Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Varför pratar du/ni hela tiden om total lock down?!? Jag begriper det inte? Jag är absolut emot en total nedstängning av samhället och har så varit från första början. Det finns ingen nyans i era argument, ni vill inte förstå att det finns mellanting, befängt är vad det är.
Vad är det för resonemang du för om att bara inte 70+ går på pub och restaurang så är det lugnt?
Nu tar du det lite ur sitt sammanhang, jag ser inte något problem med att friska unga människor går till puben/restaurangen (även om där finns en stor sannolikhet för smitta) så länge riskgrupperna håller sig från de ställena.
Förstår inte riktigt vad du förespråkar då, du klagar på att folk går på pubar och restauranger men vill inte stänga dom? Eller vill du stänga dom? Då förstår jag inte varför mediamarkt och ikea ska vara öppet som är minst lika farligt som puben, så därmed blir lock down resultatet.
Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Bra för en flockimmunitet som vi inte vet något om.
Kanske en bra idé om alla dessa som anser att de ej kommer att drabbas speciellt hårt av covid-19 går ut och smittas och samtidigt avsäger sig all tänkbar vård vid komplikationer så kanske sjukvården kan börja fungera igen.
Om flockimmunitet inte funkar så kan jag säga att då är de tråkigt för de som som får sätta livet till, men kostnaden för alternativet blir ännu högre (samhällskollaps).
Isf kan alla som förespråkar lockdown säga upp sig från sina jobb självmant, avsäga sig rätt till a-kassa och eventuella bidrag och isolera sig i hemkarantän. Då förblir ni fria från corona, men kan räkna med en så hård ekonomisk smäll att ni sannolikt hellre tagit riskerna med corona (typ 1 på tiotusen att bli allvarligt sjuk, eller helt säker ekonomisk härdsmälta).