2020-05-12, 11:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är nu helt uppenbart att denna sjukdom till stor del har att göra med D-vitamin och eventuellt annan näringsbrist. Vi vet alla att D-vitamin blidas när vi får sol på oss. Under vintern får vi väldigt lite sol i Sverige och Europa. Det är därför som sjukdomen skördade så många offer under vintern, men nu har den plötsligt blivit ganska beskedlig. Det har inte mycket med flockimmunitet eller restriktioner att göra. Trots att flera länder nu släpper på restriktionerna så ökar inte spridningen och allt färre dör.

I Europa och USA har man tydligt märkt att folk med mörk hy har drabbats mycket hårdare än ljushyade, men i deras hemländer i Afrika så blir folk inte alls lika sjuka som i Europa. Förklaringen är helt enkelt att den mörka huden leder till förvärrad D-vitaminbrist under vinterhalvåret.
Jag har tänkt på detta också speciellt i kombo med graviditet. Är det någon som vet om Somaliska kvinnor är överrepresenterade bland dessa. Läste att 9 av 10 gravida Somaliska kvinnor har svår D-vitamin brist. FoHM vill ge intryck att graviditet i sig själv inte är en riskgrupp utan bara tillsammans med fetma, högt blodtryck, diabetes. Men en titt på de inlagda kvinnorna på Iva i åldersgrupp 20-40 visar något annat. Gravida 37%, Fetma 16%, Diabetes 9%, högt blodtryck 0% Om det skulle visa sig att en stor del av dessa kvinnor är Somaliska borde i alla fall denna information gå ut till dessa kvinnor så de kan skydda sig extra mycket eller börja ta tillskott på D-vitamin. Jag kan tycka att FoHM är mycket vaga när det gäller denna fråga. Det ligger något i detta att Afroamerikaner är överrepresenterade i Amerika när det gäller dödsantal lika så lider våra Somalier extra hårt i Sverige. Medans Afrikaner i Afrika inte verkar ha en ökad risk, snarare tvärt om.
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/april/nio-av-tio-gravida-somaliska-kvinnor-har-svar-d-vitaminbrist/
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/05/d-vitamin-kan-skydda-mot-svar-infektion-vid-covid-19/
Citera
2020-05-12, 11:52
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Och detta är varför övriga norden inte kommer i närheten av 3000 döda.

https://www.expressen.se/kvallsposten/mette-frederiksen-haller-presstraff-om-coronalaget-i-danmark/

Danmark leder vägen som vanligt.

Ger inte mycket för den fatalism som vi agerar utifrån här i Sverige.

Svåra problem kräver nya lösningar!
Citera
2020-05-12, 11:52
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Visst överdrivet men du förstår poängen, WHO spelade störst roll i första början av pandemin då dom kan globalt snabbt införa åtgärder för att stoppa smittpspridningen, nu misslyckades dom med det och därmed är det ett problem i alla världens länder.

Vad har vi gjort som är så himla fel? Problemet är att smittan kom till äldrevården, därav våra höga dödsfall (typ 90% av alla är ju där), hade det inte varit för detta hade vi haft siffror jämförbara med övriga nordiska länder. Men hårdare restriktioner så folk inte kan gå och ta en öl på puben eller handla en ny tv är ju inte så effektivt sätt att hålla de äldre friska.

Det stämmer inte, förutom Danmark har de andra länderna en högre andel döda som bott på äldreboende. Det är många andra som dör i Sverige vilket det är märkligt tyst om. Jag känner till en under 40 som dött och en till som är i kritiskt tillstånd. Ingen av dem med kända bakomliggande sjukdomar.

”Av Sveriges 2669 döda kommer 37 procent från äldreboenden. I Norge är samma siffra 60 procent, i Danmark 34 procent och i Finland i vart fall högre än Sveriges 37 procent. Detta enligt uppgifter som Kvartal hämtat från myndigheterna i respektive land. Tegnell har visserligen rätt i att Sverige har större ”mängder”, som han korrigerade sig och sa. Men vad gäller äldreboendens andel av antalet döda sticker inte Sveriges siffror ut. Är det då en korrekt slutsats att detta skulle vara förklaringen till Sveriges höga dödstal? En troligare förklaring torde vara att smittan är mer spridd i Sverige än i de andra länderna och att fler därför blir så allvarligt sjuka att de avlider.”
https://kvartal.se/artiklar/16415/
Citera
2020-05-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du missförstod, det handlar alltså om vilka turister som Grekland kommer att släppa in till sig denna sommar. Danmark och Norge kommer att vara välkomna, men inte Sverige. De kan inte ta risken.
Ah, då är jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Var skrev jag att jag föreslår att 50% av arbetsstyrkan i Sverige skulle tas bort?
Många som kommenterar mitt, i mångas tycke slappa inställning som inte förespråkar mer restriktioner för alla så antog att du var inne på samma linje...

