2020-05-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vi har olika åsikter och det respekterar jag.

Jag är så orolig för Svensk del. Dels för att vi i Sverige kan bli isolerade och andra länder kommer att agera emot oss. Om andra länder anser att vi inte får bukt på covid-19 så kommer Svenskar inte få resa och framför allt kommer vi inte få exportera eller importera i den utsträckning vi behöver.

Då kommer vi få se konkurser utan motsvarig. Vi kommer se en arbetslöshet som växer upp emot 20-30% och vi kommer få se en ekonomi som rasar.
Vi får ju inte förglömma att innan covid-19 har vi en sådan enorm kostnad för får migrationspolitik där vi tagit in allt och alla som kommer att drabba vårt land i många generation till.

Jag tror vi kommer få ett helvete framåt allvarligt

Varva ner. Snacka om hysterisk. Kan ju glädja dig (?) med att den ekonomiska krisen kommer slå kvickt och brutalt på hela världen. Samtliga länder kommer känna av detta.
Citera
2020-05-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har aldrig sagt att Sverige måste komma ut som det bästa landet i världen avseende dödstal. Har sagt att man borde göra allt vad man kan för att rädda folk från att dö i covid. Dödstalen kommer i sig aldrig förändra faktumet att vi i Sverige inte gjorde allt vi kunde. Snarare faktiskt förbluffande lite, för att rädda människor.

Om det totalt osannolika inträffar, och de övriga nordiska länderna slutar på samma siffror som oss om någon månad, eller nu i sommar när det väl tar slut förhoppningsvis, då kommer jag vara väldigt förvånad ja. Och fundera på hur det kan komma sig. Det skulle nog vilken tänkande människa som helst, göra. Iofs ett scenario så osannolikt så jag i princip knappt kan tänka mig in i det.

Någon imaginär andra våg som påstås skall komma och som skall slå ut hela världens befolkning, orkar jag inte ens diskutera. Förnekarna har så många olika katastrofscenarier i sina huvuden nu, som gudsgivet och garanterat skall drabba lockdownländerna, så det är för tröttsamt för mig.

Däremot är jag HELT säker på att många av förnekarna kommer inte att överge sin tro, när vi snart står där med slutresultatet:

Tre gånger så många döda i Sverige som i resten av Norden sammanlagt. Nu talar jag inte om de förnekare som verkar tillfälligt sinnesförvirrade, för att de läst lite för mycket propaganda. Nu talar jag om de förnekare som lever i en tro närmast liknande en sekt. Dessa kommer att hålla fast vid sin tro att Sverige gjort bäst, lika hårt som en del nazister höll fast vid Hitler i slutet, i bunkern. Alldeles oavsett om vi går upp i topp i världen, med antal döda i covid.

DET är riktigt läskigt, tycker jag.

Fast du och många andra verkar konsekvent missförstå vad det är ni faktiskt argumenterar emot, dvs vi förnekare.

Vi förnekare tror ju att Sveriges strategi är bättre på lång sikt, och uppenbart sämre på kort sikt. Men du vill bara debattera det kortsiktiga utfallet, därför är det helt omöjligt att diskutera med dig.

Om jag planterar ett tomatfrö medans du åker och köper en tomat och jag hävdar att om tre månader kommer jag ha fler tomater än dig, men du kan bara prata om att du har flest tomater just nu. Då går det inte att diskutera.

Lång sikt är alltså när pandemin är slut. Inte nästa vecka.

Vi förnekare kommer bara med hypoteser. Kanske är pandemin slut i sommar och vi står med lång näsa.

Du kommer också bara med hypoteser.
Citera
2020-05-11, 18:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns faktiskt ett samband mellan "nytt virus" och "sprids lätt", p.g.a. det i början helt och hållet saknas flockimmunitet. Nästan varje människa kan bli smittad. Men självklart påverkar smittsättet ÄNNU mera - t.ex. är ett luftburet virus mer smittsamt än ett aerosolvirus. Och ett virus som bara sprids genom blodsmitta eller sexuell kontakt är ännu lättare att undvika.
Jo, visst är det så men jag svarade okokt1 som kom med ett påstående att allt berodde på att viruset var nytt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Utan vaccin att alla överens om vad som måste göras. Folk måste smittas förutsatt att man vill komma tillbaka till en tillstymmelse av samhälle vi haft tidigare. Den stora frågan är bara i vilket tempo man låter smittspridningen ske i. Och det är där problematiken ligger och även skiljelinjen mellan exempelvis Sverige och Norge.

Finns ändå egentligen ingen vårdkapacitet i landet i förhållande till folkmängd. Bäst vore nog att köpa sig tid i väntan på vaccin och skydda så många som möjligt under tiden. Fortsätter vi så här har vi 20-40 tusen döda innan året är slut. Det är ren och skär galenskap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vill inte vara oförskämd. Tack för din insats. Men med tanke på hur du har slititbi vården har du ändå varit väldigt aktiv har på nätet..

Sen när blev flashbackskrivande jobbigt och tidskrävande?

