2020-03-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Slutsats: Om du absolut ska köpa en BR nu i sthlms innerstad. Välj en som äger marken och som inte har en massa lokalintäkter.
Första håller jag med om, andra beror på föreningens ekonomi i övrigt och priset på bostaden.
2020-03-27, 15:54
Medlem
Citat:
Låter som någon förälder står som garant på det bolånet.

Det går inte att få ett bolån som timanställd som det ser ut idag.

Det ändrar ju inte det faktum att man sitter i skiten rejält när det smäller
2020-03-27, 16:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Det ändrar ju inte det faktum att man sitter i skiten rejält när det smäller

Den som står på lånet sitter i skiten.
2020-03-27, 19:11
Medlem
DVikings avatar
https://www.di.se/live/rekordsnabba-...enaste-veckan/

”Många säljare vill nog få klart affären så snabbt som möjligt på grund av att de inte vet vad som händer framöver, om det blir fler restriktioner och nedstängningar. Då får man hellre klart affären än väntar in något extra bud för att få några tusenlappar till. Vi ser också att budpremierna sjunker, vilket stärker den tesen. Även köparna är nog stressade, då många säljer sin bostads först och sedan måste hitta något nytt”, säger Erik Holmberg.

Handlar nog ofta om några hundra tusenlappar till som man väljer att inte vänta in... Ner -20% i april från toppen i feb är mitt bud.
2020-03-27, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
https://www.di.se/live/rekordsnabba-...enaste-veckan/

”Många säljare vill nog få klart affären så snabbt som möjligt på grund av att de inte vet vad som händer framöver, om det blir fler restriktioner och nedstängningar. Då får man hellre klart affären än väntar in något extra bud för att få några tusenlappar till. Vi ser också att budpremierna sjunker, vilket stärker den tesen. Även köparna är nog stressade, då många säljer sin bostads först och sedan måste hitta något nytt”, säger Erik Holmberg.

Handlar nog ofta om några hundra tusenlappar till som man väljer att inte vänta in... Ner -20% i april från toppen i feb är mitt bud.

Slutar du att skriva i tråden om du får fel?
2020-03-27, 19:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Slutar du att skriva i tråden om du får fel?

Nej, varför skulle jag göra det? Vad skulle för övrigt vara fel? Jag tror priserna kommer falla med -20% med ett intervall mellan 0 och -40%.

Går priserna upp kan jag möjligtvis se det som meningslöst att fortsätta läsa eller skriva i tråden, den är egentligen inte speciellt intressant ändå.

Vad tror du själv om prisutvecklingen på kort sikt?
2020-03-27, 21:18
Medlem
Citat:
Nej, varför skulle jag göra det? Vad skulle för övrigt vara fel? Jag tror priserna kommer falla med -20% med ett intervall mellan 0 och -40%.

Går priserna upp kan jag möjligtvis se det som meningslöst att fortsätta läsa eller skriva i tråden, den är egentligen inte speciellt intressant ändå.

Vad tror du själv om prisutvecklingen på kort sikt?

Finns väg inget som talar för att priserna skulle gå upp i nuläget; men att tro att priserna skulle falla i samma härad som du tror kräver viss fantasi. Som nån skrev tidigare i tråden, det är inte aktier man handlar med. Mycket trögare och inte samma psykologi.
2020-03-27, 22:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ner -20% i april från toppen i feb är mitt bud.
Fint köptillfälle mao.
2020-03-27, 22:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Varför skulle jag bygga för halva kostnaden när det köar med dumskallar som betalar dubbelt pris?
Därför att då sätter du P för din "Bubbla". Det borde väl inte vara svårt att förstå.
Folk kommer köpa av dig i stället. Och priserna rasa. Och du tar hela marknaden för nyproduktion.

Så varför gör du inte det?
Och varför har ingen annan redan gjort det?

Folk i tråden som pratar om bubbla är extremt avvisande till att själva bygga.

Citat:
Du förstår verkligen inte att en "bubbla" sitter i människors hjärnor.
Eh? vill du säga att det här med bubbla är bara något som ni har fantiserat ihop och finns i era hjärnor?

Det har alltså inget med pris och spekulation att göra?

Citat:
Är man affärsman så utnyttjar man tvärtom människors feltänk.
Tja, du kan ju lägga dig en bit under nuvarande prisnivå. Då kommer alla också köpa av dig. Och priserna faller till din satta nivå.

Men varför har ingen gjort det redan? Den som gör det tar ju hela nyproduktionsmarknaden.
Och skulle då profitera stort.

Varför?

Citat:
När en lägenhet i Stockholm kostar lika mycket per kvm som i London eller på Manhattan, eller dubbelt så mycket som i Berlin, så är det en bubbla. Det behövs inte mer bevismaterial än så.
Det har exakt inget med bevis att göra. Det du skriver här är bara fantasier.
2020-03-27, 22:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Fint köptillfälle mao.

Absolut, om man har säkert jobb och tänkt bo i minst ett par år i alla fall. Speciellt om man köper från nån som måste sälja och man får en bra corona-rabatt.

På samma vis som en del objekt budas upp högt under haussen så faller vissa djupt under kris-krasch.
2020-03-27, 22:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag tror att många valt att bo i city just pga det lokala näringslivet och krogarna.
Ja, det intryck jag får av de som bor centralt är att de vill nyttja utbudet som vinns centralt.

Sedan kan säkert restider påverka också.

Ett tredje skäl, för en del iaf, är nog att det är lite status att bo centralt. Då känner dom det som att dom befinner sig bland eliten.
2020-03-27, 22:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Jo det är klart, finns ju många lokalen som enbart är anpassade efter restaurang och enbart betingar en hög hyra som just restaurangnäring, blir ju väldigt svårt för dem att ställa om.

Göra om till bostäder = dyrt (samt finns verkligen efterfrågan?) oftast är ju lokalerna verkligen markplan och inte som "markplan" hos en vanlig lägenhet som ändå brukar vara någon meter upp från gatan

Göra om till butiksytor = Frågan är vem som vill öppna en butik idag, går kanske för kapitalstarka aktörer men då pratar vi ju ofta om extremt stora butiker och det är nog få föreningar som har. Hela modellen med att ha bostäder samt massa mindre lokaler bygger ju på att folk konsumerar på det sättet istället för köplador, online osv

Göra om till garage = Här tror jag räddningen kan finnas för många men förmodar att det inte bara är att slå ut väggarna och asfaltera, blir nog kostsamt samt att det lär vara en del regleringar kring ventilation m
Om någon konkar och det uppstår vakanser så lär de fyllas snart.
Om ett tag är vi tillbaka i business as usual.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in