Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Mitt inlägg ovan var kopplat till flanders och liksom-fbs diskussion om räntor.
Varför skulle det som är "möjligt" eller inte vara ointressant? Vi sitter alla här och spekulerar över vad som är möjligt och inte möjligt. Du gör det själv lite längre ned i samma text när du skriver att "Corona kan mycket väl vara det strå som knäcker kamelens rygg." - förstår inte vad du vill få fram.
Vad gäller svenska hushålls skuldsättning håller jag med dig. Svenska hushåll (och därmed svensk ekonomi) är räntekänsligt.
// CC
Det verkar finnas en tro på att högre räntor skulle knäcka medelklassen och svensk konsumtionsekonomi, således är högre räntor omöjliga och räntan kommer för evigt vara låg.
Jag köper inte det resonemanget, förr eller senare inträffar något som sätter en överbelånad ekonomi på pottkanten. Är det Corona? Kanske eller är det något annat?
Pengar har varit billiga länge och centralbankerna har svällt sina balansräkningar. I och med Corona så har de svällt exceptionellt mycket och det är inte slut än.
Är det hållbart? Jag tvivlar, jag tror att en skuldkris kommer förr eller senare. Det kommer leda till höja kostnader för kredit är min tro.
Sverige har ”goda” statsfinanser, men det är en produkt av sämre landstings och kommunfinanser. Belåningen hos privatpersoner ser inte heller helt oproblematisk ut även om det varierar kraftigt.
Svensk BNP är till nästan 50 % beroende av offentligt sektor. Det är väldigt mycket för ett exportland. BNP per capita har ökat väldigt långsamt och faller i år.
Det ser inte långsiktigt bra ut för svensk del.