då har man ändå gjort en enorm insats för att kartlägga smittspridningen och fått ett bra underlag för att stoppa den. Den som istället sitter och ägnar sig åt omöjlighetstänket åstadkommer ingenting.
Citera
2020-05-12, 17:28
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ja, men de kommer inte lyckas hålla borta viruset samtidigt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/greece/

Grekland har 152 st döda så här långt i Covid-19. Grekland har ca 700 tusen mer personer än Sverige.

Jag vågar nog påstå med att Grekland klarat denna pandemi på ett föredömligt sätt så här långt. Att någon från Sverige säger att de kommer misslyckas om de öppnar upp och särskilt blir angripna på att de väljer vilka de ska ta emot tror jag de skiter i helt ärligt.

Förutom en sådan som Tegnell vad tror du skiljer Grekland och Sverige och varför det ser ut som det gör?
Citera
2020-05-12, 17:28
Medlem
AnnaDeas avatar
Ah, efter en veckas ledighet från tråden.

Vad har hänt?

På Facebook sprids det videon på Anita Pettersson som kvävdes till döds och vart nekad syrgas.

Tegnell säger att detta kan fortsätta i 2 år.

Geisecke sa att flockimmunitet i Stockholm om 1 vecka.

WHO ger ett finger till Sverige fast de nämner inte oss vid namn.

Vad händer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in