2020-05-11, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det dog över 100 läkare i Italien.

Menar du att de inte använde munskydd?
Källa, tack. Behövs för att styrka att läkare använde munskydd hela tiden, som du hävdar?

Citerar mig själv från tidigare post:
Citat:
WHO
The protection of our frontline health workers is paramount and PPE, including medical masks, [] (i.e. N95 or FFP2 or FFP3 standard or equivalent)
https://apps.who.int/iris/bitstream/...2020.3-eng.pdf

Nog skyddar de, men WHO vill inte att vanligt folk använder dem på grund av att de är bristvara.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-11 kl. 10:36.
Citera
2020-05-11, 10:34
Avslutad
Citat:
Det var ju elakt sagt! Du alltså önskar DÖ åt lockdown-länders befolkning. Ingen skam i kroppen..

Du tror att detta är en tävling! 🤓

Ja jag är hemsk som konstaterar fakta.
Senast redigerad av trazke 2020-05-11 kl. 10:36.
Citera
2020-05-11, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad kan man säga? Du sammanfattade det hela på ett ypperligt vis på några få rader. Det är precis så det ser ut. Det talas ofta om uthållighet, men vari ligger uthålligheten i detta? Jag förstår att de flesta andra länder valde en annan väg och varför Sverige inte valde det är för mig en gåta. Speciellt när man betänker Sveriges underdimensionerade sjukvård som var ett välkänt faktum redan innan pandemins utbrott. Just nu tror jag det vore ytterst intressant med stora slumpmässiga stickprov på befolkningen runt om i landet. Hur många har varit smittade och hur många har egentligen antikroppar. Visar det sig att detta antal är betydligt lägre än vad de sk experterna tror, borde nog Sverige kraftigt överväga att byta strategi, innan vi har tiotusentals och och åter tiotusentals döda innan årsskiftet och en vård som totalt havererat. För precis som du säger drabbar det här inte bara coronapatienter. Det sociala priset blir bara högre för var dag som går. Partiell lockdown för alla icke samhällsviktiga grupper, inkl deras barn bör absolut övervägas. Inte minst till hösten. Terminen är snart slut och till sommaren borde smittspridningen av naturliga orsaker till viss del klinga av. Folk tar semester och barn sprider inte smittan mellan varandra på samma sätt. Däremot lär det väl dra igång igen kraftigt under sep. Då finns garanterat smittan dessutom brett över hela landet och väntar bara på en trigger för att sätta igång igen. Speciellt i ett läge där kanske bara 10% om ens det är immuna.
F_n, vad jag önskar mig att vaccin.....

Om nu barn inte sprider smittan, varför skulle man stänga skolorna? 🙄

Bättre att föräldrarna kan fortsätta att jobba o tjäna skattepengar. De lär behövas..
Citera
2020-05-11, 10:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
"Gamlingarna" har också anhöriga. Dessutom är det väl bara en bråkdel av döda gamlingar som ingår i de officiella siffrorna. Snittåldern av de som läggs på IVA sjunker ju hela tiden. Det prioriteras hårt. Det är allmänt känt att de som avlider på boenden i Covid 19 inte får det angett som dödsorsak om de inte testades innan de avled. Obduktion sker sällan.

Cyniskt hur någon kan vara så oberörd.
Det har övergått till att bli argumentation för dess egen skull.
Citera
2020-05-11, 10:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Hur Kan Dan Eliasson sitta kvar kris efter kris? Börjar bli Titanic-vibbar över hela situationen i Sverige nu- där MSB tryggt styr skutan mot isberget. " Sitt stilla i båten nu! Kurvan planar ut!"
Typiskt svenskt tjänstemannasvar:
Citat:
Sverige hade kunnat agera snabbare i coronapandemin, säger Dan Elisasson, generaldirektör för MSB, i P1 Morgon.
Han anser att det kan behövas ”förändringar i beslutsprocesser”.
Jag hade nog gärna sett att vi hade lyckats agera som land lite snabbare, säger han.
https://www.expressen.se/nyheter/eliasson-sverige-inte-snabba-nog/
Citera
2020-05-11, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Varför pratar du/ni hela tiden om total lock down?!? Jag begriper det inte? Jag är absolut emot en total nedstängning av samhället och har så varit från första början. Det finns ingen nyans i era argument, ni vill inte förstå att det finns mellanting, befängt är vad det är.

