2020-05-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Lokalpatrionism?

Men ingen som helat patriotism mot de styrande i Madrid.
Citera
2020-05-11, 20:58
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vilken fråga?
Är det inte du som reagerar lite känslomässigt impulsivt..?
Det du missade var alltså källorna.

”Om du anser att FHM experimenterar vad anser du då tex vad Italien har gjort?

Gärna med en en källa med gedigen forskning kopplat till ditt inlägg så att du bistår med lite substans. Jag menar - om inte Giesecke inte har någon - så kan du väl visa vad du har. Substans alltså.”
Citera
2020-05-11, 20:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Agenda tv2

Giesecke sa precis att han tror att vi kommer att få ha våra restriktioner även över sommaren.

Är det någon idiot här som trodde något annat?
Citera
2020-05-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Att skicka en gubbe till månen är betydligt enklare än att på 3 månader smälla upp fabriker som kan producera och leverera miljontals tester varje dag. Främst blir det en finansieringfråga eftersom de som investerade i månlandningen kunde dra ut många intäkter från satsningarna under lång tid efteråt, medan de som investerar i testkapacitet inte kan räkna med någon utdelning över huvud taget.
Jag tror du överdriver svårigheterna. Såvitt jag minns var det flera aktörer som tidigt annonserade att de har kapacitet att köra mängder av tester. Här är en artikel från 23 mars:

Citat:
Såväl SVA i Uppsala som Uppsala universitet erbjuder nu betydande hjälp med coronaanlyser. De båda instanserna uppger att de skulle kunna bistå med större mängder tester.
– I princip skulle vi kunna köra igång imorgon, säger Henrik Ericsson, avdelningschef SVA.

Jag minns från en PK vid ungefär tiden att en journalist ställde en fråga om SciLife Labs erbjudande att köra mängder av testar, att Tegnell verkade helt ointresserad och mer eller mindre gäspade när han sade att de kanske skulle prata med varandra veckan därefter. Artikeln tyder också på sådant ointresse - tex här:

Citat:
Ett ”av de större sjukhusen” i Sverige nappade direkt – dock inte Akademiska sjukhu
– Vi har fått en konkret förfrågan efter vi gick ut på twitter. Vi måste stämma av med Socialstyrelsen – så att de inte tycker vi ska rikta resursen åt ett annat håll.

[..]

– Jag tror inte att omfattande testning kan påverka hur epidimin utvecklas eftersom den redan är så spridd i t ex Stockholm, säger Olli Kallioniemi.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/nu-erbjuds-omfattande-hjalp-med-coronatester

Såvitt jag förstår finns det mängder av labb som kan göra de relativt enkla tester det handlar om. Det funkar kanske t.o.m. med en del av de undervisningslabb som nu står tomma och oanvända på landets högskolor och samlar damm när all undervisning sker på distans. Klart att det behöver satsas en del nya resurser på det också, men så jävla märkvärdigt är det inte. Förmodligen sätts det en massa byråkratiska käppar i hjulen som gör ökningstakten så långsam. Byråkrati i kombination med ointresse. "Det går ju ändå inte att stoppa pandemin".
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det är ändå för tidigt att dra såna slutsatser.

Nej det är det inte.

Det är bara att titta efter hur det har gått i Sverige jämfört med andra länder så här långt.

Tror du har läsförståelseproblem. Jag pratar om hur det har gått så här långt. Du envisas med att spekulera hur det kan gå i framtiden. Två skilda saker.

Så här långt kan vi utan ansträngning dra slutsatsen att det gått riktigt uselt i Sverige.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
FHM gick ut med att de ska vara försiktiga.
Vist, rätt under det du citerade står ”Gravida kvinnor generellt verkar inte ha högre risk än andra att drabbas av svår sjukdom i covid-19. Men några fall där gravida kvinnor med covid-19 har behövt vårdas på IVA finns rapporterade i Sverige.” Ändå är den största riskfaktorn för kvinnor i den åldern som vårdas på Iva just graviditet.
Vidare står det på FoHM hemsida ”Folkhälsomyndigheten rekommenderar att gravida som har riskfaktorer som högt blodtryck, diabetes och fetma rådgör med sin barnmorska eller läkare och begränsar sina nära kontakter med människor utanför hushållet så mycket som möjligt.” Ändå är det få kvinnor i denna åldersgrupp som vårdas på iva som har diabetes(9%), högt blodtryck har inga. Fetma (16%). Graviditet 37%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är bra nu att Expressen tar upp detta. Jag personligen tror inte att de ansvariga den här gången slipper undan faktiskt:
Svenska misstagen: Därför dör vi – trots forskarnas varningar

Den svenska coronastrategin har både hyllats och fått svidande kritik. Kritikerna har kallats alarmister, medan regeringen och Folkhälsomyndigheten anklagats för att spela ett högt spel, som kan leda till tusentals onödiga dödsfall.

