2020-05-11, 18:16
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Mer social distansering? Utan några påbud? Och trots att folk med tiden blir tryggare och inte lika noga med att följa dom råd som finns? Nej, inte en chans.

Mindre trångboddhet? Har det byggts så mycket nya bostäder i Östergötland senaste månaden?

Jag antog att du frågade varför Östergötland sett en större nedgång i spridningen än Stockholm?

Citat:
Öhhh, Brasilien ökar kraftigt och det är runt 25 grader där as we speak. Du talar ju emot din egen sak?

Det gör jag inte alls. Poängen är att viruset kan spridas i alla klimat men att det är en faktor som ändå kan spela in. Det var också någon studie från Kina som visade på det.

Exempel: Låt säga att R-talet är 3 utan åtgärder. Detta pressas ner till 1,3 med hjälp av social distansering och bättre hygien. Sedan kanske växlingen från vinterväder till vårväder sänker R-talet från 1,3 till 0,9.

Ingen vet ju hur mycket klimatet spelar in, men med tanke på att andra virus verkar spridas lättare under vinterhalvåret är det väl rimligt att tro att det samma gäller detta nya virus.
Senast redigerad av ncr04 2020-05-11 kl. 18:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det stämmer. För om dödssiffrorna höjs i de andra länderna så tror jag vi har ett virus som återkommer och man kan få det flera gånger och då tror jag dödsantalet kommer återigen explodera i Sverige. Där av mitt svar x 10.

Om dödssiffrorna stiger i andra länder så är det för att man kan få viruset flera gånger? Menar du att det är de 1-2 procenten i Norge som redan haft viruset som riskerar dö då? Resterande 98% riskerar inget med det viruset som redan finns?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Fast du och många andra verkar konsekvent missförstå vad det är ni faktiskt argumenterar emot, dvs vi förnekare.

Vi förnekare tror ju att Sveriges strategi är bättre på lång sikt, och uppenbart sämre på kort sikt. Men du vill bara debattera det kortsiktiga utfallet, därför är det helt omöjligt att diskutera med dig.

Om jag planterar ett tomatfrö medans du åker och köper en tomat och jag hävdar att om tre månader kommer jag ha fler tomater än dig, men du kan bara prata om att du har flest tomater just nu. Då går det inte att diskutera.

Lång sikt är alltså när pandemin är slut. Inte nästa vecka.

Vi förnekare kommer bara med hypoteser. Kanske är pandemin slut i sommar och vi står med lång näsa.

Du kommer också bara med hypoteser.

Öh nej, då har du inte läst mitt inlägg alls. Sen felciterar du/överdriver medvetet vad jag säger, för att misskreditera det jag skriver. Väldigt ful taktik. Ingenstans alls har jag skrivit att det skall vara över "nästa vecka".

Jag utgick i mitt inlägg ifrån att det kommer vara mer eller mindre över, nu i sommar. T.o.m. Tegnell har väl sagt det, om jag inte missminner mig, han sa ju att smittan trivs sämre då osv.

(Ja, just vi i Sverige kanske riskerar ett lite mer utdraget förlopp genom vår idiotiska taktik men det är en annan diskussion/spekulation)

Jag har pratat om hur det kommer att se ut när pandemin är över för Nordens del. Då tror jag vi kommer ligga precis lika risigt till som vi gör nu, i relation till de nordiska länderna, dvs att vi kommer ligga sämst till med antal döda.

Jag ser inte vad det är för rena fakta som skall motbevisa denna tanke. Om man är förnekare och gärna vill föreställa sig att det skall gå dåligt för de andra länderna, i någon form av hat/avundsjuka/missunsamhet, så kan man ju hålla på med det, om man vill.

Frode Forland, Norges Tegnell sa ju häromdagen att han inte tror att det skulle sluta lika med dödstalen, i de nordiska länderna. Han trodde att Norge kommer kunna hålla smittan på nån slags låg nivå. Jag ser ingen anledning att misstro det.

