2020-05-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Eftersom du verkar ha någon slags bostadsmarknadstourettes här i tråden är det omöjligt att bemöta allt trams du skriver. Medel är oftast ett rätt irrelevant mått oavsett vi talar om belåning, inkomst eller förmögenhet då det inte säger något om fördelningen. Om bostadspriserna sjönk kraftigt, du tror inte att det skulle bli problem om hälften av bostäderna hade en belåning på 100 % och andra halvan 0 (vilket ger ett snitt på 50%) ?

Du får väl ta reda på hur stor andel av hushållen som har små marginaler och komma med något konkret.
2020-05-11, 19:05
Medlem
Sven2s avatar
Människor börjar hoppa av nyproduktion. Skanskas Limhamns Sjöstad, Malmö (inflyttning börjar i Juni), 3 "sålda" lägenheter är igen till salu. Ändring skedde idag.

Straffas de med pengar?
Senast redigerad av Sven2 2020-05-11 kl. 19:13.
2020-05-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Begrunda speciellt andra halvan av 80-talet. Då var räntan skyhögt högre än idag. Och bostadspriserna STEG.
Behövde finansinspektionen införa ammorteringskrav under den tiden pga farliga lånenivåer hos befolkningen som vi har gjort idag? Hur var stockholms bubbelindex på 80-talet på bostadsmarknaden?
Låg vi i topp i världen i bubbelrisk enligt många storbanker som vi gör nu?
2020-05-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerinimo
Behövde finansinspektionen införa ammorteringskrav under den tiden pga farliga lånenivåer hos befolkningen som vi har gjort idag? Hur var stockholms bubbelindex på 80-talet på bostadsmarknaden?
Låg vi i topp i världen i bubbelrisk enligt många storbanker som vi gör nu?

Det har de aldrig behövt göra annat än som populistiska utspel.
2020-05-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Det har de aldrig behövt göra annat än som populistiska utspel.
Jag kan hjälpa med lite beräkningar från mina föräldrar. Pappa tjänade på 80-talet när han köpte sitt hus ca 18k i månaden. Huset köptes för 300k.

Idag är huset värt ca 3 miljoner, dvs 10 ggr så mycket. Han gick precis i pension med en lön på 38k.
Huset har stigit i värdet 10 ggr och hans lön har dubblats.
2020-05-11, 19:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det finns gott om underbara diagram på nätet som visar bostadsbubblan genom att jämföra reallöneutveckling med bostadspriserna, t.ex
http://flutetankar.blogspot.com/2017/11/reala-svenska-bostadspriser-uppdaterade.html
Det där är ett vanligt feltänk som de som gjort ett emotionellt baserat ställningstagande gärna omhuldar (utan att tänka speciellt på vad dom kramar).

Vissa varor/tjänster stiger mer i pris än KPI. Andra stiger mindre. Och reallöneutveckling är hur mycket mer vi kan köpa för vår lön. Men det betyder inte att allt blir billigare i relation till lönen.
Bostäder produceras i landet. Där byggnadsfacket kunnat driva upp lönekostnad så den är dubbla den i Finland.
De har inte blivit billigare i inköp. Däremot har mycket annat blivit billigare. Speciellt sådant vi importerar.
Det gör också att om vi vill kan vi allokera en större andel av lönen till boende.
Men statistik visar att vi inte gör det. Det ligger ganska konstant.

Dock sprider det över livet. Vi betalar relativt mer som yngre än som äldre. Framförallt är det de äldre som lånar ut till de yngre. För att jämna ut bördan över livet.

Nettotillgångar stiger närmast monotont med stigande ålder. Och nästan linjärt.
2020-05-11, 19:29
Avslutad
Citat:
Du har missförstått det där. När biltullarna infördes var de som körde bli genom stan entusiastiska. De betalar glatt avgiften för att kunna brassa på genom staden utan köer.
De betalade gärna den summan för att komma fortare fram.

Mmm INGEN av mina kollegor på andra sidan stan, eller NÅGON jag pratat med skriver under på det.
2020-05-11, 19:35
Medlem
Citat:
Jag kan hjälpa med lite beräkningar från mina föräldrar. Pappa tjänade på 80-talet när han köpte sitt hus ca 18k i månaden. Huset köptes för 300k.

