2020-05-10, 20:20
Medlem
PontefractCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
(För referens: DDR, eller forna Öst-tyskland, kallade sig själva "Deutsche Demokratische Republik", dvs "Den Demokratiska Tyska Republiken" och Nord-Korea kallar sig idag "Democratic People's Republic of Korea". Man skall inte alltid tro på namnet, ṕå samma sätt som "Liberaler" idag inte alltid vill ha mer frihet från statlig kontroll och inblandning).
Alla länder som kallar sig själva för demokratier, är i verkligheten järnhårda diktaturer. Detta faktum har har fått mig att sålla bort företag och produkter med samma pitch, som Quality Hotel eller Gourmet Food. Om man anser sig behöva skriva ut sådana superlativ är det läge att vara misstänksam.
Citera
2020-05-10, 21:25
Medlem
PUBG2018s avatar
Har besökt Ungern många gånger. Ungern är mer demokratiskt och har mer yttrandefrihet än Sverige!
Citera
2020-05-10, 23:28
Medlem
Skön demokrati vi har där sosssarna lovar guld och gröna skogar men när de kommer till makten och bestämmer så infriar de inget av sina löften. Sossarna och det som kommer ur röven på katten........
Citera
2020-05-10, 23:40
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Har besökt Ungern många gånger. Ungern är mer demokratiskt och har mer yttrandefrihet än Sverige!

I Sverige råder åsiktsfrihet - förutsatt att dina åsikter sammanfaller med "värdegrunden".

Det räcker med att se över det svenska medielandskapet. En likriktning som får Kim Jong Un att bli grön av avund.
Citera
2020-05-11, 06:07
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
I Sverige råder åsiktsfrihet - förutsatt att dina åsikter sammanfaller med "värdegrunden".

Det räcker med att se över det svenska medielandskapet. En likriktning som får Kim Jong Un att bli grön av avund.

Fängslas folk för att de tycker fel?
Citera
2020-05-11, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern

Fallet Dan Park får en att undra...
Citera
2020-05-11, 06:26
Medlem
KULTUR-MARXISTISKT Goteborgs universitet klassar Ungern som ICKE-DEMOKRATUR.
HEJA ORBAN, HUJ HUJ HAJRA!
Citera
2020-05-11, 06:31
Medlem
Citat:
Sverige är en representativ demokrati och är klassad som ett högfunktionellt demokratiskt land.

Haha! Allting är relativt såklart...
Citera
2020-05-11, 08:32
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Fallet Dan Park får en att undra...

Han dömdes 1998 efter att ha burit en jacka med hakkors (Står bara nazistisk symbol så jag utgår från att det är det som menas), han friades 2009 efter att ha lagt en burk med texten "Zyklon B" vid en synagoga, han dömdes för HMF samt förtal 2012 samt att han dömdes för samma sak igen 2014 men då för 6 månader istället för enbart dagsböter.

Jag gissar på att fängelsestraffet är för förtal och inte för HMF
Citera
2020-05-11, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Göteborgs universitet klassar Ungern som ett icke-demokratiskt land.
https://omni.se/odemokratiska-lander-nu-i-majoritet-risk-att-corona-forvarrar-lagar-forlangs/a/8mMzLw

Samma sak har Freedom House gjort.
https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=fiw&year=2020

Läs gärna texterna källkritiskt: V-Dem är självutnämnda demokratidomare under Professor Staffan I. Lindbergs ledning. Freedom House är en Soros-sponsrad stiftelse.

Oavsett ovanstående: När övergår ett land från att vara demokratiskt till att vara icke-demokratiskt? Vad bör kriterierna vara? Och är Ungern i så fall en demokrati?

(För referens: DDR, eller forna Öst-tyskland, kallade sig själva "Deutsche Demokratische Republik", dvs "Den Demokratiska Tyska Republiken" och Nord-Korea kallar sig idag "Democratic People's Republic of Korea". Man skall inte alltid tro på namnet, ṕå samma sätt som "Liberaler" idag inte alltid vill ha mer frihet från statlig kontroll och inblandning).

Att Göteborgs Uni. och Soros mygelorganisation(som är förbjuden i Ungern) tycker jag har näppeligen någon betydelse. De är ju direkt kommunistiska/multikulti drivna och har en agenda som går tvärs emot Ungerns demokratiska politik. Unger är däremot mer demokratiskt än vad Sverige någonsin varit.
Citera
2020-05-11, 08:47
Medlem
Citat:
Han dömdes 1998 efter att ha burit en jacka med hakkors (Står bara nazistisk symbol så jag utgår från att det är det som menas), han friades 2009 efter att ha lagt en burk med texten "Zyklon B" vid en synagoga, han dömdes för HMF samt förtal 2012 samt att han dömdes för samma sak igen 2014 men då för 6 månader istället för enbart dagsböter.

Jag gissar på att fängelsestraffet är för förtal och inte för HMF

Du gissar fel. Han åtalades för HMF för det. Han friades dock i första instans. Däremot dömdas han för HMF OCH förtal då han skrev "Vår negerslav är bortsprungen" på en affisch. HMF är en vidrig odemokratisk lag som inte skall finnas i ett demokratiskt land. I och med denna dom är det ju tydligt att förtal täcker det väsentliga även om jag tycker den domen också var fel.
Citera
2020-05-11, 08:48
Medlem
Citat:
Iom men att vi har politiska fångar, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in