2020-05-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vem är det som gastar? Jag ser bara folk som skriver, vanlig text.

Okej, då tycker du även att den doktorn inte är sansad alls då, okej. För att han vågade säga att det som pågår med Covid är brottsligt.

Tycker att det går utmärkt att helt sansat påpeka att det som sker med Covid i Sverige är brottsligt. Precis som den läkaren gjorde, i tidningen.

Att peka ut någon med sådan åsikt som en person som inte för en sansad debatt, är minst sagt märkligt, i mina ögon. Undrar varför man gör så.

Känns ju rätt uppenbart att han pratar om dråp då det ger dramaturgisk effekt om man läser artikeln. Han är uppenbart upprörd och ledsen över vad skett/sker inom den svenska vården och det är väl fullt förståeligt. Huruvida det greppet, att ta till "hot" om polisiära åtgärder, är definitionen på en "sansad" debatt ställer jag mig dock högst tveksam till. Precis på samma sätt som jag inte ser det som en sansad debatt när människor vill giljotinera Anders Tegnell i Gamla Stan för folkrättsbrott här på flashback.
Citera
2020-05-11, 20:50
Medlem
Intressant enkät. Svenskarna sätter ekonomin före coronan. Mindre oroliga än folk i andra länder. En stor förändring från några decennier tillbaka. Minns bl a Kuwaitkriget då svenskarna slutade flyga i Sverige medan resten av Europa levde som förr. Linjeflyget fick problem. Då slog oron i taket utan egentlig anledning. Nu är det helt annat.

En annan intressant sak är att svenskarna tänker inte börja äta ute mer och liknande efter pandemin är över. Folk har antagligen lärt sig att laga mat. Men pandemin kan ha gjort att folk fått andra värderingar. De kanske har upptäckt att det ändå inte är så kul att gå ut och fått andra intressen helt enkelt. Kan även påverka arbetet. Många har kanske upptäckt att det är skönt att jobba hemifrån. Gymnasisterna har upptäckt att de får bättre resultat då de slipper distraheras av andra i skolan etc.

Börjar vid ca 12.20

https://www.di.se/ditv/ekonomistudion/svenskarna-sticker-ut-i-stor-coronaundersokning/
Svenskarna sticker ut i stor coronaundersökning - Di TV
Ekonomistudion 11 maj 2020. Nyheter Nyhetsuppdatering – senaste nytt från hela världen - tre gånger per dag: 07:00, 12:00, 15:00.
www.di.se
Citera
2020-05-11, 20:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man kan anmäla någon för brott om man vill och tycker sig ha god grund för det. Men att gå ut i media och utpeka någon som brottslig är närmast att betrakta som förtal, dvs ett brott i sig. Gissar att personen som gormar i media inte tycker det är värt polisanmäla själv, utan vill bara piska upp en hätsk stämning mot den eller de utpekade.

Hade han gjort en polisanmälan och rättsväsendet påbörjat en förundersökning hade man lugnt och helt objektivt kunnat beskriva berörda personer eller myndigheter som misstänkta för brott, men nu var det tydligen en mediekåt snubbe som bara ville synas och gorma i ett försök att få med sig pöbeln i känslostorm mot de utpekade.

Det inger inget vidare förtroende.
Då får vi hoppas att det blir en polisundersökning och att det leder till en dom om allraminst vållande till annans död för dina idoler!
Citera
2020-05-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du har fortfarande inte fattat ett smack och fortsätter dina meningslösa försök att visa att man inte ger respiratorvård till 80+. Det gör man i civiliserade länder. Inte alltid för att rädda liv utan för att ge människor en anständig död.

Tycker du verkligen att kvinnan i videon fick det?

Vad man definitivt inte gör är att sätta upp palliativa protokoll för patienter i förväg där man bestämmer gränserna. Man gör alltid en individuell bedömning i det akuta läget och inte som det här där Socialstyrelsen sätter gränser centralt vid en sjukdom där man dessutom känner väldigt lite till förloppet.

Om du inte förstår detta så skäm inte ut dig med fler inlägg i tråden tack!
Du skulle behöva gå om förskolan och lära dig att inte vara så otrevlig.

