2020-05-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är ett ganska sorgligt ämne som vi har diskuterat och länkat in absurdum...

Överlevnadsgraden är så låg som 20% även i gruppen 70+. Det är sällan man ser siffror för gruppen 80+, men det ser givetvis värre ut där. Överlevnad för dessa grupper handlar om att inte hamna på IVA från första början.

Av de som överlever flera veckor i respirator vid hög ålder (66+ var den studie jag läste, som jag inte orkar leta upp igen men den var peer-reviewed) kan man räkna med att 40% dör inom ett år. Resten lider av svår livslång invaliditet, personlighetsförändringar, depression, kognitiva problem m.m. Det här gäller för all långtidsventilering, så det behövs ingen COVID-19 för att studera det.

Det finns säkert 80-åringar som har tillräckliga överlevnadschanser för att man ska överväga respirator för dem. Men inga av dessa 80-åringar bor på särskilt boende eller har hemtjänst. Det är en grupp som redan på förhand har bedömts att ha ordentligt nedsatt fysisk förmåga, annars beviljas man inte assistans. Plats på särskilt boende får man när man inte längre skulle överleva i sitt eget hem.

Men om du är 80 år och arbetar, eller springer maraton, så skulle man säkert kunna bedöma din biologiska ålder som 65-70 år. Men tyvärr så är det ingen mirakelkur, och det är tveksamt om man ens vill ha respirator när man är 80 år. Jag har läst flera artiklar där läkare runtom i världen ifrågasätter användandet av respirator för dessa grupper, och tycker att man ska sätta slang i näsan eller ansiktsmask med syrgas istället, och chansa, eftersom man då inte får alla de här problemen om man mot alla odds överlever.

Det här är väl det enda försök som gjorts med någon över 90 år i Sverige, tror jag (på den tiden innan nya regler för triage infördes):
https://www.expressen.se/nyheter/har-skalar-walter-99-ar-frisk-fran-corona/
Värt att påminna om, tycker jag.
Citera
2020-05-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det har inte med skolorna att göra. Dra inga paralleller till det.

Precis, då vet vi att skolorna inte betyder särskilt mycket i det stora hela.
Citera
2020-05-11, 20:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag skulle vilja påstå att Sverige mörkar risken för gravida. Man seger att gravida med andra riskfaktorer är i riskgruppen men stämmer verkligen det? Man lyfter fram fetma. Ändå är 37% av kvinnor i ålder 20-40 som vårdas på Iva gravida men bara 16% har fetma. Dok verkar det som om gravida kvinnor från svarta och minoritetsetniska grupper drabbas hårdare ( i alla fall är det så i andra länder). Detta är inget som man överhuvudtaget har villa beröra i Sverige. Det verkar också som att risken för förtidigt födda ökar och även dödsfall både för mor och barn. Det finns studier redan och kommer säkert att komma fler men man borde redan nu sätta gravida, speciellt i slutet av graviditeten som en riskfaktor även utan andra riskfaktorer.
Citera
2020-05-11, 20:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var i texten du citerade. Det målas ju upp som att svenska sjukhus är nån form av förintelseläger där 55-åringar vägras syrgas och får palliativ vård.

Att ett svenskt sjukhus skulle neka en 55-årig kvinna respirator är helt uteslutet, om det kunde rädda hennes liv.
Du har fortfarande inte fattat ett smack och fortsätter dina meningslösa försök att visa att man inte ger respiratorvård till 80+. Det gör man i civiliserade länder. Inte alltid för att rädda liv utan för att ge människor en anständig död.

Tycker du verkligen att kvinnan i videon fick det?

Vad man definitivt inte gör är att sätta upp palliativa protokoll för patienter i förväg där man bestämmer gränserna. Man gör alltid en individuell bedömning i det akuta läget och inte som det här där Socialstyrelsen sätter gränser centralt vid en sjukdom där man dessutom känner väldigt lite till förloppet.

Om du inte förstår detta så skäm inte ut dig med fler inlägg i tråden tack!
Citera
2020-05-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Då finns det snart en plats till mig då jag blir sjuk. Känns positivt!

Nej, bli inte sjuk nu, på upploppet, när du klarat dig så här länge. Varför skulle du bli det. Håller tummarna för dig.

Men håller med om att om man nu skulle råka bli sjuk, så är det lite betryggande att man kanske får bättre/lättare tillgång till vård i Stockholm nu, än för bara några veckor sen. Hoppas det i alla fall.
Citera
2020-05-11, 20:45
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu öppnar de ju upp eftersom de haft det mesta nedstängt, tillskillnad från Sverige. Vi har ju det mesta öppet redan.

