2020-05-11, 19:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Känns bra att Sverige hade en bra taktik från början då.
Hur menar du?
Citera
2020-05-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast i fabriken gör man knäckebröd. Inte pasta.

Skall du köpa svenskproducerad pasta så får du åka till Södertälje eller Järna och köpa Kungsörnen.
Okej, med vidare eftersforsking verkar det som du har rätt. Fabriken nämns som:
Kungligt besök på knäckebrödsfabriken i Filipstad
https://news.cision.com/se/barilla/r/kungligt-besok-pa-knackebrodsfabriken-i-filipstad--hans-majestat-carl-xvi-gustaf-var-tillbaka-i-fabr iken-efter-30-ar,c560864

Tack för att du informerade mig. Då slipper jag fortsättningsvis att avge felaktigt påstående om denna fråga.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-11 kl. 19:06.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad i hela friden pratar du om just nu? Men absolut , vi kan absolut återkomma framöver. Finner det minst sagt underhållande att du tror att ovan nämda länder kommer klara sig så bra på grund "patroism"

Låt mig förklara vad jag menar patriotism (ej något rasistiskt)

Norge, Spanien och Italien som jag nämnde har en annan kultur. De äter ute i mycket hög utsträckning. De dricker och umgås ute på krogarna och det är en levnadssätt. Man ger dricks och man har sina lokala krogar som man går till mm.
När länder hamnar i ekonomisk kriser så är det viktigt att hela kedjan fungerar.

Dagens pandemi har slagit hårt emot restaurang och turismen. Den har sin tur fått många arbetslösa och när denna rörelse har slagit igen så blir det ringar på vattnet och andra följer med.
Alla små butiker som säljer allt från himmel och jord inkluderat.
Dessa länder har också mycket mer egenföretagare inom dessa branscher.

När nu man släpper på restriktionerna så är det första man kommer göra är att gå ut och äta och umgås. På så vis får man igång konsumtionen och får igång näringskedjan där den är som svagast.

Det är min poäng. Även länder som Thailand kommer få samma effekt.

Sverige har inte den mentaliteten. Den finns inte i Sverige i den uträckningen utan här är det mer andra kulturer som driver typ restauranger, mindre butiker och Svensken har inte samma koppling utan att vara elak.
Där av så tror jag andra länder kommer få fart på sin ekonomi i större grad än Sverige.

Jag tycker det är ganska logiskt. Om du rest utomlands och varit i länder som Italien och Spanien så borde du förstå vad jag menar.
Norge har en stark intern kultur och är stolta över sitt land. I Oslo är det mest svenskar som driver restauranger men norrmännen går mer än gärna ut och äter och dricker och de betalar också jävligt bra.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
OM det visar sig fungera utan några grymma bieffekter, så blir ju produktionen den stora flaskhalsen.
Det är jävligt många doser som skall fram

Jo det är sant. Blir nog den rika världen som står först i kön och då främst till riskgrupper får man förmoda. Gäller att kunna skala upp snabbt.
Citera
2020-05-11, 19:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nej, ingen kan säga det men vad vi kan säga att med vår policy har vi över 3000 döda vilket är bra mycket mer än vad övriga Norden har. Det kan vi inte räkna bort med en massa obskyra modeller och Giesecke-dravel. Samtidigt kan vi anpassa modellerna att passa policyn från att hävda att man måste ha 90% immunitet, sedan 60% immunitet och nu 40% immunitet. Ringer inte varningsklockorna här så är det fel alarmsystem man köpt.

Hur stor immunitet som kommer anses behövas kommer att stå helt i relation till uppmätt ”immunitet” hos stockholmarna. D.v.s. det är som med skyddsutrustning inom vården, det som inte finns, behövs inte.
Citera
2020-05-11, 19:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Har jag sagt något om blodgrupp A?

Jag sa speciella blodgrupper..

Fan vet inte ens vilken blodgrupp man tillhör! Får ta och leta upp den där militärbrickan. Tror det är B något. Men vet inte.
Citera
2020-05-11, 19:10
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur menar du?

Hur jag menar? Att vi gjort det bästa av situationen.

Du kanske är en sån som vill göra som våra grannländer och öppna upp allt nu, fylla Liseberg och Gröna Lund med människor, likt Danmark med Parken?
Citera
2020-05-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Norge, Spanien och Italien som jag nämnde har en annan kultur. De äter ute i mycket hög utsträckning. De dricker och umgås ute på krogarna och det är en levnadssätt. Man ger dricks och man har sina lokala krogar som man går till mm.
När länder hamnar i ekonomisk kriser så är det viktigt att hela kedjan fungerar.

