Citat:
Ursprungligen postat av
Moderno
Samtidigt ska det väl vara bruksvärdesprincipen som styr hyressättningen (om det inte skett någon lagändring i närtid, har inte helt koll) och hyresförhandlingar styrs inte enbart av räntans utveckling vad jag har förstått, eftersom hyran ytterst ska vara skälig. Att komma överens om en så hög hyreshöjning att många riskerar sina hem tror jag blir svårt att motivera. Det finns väl ofta en karens också innan den nya hyresnivån träder ikraft. Till detta kommer att de kollektiva hyresförhandlingarna sker med vissa intervall.
Det har gått att läsa om höjda hyror även i tider av låga räntor. Allt handlar ytterst om en förhandling.
Intressant nog styr lagliga andrahandshyror
direkt mot RBs referensränta. Det är inte så många som vet hur det där fungerar (vilket kan låta underhållande, men vi har sett detta förr i alla länder; kommunismer som kommunismer.. de som inte fattar Sveriges direkt kommunistiska drag antingen tittar inte eller förstår inte).
Det är idag i princip inte lagligt att ta ut en vinst på andrahandshyror; hur du än vrider och vänder på kalkylen kommer du gå back, såvida du inte tex värderar din egen tid till 0:-/timmen. Anledningen att det blir såhär konstigt är den forcerat låga styrräntan som ligger så långt under vad faktisk inflation motiverar. Lagen är skriven med
statisk 2% ("inflation") samt referensränta i åtanke. Så när inflationen sticker men referensräntan sticker åt andra hållet gör lagen att det bästa du kan göra vid andrahandsuthyrning att gå breakeven (om du ser dig själv som
väldigt billig arbetskraft).
Som i alla kommunistiska marknader kring fundamentala varor eller tjänster växer förr eller senare en fri*, svart marknad, upp runt om kring den reglerade. Den svenska kommunistiska bostadsmarknaden har redan slukats av den svarta marknaden (det är sedan länge så att standardsättet subventionerade innerstadskontrakt byter ägare är svart, d.v.s. vi var där redan innan 2014(?)-reglerna för andrahandsuthyrning kom i spel). Med det vill jag bara förklara att det är inte konstigt om ni inte känner till att det är såhär det ligger till med andrahandsuthyrning, för det är min uppfattning att de flesta inte vet det. Liksom i andra fallerade toppstyrda system lever medborgarna långt bortom reglerna.
* fri som i oreglerad. Eftersom det rör sig om olagliga/svarta marknader har vi tex mycket låg transparens och andra defekter, d.v.s. vi kommer få hög prissättning. Andrahandshyror i Sverige såklart inget undantag, där påslaget ofta är 15-20% över vart en fri marknad (som i det ekonomi-teoretiska begreppet) skulle leverera.