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad betyder det i praktiken. Att de ska isoleras tillsammans med de äldre?
För de kan inte bo hemma med sina familjer antar jag?
Nej, att dom ska ha full skyddsutrustning för att skydda de äldre dom tar hand om.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Endast 50% av de äldre som avled bodde på äldreboenden.
När jag läser att en massa i kategorin 70+ dör så antar jag att det är hemtjänst, personal på äldreboende osv som smittat dom, men det är kanske fel? För dom ska ju inte röra sig fritt i samhället enligt nuvarande rekommendationer.
Citera
2020-05-12, 11:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns många experter som har visat att barnen inte är drivande i epidemin. Läs på istället för att blunda.

https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30095-X/fulltext
Jag har aldrig påstått att barnen driver smittan.
Citera
2020-05-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tack för att du bevisar min tes.

Och din tes är? Munskydd på alla hundar räddar Sverige åldringar?
Munkavle på alla snillen som spekulerar skulle rädda betydligt fler.
Citera
2020-05-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sant:

Eftersom skolbarn endast står för 2-4 procent av smittspridningen så är det hjärndött att stänga skolor till en oerhörd kostnad.

Ännu hjärndödare är det att desinficera gator och dylikt. Där finns ju bara virus delar ifrån ett virus som t.o.m har svårt att klara av lite solsken.
Hur många gånger behöver du multiplicera 4% för att få 50% minskad smittspridning?

Som Tegnell säger, finns det -adekvat- forskning om att stängda skolor och att desinficera gator och dylikt inte hjälper?

Sen kan man ju fundera på varför det ska kosta miljarder att ha skolor stängda. Man utgår från att varenda förälder måste stanna hemma från jobbet? Vad kostar skollunchen och extra vikarier som man kan räkna bort varje dag? 2,4 miljonder måltider per dag och visst är det någon som tappar vinsten där men den förs ju över till Ica och Coop, en liten mindre post för kommunen i alla fall. Visst kostar åtgärder och lite morfin och död mycket mindre.

Jag vet inte om dessa länder som nu genomför allt detta är så hjärndöda, jag tror det behövs mer forskning om det med.
Citera
2020-05-12, 11:56
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har tänkt på detta också speciellt i kombo med graviditet. Är det någon som vet om Somaliska kvinnor är överrepresenterade bland dessa. Läste att 9 av 10 gravida Somaliska kvinnor har svår D-vitamin brist. FoHM vill ge intryck att graviditet i sig själv inte är en riskgrupp utan bara tillsammans med fetma, högt blodtryck, diabetes. Men en titt på de inlagda kvinnorna på Iva i åldersgrupp 20-40 visar något annat. Gravida 37%, Fetma 16%, Diabetes 9%, högt blodtryck 0% Om det skulle visa sig att en stor del av dessa kvinnor är Somaliska borde i alla fall denna information gå ut till dessa kvinnor så de kan skydda sig extra mycket eller börja ta tillskott på D-vitamin. Jag kan tycka att FoHM är mycket vaga när det gäller denna fråga. Det ligger något i detta att Afroamerikaner är överrepresenterade i Amerika när det gäller dödsantal lika så lider våra Somalier extra hårt i Sverige. Medans Afrikaner i Afrika inte verkar ha en ökad risk, snarare tvärt om.
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2015/april/nio-av-tio-gravida-somaliska-kvinnor-har-svar-d-vitaminbrist/
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/05/d-vitamin-kan-skydda-mot-svar-infektion-vid-covid-19/

På hösten är det rhinovirus som härjar, sedan i januari börjar de vanliga coronaförkylningarna komma. Har det ett samband med att vi då har lägst halter av D vitamin och förkylningarna från coronavirus minskar när vi fått upp våra D vitaminerlager igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Nej, det vet jag verkligen inte. Mig veterligen har inget land i hela världen lyckats helt utrota viruset ännu.

