2020-05-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, den är sedan slutet av april. Visst kan man bli av med viruset genom karantän, men risken är ju att det återkommer, vilket nu verkar ha skett i Wuhan och i Tyskland. Det är svårt. En fördel med karantän är ju ändå att man kraftigt kan sänka spridningen och köpa sig tid. Kanske så pass mycket tid att man kan få ett vaccin på plats, men det är verkligen balansgång på slak lina. Man kan tvingas till flera karantäner. Får man till flockimmunitet eller vaccin så hjälper det. Jag föredrar vaccin alla gånger. Jag tvivlar på att vi kommer få till stånd en flockimmunitet innan vi har vaccin.

Problemet som alla länder tampas med är ju att man inte anser sig ha råd att stänga ned, samtidigt som man inte anser sig ha råd på ett mänskligt plan att hålla öppet. Hur länge orkar Sverige med 100 dagliga dödstal per vecka exempelvis? Blir vi vana? Hur farligt är inte det. En Estoniakatastrof varje vecka och folk ska bara rycka på axlarna?

Hur menar du nu?

Om det för 100 gamlingar per dag i Sverige varför skulle Sverige inte orka med det.

Hur många gamlingar tror du det dog per dag i Sverige innan Corona?

Dessutom är det nu inte döden av de gamla som är resurskrävande.
Citera
2020-05-11, 10:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
”Så hjälps vi åt att skydda våra äldre och våra sköra”

Här har det pumpats ut dagligen att bara äldre och sjuka kan dö i corona, många svenskar som inte aktivt söker upp information tror faktiskt att det är ofarligt för precis alla under 70.
Exakt så är det och jag har påpekat detta sedan länge.

De flesta människor har endast info från FHM och ibland även nyheter att grunda sig på. Väldigt många tittar inte på nyheter och de söker definitivt inte information från resten av världen så som vi gör här på FB.

Därför är det så farligt när Tegnell använder sig av förringande-förminskande ord i sina uttalanden.
- vi ser en liten ökning.
- det har ökat något lite.
- vi ser en tydlig platå.
- de flesta dödsfallen kommer antagligen från äldreboenden.

Osv.
Istället för att han säger att vi ser en ökning. Han har talat på detta sättet sedan starten vilket får människor att tro att det inte är så allvarligt.

Då han pratade om platå i förhållande till Stockholm ökade ju antalet människor på barer och restauranger där vissa unga t om sa att vi har flockimmunitet här så det är lugnt!

Det kan få förödande konsekvenser att inte tydligt understryka hur allvarligt detta faktiskt är! Det finns faktiskt människor som i dag, tre månader senare, tror att barn inte kan bli smittade!
Citera
2020-05-11, 10:17
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Absolut. Särskilt över there.
Men halterna är giftiga..

Vilka halter pratar du om nu?
Citera
2020-05-11, 10:19
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Sverige bra strategi?? Ha,ha,ha.... Verkligen ett gott skämt.

1) Sverige stängde inte sina gränser (=) släppte in coronasmittade.
2) Sverige kollade inte om hemvändande medborgare hade corona, vilket lett till mycket av vår smitta. Så var det t ex en läkare som gick till sitt arbete och smittade ned sina patienter.

3) Sverige hade länge ingen koll på om de anställda inom vården varit smittade, vilket lett till många dödsfall.

4) Sverige har, genom bristande smittokontroll och vägran att ge adekvat vård, gjort äldreboende till dödsfabriker. Genom att till och med vägra att ge patienterna syrgas så förvandlas deras sista dagar till ett lidande i förnedring.

5) Löfén har gått och gömt sig för att i stället delegera regeringsmakten till byråkrater som okritiskt applåderas av statsmedia.

Du har glömt ta med våra "opinionsundersökningar". Undersökningar Nordkorea-style där "85% av svenska folket" stöder massdödandet av våra äldre och svaga.
Citera
2020-05-11, 10:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Strategin har varken fungerat för vården, ekonomin eller antalet döda.

Vi får hela tiden höra att vården fungerar bra, vi har lediga platser kvar. Jag tycker NEJ vården fungerar inte bra trots starka prioriteringar. Operationer ställs in och skjuts på obestämd framtid, vårdköerna ökar och ökar, människor vågar inte besöka sjukhus pga smittorisken vilket gör att fler avlider eller blir allvarligt sjuka för de inte får vård i tid, tänker på andra sjukdomar än covid som inte är satta på paus för att coronan dök upp på arenan, avdelningar görs om till covid avd. t ex i min kommun är hela ortopeden omgjord till epidemiavdelning. Personal blir fullständigt sönderstressade.

Tycker hela tjatet om att plana ut kurvan så vården hinner med är fel, för tusan prio ETT är väl att så få som möjligt skall behöva söka vård öht.