Javisst är det spekulation, allt är spekulation just nu. Men en del har bättre förmåga att se vartåt det barkar. Och de döda i Sverige i covid kan vi heller inte uppväcka sen och säga att vi chansade fel, så det finns aldrig en ursäkt att inte försöka göra allt för att rädda liv, i en pandemi.

Vi är moraliskt bankrutt.

Om vi blir ekonomiskt bankrutt, kanske även förnekarna ruskar yrvaket på sig....
Citera
2020-05-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Blir evigt trött på vår regering och myndigheters sätt att lägga över ansvaret på det svenska folket.
Istället för att ge tydliga direktiv, strama upp och stoppa smittspridningen (som man egentligen inte alls vill stoppa) står man som en åskådare och frånsäger sig allt ansvar för Sveriges strategi och utveckling.

Det är så illsinnigt gjort. Fegt, slappt och oansvarigt. Vi vet väl alla vid det här laget att våra finansfamiljer och industieliten ligger på för att inte stänga ner. Kosta vad det kosta vill i människoliv. För att berättiga denna cyniska strategi lägger man alltså över ansvaret på gemene man och kvinna, tonåring, pensionär och barn.

Idag i Expressen: "Larmet. Svenskarna har börjat slappna av. Följer inte rekommendationerna lika hårt längre."
Aftonbladet: "Oron. Svenskarna kan förstöra positiv trend."

Det är skandal att våra politiker tillåter denna ansvarsförskjutning som det faktiskt handlar om. Att inte folket protesterar. Journalister ifrågasätter??!!

Ja, det är verkligen en stor skandal att människor i vårt land tvingas ta ansvar för sin egen hälsa, och dessutom tänka själva. Dessutom ska man behöva tänka på andra också.
Citera
2020-05-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Öh nej, då har du inte läst mitt inlägg alls. Sen felciterar du/överdriver medvetet vad jag säger, för att misskreditera det jag skriver. Väldigt ful taktik. Ingenstans alls har jag skrivit att det skall vara över "nästa vecka".

Jag utgick i mitt inlägg ifrån att det kommer vara mer eller mindre över, nu i sommar. T.o.m. Tegnell har väl sagt det, om jag inte missminner mig, han sa ju att smittan trivs sämre då osv.

(Ja, just vi i Sverige kanske riskerar ett lite mer utdraget förlopp genom vår idiotiska taktik men det är en annan diskussion/spekulation)

Jag har pratat om hur det kommer att se ut när pandemin är över för Nordens del. Då tror jag vi kommer ligga precis lika risigt till som vi gör nu, i relation till de nordiska länderna, dvs att vi kommer ligga sämst till med antal döda.

Jag ser inte vad det är för rena fakta som skall motbevisa denna tanke. Om man är förnekare och gärna vill föreställa sig att det skall gå dåligt för de andra länderna, i någon form av hat/avundsjuka/missunsamhet, så kan man ju hålla på med det, om man vill.

Frode Forland, Norges Tegnell sa ju häromdagen att han inte tror att det skulle sluta lika med dödstalen, i de nordiska länderna. Han trodde att Norge kommer kunna hålla smittan på nån slags låg nivå. Jag ser ingen anledning att misstro det.

Javisst är det spekulation, allt är spekulation just nu. Men en del har bättre förmåga att se vartåt det barkar. Och de döda i Sverige i covid kan vi heller inte uppväcka sen och säga att vi chansade fel, så det finns aldrig en ursäkt att inte försöka göra allt för att rädda liv, i en pandemi.

Vi är moraliskt bankrutt.

Om vi blir ekonomiskt bankrutt, kanske även förnekarna ruskar yrvaket på sig....

Tegnell har absolut inte sagt att det är över i sommar. Däremot att det kanske lugnar ner sig. Pandemin tror jag inte är över på 1-2 år och det tror inte norges FHM heller. Däremot om de kan dra ut på smittan så kanske de kan hålla nere dödstalen men jag tror det blir svårt.