Det är ju min hobby, för fan. Jag kopplar av och skriver av mig på nätet. Annars blir jag tokig.

Jag skriver alltid, oavsett hur jag mår.

Hade jag skelettcancer skulle jag troligen skriva iaf.
Citera
2020-05-11, 18:01
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:

Jag är så orolig för Svensk del. Dels för att vi i Sverige kan bli isolerade och andra länder kommer att agera emot oss. Om andra länder anser att vi inte får bukt på covid-19 så kommer Svenskar inte få resa och framför allt kommer vi inte få exportera eller importera i den utsträckning vi behöver.

Då kommer vi få se konkurser utan motsvarig. Vi kommer se en arbetslöshet som växer upp emot 20-30% och vi kommer få se en ekonomi som rasar.
Vi får ju inte förglömma att innan covid-19 har vi en sådan enorm kostnad för får migrationspolitik där vi tagit in allt och alla som kommer att drabba vårt land i många generation till.

Jag tänker att Sverige kommer bli ett av de länder som snabbast får bukt med smittan, just för att vi valt denna väg.

Jag är också oroad. Jag har jobbat i vården under denna period och jag har sett hur jävligt det är. Är mest oroad över hur man ska hantera framför allt äldrevården för att få till en tryggare och säkrare vård, samt bättre villkor för personal. Tyvärr tror jag att många kommer att lämna vårdyrket.
Citera
2020-05-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Kom det någon våg av Iranier? Var ju många som flög in under början av deras eget utbrott.
Har ju inte skrivits något i media hur det gick.

Inte vad jag vet.
Citera
2020-05-11, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Mer social distansering kanske? Eller mindre trångboddhet som underlättar det. Det är omöjligt att säga, men jag betvivlar att det har något med flockimmunitet att göra.

Att trenden nationellt är nedåtgående KAN även ha att göra med det varmare vädret. Man kan inte säga att bara för att smittspridningen ökat i Västra Götaland så påverkar inte klimatet. Då skulle man lika gärna kunna peka på den ökade spridningen i Brasilien och hävda samma sak.

Mer social distansering? Utan några påbud? Och trots att folk med tiden blir tryggare och inte lika noga med att följa dom råd som finns? Nej, inte en chans.

Mindre trångboddhet? Har det byggts så mycket nya bostäder i Östergötland senaste månaden?

Öhhh, Brasilien ökar kraftigt och det är runt 25 grader där as we speak. Du talar ju emot din egen sak?
Citera
2020-05-11, 18:03
Medlem
orvarinos avatar
Citat:

För det första - varför skulle vi inte få IMPORTERA? Huh?
Vad gäller export så är medparten av det som vi exporterar högteknologiska B2B-produkter och trä/malm. Knappast något som påverkas av Corona-situationen.
Det som skulle kunna påverkas är livsmedel mot slutkonsument, även om det är helt befängt och tro att det kommer Corona med de fåtalet Västeråsgurkor vi exporterar. B2C och livsmedel är ringa exportprodukter för Sverige, och det är ytterst osäkert om de skulle drabbas.

Har folk slutat köpa parmesan och/eller Barilla-pasta. Knappast, och Italien var väl drabbat om något.
Citera
2020-05-11, 18:05
Medlem
Citat:
Till skillnad från dig så säger jag vad jag tror och jag argumenterar för det och skriver även varför jag tror som jag gör. Jag utvecklar mina argument och jag är öppen med det.

Men du som många andra slår bara till med ett inlägg som inte passar din egen agenda. Kom gärna med något sakligt och grund för dina påstående så blir det lättare att argumentera och föra en dialog.

Nej. Det gjorde du inte. Ditt enda argument var vad du tror o vad du inte tror.

Du tror inte att dödssiffrorna höjs i grannländer. O om så sker då tror du att det blir x 10 värre för Sverige.

Dessa var dina argument. Allt handlade om din tro.
Citera
2020-05-11, 18:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Är man så orolig så kan beställa ett självtest för sina vitamin-D nivåer.

https://www.google.com/search?q=vitamin+d+test+hemma
Tack, jag är inte orolig men sno kanske är det 😁
Citera
2020-05-11, 18:07
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Varva ner. Snacka om hysterisk. Kan ju glädja dig (?) med att den ekonomiska krisen kommer slå kvickt och brutalt på hela världen. Samtliga länder kommer känna av detta.

Ledsen att det inte passar din agenda. Jag är säker på som jag skrivit tidigare att länder som Norge, Italien, Spanien snabbt kommer komma på fötter. De har en patriotisk inställning och kommer ställa upp för varandra. De kommer hjälpas åt att gå ut och äta och sätta fart på hela landet. Flera länder kommer att följa.
Sverige däremot kommer det ta tid för vi är vana att få göra som vi vill och vi ser bara över vårt eget hus. Så Sverige kommer ha en längre startsträcka än många andra länder.

Du kan ju gärna återkomma till mig om en månad eller två så tror jag kan lägga fram ytterligare bevis för att den tesen kommer stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in