2020-05-12, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle
Sveriges strategi står sig väl hyfsat jämfört med Danmark givet man klarar av att hålla smittan borta från äldreboenden. Se på Skåne och jämför med danska huvudstadsregionen. Sen kanske det inte håller men om vi ska kommentera nuläget så har Skåne lyckats bättre.

Skåne ska tacka Danmark för deras hårda strategi: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-05-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag räknar inte med någon lockdown överhuvudtaget så vad är det du vill ha sagt? Jag hävdar att viruset försvinner när det inte kan smitta fler, alltså är lösningen att flytta sig ur virusets väg. Det krävs ingen lockdown för sånt, bara lite nytänk och mycket disciplin. Med alla förnekare lösa kommer det dock nog inte att fungera.

Håller med dig till fullo!

Om de flesta hanterat viruset som 100% dödligt, så hade vi utrotat det på några månader.
Karantän av bekräftat smittade, munskydd bland folk osv.
Det är ganska enkelt att titta på länderna runt oss för att förstå att så är fallet.
Citera
2020-05-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nej det är ju enklast för dig att slippa tänka på konsekvenserna, men varför kräver du då andra på hur de ska hantera konsekvenserna i deras scenarier om du inte vill svara själv på frågan.
Så du har ändrat dig och låter vissa 60-plussarna gå till jobbet? Men vem ska köra bussen då?
Var skrev jag att jag vill stänga butiker, restauranger, pubar och kollektivtrafik och utfärda massvarsel?
Det är billigare att permittera en del av den icke systemkritiska befolkningen än hela, så oavsett hur du vrider och vänder på det är mitt alternativ billigare rent ekonomiskt, och lättare att lösa på.

Så nu är alla busschaufförer i landet över 60 år? Vi kommer få problem om några år när dessa går i pension. Jag har inte sagt att alla 60 plussare inte ska få gå till jobbet, jag sa att jag inte skulle ha något emot det, det är skillnad. Eftersom jag förespråkar fri smittspridning förstår jag dilemmat med den gruppen som faktiskt kan råka illa ut om smittan når dom och dom inte kan undvika den på sitt jobb. Men detta är i relation till att alternativt stänga ner hela samhället. Jag kan iaf konkret svara på frågor medans du bara undviker dom.

Du har skrivit att du ska hålla smittan borta från samhället, hur ska du göra detta utan att stänga ner samhället helt under en längre tid?
Citera
2020-05-12, 14:00
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Att låta en ny sjukdom härja fritt utan att veta någonting om det är sjukt.
Vad man visste är att den smittar lätt och dödar äldre thats it.
Man visste inte om den gav men som tex fertilitetsoroblem eller lungproblem för de som har genomgått det hela.
Man gamblar helt och hållet här i Sverige utan vetskap om sjukdomen i sig.
Man satsar på flockimmunitet utan att veta om det är hållbart och hur många som måste dö innan det uppnås.
Allt har gjorts fel utan studier på sjukdomen i tidigt skede.
Lite som rysk roulett.
Det bästa hade varit lockdown till att börja med och få ner de antalet nya fall så man kan smittspåra.
Sen utrustat säbo sjukvård under tiden. Lärt sig mer om sjukdomen, och sen öppnat upp och återgått till det normala med få restriktioner.

Exakt!!!
Man undrar varför "den humanitära stormakten" inte valde försiktighetsprincipen för att skydda så många som möjligt. Otroligt empatilöst !
Citera
2020-05-12, 14:00
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är total rysk roulette.

Vi vet inte vad vi har att göra med, men regeringen valde rouletten framför försiktighet.

Dessutom skadar vår strategi vården och vårdpersonalen. Jag tror inte att medelsvensson anar hur mycket coronakrisen och FHM:s "lagom snabba smittspridning" skadar vården och de som arbetar.

Vi som arbetar inom vården tar stryk, fysiskt och mentalt, övrig vård läggs på is, personal säger upp sig, och vi skadas moraliskt. Den coronavård jag arbetat i under våren kommer jag aldrig att glömma.

Visst, vi räddar liv och vi gör allt vi kan, men det är också ett smutsigt arbete. Man får offra sin moral och vissa vårdsituationer vill man verkligen inte medverka i.

Jag har tidigare nämnt den undermåliga palliativa vården, som jag aldrig kommer att glömma.

Ditt inlägg borde verkligen vara klistrat i början på forumet. Den händelse sjukvårdspersonalen varit utsatt för är något helt makalöst. Bara den extrema etiska stress som varit inom sjukvården, borde få varenda politiker att kunna förstå innebörden av det långsiktigt. Jag hoppas verkligen att vi ändrar vår inställning till ekonomi när detta är "över". Om det bli "över".

