2020-05-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Mm så sant. Bor du i Thailand och var i så fall? Kan du berätta lite mer hur det ser ut där. Är det något Thailändarna är bra på så är det lyssna och göra som man säger.
Bor i Hua Hin. Kl är 24 och är inne i en film samt trött då det är maxvärme. Stranden öppen, 99% munskydd och folk följer reglerna bra. Alla restauranger, shopping malls, barer mm stängda men finns små mathak att äta på eller köpa med sig utmed vägen. Har 6 st mataffärer att välja på med mat från hela goda världen. Folk verkar inte bry sig alls, leendet är kvar och bara jag som saknar hotellets pool som är stängd och gymmet. Thais kan verkligen slappna av och en månad med alkofritt passerade lätt. De tar dan som den kommer utan tjafs och nu är mobilen glödhet.

De dillar varken om igår eller framtiden så därför trivs jag bra här med thais. Faktiskt skönt att le med dom och väldigt uppskattat! Ute Förbud 22 till 04 men jag tar en promenad senare inom hotellets stora område..

TV, Internet och mobil perfekt och såg just att TH ligger på plats 4 medan Sverige ligger på plats 9 med hastigheten.
Citera
2020-05-11, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Undrar vad Amazon skall använda biograferna till? De måste ha någon annan plan än vanlig traditionell bio?

Dom kanske börjar producera långfilmer, har inte tjänsten så vet inte hur deras katalog ser ut.

Har Amazon inte långfilmer idag så antar jag att det är målet, visa sina filmer på bio för dom som inte har hemmabio hemma eller bara gillar bio.
Citera
2020-05-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Kommer Ryssland råka ut för massdöd i och med de enormt antal smittade och deras kurva? De bör ligga väldigt tidigt i sin utveckling, snart har de näst flest antal smittade i världen

Det finns inget land i världen där man i samma utsträckning som i Sverige kan anklaga de beslutfattarna för att ha kört nån massdöd.

Inget land i världen har medborgare som skyller alla som dör i covid-19 på regeringen.
En parentes är att i de flesta länder har det skett enorma misstag i äldreboende, men det är en helt annan femma.

För när de handlar om vanliga befolkningen, kan alla i världen primärt skylla på viruset i sig som gjorde att anhöriga gick bort.

Sverige är däremot enda landet i världen där man (med all rätt) anklaga staten för att varit delaktig i att så många har dött. Där många av dem kunde räddats om beslutfattarna hade agerat rätt.

Så nej. Ingen kommer anklaga staten i Ryssland om det dör jätte mycket folk. Staten har gjort allt det som var i sin makt för att rädda folk till varje pris. Men svensken har tydligen minst människovärde i världen.
Citera
2020-05-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det kommer att ändra sig snart för ni är för lata i Norge för att fullfölja er strategi att stänga ner allting.

Jeg tror nordmændene er meget dedikerede i deres bestræbelser for at undgå unødige dødsfald.

Her i Danmark håber jeg vi også klarer situationen godt, for vi har lært vigtigheden af social distance, isolering og hygiejne.
Citera
2020-05-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men det har inget med poängen att göra i inlägget du kommenterade.
Liknande scener har setts eller ses i andra länder. Där förstår man dock att man ibland måste peka med hela handen. Framförallt gäller det att vara tydlig så att folk har nåt att förhålla sig till.

Det är ju inte så att vi inte har lagar som i övrigt styr vårt sätt att leva och vara: i trafiken, brott mot person och egendom, arbetslivet etc.
Tycker du att det är konstigt? Menar du att man ska be folk att inte slå varandra på käften? Att uppmana folk att inte köra bil på fyllan? Att vädja till arbetsgivarna att låta folk få ha lite ledigt?
Är det en stor skandal att vi i Sverige öht har lagstiftning? Kan inte folk ändå vara hyggliga och sköta sig, menar du?

Mitt inlägg var ironiskt, du kanske missade det...
Citera
2020-05-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ehhh..hur kom du fram till det, statistiskt sett alltså?

Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/helarsstatistik--forsamling-landskap-och-stad/folkmangd-i-landskapen-den-31-december-2018/

Skåne är mycket landsbygd. Förutom Malmö då. Den ojämna spridningen beror hur som helst definitivt inte på att skåningar sköter hygienen bättre än andra.
Citera
2020-05-11, 19:26
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Statsepidemiologen har inte talat EMOT munskydd. Han säger bara att inget bevisar att de skulle ha någon effekt.

Vill någon bära munskydd är det upp till individen om man "vill känna sig friskare". Munskydd stoppar dock inte virus:

"WHO hänvisar bland annat till en studie på australienska Hajj pilgrimer. En grupp friska pilgrimer bar mask under resans gång, och en annan inte. Studien visade inga skillnader i infektioner mellan gruppen som hade och inte hade mask.

De som hade mask kände sig dock friskare och rapporterade färre symtom än de med mask. Men när de testades i labb var den ingen skillnad i infektion mellan grupperna."
Det,man bör göra är det så kallade ljusstakstestet med blåseffekt

Då får man fram om ens mask är effektiv eller ej

https://www.youtube.com/watch?v=AIJ4IFu13lQ
Citera
2020-05-11, 19:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Personalen och coronavården håller max en vecka till och sommarplaneringen är också i fara.

