2020-05-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu kan du lära dig ngt istället för vara kaxig. Nej, de är inte som vi!

—————-
I takt med att fler invandrare bosätter sig i Finland behövs också fler blodgivare med utländsk bakgrund. Orsaken är att blodgrupperna skiljer sig åt mellan olika etniska grupper.

I en del fall kan det hända att en infödd finländares blod inte passar åt till exempel en person från Thailand eller Somalia.

- Speciellt bland afrikanska inflyttare finns det ovanliga blodgrupper som saknas bland infödda finländare. Det kan vara utmanande att hitta lämpligt blod, säger specialläkare Susanne Ekblom-Kullberg på Röda Korsets blodtjänst.

Jaha nu hänger jag me men de där är när du väl behöver vård och blod, har ju inget å göra med utsattheten i sig eller om viruset är mer skadligt direkt för gruppen. Mer en resurs fråga i vården. Som indirekt kan bli ett problem för gruppen ja.
Senast redigerad av rawjudge 2020-05-11 kl. 20:22.
Citera
2020-05-11, 20:16
Medlem
Gisecke och tegnell i samma tv-studio nu i Vetenskapens värld. Ser man inte varje dag Borde trigga en och annan flashbackare
Citera
2020-05-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu får väl gasta bäst ni vill. Kan inte jag göra någonting åt. Detsamma gäller doktorn du nämner. Han får gärna säga vad han tycker. Det förändrar dock inte faktumet att jag hellre ser en mer sansad debatt.

Vem är det som gastar? Jag ser bara folk som skriver, vanlig text.

Okej, då tycker du även att den doktorn inte är sansad alls då, okej. För att han vågade säga att det som pågår med Covid är brottsligt.

Tycker att det går utmärkt att helt sansat påpeka att det som sker med Covid i Sverige är brottsligt. Precis som den läkaren gjorde, i tidningen.

Att peka ut någon med sådan åsikt som en person som inte för en sansad debatt, är minst sagt märkligt, i mina ögon. Undrar varför man gör så.
Citera
2020-05-11, 20:18
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Äter D-vitamin som är gjort av fårull. Detta animaliska D-vitamin verkar funka bra.
Hur gör veganerna?

Mejeriprodukter fungerar ju inte heller.
Citera
2020-05-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Antal döda ökar.
Svenskarna struntar i myndigheternas rekommendationer.
Allt färre följer nyheterna om Corona.
Fler kommer därmed smittas och fler kommer att dö.

Detta kommer att gå käpprätt åt helvete mina vänner och ovänner!
Ledsen att behöva säga det men det ser tyvärr inte bättre ut.
Om inte detta beteende förändras har vi en orkan att vänta i höst.

Konspirationsteorier. Antalet döda minskar och antalet som får vård på sjukhus har minskat sen 2 veckor tillbaka.
Citera
2020-05-11, 20:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
15 färre på IVA i Stockholm än i fredags och 38 färre som vårdas totalt sett.

Jämfört med värsta dagarna är det

-79 patienter på IVA

-213 patienter totalt.

Då finns det snart en plats till mig då jag blir sjuk. Känns positivt!
Citera
2020-05-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Enligt många härinne skulle det inte fungera eftersom barnen anses vara enorma smitthärdar. Så var det alltså inte...

Vi vet inte det ännu.
Citera
2020-05-11, 20:21
Medlem
Citat:

Du kommer nog inte behöva plats!
Verkar som alla jag hör om som är sjuka nu, bara blir lindrigt sjuka.
Vet inte om någon annan får samma signaler?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är verkligen inget kul att se, men hon är 55 år och ser ut att ligga på sjukhus?

Vad har klippet att göra med att 90-åringar på äldreboende i Sverige får palliativ vård ?
Inte vet jag. Jag har inte gjort någon koppling, har jag? Du kan kanske vara på det.
Citera
Medlem
Citat:

Det finns plats åt många om så behövs.
Citera
2020-05-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Låter som den genomsnittlige Flashbackaren. Han har säkert skrivit själv i denna tråden.
Men ska bli skoj att läsa ändå.
Tackar för länken.

Haha ja det kanske han har. Han hade mycket mer vettigt att säga, det var en rätt lång och bra artikel där flera olika experter fick komma till tals. Väldigt intressant om man är intresserad av vad som gjorts och inte gjorts, ang. Covid i Sverige. Mycket som påpekats redan ifrån oss "alarmister" iofs.

Men tyckte det var ett bra och neutralt skrivet reportage.
Citera
2020-05-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En väldigt koncis och tydlig artikel, som väl sammanfattar vad varje normalbegåvad svensk redan bör ha sett och begripit.

FHM och Tegnell gissar och experimenterar sig bara fram, och är troligen handikappade pga av en dålig regering.

Och Giesecke verkar ju värre än Tegnell.

Det finns ingen substans överhuvudtaget.

Hans antaganden är stoff för en psykolog.

När det gäller att stoppa smittan genom att sätta alpresenärerna i karantän kan man säga att smittan kom faktiskt in via USA, Tyskland, Belgien, UK m fl länder. Knappt nån via Kina exmpelvis, vilket många här skrek om när dessa flyg inte stoppades.

https://www.gisaid.org/epiflu-applications/next-hcov-19-app/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in