2020-05-11, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Kan du som verkar vara prenumerant sammanfatta vad han säger i artikeln?
Jag är inte prenumerant och gillade bara formuleringen i rubriken. Vad artiklarna innehåller brukar man oftast kunna gissa, så det tycker jag inte är värt att betala för.
Citera
2020-05-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vaddå ok? I ett demokratiskt samhälle enda sättet att påverka är att rösta. Om det inte finns ett alternativ för mitt missnöje - vem ska jag rösta på?

Och vilka är de ”ansvariga politiker” när alla har varit med o fattat beslut om nedskärningar i äldrevården?
Dom som har fattat besluten är självklart ansvariga.
Vilken verklighet lever du I där det inte är självklart?
Citera
2020-05-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Sjukvården klarade/klarar ju inte av det. Titta på ålderfördelningen på de smittade.
Samt ålderfördelningen på de inlagda på IVA. Stenhård triage.

https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392

https://platz.se/coronavirus/

Där ser man. Han ljög inte. Han sa ju att det skulle aldrig gå. Sverige saknade resurser, personal. Nä, det var omöjligt.

Så han hade alltså bra koll på läget.

Nu har sen regeringen ställt till det för honom så att det ändå h gått någorlunda.
Men det får man ha överseende med.
Citera
2020-05-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Ingen har visat att Sverige gör fel. En mängd stollar och andra personer som utnyttjar pandemin för att skapa oro hittar på ett problem t.ex hur många som dött en viss dag eller under en utvald period. för att skapar oro över ett problem som inte finns. Oavsett vilken metod olika länder valt så kommer det att fortsätta att dö människor på grund av Coronaviruset.

Den strategi som kommer att visa sig vara framgångsrikast är den som lett lett till minst döda när allt är över. Vid ungefär lika dödstal är den bästa strategin den som har haft minst inverkan på samhället i övrigt. Har du något annat förslag på hur man utser "bästa strategi"?

Att gnälla över antalet döda vid ett visst datum under en pågående pandemi är i bast fall enfaldigt i sämsta fall fientligt för att skapa oro. Du får själv välja vilken kategori du vill tillhöra

Eller så är de som argumenterar för att "vi får utvärdera senare", antingen totalt cyniska människor som struntar i att folk dör just nu, eller regimkramare med egen agenda.

Beror på vem som har tolkningsföreträde....
Citera
2020-05-11, 16:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Från vad jag sett är det en liten procent av de avlidna som är under 50, ofta har dom andra sjukdomar med.
Hörde på radions P1 morgonprogram i morse att man ska gå igenom folk under 50 år som har dött eller överlevt för att försöka få fram någon gemensam nämnare på varför vissa blir så svårt sjuka. Var runt 700 personer som man var intresserade av. Överlevande skulle man intervjua personligen.

Preliminärt hade man hittat något i genmassan som stack ut. Ca 1% av befolkningen har denna defekt.
Citera
2020-05-11, 16:16
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Man kan inte rädda liv när man konstant dödar liv genom att fortsätta som man gör. Svårare än så är det inte

tänk tvärtom så brukar sveriges livs värderingar med världs värderingar .

det som är negativt i andra länder det är positivt i sverige
Citera
2020-05-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Grattis till Färöarna! Alla de 187 smittade färingarna har nu tillfrisknat och eftersom Färöarna är det land i världen som testar mest så kan vi utgå från att där nu är smittfritt.

2020-05-09:

Belize
Falklandsöarna
Grönland
Surinam
Papua nya Guinea
St Barth
Anguilla
Färöarna

Nu har Island bara 26 aktiva fall, Nya Zeeland bara 103.
Idag gratulerar vi Mauritius! Av de 332 mauritier som var smittade var det tyvärr 10 som dog, men alla de övriga 322 är nu friska

2020-05-11:

Mauritius
Belize
Falklandsöarna
Nya Kaledonien
Grönland
Surinam
Papua nya Guinea
St Barth
Anguilla
Färöarna

"Men Mauritius ligger ju i Afrika - de testar väl inte så mycket?" Jo, Mauritius har genomfört 54.863 tester per miljon invånare, vilket är betydligt mer än i Sverige.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
(Sortera på "Active Cases")
Citera
2020-05-11, 16:17
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag säger ju att det är skillnad på fettlösliga och vattenlösliga vitaminer. C-vitamin är vattenlöslig varför du kissar ut överskottet, du blir inte förgiftad. D-vitamin ( bl a) är fettlöslig och samlas i kroppen. Om du får i dig för mycket D-vitamin kan du därför dö.