Vad är det för resonemang du för om att bara inte 70+ går på pub och restaurang så är det lugnt?
Nu tar du det lite ur sitt sammanhang, jag ser inte något problem med att friska unga människor går till puben/restaurangen (även om där finns en stor sannolikhet för smitta) så länge riskgrupperna håller sig från de ställena.

Förstår inte riktigt vad du förespråkar då, du klagar på att folk går på pubar och restauranger men vill inte stänga dom? Eller vill du stänga dom? Då förstår jag inte varför mediamarkt och ikea ska vara öppet som är minst lika farligt som puben, så därmed blir lock down resultatet.

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Bra för en flockimmunitet som vi inte vet något om.
Kanske en bra idé om alla dessa som anser att de ej kommer att drabbas speciellt hårt av covid-19 går ut och smittas och samtidigt avsäger sig all tänkbar vård vid komplikationer så kanske sjukvården kan börja fungera igen.
Om flockimmunitet inte funkar så kan jag säga att då är de tråkigt för de som som får sätta livet till, men kostnaden för alternativet blir ännu högre (samhällskollaps).

Isf kan alla som förespråkar lockdown säga upp sig från sina jobb självmant, avsäga sig rätt till a-kassa och eventuella bidrag och isolera sig i hemkarantän. Då förblir ni fria från corona, men kan räkna med en så hård ekonomisk smäll att ni sannolikt hellre tagit riskerna med corona (typ 1 på tiotusen att bli allvarligt sjuk, eller helt säker ekonomisk härdsmälta).
Senast redigerad av David86 2020-05-11 kl. 10:44.
Citera
2020-05-11, 10:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Zink, C och D vitamin för att förstärka immunförsvaret verkar bra.

Men Melatonin är väl för folk som har svårt för att somna?
Melatonin är det ämne som aktiveras av solljuset och som ger solbränna. Det kan även påverka sömnen.
Citera
2020-05-11, 10:45
Medlem
Honeyflys avatar
Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson blev förvånad när han insåg hur illa rustad man var inom äldreomsorgen.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/carlson-anmarkningsvart-hur-daligt-rustad-aldrevarden-var/

Han glömde att nämna hur personalen vid äldreboenden tvingats jobba utan skyddsutrustning, men det är väl bara en petitess i sammanhanget?
Citera
2020-05-11, 10:46
Medlem
Citat:
"Gamlingarna" har också anhöriga. Dessutom är det väl bara en bråkdel av döda gamlingar som ingår i de officiella siffrorna. Snittåldern av de som läggs på IVA sjunker ju hela tiden. Det prioriteras hårt. Det är allmänt känt att de som avlider på boenden i Covid 19 inte får det angett som dödsorsak om de inte testades innan de avled. Obduktion sker sällan.

Cyniskt hur någon kan vara så oberörd.

Förra året innan Coronan dog 88766 personer. 59% av dem var 80+ = 52.372st

Hur orkade Sverige med det? Hur orkade deras anhöriga med det?
Citera
2020-05-11, 10:47
Medlem
santos_devilles avatar
Förstår inte varför folk fortfarande sitter i vecka efter vecka och tror vi kommer få strängare restriktioner eller ens en lockdown i Sverige. Det kommer inte att ske, om något kommer vi få färre restriktioner och kunna ha större samlingar redan i sommar.

Alla vi som är riskgrupper får isolera oss 100% eller ta chansen.
Citera
2020-05-11, 10:48
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Om nu barn inte sprider smittan, varför skulle man stänga skolorna? 🙄

Bättre att föräldrarna kan fortsätta att jobba o tjäna skattepengar. De lär behövas..
Har du källa på att barn inte smittar? eller är det som vanligt med dig, ett påstående utan stöd?
Citera
2020-05-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Och svenska politiker och regeringar har alltid varit transparenta och ärliga eller hur 😂😂

Senast det började sprida ett dödligt virus från Sverige var de helt transparenta från vilken torg viruset kom.

De var tyvärr tvungna att först slakta några forskare först, men efter det var de transparenta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in