2020-05-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Imorse var det artiklar både i Aftonbladet och Expressen som antydde att "Enligt WHO så verkar det inte stämma att många har haft sjukdomen utan att ens veta om det".

Dessa har nu plockats bort eller redigerats, de gick ju direkt emot exempelvis Giesecke som hävdar att 98% får sjukdomen utan att märka det. Gubben verkar galen. För några dagar sen så sa han i en och samma intervju både att 25% i Stockholm var nu immuna, och att 50% i hela Sverige var det. När han pressades på detta så svarade han "vi släpper det där".

Nu hittar man bara detta, men inte längre referensen till att det inte stämer att så många skulle ha haft sjukdomen och fått skydd, utan att märka det:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-om-immunitet-fa-i-varlden-har-antikroppar/

Det är mer och mer som är underligt i vad pressen väljer att rapportera, om covid i Sverige. Hur det editeras och utelämnas saker så ofta, som inte tycks passa in med svenska narrativet och den strategi vi valt. Även när det är otroligt viktiga medicinska fakta, som kan vara viktigt för både forskare och allmänhet att känna till.

För några dar sen i utländsk media att 3 barn med Covid hade dött i New York, borgmästaren var orolig och sa att de hade 73 barn de övervakade noga. Häromdagen sades att det kunde vara upp till 5 barn som dött, och 90-talet barn man övervakade för oroväckande symtom.

Detta har inte slagits upp stort i svenska tidningar, knappt alls. Om det nämnts har det nämnts i förbigående. Ytterst anmärkningsvärt. En läsare reagerade på att Aftonbladet snabbt tog bort nyheten och la det som en liten notis i sitt snabba "flöde" bara.

Är bara att konstatera att man sannolikt behöver läsa utländska media om man skall få tillgång till viktig medicinsk info om Covid som inte tycks passa att ta upp och diskuteras i Sveriges offentlighet.
Citera
2020-05-12, 12:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Dom utgår från en dödlighet på 0,1% och räknar på vårt antal döda och då behöver man inte ens vara proffessor i matematik för att nå miljoner.

Problemet är ju att vi inte har en vetenskapligt fastställd siffra på dödligheten utan den är dragen ur röven. Att den senare landar på 0,1% är inte omöjligt för det gjorde spanska sjukan också, det vi idag ser muterat bland säsongsinflunesan, Typ A H1N1. Nu är ju detta ett nytt coronavirus så man borde inte ta allt för mycket för givet.

Kul med människor som gissar och har ansvar över liv och död och då betämmer öden för människor.

Jag tror på omkring 350 000-600 000 smittade i landet (mer än hälften i Stocholm) och då en dödlighet på 0,5%-0,9%. Sen dör de svagaste bort och yngre får viss immunitet så det sjunker efter några år till kanske 0,1%-0,2%. Minst 25 000 ska då dö under denna period med vår strategi. Sker en slumpvis mutation till något elakare kan det ju bli fler döda men naturligtvis även färre som det verkar ha blivit i Italien nu. Hur som helst borde man ju varra försiktig och inte uttala sig tvärsäkert som många gör. Att testa brett och mycket borde var första prioritet så man vet mer och kan bidra till vetenskapen.

Vi verkar komma till ungefär samma slutsats och tänka ungefär likadant. Dödlighet runt 1%. Då har vi minst 350 tusen smittade för 3 veckor sedan. Nu är det garanterat fler. Officiellt antal döda tror jag är för lågt. Säger vi mellan 350 tusen - 1 miljon smittade idag tror jag vi garanterat täckt in maj. 500-700 tusen är nog en kvalificerad gissning. Kan visserligen vara en grav överskattning om de döda härstammar från skevt urval. Exempelvis från äldreboenden. Då kan antalet smittade vara betydligt lägre. Då har vi kanske inte mer än 350 tusen ens idag.
Citera
2020-05-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Sjysst.. men till flockimmunitet krävs det 40 % så vi har en bit kvar.

Ja og for kort tid siden krævedes der 60% for at opnå flokimunitet - disse tal rykkes op eller ned fuldstændigt efter forgodtbefindende for at forsøge at forhindre at virkeligheden kommer mange kilometer væk fra teorierne.

Skruppelløse personer besidder nøglepositioner i samfundet, og de spiller russisk roulette med svage borgeres liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tack för att du förde fram det, jag glömde säga att många läkare och annan vårdpersonal är nog "lite upptagna" just nu... Milt sagt.

Tror också att det kommer en svekdebatt, efteråt. Hur vårdpersonal har tvingats ha det under covidtiden är under all kritik och under vår värdighet, som samhälle. Särskilt så hög skatt som vi betalar och att vi anses vara ett modernt land.

Sett flera källor som talar om att vårdpersonal fått hantera dubbelt så många patienter som vanligt, under covidtiden. Vad blir det för kvalitet i vården till de sjuka, kan man fråga sig. Och hur det sliter på personalen vågar man knappt tänka på.