Expressen har gått igenom kritiken mot Sveriges coronamodell och låtit ledande experter svara på vilka misstag som redan begåtts – och lista åtgärderna som kan rädda liv de kommande månaderna.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/

Vi har inte bara döda dock. Vi har också med all sannolikhet en tsunami av rehab-patienter att ta hand om framöver.

Det är också bra att det kommer upp att även de värsta kritikerna dvs ex Björn Olsen själv tror på flockimmunitet. Han tror bara inte på att så många är smittade som Giesecke, Tegnell o Britton tror.

Det blir väldigt olika siffror, men ändå inte så olika som den engelska forskaren brukade räkna fram. Då skulle vi ha varit döda allihopa minst två ggr nu..

——————
Går det ens att uppnå flockimmunitet, det är väl inte ens säkert att folk är immuna så länge?
– Jo, men det är de sannolikt. Om man tittar på andra coronavirus så har man immunitet, om inte det här viruset är fullständigt vrickat i jämförelse med alla andra coronavirus som vi har stött på, så kan man ha immunitet i flera år, ibland tiotals år.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du skulle behöva gå om förskolan och lära dig att inte vara så otrevlig.

För det första är det inte bekräftat att kvinnan är död, hon levde ju på filmen. För det andra vet varken du eller jag vad hon där gick på för medicinsk behandling, eller i vilket skede hon filmades. Syrgas ger ingen lindring så det är meningslöst ur palliativ synpunkt. Hon kanske låg på IVA timmen efter. Hon hade kanske hög syremättnad. Du har ingen aning.
Jag har fortfarande min mors vårdplanering framför mig där man på förhand beslutat om palliativ vård för en sjukdom man kan väldigt lite om och innan min mor har visat några som helst tecken på att hon är sjuk i det (ta i trä).

Tror du att jag kommer låta någon slippa undan detta efter det här?

Och nej man gör inte så. Beslut tas individuellt om palliativ vård, eller vilken vård som helst, och man gör det för det aktuella läget med bedömning som gäller just då.
Citera
2020-05-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Känns ju rätt uppenbart att han pratar om dråp då det ger dramaturgisk effekt om man läser artikeln. Han är uppenbart upprörd och ledsen över vad skett/sker inom den svenska vården och det är väl fullt förståeligt. Huruvida det greppet, att ta till "hot" om polisiära åtgärder, är definitionen på en "sansad" debatt ställer jag mig dock högst tveksam till. Precis på samma sätt som jag inte ser det som en sansad debatt när människor vill giljotinera Anders Tegnell i Gamla Stan för folkrättsbrott här på flashback.

Hahaha. Helt sanslöst pinsamt och så otroligt avslöjande för förnekarna i denna tråd, att man inte ens läser kritiken öht. Utan genast hittar på precis vad som helst för att misskreditera den som avgett kritiken. Det är en metod man använder flitigt i diktaturer, för övrigt. Apropå "sansad".

Hade du läst vad som verkligen stod och inget annat, så hade du sett att det handlade om myndigheter han kritiserade, inte vården i sig.

Han har inte heller "hotat" om några polisiära åtgärder, det finns inte heller i det som stod. .....

Kom igen nu förnekare, detta börjar nästan bli skämskudde i nivå med "Gieseckes Gissningar". Nivåhöjning, tack.
Citera
2020-05-11, 21:01
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Agenda tv2

Giesecke sa precis att han tror att vi kommer att få ha våra restriktioner även över sommaren.

Finns nog en hel del kids här som hoppades på evenemang och konserter.
Citera
2020-05-11, 21:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du har uppenbarligen inte läst artikeln, så förstår då inte varför man ens uttalar sig.

Förtal är mot en enskild person, vilket han inte gör i artikeln.

För mig ingav han mycket stort förtroende och framstod helt enkelt som en vettig läkare. Ditt inlägg dryper dock däremot av galla och gallimattias.

Men tur att vi inte har censur och fortfarande har yttrandefrihet, så att man kan låta "pöbeln" läsa och avgöra själva. Det tycker jag är ypperligt.
OK, man kanske får utpeka myndigheter som brottsliga om man vill. Men läkaren är i alla fall ingen jurist, så varför ska han i sin roll som läkare göra en helt amatörmässigt bedömning att en myndighet begått ett allvarligt brott?

Låt honom anmäla och låta rättsväsendet ta hand om det, låt inte honom göra sig till domare. Då skulle en domare lika gärna kunna ta över som läkare, om nu läkar- och juristutbildningarna ger identisk kompetens. Det skulle nog inte patienterna bli glada över!

Som sagt, inger inget vidare förtroende. Vad är det för bananrepublik vi lever i om vilken sketen liten läkare som helst får ta över och leka domare, utan rättegång en gång? Han verkar hata Sverige han med.
Citera
2020-05-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Agenda tv2

Näe nu får det va noooog, de sa faktiskt flockimmu i maj. Jag har levt i en falsk trygghet.!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in