Vad kan man säga? Du sammanfattade det hela på ett ypperligt vis på några få rader. Det är precis så det ser ut. Det talas ofta om uthållighet, men vari ligger uthålligheten i detta? Jag förstår att de flesta andra länder valde en annan väg och varför Sverige inte valde det är för mig en gåta. Speciellt när man betänker Sveriges underdimensionerade sjukvård som var ett välkänt faktum redan innan pandemins utbrott. Just nu tror jag det vore ytterst intressant med stora slumpmässiga stickprov på befolkningen runt om i landet. Hur många har varit smittade och hur många har egentligen antikroppar. Visar det sig att detta antal är betydligt lägre än vad de sk experterna tror, borde nog Sverige kraftigt överväga att byta strategi, innan vi har tiotusentals och och åter tiotusentals döda innan årsskiftet och en vård som totalt havererat. För precis som du säger drabbar det här inte bara coronapatienter. Det sociala priset blir bara högre för var dag som går. Partiell lockdown för alla icke samhällsviktiga grupper, inkl deras barn bör absolut övervägas. Inte minst till hösten. Terminen är snart slut och till sommaren borde smittspridningen av naturliga orsaker till viss del klinga av. Folk tar semester och barn sprider inte smittan mellan varandra på samma sätt. Däremot lär det väl dra igång igen kraftigt under sep. Då finns garanterat smittan dessutom brett över hela landet och väntar bara på en trigger för att sätta igång igen. Speciellt i ett läge där kanske bara 10% om ens det är immuna.
F_n, vad jag önskar mig att vaccin.....
Citera
2020-05-11, 10:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Sålänge inte 70+ går ut på pubarna så ser jag inget problem med det. Att försöka få viruset försvinna med totala lockdowns fungerar uppenbarligen inte, både tyskland, sydkorea och nu senast imorse Wuhan visar tydliga tecken på att det bara skjuter upp det oundvikliga.

Förövrigt lär vi se en ordentlig ökning av självmord i landet närmsta åren, särskilt bland yngre. Jag är ganska övertygad om att självmord pga de ekonomiska bieffekterna av åtgärderna mot viruset kommer skörda fler liv bland folk under 70 än corona.

Varför pratar du/ni hela tiden om total lock down?!? Jag begriper det inte? Jag är absolut emot en total nedstängning av samhället och har så varit från första början. Det finns ingen nyans i era argument, ni vill inte förstå att det finns mellanting, befängt är vad det är.

Vad är det för resonemang du för om att bara inte 70+ går på pub och restaurang så är det lugnt?
Citera
2020-05-11, 10:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hur menar du nu?

Om det för 100 gamlingar per dag i Sverige varför skulle Sverige inte orka med det.

Hur många gamlingar tror du det dog per dag i Sverige innan Corona?

Dessutom är det nu inte döden av de gamla som är resurskrävande.

"Gamlingarna" har också anhöriga. Dessutom är det väl bara en bråkdel av döda gamlingar som ingår i de officiella siffrorna. Snittåldern av de som läggs på IVA sjunker ju hela tiden. Det prioriteras hårt. Det är allmänt känt att de som avlider på boenden i Covid 19 inte får det angett som dödsorsak om de inte testades innan de avled. Obduktion sker sällan.

Cyniskt hur någon kan vara så oberörd.
Citera
2020-05-11, 10:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Han var anmärkningsvärt ung för att dö också. Dock så hade han diabetes som skada efter många år med rejäl övervikt. Så det placerade honom i riskgrupp.
Diabetes som skada? Vad är det för svenska? Man blir mörkrädd när man läser hur folk skriver.
Citera
2020-05-11, 10:26
Bannlyst
Citat:
Kineserna har ju varit helt ärliga o transparenta hittills, så varför inte? 😂

Och svenska politiker och regeringar har alltid varit transparenta och ärliga eller hur 😂😂
Citera
2020-05-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Jag skrattade rakt ut här, det är inte ofta inlägg får mig att göra det!

Nej, det är verkligen inte det jag menar anledningen till att jag skrattade är för att du påminner om Cathy Newman som Jordan peterson argumenterade emot under ett program där hon konstant försökte lägga ord i munnen på Peter som han aldrig sagt, "So, you're saying..", exakt som du gjorde nyss.

Kolla det klippet själv, fruktansvärt roligt

Fast det är ju vad du säger då vi inte pratar dödsorsak utan hur många dom dör sedan får vi fram överdödligheten. Om du följer Sveriges rapportering av covid 19 avlidna och jämför med överdödligheten så är Sveriges rapportering topp i klassen
Citera
2020-05-11, 10:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De kommer garanterat forsätta på inslagen linje. Det spelar ingen roll hur fel de ev har. Jag orkar inte se på deras shower längre. Handtvätt som ett led i att förhindra aerosolsmitta lär aldrig hjälpa. Jag insåg redan sedan sportlovet i feb att den här smittan sker via luften. Det anses viktigare att hålla öppet än att skydda folket från smitta. Man tror inte att det går att stänga ned i ett år eller vad som nu krävs i väntan på vaccin. Därför har man lanserat det där om nedsmittning i lagom takt så att vården hinner med. Problemet är dock att det finns ingen takt som är lagom när det saknas bot och tusentals och åter tusentals människor dör. Vad är lagom då?

Ja, naturligtvis sker smittan via luften och utandningsluften när man pratar osv.

En person har lyckats smitta över 500 andra på en fiskfabrik i Ghana. Det om något borde väl få folk att begripa att det måste ske via luften tycker man.
Citera
2020-05-11, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Och varför skulle ens en andra våg vara värre än den första?!

Ja du , fråga alla som dog i andra vågen av Spanska sjukan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in