Det är inte värdigt och rimligt, nej. Man skäms, inför världen och inför patienter.

Angående personalen finns mycket att säga. Jag har arbetat i coronavården, på två avdelningar, och jag upplever situationen som väldigt komplex. Det finns många problem, men att ge undermålig vård till palliativa patienter upplever jag som jobbigast.

Ett typexempel: en pensionerad multisjuk person isoleras på ett rum, och enda sällskapet är okända människor i skyddskläder. Det finns ingen värdighet, ingen utsmyckning eller personlig touch, ingen fysisk kontakt med anhöriga, och ingen palliativ avdelning att skicka åldringen till. Ensam i halvmörkret ska åldringen ligga och plågas och dö.

Ingen ska behöva dö så. Det är väldigt jobbigt och slitsamt att se detta och medverka.

Tegnells snack om arbetsro är intressant och obehagligt.

Sveriges vårdmaskin klarar med nöd och näppe av det som varit, en period på ung 2 månader, men vården och personalen skadas. Det ingår i den svenska strategin.

Kommer det en andra våg är vi helt körda. Det går inte. Vården och personalen klarar inte det.

Man har ju sig själv att tänka på också och jag har sagt klart och tydligt: Jag tänker inte jobba i coronavården under undermåliga förhållanden under hela sommaren, som de vill tvinga oss till.

"Högsta ledningen" har börjat bestämma över huvudet på oss gästjobbare. Dra åt helvete.

Vi vet inte vad detta virus är och vilka de långvariga effekterna är. Skyddsutrustningen är inte 100% säker, så jag kliver av när jag vill. Och med den här lönen, snälla nån ... jag har gett tillräckligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jättebra nyhet.
Då kan inte svenskarna delta i den onödiga och miljöförstörande turistindustrin.
Självgodheten i en ask.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Är det officiellt?

Nja antagligen inte. Läste bara en artikel om det men tror inte något är hugget i sten ännu.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Självgodheten i en ask.
Den förstod jag inte.
Citera
Bannlyst
Citat:
Men HIV är inte ett dugg smittsamt. Att utrota HIV skulle vara en barnlek jämfört med att utrota ett coronavirus. Ändå är det inte utrotat.

HIV har hittills år dödat 288,000 personer, baserat på 2018 års siffror. Alltså ganska exakt lika många som COVID-19 har officiellt dödat (287,615).

Hur kan HIV döda samtidigt som det inte är smittsamt eller utrotat? Kan du prova att ta ett par ligg utan skydd med någon som har HIV och kom sen tillbaka och berätta hur det gick.
Citera
2020-05-12, 12:19
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Nej de har hjälpt världen litegrann.

Att det stoppade flyget har varit bra för miljön råder nog nog inga tvivel om. Såg någon asiatisk stad (kommer ej ihåg vilken) som aldrig varit så ren.
Men jag hoppas vi kommer igång med resande igen. Har inget emot flyget som jag anser behövs. Men däremot är det en riktigt smittorisk i fall någon skulle ha covid-19 och sitta på ett plan. Då blir det många smittade så det lär kollas.
Citera
2020-05-12, 12:20
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Är det officiellt?

Japp. Grekland Myndigheter gick ut med nyheten igår. Men det gäller bara länder som visat att man har kontroll på Covid-19 och där man vidtaget åtgärder på rätt sätt.
Citera
2020-05-12, 12:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är mer och mer som är underligt i vad pressen väljer att rapportera, om covid i Sverige. Hur det editeras och utelämnas saker så ofta, som inte tycks passa in med svenska narrativet och den strategi vi valt. Även när det är otroligt viktiga medicinska fakta, som kan vara viktigt för både forskare och allmänhet att känna till.

För några dar sen i utländsk media att 3 barn med Covid hade dött i New York, borgmästaren var orolig och sa att de hade 73 barn de övervakade noga. Häromdagen sades att det kunde vara upp till 5 barn som dött, och 90-talet barn man övervakade för oroväckande symtom.

Detta har inte slagits upp stort i svenska tidningar, knappt alls. Om det nämnts har det nämnts i förbigående. Ytterst anmärkningsvärt. En läsare reagerade på att Aftonbladet snabbt tog bort nyheten och la det som en liten notis i sitt snabba "flöde" bara.

Är bara att konstatera att man sannolikt behöver läsa utländska media om man skall få tillgång till viktig medicinsk info om Covid som inte tycks passa att ta upp och diskuteras i Sveriges offentlighet.

Just Aftonbladet är väldigt regimtrogen och vill inte publicera sådant som går emot FHM och regeringen. Expressen är lite mer objektiv där. Vassast verkar utländsk media vara.
Citera
2020-05-12, 12:22
Medlem
Citat:

I sverige har 1 barn i åldern 0-9 dött så de kanske inte anser att det är så viktigt att rapportera om 3 barn i USA. 3 av 80 000 (som dött i USA) är ju ändå väldigt låg procent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in