Jag undrar också över den enorma vårdskuld som detta kommer skapa framöver. Alla som inte sökt vård och där deras behandlingsresultat riskerar att bli sämre, och många kommer få stora men av detta sätt som regeringen hanterat detta. Jag ser ingen omsorg om vårdpersonal, ekonomi eller de äldre äldre. Inte ens om barnen som vi inte vet riskerar få konsekvenser av viruset i framtiden?

Nej det är en gigantiska rysk roulette man gjort. Det största misstaget var att inte i början DIREKT börja skapa förutsättningar för masstestning. Det var det enskilt största misstaget Sverige gjort. Jag undrar hur mycket det kommer kosta oss i investerare, finansiärer, kontrakt etc inom ekonomin?
Citera
2020-05-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det börjar med tre faser:

Fas ett infördes den 15 april och innebar att förskolor och skolor med klasser upp till årskurs fem öppnades. Detta gick bra och ingen behövde dra i "nödbromsen".

Fas två började igår den 11 maj. Då öppnade detaljhandeln och köpcentrumen igen. Nu ska danska myndigheter ha stenkoll på utvecklingen så att den inte springer iväg. Man vet att det kan bli en liten "puckel", men den får inte bli för stor.

Om allt går bra så inleds Fas tre den 18 maj. Då öppnar restauranger och caféer igen, liksom skolor från årskurs 6 och uppåt. Bibliotek och kyrkor får också öppna igen, liksom idrottsträningar utomhus.

Om Fas tre går bra så blir det stor debatt i Folketinget den 1 juni om resten av restriktionerna ska tas bort och om och när gränserna ska öppnas. Det fanns ett visst tryck från en del partier att åtminstone öppna gränserna mot Tyskland och att tillåta Norrmän att komma över med färjorna från Norge till Hirtshals och Köpenhamn, men även det får vänta till den 1 juni.

Att åtminstone öppna gränsen till Tyskland och Norge är det många som vill på grund av den stora turismen som genererar intäkter, samt att dessa länder är mindre drabbade av coronavirus än Danmark.

Tack för ditt svar. Då var det som jag trodde, att man bara har en vecka mellan fas 2 och 3. Vad anser du/ni om denna taktik? Känns det inte lite för tight med bara en veckas mellanrum? Det tar ju några veckor innan effekterna visar sig på riktigt. Tänker att det kan vara svårt att "backa" bandet om man inte vet vilken lättnad som orsakat problemet.
Men jag misstänker att de kommer att utföra väldigt mycket testning under denna period, så det kanske funkar. Vore ju synd om dom skulle få en bred allmänsmitta nu när de fått skaplig kontroll under nedlåsningsperioden.
Citera
2020-05-12, 14:01
Medlem
sannes avatar
57

Det är en fortsatt nedgång. Skönt iallafall. Hoppas det fortsätter.
Citera
2020-05-12, 14:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är billigare att permittera en del av den icke systemkritiska befolkningen än hela, så oavsett hur du vrider och vänder på det är mitt alternativ billigare rent ekonomiskt, och lättare att lösa på.

Så nu är alla busschaufförer i landet över 60 år? Vi kommer få problem om några år när dessa går i pension. Jag har inte sagt att alla 60 plussare inte ska få gå till jobbet, jag sa att jag inte skulle ha något emot det, det är skillnad. Eftersom jag förespråkar fri smittspridning förstår jag dilemmat med den gruppen som faktiskt kan råka illa ut om smittan når dom och dom inte kan undvika den på sitt jobb. Men detta är i relation till att alternativt stänga ner hela samhället. Jag kan iaf konkret svara på frågor medans du bara undviker dom.

Du har skrivit att du ska hålla smittan borta från samhället, hur ska du göra detta utan att stänga ner samhället helt under en längre tid?
Var skrev jag att jag ville stänga ner samhället helt under en längre tid?
Citera
Medlem
12 maj

+ 57 döda
+ 18 IVA
+ 602 fall
3327 döda i Sverige
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Skåne ska tacka Danmark för deras hårda strategi: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Hans Bertil Hansson som är chef för smittskyddet i Skåne sa att skälet till att SPRUDNINGEN i Skåne inte var så stor till stor del hade att göra med gränsstängningen, men skälet till att DÖDLIGHETEN var relativt låg berodde på att Regionen lyckats skydda äldreboendena.

Två saker alltså.
Citera
2020-05-12, 14:03
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
12 maj

+ 57 döda
+ 18 IVA
+ 602 fall
3327 döda i Sverige
Så till nästa helg passerar vi 4000, plus minus någon dag?
Citera
2020-05-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Var skrev jag att jag ville stänga ner samhället helt under en längre tid?
Jag vet inte, har du gjort det? Jag har inte skrivit att du gjort det iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in