Fast lite svårt att bevisa att man utrotat viruset..
Citera
Medlem
Citat:
Såg den och länkade också den, uppmuntrande när någon vågar ta bladet från munnen! Kanske leder till att fler vågar göra det... Fast det krävs nog väldigt mycket mod.

Det kommer ju en kritikstorm och den kommer att vara skoningslös.
Det blir intressant att höra vad läkarkåren säger, när det lugnar ner sig och corona inte tar allt fokus. Just nu drar man och sliter i läkare överallt, så det har inte tid att debattera offentligt. Jag lyssnade nyss på detta: https://youtu.be/AxFRA6MJBjs Det kommer nog fler som han, som inte är politiska marionetter och har råd att säga som det är.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Imorse var det artiklar både i Aftonbladet och Expressen som antydde att "Enligt WHO så verkar det inte stämma att många har haft sjukdomen utan att ens veta om det".

Dessa har nu plockats bort eller redigerats, de gick ju direkt emot exempelvis Giesecke som hävdar att 98% får sjukdomen utan att märka det. Gubben verkar galen. För några dagar sen så sa han i en och samma intervju både att 25% i Stockholm var nu immuna, och att 50% i hela Sverige var det. När han pressades på detta så svarade han "vi släpper det där".

Nu hittar man bara detta, men inte längre referensen till att det inte stämer att så många skulle ha haft sjukdomen och fått skydd, utan att märka det:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-om-immunitet-fa-i-varlden-har-antikroppar/
Citera
2020-05-12, 11:57
Medlem
Citat:
Väntade spänt på att detta uttalande från WHO skulle slås upp stort i alla tidningar, att FHM skulle få besvara en drös av frågor från journalister om hur de ser på det WHO säger...

What's the hold up?

Eller.. passade det inte in i svenska narrativet om Covid? Nej så kan det väl inte vara. Säkerligen kommer man att grilla FHM hårt nu, om WHOs uttalande... väl?

A fool's hope...

Men det är bara ett av de många tecken som tyder på vad som egentligen finns bakom svenska strategin.
Om nu WHO säger så, va innebär det då?
Jag menar: sen när har det funnits SÄKRA BEVIS på att flockimmunitet var vägen att gå?

Det jag vill komma fram till att det det handlar om är bara om att "Sverige valde den vägen inte för att man trodde på att den skulle funka bäst". Utan Sverige gjorde det då "den var lämpligaste vägen att följa utifrån förutsättningar som finns i detta land".

Så som den inte finns vetenskapliga bevis på att munskydd hjälper/inte hjälper.
Så som det inte finns vetenskapliga bevis på att skolor är ok/inte ok att ha öppet.
Och som det inte finns vetenskapliga bevis på mycket annat, just när det gäller ett okänt virus.
Så finns inte heller vetenskapliga bevis på att "flockimmunitet är bästa väg att gå".

Eller hur?
För det är annars väldigt kontradiktoriskt.
Munskydd? Nä, finns inga bevis det hjälper.
Stänga skolor? Nä, finns inga bevis att det hjälper.

Men...flockimmunitet???
Jo då, finns 100% säkra bevis på att det hjälper ähhhhhhhh NOT.

Nej. Vagen man valde har valt bara pga den är skräddarsydd efter hur medelsvensken är.
Ovillig att ställa upp för andra.
Ovillig att förlora sin frihet (även om detta handlar om att behöva avstå från besök till lokalhak)
Ovillig att få ekonomiska konsekvenser.

Medelsvensken kännetecknas starkt av egenskaperna ovan.
Mer än i resten av världen.
Sorgligt men sant.
Det har man vetat från början.
Svensken ger inte upp sina "rättigheter" inte ens om detta skulle leda att man räddar livet på en del av sina landsmän.
Nej då. Vem fan känner dem liksom.

Samtidigt är man landsförrädare ifall man ifrågasätter deras beteende.
När de själv förråder sina egna landsmän.
Och vill rättfärdiga detta med några excel-aspie-filer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in