Vårdens sommarplaneringar är tajta i vanliga fall, och nu är det verkligen kris. Det finns inte kvadratdecimeter till att spela på och det finns inte en enda nödlösning kvar. Vi som vårdar är sopslut.

Det senaste är att gästpersonal beordras att stanna på covidavdelningarna i sommar, men det funkar inte.

Det är otroligt slitsamt att gästspela och bedriva akutvård som man inte har utbildning för och inte är beredd på. Coronavården är en mangel. Dessutom kräver undanträngd vård uppmärksamhet, och chefer som lånat ut personal börjar nu slåss för att sin personal tillbaka. Coronakrisen åderlåter viktiga delar av vården.

Denna åderlåtning är strikt tidsbegränsad.

Coronakrisen riskerar att allvarligt skada vården, och i värsta fall flyr personalen, eller sjukskriver sig i desperation.

Bakom FHM:s och Tegnells svammel om "arbetsro för vården" döljer sig en totalt sönderkörd personal.

Och det är ju inte så att ryggarna, axlarna och psykena var i toppskick innan coronakrisen heller.

En absolut förutsättning för Sveriges taktik är att vården tar en enorm j-a smäll, och att nuvarande kris är tydligt begränsad. Jag kan ärligt säga att vården inte orkar med en virusvåg till.

Jag har varit med om mkt under mina 20 år i vården, men den här våren har varit speciell.

Jag tycker att jag är i bra psykisk och fysisk form, men detta har slitit som fan, kan jag säga.

Ja, stackars er! Det låter fruktansvärt och jag förstår att många går på knäna!

Ni är fantastiska som orkar hålla ut! Tyvärr verkar de flesta inte begripa att Sveriges strategi är orsaken. Hade man infört striktare restriktioner från början så hade man inte haft så stor press på vården.
Citera
2020-05-11, 19:27
Medlem
Jätte komiskt med förnekarna när man pratar om Kina.
I vanliga fall är det bara: "aaaaldrig i livet att jag tror på vad de säger. De ljuger en massa. Vi vet inte vad som verkligen pågår där!!!!!"

Sen står det på coronasidan att de fick igår +17 nya fall. Och då går det bra att tro på dem.
Men var inte de opålitliga?

För att inte tala om det komiska med att man börjar genast säga att det är nu helt kört för dem efter hela 17!!!!! nya fall har tillkommit. I ett land på 1 miljard människor. Ungefär som att Norge öppnar upp och får 0,000000000001 nya fall.

Men alla tillfälle är bra för att ljuga. Och förnekare är det mest det han är bra på.
Och även att sopa under mattan.

För Kina och Wuhan har ju öppnat sedan några veckor.
Och förutom de 0,00000000001% fall har det inte hänt nåt.
Och detta beror inte alls på lockdown. Nej då.
Fortsätt å ljuga.
Citera
2020-05-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jeg tror nordmændene er meget dedikerede i deres bestræbelser for at undgå unødige dødsfald.

Her i Danmark håber jeg vi også klarer situationen godt, for vi har lært vigtigheden af social distance, isolering og hygiejne.
Men hur kommer det sig att det var färre smittade av corona i Danmark när ni stängde ner allting den 11 mars än vad det är nu? Vad har ni vunnit på de här två månaderna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
OBS

TV4 Nyheterna ska tydligen ta upp att äldre COVID19-patienter förvägras vård i sin sena nyheter ikväll.

Ska försöka titta själv.

Varför skulle dom vägras vård? Låter ju helt knäppt. Det måste vi få en bra förklaring till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Jovisst kan sådana jämförelser ge anledning att fundera på vad vi skulle gjort annorlunda.

Däremot kan de inte utgöra bevis för vad vi gjort fel eller rätt. Alla länder har haft olika förutsättningar. Antalet smittade som redan kommit in i landet när man överhuvudtaget förstod hur stor smittsamheten var kan skilja mycket. De "socioekonomiska" förutsättningarna skiljer uppenbarligen stort. Sverige har oerhört många fler männsiskor från de grupper som drabbats mest.

Sverige och Norge är inte automatiskt exakt lika bara för att vi råkar vara grannländer.

Menar du att om övriga nordiska länder haft fler dödsfall än vi så skulle Sveriges strategi objektivt sätt ha varit jättebra?

Har pratat om detta ganska mkt så orkar inte dra alla argument igen , de finns även i tråden nämnda säkert flera tusen gånger av olika skribenter här inne. För mig är det iaf helt uppenbart att Sverige är sämst. På grund av att man helt enkelt inte gjort mycket mer än att luta sig tillbaka, säga "tvätta händerna" och sen räkna antalet döda.

Hade jag och andra vanliga dödliga skött vårt arbete så, så kan man nästan garanterat säga att man hade fått sparken.

Nu menar jag inte vården, de sliter ihjäl sig, jag menar våra myndigheter och politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in