För det första är det inte bekräftat att kvinnan är död, hon levde ju på filmen. För det andra vet varken du eller jag vad hon där gick på för medicinsk behandling, eller i vilket skede hon filmades. Syrgas ger ingen lindring så det är meningslöst ur palliativ synpunkt. Hon kanske låg på IVA timmen efter. Hon hade kanske hög syremättnad. Du har ingen aning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man kan anmäla någon för brott om man vill och tycker sig ha god grund för det. Men att gå ut i media och utpeka någon som brottslig är närmast att betrakta som förtal, dvs ett brott i sig. Gissar att personen som gormar i media inte tycker det är värt polisanmäla själv, utan vill bara piska upp en hätsk stämning mot den eller de utpekade.

Hade han gjort en polisanmälan och rättsväsendet påbörjat en förundersökning hade man lugnt och helt objektivt kunnat beskriva berörda personer eller myndigheter som misstänkta för brott, men nu var det tydligen en mediekåt snubbe som bara ville synas och gorma i ett försök att få med sig pöbeln i känslostorm mot de utpekade.

Det inger inget vidare förtroende.

Du har uppenbarligen inte läst artikeln, så förstår då inte varför man ens uttalar sig.

Förtal är mot en enskild person, vilket han inte gör i artikeln.

För mig ingav han mycket stort förtroende och framstod helt enkelt som en vettig läkare. Ditt inlägg dryper dock däremot av galla och gallimattias.

Men tur att vi inte har censur och fortfarande har yttrandefrihet, så att man kan låta "pöbeln" läsa och avgöra själva. Det tycker jag är ypperligt.
Citera
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
På vilket sätt har t ex Italien (och andra länder som stängt ner) experimenterat mer än vad Sverige gjort?
Jag har den uppfattningen att de har gjort ett medvetet val, läst av situationen och agerat efter det. Tegnell & Co har ju bara flummat runt och mumlat i skägget. Hur många gånger har det inte låtit typ ”Ojsan, nu blev det si och nu blev så.” från Tegnell?

Du besvarade inte min fråga. Du går bara på känslor vilket jag inte på något sätt var ute efter.
Citera
2020-05-11, 20:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Mitt inlägg var ironiskt, du kanske missade det...
Då får du vara lite tydligare. Det är påhopp hit och dit och här och där. Din kommentar hade likaväl kunnat vara allvarligt menad, det har även funnits kommentarer ”värre” än den.
Citera
2020-05-11, 20:54
Medlem
En dotter har lagt upp video när hennes 55 åriga mamma kvävs till döds och inte får någon hjälp på ett sjukhus i Sverige.
(FB) Här dör Anita Pettersson av corona utan vård – kippar efter luft men nekas syrgas

Alla borde kolla på den videon, alla kan drabbas av detta!
Citera
2020-05-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalixrom
Det här är väl det enda försök som gjorts med någon över 90 år i Sverige, tror jag (på den tiden innan nya regler för triage infördes):
https://www.expressen.se/nyheter/har-skalar-walter-99-ar-frisk-fran-corona/
Värt att påminna om, tycker jag.
Jo, fast det här är exakt det jag pratade om. Den här äldre mannen låg inte i respirator, utan fick ”bara” syrgas på sjukhus i vaket tillstånd.

Hade man lagt honom tre veckor i respirator istället så hade han med all sannolikhet varit död, eller så gott som, idag.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Du besvarade inte min fråga. Du går bara på känslor vilket jag inte på något sätt var ute efter.
Vilken fråga?
Är det inte du som reagerar lite känslomässigt impulsivt..?
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Finns väl absolut ingen som argumenterar mot detta faktum? Är väl inte där folks åsikter skiljer sig. Skiljelinjen ligger i att man inte har ett facit på pandemin, således är dödssiffrorna idag rätt meningslösa. I ett nordiskt perspektiv kan det ju smälla till ordentligt i Oslo eller Köpenhamn i höst medans de större städerna i Sverige blir relativt förskonande.

Kan du försöka förklara det för "Amazing-Grace"...

Denne envisas med att hävda att det är för tidigt att dra slutsatsen att Sveriges prestation hittills inte är så imponerande.

Någon som har svårigheter med att skilja på nutid och framtid.
Citera
2020-05-11, 20:56
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu öppnar de ju upp eftersom de haft det mesta nedstängt, tillskillnad från Sverige. Vi har ju det mesta öppet redan.

Nej, jag vill inte öppna upp utan önskar att Sverige haft striktare restriktioner.

Och sen då? Hålla stängt totalt tills ett vaccin kommer och de som dött nu, dött ändå av andra orsaker? Ekonomin i landet då, hur skulle Sverige fixat det med din strategi?

Du med alla svar kan väl delge oss andra noviser.

Härligt läsning från alla experter här i tråden.
Tillbaks till källaren med er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in