Poängen enligt oss förnekare är ju att Sverige kommer drabbas hårdast i början och de andra kommer drabbas hårdast sen och under en längre period. Det här är ländernas egna strategier - att dra ut på smittan så mycket det bara går.

Om Norge håller smittan på "någon slags låg nivå" som du beskriver så är det ju inte över.

Om jag har fel så är Sveriges strategi dålig men jag tror inte att jag har fel. Isf hade jag ju inte trott som jag gör.
Citera
2020-05-11, 18:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det handlade ju om just sjukdomen. Vad skulle det annars handla om?

Det finns säkert de i detta forum som vill koppla ihop hudfärg och sjukdomen av andra skäl som inte har med själva sjukdomsbilden att göra.
Citera
2020-05-11, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Tagga ner, de följer endast den del av Patientsäkerhetslagen som tidigare slarvigt kallades kvacksalverilagen. Om de preparat du nämner inte är godkända kliniska behandlingsformer för Covid-19 så ska de heller inte nämnas i samband med pandemin. Det här berörs i Kap5 i lagen, redan i §1 som särskilt adresserar behandling av anmälningsskyldiga sjukdomar enligt smittskyddlagen. (Katrin Zytomierska hade troligtvis varken läst den eller Konsumentköplagen)
Hur gärna ni än vill så finns det inga konspirationer, vem fan har tid med sånt trams nu. Däremot finns det en skärpt regelefterlevnad.
Jag vill gärna att du citerar ur lagen, vilken text som ger dig stöd för vad du påstår?
Nedan är lagens femte kapitel:

Notera att personen vill förebygga ohälsa.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-11 kl. 18:29.
Citera
2020-05-11, 18:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Den stora frågan är ju vart Imperial College gömmer de 40 000 svenskar som skulle vara döda den 1:a Maj. Någon insider info?

Jag tror att vi alla är övertygad om att de siffror som angavs i början av pandemin är tämligen felaktiga och så är många siffror som fortfarande avges av experter. Det enda vi vet är att för många kommer att dö för COVID-19.
Citera
2020-05-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ledsen att det inte passar din agenda. Jag är säker på som jag skrivit tidigare att länder som Norge, Italien, Spanien snabbt kommer komma på fötter. De har en patriotisk inställning och kommer ställa upp för varandra. De kommer hjälpas åt att gå ut och äta och sätta fart på hela landet. Flera länder kommer att följa.
Sverige däremot kommer det ta tid för vi är vana att få göra som vi vill och vi ser bara över vårt eget hus. Så Sverige kommer ha en längre startsträcka än många andra länder.

Du kan ju gärna återkomma till mig om en månad eller två så tror jag kan lägga fram ytterligare bevis för att den tesen kommer stämma.
Vad i hela friden pratar du om just nu? Men absolut , vi kan absolut återkomma framöver. Finner det minst sagt underhållande att du tror att ovan nämda länder kommer klara sig så bra på grund "patroism"
Citera
2020-05-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns säkert de i detta forum som vill koppla ihop hudfärg och sjukdomen av andra skäl som inte har med själva sjukdomsbilden att göra.

Men du har ju fel. Både hudfärg o blodgrupp kan ha betydelse.

Somalier har speciella blodgrupper som vi inte har. De kan inte tillgodogöra D vitamin från solen som vi kan.
Citera
2020-05-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Meningslöst att syssla med kukmätning.
Man lär sig av de länder som inte har haft massa döda och försöker göra bättre så att inte så många dör.
Citera
2020-05-11, 18:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
OM det visar sig fungera utan några grymma bieffekter, så blir ju produktionen den stora flaskhalsen.
Det är jävligt många doser som skall fram

De kan tillverka vaccin mycket fort. Flaskhalsen blir mer att sjukvårdspersonal skall vaccinera flera miljarder människor. Utan att sprida virus. Så om en sjuksyrra kan vaccinera 6 personer i timmen så blir det bara 240 personer på en arbetsvecka. I Sverige med brist på personal och oförmåga att ens testa personer, hur många hinner de vaccinera här? Det tar nog flera månader att vaccinera hela svenska befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in