2020-05-12, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Varför skulle det vara omöjligt? Eller räknar du ”majoritet” som 51%?

Beror väl på om du räknar total lock-down i ett-två år som "möjlig"...

Dessvärre skulle antalet döda pga av bieffekterna av sånna åtgärder vida överstiga dödsfallen i COVID-19. Inte minst pga av utebliven sjukvård till de som behöver den.

Dr Neil Frankenston på Imperial College börjar allt mer att likna den smått galne uppfinnaren i Sumpan (Lorry) när han presenterar sina lysande idéer, som dessvärre alltid faller platt i verklighetens ljus.

"Tänkte inte på det!"
Citera
2020-05-12, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Har via privat omsorg testats positiv under gårdagen och är helt asymtomatisk. Jag utsöndrar alltså just nu påvisbara mängder virus från näsa- och svalg.

Ringde 1177 för att höra hur länge jag ska stanna hemma och isolera mig då jag uppenbarligen inte kan gå efter ”två dagar utan symtom”. Svaret jag fick var att eftersom jag är asymtomatisk så bör jag inte vidta några extra försiktighetsåtgärder.

Köper såklart inte det då de fortfarande kör på asymtomatisk-spridning-förekommer-ej-spåret. Är det någon här som har läst nån studie eller liknande som undersökt just hur länge asymtomatiska kan vara smittspridare?
Bara nyfiken, men vad var ditt syftet med att ringa 1177? Har inte dom tillräckligt mycket att göra? Tvingar typ din arbetsgivare att jobba, på plats? Eller var du bekymrad över om du överhuvudtaget "får" gå utanför dörren? Om du har symptom, stanna hemma. Annars har man ganska stort eget ansvar. Tror du klarar av det. Givet att du vet att du har corona är det väl bara att vara extra noggrann med att hålla avstånd (2meter) samt tvätta händer. Utan symtom ska du nog ha väldigt nära kontakt för att smitta någon eftersom corona är droppsmitta. Visst är det konsensus fortfarande?
Citera
2020-05-12, 12:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Hallå där... det är ju ytterst oklart om man de facto blir helt immun, och WHO gick ju så sent som igår ut med att "flockimmunitet" är absolut ingen väg att gå i den här pandemin.
Så varför tar man då fram ett vaccin tror du? Blir man inte immun är ju det helt poänglöst.

Visst, WHO förespråkar massiv testning och isolering av alla positiva utanför hemmet, men få länder verkar ha valt den vägen. Man undrar varför. För att det inte fanns test tillgängliga? För att de test som fanns inte var pålitliga? För att det fanns osäkerhet kring hur man skulle tolka positiva test? Det visade sig ju att det kunde vara inaktiva virusrester som gav ett positivt resultat. För att det ibland blev direkt orimligt att smittspåra? För att smittspårning inte alltid lyckades? För att det blev opraktiskt isolera alla positiva utanför hemmet så länge som det krävs? För att WHO inte nödvändigtvis alltid har rätt hela tiden?

Endast framtiden kan utvisa vad man borde ha gjort. Ungefär som med lotto. När lottoraden är dragen vet man precis vilka tal man borde ha valt. Men först då.

Och så himla oklart är det inte. Man vet hur virus brukar fungera. Blir man inte 100 % immun är sannolikheten hög att man ändå får ett visst skydd.

Hur som helst finns knappt några smittade så det verkar inte vara särskilt smittsamt hur som helst.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Och din tes är? Munskydd på alla hundar räddar Sverige åldringar?
Munkavle på alla snillen som spekulerar skulle rädda betydligt fler.
Var skrev jag det?

Jag skrev att det inte går att hålla äldre, riskgruppe och äldreboenden borta från smittan om den ska få spridas fritt i övriga samhället. Talet om att "vi måste skydda våra äldre och svaga" samtidigt som man på olika sätt tillåter fri spridning i övrigt är i bästa fall vilseledande, om inte direkt cyniskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Jag har ingenting mot dej heller.
Jag hoppas att du kan räkna bort dej när/om du läser mina inlägg när jag "spyr galla" så som några fått för sej.

Jag är bara enormt frustrerad att i detta land kan det finnas så många som verkligen inte bryr sig om sina medmänniskor.
Men de kallar det för att spy galla. Vad fan kan jag göra. De får väl säga va de vill.
Jag är bara ledsen att behöva konstatera att det är som det är i dagens Sverige.

