Citat:
Ursprungligen postat av
Pingubengt
Du vet inte vad du talar om. HMF eller lex Åberg efter Einar Åberg, togs redan 1948. För att skydda minoriteter efter kriget. Vad denna lag sedan blivit genom prejudicerande domar är en helt annan sak. Och det har ingenting med NMR eller SvP att göra. Och hade det varit så vore det ännu värre och tydligare. För du vet att man har rätt till vilken politisk åsikt som helst i detta land? Enligt vår grundlag. Men det är ju i teorin. Våra folkvalda och vårt domstolsväsende är starkt politiserat och i tolkningar i den lagtext de själva skapat. Det vore bättre om de INTE skapade lagar som bryter mot grundlagen. Eller hur. Läs lite vettja.
Lagen var dock tandlös fram tills 1990-Talet när grupper som BSS och SvP började slå sig extremt hårt om bröstet, bara för att en lag tillkommer tidigare så betyder det inte att den är verkningsfull då, lagen om Hor och dubbelhor användes inte under sina sista år varav därför den togs bort, hade folk kunnat hålla sig i kragen så hade HMF troligen varit borttagen idag.
Sedan anser jag att det ända HMF bör kunna göra är att hjälpa väga ett straff, om ett domslut rörande förtal landar på böter men om denne hade varit lite tyngre så hade det även blivit fängelse och faller rör ett tillfälle där gärningsmannens brott solklart även faller under HMF (Jag anser även att svenskar faller under begreppet folkgrupp så du behöver inte kissa i byxan av ilska över en sådan sak) så skall straffet höjas.
Exempelvis: Pedro påstår att Liv är en hora och att alla svenskar är horor, så är det inte bara förtal (han påstår att hon säljer sin kropp) utan det faller även under HMF då han påstår att alla svenskar är horor, samma sak om Erik kallar Ahmed för en getknullande terrorist för att han kommer ifrån Afghanistan.
Bägge exemplen faller under HMF samt förtal i mitt tycke.