Nej, jag vill inte öppna upp utan önskar att Sverige haft striktare restriktioner.
Och börjat öppna upp nu då som de som stängt ner tidigare?
Eller stängt ner totalt för väldigt lång tid framöver?
Citera
2020-05-11, 20:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vem är det som gastar? Jag ser bara folk som skriver, vanlig text.

Okej, då tycker du även att den doktorn inte är sansad alls då, okej. För att han vågade säga att det som pågår med Covid är brottsligt.

Tycker att det går utmärkt att helt sansat påpeka att det som sker med Covid i Sverige är brottsligt. Precis som den läkaren gjorde, i tidningen.

Att peka ut någon med sådan åsikt som en person som inte för en sansad debatt, är minst sagt märkligt, i mina ögon. Undrar varför man gör så.
Man kan anmäla någon för brott om man vill och tycker sig ha god grund för det. Men att gå ut i media och utpeka någon som brottslig är närmast att betrakta som förtal, dvs ett brott i sig. Gissar att personen som gormar i media inte tycker det är värt polisanmäla själv, utan vill bara piska upp en hätsk stämning mot den eller de utpekade.

Hade han gjort en polisanmälan och rättsväsendet påbörjat en förundersökning hade man lugnt och helt objektivt kunnat beskriva berörda personer eller myndigheter som misstänkta för brott, men nu var det tydligen en mediekåt snubbe som bara ville synas och gorma i ett försök att få med sig pöbeln i känslostorm mot de utpekade.

Det inger inget vidare förtroende.
Citera
2020-05-11, 20:46
Medlem
arbetets avatar
Det är bra nu att Expressen tar upp detta. Jag personligen tror inte att de ansvariga den här gången slipper undan faktiskt:
Svenska misstagen: Därför dör vi – trots forskarnas varningar

Den svenska coronastrategin har både hyllats och fått svidande kritik. Kritikerna har kallats alarmister, medan regeringen och Folkhälsomyndigheten anklagats för att spela ett högt spel, som kan leda till tusentals onödiga dödsfall.

Expressen har gått igenom kritiken mot Sveriges coronamodell och låtit ledande experter svara på vilka misstag som redan begåtts – och lista åtgärderna som kan rädda liv de kommande månaderna.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/

Vi har inte bara döda dock. Vi har också med all sannolikhet en tsunami av rehab-patienter att ta hand om framöver.
Citera
2020-05-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Jaha nu hänger jag me men de där är när du väl behöver vård och blod, har ju inget å göra med utsattheten i sig eller om viruset är mer skadligt direkt för gruppen. Mer en resurs fråga i vården. Som indirekt kan bli ett problem för gruppen ja.

O det vet du när inte ens forskarna vet med säkerhet varför just somalier drabbas 😂👍
Citera
2020-05-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag skulle vilja påstå att Sverige mörkar risken för gravida. Man seger att gravida med andra riskfaktorer är i riskgruppen men stämmer verkligen det? Man lyfter fram fetma. Ändå är 37% av kvinnor i ålder 20-40 som vårdas på Iva gravida men bara 16% har fetma. Dok verkar det som om gravida kvinnor från svarta och minoritetsetniska grupper drabbas hårdare ( i alla fall är det så i andra länder). Detta är inget som man överhuvudtaget har villa beröra i Sverige. Det verkar också som att risken för förtidigt födda ökar och även dödsfall både för mor och barn. Det finns studier redan och kommer säkert att komma fler men man borde redan nu sätta gravida, speciellt i slutet av graviditeten som en riskfaktor även utan andra riskfaktorer.

FHM gick ut med att de ska vara försiktiga.

Citat:
Vi rekommenderar därför att gravida kvinnor vidtar försiktighetsåtgärder mot smitta inför förlossningen och följer de allmänna råden noggrant.
Citera
2020-05-11, 20:48
Medlem
raskenss avatar
Intressant hur amerikanska myndigheterna nu har omyndigförklarat sina medborgare.
https://www.youtube.com/watch?v=nbjy8m6avh8
Citera
2020-05-11, 20:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Om du anser att FHM experimenterar vad anser du då tex vad Italien har gjort?

...
På vilket sätt har t ex Italien (och andra länder som stängt ner) experimenterat mer än vad Sverige gjort?
Jag har den uppfattningen att de har gjort ett medvetet val, läst av situationen och agerat efter det. Tegnell & Co har ju bara flummat runt och mumlat i skägget. Hur många gånger har det inte låtit typ ”Ojsan, nu blev det si och nu blev så.” från Tegnell?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in