Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Detta är SBABs slentriankalkyl för två personer med 50ksek/månad, d.s.v. ca 70ksek tillsammans efter skatt.
Detta är liksom default. Det går utan problem att komma över.
Vi alla vet att det är något fel på dig, men onödigt att ljuga för folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Två personer som har 1 msek i insats och varsitt jobb a 35k i mån får låna 5.1 msek och därmed köpa för 6.1
Deras gemensamma nettoinkomst är 54k.
1.5% ränta ger 6500 i räntekostnad
Amortering 3% ger 13000 i utgift.
Redan här är vi uppe i en månadskostnad som med råge överstiger 1/3 av den dinsponibla inkomsten. Då har jag inte räknat med försäkringar, underhåll, bredband etc som givetvis kostar en del med ett hus. Familjen behöver säkerligen en bil a 5000 i månaden. Vi är nu uppe och nosar mot att de lägger 50% av disponibel inkomst på bil+boende.
4% i ränta ger 15 000 i räntekostnad
Amortering ger 13 000 i utgift.
Här är vi alltså uppe i 28 000 i mån. Sedan kringkostnaderna för det och du är uppe och nosar på 70% av familjens disponibla inkomst.
Förlorar någon i familjen jobbet/blir sjukskriven etc ens tillfälligt är det katastrof.
Känner personligen ett flertal personer som lever med en sånhär kalkyl.
Även du borde ju inse att detta är en katastrofal kalkyl som det är sinnessjukt att bankerna och FI släpper igenom. En ränta på 4% hade krossat den svenska ekonomin på ett sätt som får nuvarande kris att se ut som en piss i Nilen.
1. Man kan lätt få intrycket att ni tror att alla sitter maxbelånade. Lite så ni formulerar er.
FI har data på hur det är i verkligheten. Då ligger snittbelåning av bostäder på drygt 50%. Ungefär som för fastighetsbolag.
2. Oavsett vad banker skriver på sina websidor så behöver dom följa FI's KALP krav. Dom är dock fria att ha lite olika regler. En del implementerar det så att man skall klara 7-8% ränta.
De som nu menar att hushållen inte klarar 4% ligger ungefär en faktor 2 fel då, i sina föreställningar.
3. I exemplet ovan antog inte jag att hushållet var maxbelånat, enligt bankernas websidor. Varför skulle jag det. Det är bara en månad som ett hushåll är maxbelånat.
Man jag la mig en bra bit ovanför typisk belåning.
4. Det händer hela tiden att folk måste sälja sina bostäder. Tex sådana som har ovanligt hög lön och byter jobb där lönen är lägre. Eller där folk flyttar isär, och det är för tungt för den ene att ha kvar bostaden.
Så har det varit i decennier utan att det lett till någon samhällskollaps.
Tillnyktring anbefalles.
5. Om nu vi får en kraftig högkonjunktur så att KPI åker upp i 3% så kan väl med tiden boräntorna krypa upp i 4%. Dvs 1% realränta och 3% fungerar som "amortering". Det betyder att utan amortering minskar lånet med 3% per år. Och räntan likaså.
Den som åker på 15k i ränta (i fasta priser) är efter 5 år nere på 12.9 kSEK. Amorterar dom dessutom så åker räntan ned ännu snabbare. Skulle dom dessutom amortera 3% så åker räntan ned till 11 kSEK om 5 år.
Dvs i ett sådant läger krymper belastningen på hushållet ganska snabbt med åren.
Så var det på 70 och 80-talen. Folk lånade rejält men det var bara jobbigt något år eller så.
Tänker själva ett annuitetslån som i stort sett är amorteringsfritt från början. Och 7% inflation. Efter 5 år är lånet 69% av vad det var från början. Och räntebördan är nere på 69% av vad den var från början.
Det är INTE så att folk behöver ligga och betala stora räntor hela tiden om KPI stiger.