2020-05-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Då skulle dom valt fel väg. Vad skulle du säga om vi ligger på en likartad nivå som övriga Europa men att dessa länder drabbats hårdare samhällsekonomiskt?

Du får ju svara innan du ställer motfråga! Det där va för lamt "då valde de fel väg"- vilka de?! Alla som stod bakom det då? Skämmes.
Ja om lika många dör överallt och vår ekonomi står sig bättre så får jag öppet erkänna att jag aldrig i mitt liv haft så sinnessjukt fel och får logga ut för alltid och får gå i exil.
Citera
2020-05-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det måste väl vara fler än Tegnell och Löfven som driver denna linje. Eller sitter de själva i ett rum och pratar hela dagarna?

Jävligt lamt svar.
Men typiskt svenskt- alla är skyldiga! Och så var det med det.
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Apotekspersonal har fått munkavle av FHM !!

Ramlade in på apoteket nyss i ett ärende och köpte samtidigt några rullar c-vitamin som hade bra pris.
Apotekarn i kassan log stort och sa: "det var ett bra val, vi får ju inte tala för c-vitamin nu längre"

?? Tyckte jag, "vadåå.....får ni inte ge upplysning om vitaminer..?"

Apotekarn igen: "Nej tyväärr - vi får inte längre nämna C eller D-vitaminets effekter för hälsan i samband med Corona-pandemin. Vi kan bara tala om det i andra sammanhang, men absolut inte ihop med Coronan".

Jag igen: "Vem har sagt det ?..det kan väl knappast ha varit en medicinkunnig som sagt detta.."

Apotekarn: "Vår ledning har vidarebefordat ett påbud från Folkhälsomyndigheten.....tyvärr.."

Jag igen: "jamen-vafan- ni borde kontakta journalister om detta vansinniga beslut"

Apotekarn: "Journalister har vetat om detta i minst 2 månaders tid, dom handlar här hela tiden och har skällt på oss när vi fick slut på vitaminerna och zink:et förut"

Ridå...!
Då köpte jag en burk zink också.
Tilläggas att apoteket ligger vägg i vägg med DN/Expressens redaktioner samt minst 5 radiostationer.

Någon apoteksanställd här som ev kan läcka något intermail i frågan....

Herregud - stoppa pressarna! Åh nej, man får inte att lura på folk att Vitamin C hjälper mot corona! Kvacksalveri är förbjudet - döda Tegnell!

Jag vill facepalma mig själv till döds.
Senast redigerad av letspanic 2020-05-11 kl. 17:38.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Och återigen, som många skribenter här har påtalat, så kan vi inte veta i nuläget vilket land som lyckats bäst.

Men vi vet vilka länder som har lyckats bäst hittills.

Och Sverige är inte en av dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du förstår väl att det finns inte oändligt med personal? Hur länge tror du personalen orkar arbeta maximalt?

Personalen och coronavården håller max en vecka till och sommarplaneringen är också i fara.

Vårdens sommarplaneringar är tajta i vanliga fall, och nu är det verkligen kris. Det finns inte kvadratdecimeter till att spela på och det finns inte en enda nödlösning kvar. Vi som vårdar är sopslut.

Det senaste är att gästpersonal beordras att stanna på covidavdelningarna i sommar, men det funkar inte.

Det är otroligt slitsamt att gästspela och bedriva akutvård som man inte har utbildning för och inte är beredd på. Coronavården är en mangel. Dessutom kräver undanträngd vård uppmärksamhet, och chefer som lånat ut personal börjar nu slåss för att sin personal tillbaka. Coronakrisen åderlåter viktiga delar av vården.

Denna åderlåtning är strikt tidsbegränsad.

Coronakrisen riskerar att allvarligt skada vården, och i värsta fall flyr personalen, eller sjukskriver sig i desperation.

Bakom FHM:s och Tegnells svammel om "arbetsro för vården" döljer sig en totalt sönderkörd personal.

Och det är ju inte så att ryggarna, axlarna och psykena var i toppskick innan coronakrisen heller.

