2020-05-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har du en medicinsk källa på att personer över 80 års ålder inte klarar att ligga i respirator?
Är övertygad om att många över 80 år har legat i respirator och klarat livhanken tack var det.
Det här är ett ganska sorgligt ämne som vi har diskuterat och länkat in absurdum...

Överlevnadsgraden är så låg som 20% även i gruppen 70+. Det är sällan man ser siffror för gruppen 80+, men det ser givetvis värre ut där. Överlevnad för dessa grupper handlar om att inte hamna på IVA från första början.

Av de som överlever flera veckor i respirator vid hög ålder (66+ var den studie jag läste, som jag inte orkar leta upp igen men den var peer-reviewed) kan man räkna med att 40% dör inom ett år. Resten lider av svår livslång invaliditet, personlighetsförändringar, depression, kognitiva problem m.m. Det här gäller för all långtidsventilering, så det behövs ingen COVID-19 för att studera det.

Det finns säkert 80-åringar som har tillräckliga överlevnadschanser för att man ska överväga respirator för dem. Men inga av dessa 80-åringar bor på särskilt boende eller har hemtjänst. Det är en grupp som redan på förhand har bedömts att ha ordentligt nedsatt fysisk förmåga, annars beviljas man inte assistans. Plats på särskilt boende får man när man inte längre skulle överleva i sitt eget hem.

Men om du är 80 år och arbetar, eller springer maraton, så skulle man säkert kunna bedöma din biologiska ålder som 65-70 år. Men tyvärr så är det ingen mirakelkur, och det är tveksamt om man ens vill ha respirator när man är 80 år. Jag har läst flera artiklar där läkare runtom i världen ifrågasätter användandet av respirator för dessa grupper, och tycker att man ska sätta slang i näsan eller ansiktsmask med syrgas istället, och chansa, eftersom man då inte får alla de här problemen om man mot alla odds överlever.
Citera
2020-05-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Har expressen inte fått några pengar när staten delade ut sist??

Man skulle kunna tro det! Jag blev så förvånad när jag läste det reportaget, det liknade faktiskt riktig journalistik, där man granskar skeenden och händelser, och låter flera olika experter komma till tals, inklusive oliktänkande. Uppfriskande!

Kanske når fram till några där ute i stugorna som inte förstått ännu, vad det är som händer, med Covid här i Sverige.
Citera
2020-05-11, 20:33
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Här skräder man inte orden:

Det är det här jag tycker är kriminellt. Vi hade månader på oss att förbereda oss, men myndigheterna ägnade sig åt att säga ”det här är lugnt, det här kommer inte hit”. Istället för att öka beredskapen. Jag anser att det är ett polisiärt ärende. Det är så oansvarigt – och det har lett till död. Det är dråp som jag anser att de är skyldiga till. För det är så fruktansvärt enkla saker som hade behövts, säger Erik Salaneck. (docent Uppsala, från Expressens granskning idag om Corona i Sverige, de svenska misstagen.)

https://www.expressen.se/nyheter/qs/brannpunkterna-i-sveriges-hantering-av-coronakrisen/.

Uppfriskande med nån som vågar ryta till lite i mellanmjölkens land, som omväxling.

Riktigt bra artikel som visar flera saker många som är skeptiska till FHM såg direkt!

Skrattade åt Gieseckes del i artikeln Undrar hur länge till hans vilda gissningar som verkar ändras varje vecka kommer ligga högt upp på kvälltidningarnas sidor.
Citera
2020-05-11, 20:34
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tack, jag är inte orolig men sno kanske är det 😁

sno är bara allmänt motvalls, men sådana behövs ju också . Om alla tycker precis lika är något fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Sverige har klarat sig SÄMST i världen GIVEN FÖRUTSÄTTNIGARNA.
De enda länder i världen som har sämre siffror än Sverige är länder som icke är kompatibla för jämförelse.

När man säger att Sverige inte har klarat sig sämre än resten av världen syftar man då till att det idag finns det 5 signifikanta länder som har sämre stats än Sverige. Det är det enda som håller. Det är enda möjligheten man har för att säga att Sverige inte har klarat sig sämst.

Men samtidigt SÅ HÅLLER INTE DET, för även en tvåårig fattar att det inte går att jämföra Sverige med länder såsom Italien, Spanien, UK, Frankrike och Belgien. Jag ska inte behöva förklara varför. Man måste ha allvarliga förståndsproblem ifall man tycker att det är normalt att jämföra Sverige med de länderna.

Så, då de länder inte är jämförbara, finns det idag inget land som har sämre stats än Sverige.
Det är inget jag hittar på. Alla kan ta del av den statistiken.

Givet att Sverige har klarat sig sämst i världen hittills, så kan vem som helst fatta att enda anledningen är att Sverige har valt en avvikande strategi.
Man måste vara totalt dum i huvudet om man tror att det kan bero på nåt annat.

Givet att Sveriges strategi är enda anledningen till att Sverige klarat sig sämst i världen, då har man all rätt i världen för att vara extremt förbannat för man har valt den strategin. Och man har all rätt i världen p åatt säga det. Att, jo, det är pga av den valda strategi som Sverige har fuckats upp. För Sverige, återigen, har hittills klarat sig sämst i världen. Inte i norden. inte i Europa. Utan i världen.