Idag är huset värt ca 3 miljoner, dvs 10 ggr så mycket. Han gick precis i pension med en lön på 38k.
Huset har stigit i värdet 10 ggr och hans lön har dubblats.

Klarar du av att göra en beräkning av boendekostnaderna i förhållande till lönen också eller behöver du hjälp med det?
2020-05-11, 19:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vad är din tolkning av att finansinspektionen infört amorteringskravet?

Här är regeringens och finansinspektionens syn på det hela.
https://www.regeringen.se/artiklar/2016/03/slutligt-forslag-till-utformning-av-amorteringskrav/

Jag citerar lite: "- Den ökande skuldsättningen hos hushållen medför samhällsekonomiska risker. Det är en utveckling som oroar och som måste hanteras. Med ett amorteringskrav minskar vi riskerna förknippade med hushållens skuldsättning, säger finansmarknadsminister Per Bolund."

Varför anser du att Per Bolund har fel om denna skuldsättning och varför har inget liknande införts tidigare då du nu anser att privata skuldsättningen inte är en fara eller överdrivet stor ur ett historiskt perspektiv?

Varför tror du att stockholms bostadsmarknad senaste åren haft ett högt bubble-risk index av UBS? Innan amorteringskravet var Stockholm i absolut världstoppen i bubbel-index.
Vad är det dom missar för något att ta med i beräkningarna?

Många frågor jag vet men det är intressant att veta hur ni tänker när ni anser att marknaden bara kan fortsätta växa i all oändlighet.
Finns inget ekonomiskt skäl. Lars EO Svensson har visat att det FI uppger som skäl inte stämmer med data från verkligheten.
Skälet till amorteringskrav är således inte sakligt, utan står att finna i ett politiskt populistisk härad. Vänsterpartier är populistiska och kanaliserar pöbelns rop i politiska dekret. Vare sig de heter NSDAP eller Socialdemokraterna. Det var helt enkelt så mycket pöbel som gastade om amorteringskrav att man införde det. (Tidigare kallade man bankanställda för finansvalpar och införde en sk valpskatt. Vilket skadade Sverige rejält, eftersom lönsam finansverksamhet flyttade till London).

Det spelar ingen roll att Lars EO Svensson avslöjar dom. För hur många begriper det. Det är inte ens en på hundra. I den här tråden är det kanske 2-3 skribenter. Resten begriper inte. Majoriteten inte ens om dom får det förklarat för sig.

Det man gjorde dock var att införa amorteringskravet så att väldigt få skulle påverkas.
2020-05-11, 19:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Så finansinspektionen har alltså helt fel i att den höga privata skuldsättningen är ett problem i Sverige?
Hur stor är hushållens soliditet?
Och vid vilken soliditet kan man säga att skuldsättningen är hög?
2020-05-11, 19:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så att oecd samt massor av andra tunga organ konstant varnar Sverige för dess skenande boatadsmarknad beror på att de också är kommunister? Försök åk utanför Sverige och se hur mycket lån du får. Varenda land styrs av kommunister enligt din logik.
Hur ser deras resonemang ut då?

Det får vi aldrig se. Det handlar alltid om flum i stil med "Ja, om inte skuldsättningen hejdas DÅ löper Sverige risk att få en bostadsbubbla".

Man säger att det finns en risk i att en bubbla uppstår.
Därför behöver dom aldrig redovisa hur dom har räknat fram en bubbla. Den skall alltid komma framtiden.

Men du och andra läser aldrig klart. Ni bara ser ordet bubbla och så har ni bestämt er för vad som står. Eller hur.
2020-05-11, 19:58
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Begrunda speciellt andra halvan av 80-talet. Då var räntan skyhögt högre än idag. Och bostadspriserna STEG.

Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Pga kreditavregleringarna som gjorde att bankerna kunde låna ut obegränsat. Notera att inflationen var hög = realräntan var låg.

=> bostadspriserna är en funktion av tillgången och efterfrågan på kredit.

Hej liksom fb

Sant. Räntan var runt 11-12%. Samtidigt var avdraget 50%. Inflationen låg runt 6-7% när den 1990 rusade till 10,5.

Men som estetik skriver ovan, realräntan var låg. Det rådde också en konsumtionshysteri.
Vad jag säger är att jämföra 80-talet med idag är lite vanskligt och enligt min min mening inte helt korrekt.

// CC

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in