Dagens pandemi har slagit hårt emot restaurang och turismen. Den har sin tur fått många arbetslösa och när denna rörelse har slagit igen så blir det ringar på vattnet och andra följer med.

När nu man släpper på restriktionerna så är det första man kommer göra är att gå ut och äta och umgås. På så vis får man igång konsumtionen och får igång näringskedjan där den är som svagast.

Sverige har inte den mentaliteten. Den finns inte i Sverige i den uträckningen utan här är det mer andra kulturer som driver typ restauranger, mindre butiker och Svensken har inte samma koppling utan att vara elak.
Där av så tror jag andra länder kommer få fart på sin ekonomi i större grad än Sverige.

Jag tycker det är ganska logiskt. Om du rest utomlands och varit i länder som Italien och Spanien så borde du förstå vad jag menar.
Norge har en stark intern kultur och är stolta över sitt land. I Oslo är det mest svenskar som driver restauranger men norrmännen går mer än gärna ut och äter och dricker och de betalar också jävligt bra.

Så sammanfattningsvis gillar Spanjorer,Italienare och norrmän att äta på restaurang. Det gör inte vi Sverige i samma utsträckning. Således kommer krisen inte slå lika hårt där människor äter på restaurang.
Citera
2020-05-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Förlåt, men vilken skit rakt igenom. Hoppas det inte tog för lång tid att skriva.
Citera
2020-05-11, 19:13
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Den kommer väl tillhöra de sämre om detta stämmer. Den har ju byggt på just detta med att det ska bli en immunitet i samhället. Men det är klart om smittan gått igenom samhället så har vi haft våra döda. Men det kommer ju ifrågasättas om det var bra. Speciellt om vi nu antar nästan alla kommer få den ändå. Men andra vågen kommer bli extremt mycket mildare.

Det kan ju finnas en sk naturlig immunitet. Detta med att väldigt många inte märker av detta alls.

När allt är över, först så går det att se vilken strategi som var bäst, omöjligt att säga i detta skede, men lutar åt att vi har den bästa långvariga strategin.
Citera
2020-05-11, 19:15
Medlem
arbetets avatar
OBS

TV4 Nyheterna ska tydligen ta upp att äldre COVID19-patienter förvägras vård i sin sena nyheter ikväll.

Ska försöka titta själv.
Citera
2020-05-11, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det där trodde jag också på. Är verkligen inte förtjust i kosttillskott, äcklig stor business om spelar på folks rädslor. Jag tar ordentligt med vitaminerad mjölk i kaffet, det skall nog räcka.

I samband med rutinprover var något enstaka värde litet konstigt här i slutet av mars. Läkaren frågade om jag tar extra D-vitamin - nix, hänvisande till det ovan.
Nya labbprover, inklusive D-vitamin. Resultat: ordentlig brist, precis på den gränsen att labbet flaggade hälsostationen (=vårdcentral) direkt samma dag när provsvaret kom in.

Sitter inte konstant inne, men har med stigande ålder börjat använda litet mer solskydd (är kanske en tvåa på skalan över hudfärd, dvs blond men inte rödhårig).
Den där vitaminerade mjölken? Den innehåller 1mcg/dl, dvs 4 IU/dl. Inte i närheten av tillräckligt.

Står nu på ordinerat 50mcg/2400IU dagligen tills nya test i slutet av maj.
Har också börjat läsa in mig litet mer på D-vitamin, och vilka nivåer som korrelerar hur med diverse krämpor, från förkylningar till tarmcancer. Misstänker att jag kommer att fortsätta supplementera också i fortsättningen.
Alternativet skulle typ vara en diet på 80% lax eller något. Fisk 1-2ggr i veckan räckte ju tydligtvis inte.

Ibland kan ett blodprov skaka ens hela världsbild. Jag fruktar att jag själv snart blir en såndär larvig kosttillskott och superfood typ, brrrr och usch.

Nej, allvarligt. Att ta ett litet D-vitamin tillskott är tydligen en bra idé.

Det är typ det enda kosttillskottet som kan vara vettigt. Bättre är det om man kan äta lax, makrill och sill lite oftare. I Norge är det många som har makrill som pålägg tex. Men får försöka variera intaget lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in