Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Vad i hela friden pratar du om just nu? Men absolut , vi kan absolut återkomma framöver. Finner det minst sagt underhållande att du tror att ovan nämda länder kommer klara sig så bra på grund "patroism"

Låt mig förklara vad jag menar patriotism (ej något rasistiskt)
Norge, Spanien och Italien som jag nämnde har en annan kultur. De äter ute i mycket hög utsträckning. De dricker och umgås ute på krogarna och det är en levnadssätt. Man ger dricks och man har sina lokala krogar som man går till mm.
När länder hamnar i ekonomisk kriser så är det viktigt att hela kedjan fungerar.
Dagens pandemi har slagit hårt emot restaurang och turismen. Den har sin tur fått många arbetslösa och när denna rörelse har slagit igen så blir det ringar på vattnet och andra följer med.
Alla små butiker som säljer allt från himmel och jord inkluderat.
Dessa länder har också mycket mer egenföretagare inom dessa branscher.
När nu man släpper på restriktionerna så är det första man kommer göra är att gå ut och äta och umgås. På så vis får man igång konsumtionen och får igång näringskedjan där den är som svagast.
Det är min poäng. Även länder som Thailand kommer få samma effekt.
Sverige har inte den mentaliteten. Den finns inte i Sverige i den uträckningen utan här är det mer andra kulturer som driver typ restauranger, mindre butiker och Svensken har inte samma koppling utan att vara elak.
Där av så tror jag andra länder kommer få fart på sin ekonomi i större grad än Sverige.
Jag tycker det är ganska logiskt. Om du rest utomlands och varit i länder som Italien och Spanien så borde du förstå vad jag menar.
Norge har en stark intern kultur och är stolta över sitt land. I Oslo är det mest svenskar som driver restauranger men norrmännen går mer än gärna ut och äter och dricker och de betalar också jävligt bra.