Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Du förstår väl att det finns inte oändligt med personal? Hur länge tror du personalen orkar arbeta maximalt?
Personalen och coronavården håller max en vecka till och sommarplaneringen är också i fara.
Vårdens sommarplaneringar är tajta i vanliga fall, och nu är det verkligen kris. Det finns inte kvadratdecimeter till att spela på och det finns inte en enda nödlösning kvar. Vi som vårdar är sopslut.
Det senaste är att gästpersonal beordras att stanna på covidavdelningarna i sommar, men det funkar inte.
Det är otroligt slitsamt att gästspela och bedriva akutvård som man inte har utbildning för och inte är beredd på. Coronavården är en mangel. Dessutom kräver undanträngd vård uppmärksamhet, och chefer som lånat ut personal börjar nu slåss för att sin personal tillbaka. Coronakrisen åderlåter viktiga delar av vården.
Denna åderlåtning är strikt tidsbegränsad.
Coronakrisen riskerar att allvarligt skada vården, och i värsta fall flyr personalen, eller sjukskriver sig i desperation.
Bakom FHM:s och Tegnells svammel om "arbetsro för vården" döljer sig en totalt sönderkörd personal.
Och det är ju inte så att ryggarna, axlarna och psykena var i toppskick innan coronakrisen heller.
En absolut förutsättning för Sveriges taktik är att vården tar en enorm j-a smäll, och att nuvarande kris är tydligt begränsad. Jag kan ärligt säga att vården inte orkar med en virusvåg till.
Jag har varit med om mkt under mina 20 år i vården, men den här våren har varit speciell.
Jag tycker att jag är i bra psykisk och fysisk form, men detta har slitit som fan, kan jag säga.