2020-05-15, 08:19
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Blir något besvärad över hur enkelt det var för regeringen att övertyga folket att nuvarande strategi som innebär höga dödstal är den bästa.
Ja det är faktiskt skrämmande hur det kunde bli såhär, något vi måste ta lärdom av. Utöver detta har vi haft en okritisk journalistkår som har misslyckats kapitalt. Men vi behöver också ransaka oss själva hur vi kunde tillåta att det gick så långt att vi var beredda att offra de gamla och sjuka.
Citera
2020-05-15, 08:20
Medlem
madchances avatar
Bloomberg skriver om hur folk som har blivit av med viruset kanske bara är i början på en lång kamp för att bli helt återställda.

"Some recovered patients report breathlessness, fatigue and body pain months after first becoming infected. Small-scale studies conducted in Hong Kong and Wuhan, China show that survivors grapple with poorer functioning in their lungs, heart and liver. And that may be the tip of the iceberg.

The coronavirus is now known to attack many parts of the body beyond the respiratory system, causing damage from the eyeballs to the toes, the gut to the kidneys. Patients’ immune systems can go into overdrive to fight off the infection, compounding the damage done."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-12/covid-19-s-health-effects-can-last-long-after-virus-is-gone?sref=ZAnvU9CI
Citera
2020-05-15, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppcc
Hej jag har direkt kontakter I covid vård I Spanien. Testerna vi har nu ger typ 70% säkra resultat med blod från stick i fingret. Men samma test ger 99% om man tar blodprov från armen. Jag tror testerna var gjorda med blodprov i armen.
Det är omöjligt. Det står i Executive Summary: bland de som uppgett att de tidigare svabbat positivt med PCR, var det bara 87% som var positiva för IgG.

Den som svabbat för PCR är typiskt en person som uppsökt sjukhus. Alltså för att man är sjuk med symtom.

Så att man skulle träffa 99% av de asymptomatiska, när man bara träffat rätt på 87% av de som svabbat PCR, det är helt omöjligt.

(Snabbtestet har kanske 70% eller 99% träffsäkerhet relativt laboratorietester för IgG. Det är något helt annat, och skulle kunna stämma.)
Senast redigerad av aw 2020-05-15 kl. 08:31.
Citera
2020-05-15, 08:23
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag såg det. Ja det påverkar dom. Och givetvis börjar ju inse att de inte kan lura Svenska folket hur länge som helst. Nu påverkar det ju hela den inhemska läget genom semester, nya regler mm.

Giesecke är ju rökt och Tegnell kommer som du säger försvinna successivt nu.
Låt oss hoppas att dessa personer nu håller sig borta antar att de börjar att inse själva att de börjar bli ohållbart. Detta skulle nog isåfall vara det bästa som kan hända just nu så sverige kan ta fram en strategi som bygger på fakta om hur viruset bäst bekämpas.
Citera
2020-05-15, 08:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det var ju snarast undantaget som bekräftar regeln. Oftast muterar virus till mindre dödliga varianter.
Oftast men inte alltid, vi är inte på säkra sidan ännu. Är dessutom andelen med antikroppar lika lågt som i Spanien, Belgien och Frankrike så är det en lång väg kvar. Utan vaccin så har vi åtminstone ett par vågor till av virusubrott kvar att ta oss igenom närmaste året.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Svårt att inte skriv som man gör när Sverige ser ut som det gör. Aftonblaskan springer ju bara regeringen ärende och det är inte ofta de vågar sticka ut.
Nu ser jag att till och med du tycker det är besvärande. Än är det inte försent att påverka folk ser jag

Vi får väl se vad massmördaren Tegnell kommer med idag.