Du är säkert en av dem som lider av situationen. Det finns en viktig sak med dej och det är att du åtminstone undviker att ljuga så som vissa andra gör. Och det förtjänar du respekt för. Oavsett vilken linje du följer.

Jag känner exakt samma frustration. Individualism och egoism i samhället är en sorg för mig också. Sen finns det naturligtivs människor som inte är så. Man får hoppas på att samhället kanske förändras åt det andra hållet efter denna kris.

Ja, jag gillar inte att ljuga. Sanningen gör dig fri.
Sen kan jag också erkänna när jag haft fel vilket också är en bra egenskap. Jag hade fel när jag gick så hårt emot dig att flytta från Sverige. Det var dumt av mig.
Citera
2020-05-12, 12:09
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Den danska regeringen och deras motsvarighet till Folkhälsomyndigheten har skött allt exemplariskt till skillnad från Sverige. Först en tuff nedstängning, hårda restriktioner, sedan ett gradvis öppnande av samhället. En konkret och konsekvent strategi hela vägen med politiker som är raka och tydliga i sin kommunikation.

Smittrycket faller i Danmark

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-12/smittrycket-faller-i-danmark

Det är annat det än våra ansvariga clowner som tagit felbeslut efter felbeslut, ljugit och kommit med dåliga bortförklaringar och orsakat ett stort antal döda.

Danmark har stängt allt utan tanke på ekonomska konsekvenser. Vänta tills nedskärningarna kommer och vad de gör när nästa covid kommer.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Hoppas du mår bättre och du har säkert fått den typ var Corona dom de flesta får. Själv är jag inte heller i riskzonen men jag är mer arg på de som är samma sits men skiter i andra.
Att Sverige gjort fel tror jag det är svårt att blunda för även hur mycket man försöker stå upp för det. Vi har mer döda än alla grannländer tillsammans och det tala för sig själv.
Sagt det förut och säger det igen. Svenskar kommer inte vara välkomna i Europa när man öppnar gränser och turismen. Vi kommer behandlas som de som inte bekämpat pesten rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Svenska turister kommer vara precis lika välkomna som innan detta.
Allt annat är rent trams.

Grekland först ut med att inte ta emot länder som inte gjort rätt. Svenskar ej välkomna i första skedet.

https://www.gp.se/ekonomi/coronakrisen-sl%C3%A5r-h%C3%A5rt-mot-grekland-1.27832564

Tror du fortfarande det är trams Wakkawalla?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Så det är inte viktigt att kunna bevisa att man blir immun?
Du är verkligen korkad,
Tålamod, idiot. 100 % säkerhet får du kanske aldrig. Hur ska du kunna lära dig leva med det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Då kom det första Turismlarmet som jag varnat för. (TT)

Grekland går ut med att lätta på reglerna så att turister ska komma till Grekland.
De är tydliga att det gäller länder som Covid 19 minskar kraftigt och där länderna lyckas tydligt med sin strategi att begränsa smittspridningen.
Våra nordiska länder är välkomna men Sverige var inte det.

Nu tror jag fler länder kommer följa Grekland och Svenskar kommer inte vara välkomna

En länk

https://www.gp.se/ekonomi/coronakrisen-sl%C3%A5r-h%C3%A5rt-mot-grekland-1.27832564
Jättebra nyhet.
Då kan inte svenskarna delta i den onödiga och miljöförstörande turistindustrin.
Citera
2020-05-12, 12:10
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Björn Olsen säger att man blir immun:

Björn Olsen och hans forskarkolleger har genomfört antikroppstester runtom i Stockholm som visar att 7,5 procent av befolkningen är immun.
Under vilken tidsperiod? Väldigt lågt om det skulle vara i närtid.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Björn Olsen säger att man blir immun:

Björn Olsen och hans forskarkolleger har genomfört antikroppstester runtom i Stockholm som visar att 7,5 procent av befolkningen är immun.

Alltså hur jävla korkad får man vara. Bara för att man hittar antikroppar, betyder det inte att du är immun då man inte är säker på detta. I hela världen. Men inte i din hjärna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men exakt. Din strategi bygger på att färre ska smittas i just ditt land. Därav färre döda.

Men jag tror inte att färre kommer smittas i Danmark. Jag tror bara att det kommer gå långsammare. Kanske tolv månader, istället för tre månader.

Men de får ju iaf åka till Grekland i sommar.... :-p
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in