Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Det är total rysk roulette.
Vi vet inte vad vi har att göra med, men regeringen valde rouletten framför försiktighet.
Dessutom skadar vår strategi vården och vårdpersonalen. Jag tror inte att medelsvensson anar hur mycket coronakrisen och FHM:s "lagom snabba smittspridning" skadar vården och de som arbetar.
Vi som arbetar inom vården tar stryk, fysiskt och mentalt, övrig vård läggs på is, personal säger upp sig, och vi skadas moraliskt. Den coronavård jag arbetat i under våren kommer jag aldrig att glömma.
Visst, vi räddar liv och vi gör allt vi kan, men det är också ett smutsigt arbete. Man får offra sin moral och vissa vårdsituationer vill man verkligen inte medverka i.
Jag har tidigare nämnt den undermåliga palliativa vården, som jag aldrig kommer att glömma.
Ditt inlägg borde verkligen vara klistrat i början på forumet. Den händelse sjukvårdspersonalen varit utsatt för är något helt makalöst. Bara den extrema etiska stress som varit inom sjukvården, borde få varenda politiker att kunna förstå innebörden av det långsiktigt. Jag hoppas verkligen att vi ändrar vår inställning till ekonomi när detta är "över". Om det bli "över".
Jag undrar också över den enorma vårdskuld som detta kommer skapa framöver. Alla som inte sökt vård och där deras behandlingsresultat riskerar att bli sämre, och många kommer få stora men av detta sätt som regeringen hanterat detta. Jag ser ingen omsorg om vårdpersonal, ekonomi eller de äldre äldre. Inte ens om barnen som vi inte vet riskerar få konsekvenser av viruset i framtiden?
Nej det är en gigantiska rysk roulette man gjort. Det största misstaget var att inte i början DIREKT börja skapa förutsättningar för masstestning. Det var det enskilt största misstaget Sverige gjort. Jag undrar hur mycket det kommer kosta oss i investerare, finansiärer, kontrakt etc inom ekonomin?