En absolut förutsättning för Sveriges taktik är att vården tar en enorm j-a smäll, och att nuvarande kris är tydligt begränsad. Jag kan ärligt säga att vården inte orkar med en virusvåg till.

Jag har varit med om mkt under mina 20 år i vården, men den här våren har varit speciell.

Jag tycker att jag är i bra psykisk och fysisk form, men detta har slitit som fan, kan jag säga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Dom ansvariga, vad är svårt att förstå?
Hur kommer du fram till att ingen är ansvarig, någon har självklart prioriterat och tagit besluten.
Menar du att eftersom man vart 4e år får rösta om man ska betala 70% eller 68% av sina intäkter i skatt så får dom ansvariga däremellan göra vadsomhelst utan ansvar?
Förvandla äldreboenden till förbränningsugnar?

Oj, 2 år kvar till val, du får rösta då på ett parti som inte vill bränna upp äldre.
Oj, finns det inget?
Jaha, men då har du ju valt detta.

Ingen har ju rustat upp äldrevården oavsett vad som har lovats innan valet. Alla har dragit ner istället.

Spelar ingen roll vem man har röstat på. Ingen är oskyldig
Citera
2020-05-11, 17:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Tack för ditt inlägg!

Detta är något man behöver förtydliga ofta.

Ja många verkar tro att Tegnell hittar på det här själv för att jävlas. Han är ansiktet utåt och blir därför nu syndabocken. Det finns naturligtvis en hel stab bakom detta.
Hatet mot Tegnell är obehagligt.
Senast redigerad av MeggieCleary 2020-05-11 kl. 17:45.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ok. Så hur länge skall vi ställa in all övrig vård i Sverige om nu inte vårdpersonalen blir tvungna att jobba under hög press?

I Region Stockholm är det mesta av övriga vården (inte akutvård) inställt under sommaren. För att personalen skall kunna få semester. I alla fall sades det så i media häromdan, tror det var han Eriksson som sa, orkar ej leta länk just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Hur många döda hade Sverige haft ifall man agerat som resten av Skandinavien från början?r

Nej, ingen kan säga det men vad vi kan säga att med vår policy har vi över 3000 döda vilket är bra mycket mer än vad övriga Norden har. Det kan vi inte räkna bort med en massa obskyra modeller och Giesecke-dravel. Samtidigt kan vi anpassa modellerna att passa policyn från att hävda att man måste ha 90% immunitet, sedan 60% immunitet och nu 40% immunitet. Ringer inte varningsklockorna här så är det fel alarmsystem man köpt.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Och återigen, som många skribenter här har påtalat, så kan vi inte veta i nuläget vilket land som lyckats bäst.

Jag vet att det är det klassiska försvaret från många. Men kan ju inte blunda för att Sverige är toppen av döda och våra grannländer har inte ens det totala vi har.
Tittar man på resterande del av världen och mäter per capita så sticker Sverige ut något enormt.
Ser man på kurvorna så sticker Sverige också ut. Vi har en längre kurva än de flesta länderna förutom de stora som har många döda.

Jag tror ju ju inte de andra länder kommer få någon större ökning. Men får det de så kommer Sverige vara 10 gånger som vanligt tyvärr.

Men det återstår att se som du säger. Men frågan är hur många döda per vecka det kan fortsätta med utan att någon reagerar är frågan.
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Jag räknade bara väldigt snabbt i huvudet nu och Östergötland har nog mellan 30-50% förre dödsfall per invånare. Dom kanske varit bättre på att skydda ålderdomshemmen?
Östergötland har c:a 32 döda per 100 000 invånare. Stockholm har c:a 70 per 100 000. Östergötland har också färre bekräftade fall per 100 000 men där är det mindre skillnad. Det finns iaf inget som tyder på att man haft lika mycket smittspridning som i Stockholm.
Citera
2020-05-11, 17:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Något som är farligt är människor som låter sina känslor styra över sina beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
+1 på den, oerhört farligt.
Ni båda kommer väl ihåg när Tegnel uttalade sig om att det var ojämlikt om man skulle besluta att de som kunde skulle jobba hemifrån?

Vad kallar ni ett sådant beslut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in