För övrigt har jag varit på en promenad nu på morgonen. Var kallt i natt och det var minusgrader ser jag. Men alla växter har klarat sig. Så luft har jag fått och nu frukost framför TV
Jag har aldrig någonsin påstått att att Sveriges dödssiffror är okej. Det som dock provocerat mig en del är i denna tråd är att flertalet menar på att lockdownländers förhållningssätt är det enda gångbara då smittkurvan planats ut för stunden. Utan hänsyn till att immunitetsbehovet kvarstår om man vill återgå till någon som helst normal vardag. Jag menar på att grunden i svensk strategi är korrekt men utförandet uselt. Jag tror inte man kan hålla nere smittan i 2 år.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Äntligen höjs det lite röster som ifrågasätter massmördaren och psykopaten Tengelles flockimmunitet strategi där han offrade flera tusen äldre : https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zGq1Qq/pappan-fick-corona--da-uppdagades-misaren-pa-boendet

Det är bra att det börja komma ut saker. Bästa är att det kommer i kanaler som vanligtvis mörkar eller att man skyller på högerextrema sajter. Tummen upp för att man börja se verkligheten.
Citera
2020-05-15, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Precis, det skrevs vitt och brett i vanliga medier, inte i The Lancet.

När de svenska siffrorna visar avsevärt många fler smittade trots att smittan kom hit senare och det dessutom gör att den svenska strategin framstår som lyckad måste man fråga sig om det är så eller om det är så att det är de svenska och inte spanska/franska/etc studierna som är felaktiga? Kom ihåg att Jan Albert fick dra tillbaka en studie redan.

Det framstår som att det finns en stark efterfrågan på svenska studier som visar att vi snart är färdiga med det här.
Spaniens siffror står inte heller i Lancet.
Citera
2020-05-15, 08:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det kan beror på att, om jag förstår rätt, 56 av 1811 personer tot, dvs 3% av alla som lagts in på IVA är kvinnor mellan 20-40. Eller ca 1%av totalen är gravida kvinnor.
Så om vi nu ska kolla närmare på detta.
Sverige föds ungefär 115 000–120 000 barn varje år och av dessa är drygt 3 000 flerbörder (främst tvillingar). Låt oss ( bara för att det blir lättare att räkna) sega 120 000 gravida kvinnor per år. Men den ökade risken gäller bara höggravida, alltså de sista 3 månaderna. Alltså kanske det just nu finns mindre en 30 000 höggravida kvinnor i Sverige. Män i ålder 50-70 som är den största gruppen som vårdas på iva finns det just nu 1209 469 st i Sverige. Höggravida är alltså en liten del av Sveriges befolkning och en liten del om man kollar i förhållande till 50-70-åriga män. Så risken att vara höggravid är stor jämförelsevis med hur många det finns. De kan inte jämföras med den stora mängd det finns av ”gubbar”.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-05-15 kl. 08:36.
Citera
2020-05-15, 08:26
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag har aldrig någonsin påstått att att Sveriges dödssiffror är okej. Det som dock provocerat mig en del är i denna tråd är att flertalet menar på att lockdownländers förhållningssätt är det enda gångbara då smittkurvan planats ut för stunden. Utan hänsyn till att immunitetsbehovet kvarstår om man vill återgå till någon som helst normal vardag. Jag menar på att grunden i svensk strategi är korrekt men utförandet uselt. Jag tror inte man kan hålla nere smittan i 2 år.

Varifrån får du siffran 2 år?
Citera
2020-05-15, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Okej, vi kan säga ytterligare 1.500. Då har det alltså dött 3.800 ryssar. Wow, ungefär lika många dödsfall som i Sverige på en 15 gånger större befolkning.

ENORMT mörkertal?

Du förstår väl att detta är en indikation? Ett exempel som visar på flera möjliga exempel där summan blir något helt annat en regimen redovisar. Har du ens läst texten eller bara fiskar efter något som stödjer din agenda?
Citera
2020-05-15, 08:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
71580342]

Vilket annat land har gravida som riskgrupp?
Jag kan ha missat det, men har inte sett något..
Är inte jätte bra på detta ämne men Storbritannien har satt gravida som riskgrupp vet jag i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in