Är man så orolig så kan beställa ett självtest för sina vitamin-D nivåer.

https://www.google.com/search?q=vitamin+d+test+hemma
Citera
2020-05-11, 16:22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Tack för att du bevisade tesen. Vi kunde skicka en gubbe till månen bara för att vi var nyfikna på att se om den verkligen är gjord av ost eller inte, men att köra lite fler enkla PCR-tester med syfte att rädda hundratusentals människoliv är "omöjligt".

Att skicka en gubbe till månen är betydligt enklare än att på 3 månader smälla upp fabriker som kan producera och leverera miljontals tester varje dag. Främst blir det en finansieringfråga eftersom de som investerade i månlandningen kunde dra ut många intäkter från satsningarna under lång tid efteråt, medan de som investerar i testkapacitet inte kan räkna med någon utdelning över huvud taget.

Pengarna satsas, och sen försvinner de på välgörenhetens altare. You won't even get a plaque.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ok så du tror att vi hade haft 24,7 döda / miljon människor.
3,7 x bättre än Danmark
1,6 x bättre än Norge
1,94 x bättre än Finland
Om vi hade gjort samma sak som dom, trots att vi helt uppenbart fick in mer smitta som spreds kraftigare innan 15e Mars än de andra länderna.
Du gillar inte fakta va ?

Om vi så hade stängt in varenda människa i ett eget rum efter 15e Mars hade vi inte haft under 250 döda.

Haha. När får du fakta för fjärde gången så byter du taktik (skönt att se att även du förstår så småningom )

Men sedan måste du gå efter din egen agenda och då spricker det igen för dig

Min enkla förklaring är ju att Sverige har gjort fel. Att jag sedan skrev ca 250 döda för att ge ett hum på att vi kunde förbygga ca 90% av våra döda var ju min teori.
Men jag ska ju förklara för dig igen.

För nu tar du ny siffror och så jämför du med min (ca 250 döda) som var en måttstock på ett snitt över våra grannländer och baltikum) Och där fortsätter du att haka upp dig och med dina mått briljera i statistik men som återigen blir felaktiga.

Nu tar du statistiken på en grund för 250 döda och jämför per capita. Du tycker du är jätte smart och vips så är ju siffrorna enligt dig löjliga då Sverige siffror skulle se löjligt bra ut.

Men kan vi inte hålla oss till verklighet.

Kan du inte riktiga siffror? Jämför Sverige döda per capita och så tar du våra nordiska länder och baltikum och ta gärna Ryssland också får du se vilka enorma siffror det är. Men då är ju Sverige siffror astronomiskt dåliga och då räcker ju inte dina siffror plus hur dåligt jämför emot de andra länderna

Man kan ju inte bara älska när dumskallar försöker briljera men slutar med att sina egna inlägg blir ett skratt för de som läser i tråden

Ska ge dig lite exempel som du kan få slå på

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Indien har en befolkning på 1,35 miljarder och har idag total 2215 st döda
Ryssland har en befolkning på 145 miljoner med total 2009 döda
Mexiko har en befolkning på 126 miljoner med totalt 3465 döda
China har en 1,39 miljarder med totalt 4633 totalt döda.

Om du tar den verkliga skalan och vad får du då för % på dom jämfört med Sverige Återkom när du är klar
Citera
Medlem
Citat:
Tack för att du bevisade tesen. Vi kunde skicka en gubbe till månen bara för att vi var nyfikna på att se om den verkligen är gjord av ost eller inte, men att köra lite fler enkla PCR-tester med syfte att rädda hundratusentals människoliv är "omöjligt".

Det mesta tycks "omöjligt" i Sverige. Lockdown, masstestning, munskydd, skydda äldre, erkänna asymptomatiska smittare... ja att bekämpa smittan överhuvudtaget.
Citera
2020-05-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Och när jag läser att 31 har avlidit till följd av moraliskt vansinna då blir jag förbannad.

Återigen hur många var det i våra grannländer som mötte samma öde?

Jag vet inte men gissar på 4-5 stycken.

Betyder det att man inte får vara glad över en minskning i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in