När vi nu vet det, är alla andra diskussioner irrelevanta. Det vi diskutera här är huruvida Sveriges strategi har varit bra. Huruvida den strategi har sett till att man kunde rädda så många människor som möjligt. Eftersom Sverige är, återigen, SÄMST i klassen, kan man då säga allt, kan man då hitta på allt. Men det är totalt omöjligt att försvara och säga att Sverige strategi är OK.
Det är inte OK. Det är för fan sämst i världen.

Varför skulle det vara bättre förutsättningar för äldrevården i Sverige jämfört med andra länder? Har du verkligen inte fattat att äldrevården är en förvaring de allra äldsta och som har satsat på vardagstrivsel i Sverige de senaste 20 åren och har medarbetare som i det stora hela kan lite av varje? De kan inte ställa på ett par månader likt ett sjukhus när det kommer en pandemi. Det finns ingen arme av utbildade sjuksköterskor och undersköterskor. Det är en blandning av folk som inte gått någon utbildning och har språksvårigheter till lättare utbildningar som dominerar.

Hur mycket Sverige har plattat till kurvan med sin strategi jämfört med andra länder är facit. Alla skillnader utöver det, exempelvis dödlighet, beror på andra saker som är misslyckanden. Jag är övertygad om att detta misslyckadnde är strukturen för äldrevård och hemtjänst som inte fungerar vid pandemi. Det finns ingen samordning, ingen homogenitet och varierande kompetens.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Hur jag menar? Att vi gjort det bästa av situationen.

Du kanske är en sån som vill göra som våra grannländer och öppna upp allt nu, fylla Liseberg och Gröna Lund med människor, likt Danmark med Parken?
Nu öppnar de ju upp eftersom de haft det mesta nedstängt, tillskillnad från Sverige. Vi har ju det mesta öppet redan.

Nej, jag vill inte öppna upp utan önskar att Sverige haft striktare restriktioner.
Citera
2020-05-11, 20:35
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
I New York Times skriver Thomas L Friedman att Trump nu medvetet eller omedvetet går mot den svenska linjen som han kallar ”skydda-de-mest-sårbara-och-låt-resten-gå-tillbaka-till-jobbet-och-få-smittan-och-utveckla-naturlig-f lockimmunitets-modellen”. Intressant reflektion.

Det gör de flesta länder som har självbevarelsedrift. Sverige har naturligtvis haft rätt taktik från ruta ett
Citera
2020-05-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Ja ja jag erkänner att jag hade fel. De sa på Rapport att antal som vårdas på IVA har sjunkit.

Jag vågar iallafall erkänna när jag har fel till skillnad från andra här.

Mycket bra! Jag hoppas fler tar efter.
Inklusive mig själv.

Nu hoppas vi att det fortsätter så.
Stockholm är nästan sjukt just nu. 70% färre nyanläggningar per dag på iva på bara några veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte vet jag. Jag har inte gjort någon koppling, har jag? Du kan kanske vara på det.
Det var i texten du citerade. Det målas ju upp som att svenska sjukhus är nån form av förintelseläger där 55-åringar vägras syrgas och får palliativ vård.

Att ett svenskt sjukhus skulle neka en 55-årig kvinna respirator är helt uteslutet, om det kunde rädda hennes liv.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Ja ja jag erkänner att jag hade fel. De sa på Rapport att antal som vårdas på IVA har sjunkit.

Jag vågar iallafall erkänna när jag har fel till skillnad från andra här.

Du hade fel. Och i detta läget var det något positivt. Tråkigt om du haft rätt här.
Citera
2020-05-11, 20:38
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En väldigt koncis och tydlig artikel, som väl sammanfattar vad varje normalbegåvad svensk redan bör ha sett och begripit.

FHM och Tegnell gissar och experimenterar sig bara fram, och är troligen handikappade pga av en dålig regering.

Och Giesecke verkar ju värre än Tegnell.

Det finns ingen substans överhuvudtaget.

Hans antaganden är stoff för en psykolog.

Om du anser att FHM experimenterar vad anser du då tex vad Italien har gjort?

Gärna med en en källa med gedigen forskning kopplat till ditt inlägg så att du bistår med lite substans. Jag menar - om inte Giesecke inte har någon - så kan du väl visa vad du har. Substans alltså.

Det borde inte vara så svårt kan jag tycka. Du är ju trots att allt en normalbegåvad svensk.

Eller blev det för komplicerat för klappmongot nu?
Citera
2020-05-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Riktigt bra artikel som visar flera saker många som är skeptiska till FHM såg direkt!

Skrattade åt Gieseckes del i artikeln Undrar hur länge till hans vilda gissningar som verkar ändras varje vecka kommer ligga högt upp på kvälltidningarnas sidor.

Ja ovanligt bra och nyanserat för media just nu. I den delen om Gieseckes gissningar så kändes det pinsamt och lite skrattretande när man läste det så tydligt framför sig igen....Det kanske är bra för hans egen trovärdighet om han är lite mer försiktig i uttalandena framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in