Citat:
Det här är ett ganska sorgligt ämne som vi har diskuterat och länkat in absurdum...Överlevnadsgraden är så låg som 20% även i gruppen 70+. Det är sällan man ser siffror för gruppen 80+, men det ser givetvis värre ut där. Överlevnad för dessa grupper handlar om att inte hamna på IVA från första början.
Av de som överlever flera veckor i respirator vid hög ålder (66+ var den studie jag läste, som jag inte orkar leta upp igen men den var peer-reviewed) kan man räkna med att 40% dör inom ett år. Resten lider av svår livslång invaliditet, personlighetsförändringar, depression, kognitiva problem m.m. Det här gäller för all långtidsventilering, så det behövs ingen COVID-19 för att studera det.
Det finns säkert 80-åringar som har tillräckliga överlevnadschanser för att man ska överväga respirator för dem. Men inga av dessa 80-åringar bor på särskilt boende eller har hemtjänst. Det är en grupp som redan på förhand har bedömts att ha ordentligt nedsatt fysisk förmåga, annars beviljas man inte assistans. Plats på särskilt boende får man när man inte längre skulle överleva i sitt eget hem.
Men om du är 80 år och arbetar, eller springer maraton, så skulle man säkert kunna bedöma din biologiska ålder som 65-70 år. Men tyvärr så är det ingen mirakelkur, och det är tveksamt om man ens vill ha respirator när man är 80 år. Jag har läst flera artiklar där läkare runtom i världen ifrågasätter användandet av respirator för dessa grupper, och tycker att man ska sätta slang i näsan eller ansiktsmask med syrgas istället, och chansa, eftersom man då inte får alla de här problemen om man mot alla odds överlever.
Undrar hur länge till hans vilda gissningar som verkar ändras varje vecka kommer ligga högt upp på kvälltidningarnas sidor.
. Om alla tycker precis lika är något fel.