2020-05-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Hvorfor tror du at TH er uskyldig ? Kom med en saklig begrunnelse.
Det du siterte var kun en teori der jeg hadde spørsmål (om noen av dere ønsker å si hva dere tenker om det).
Som jeg har sagt før, så har jeg vekslet mellom hva jeg tror og ikke tror om hva som er det mest sannsynlige. Og det er fremdeles slik for meg.
Citera
2020-05-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Tidligere politietterforsker tror politiet kan ha fått bekreftet sin teori.

Han sier følgende til VG i mandagens avis:

Han sier til VG:

Den erfarne og avgåtte politietterforskeren forteller videre:

Han påpeker følgende:

Nettopp, det ser ut til at TH har tappet RU for kunnskap
Citera
2020-05-11, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det har vært spekulert i om det kan være betong, men jeg synes også det kan ligne på vinyl eller linoleumsgulv. Det svarte er neppe blod. Du spurte om gulvene i Sloraveien og der skal det visstnok være terrakottafliser i hele første etasje, ligner ikke på dette. Tr*m har mange uvanlige bilder på sin facebook, så det er ikke sikkert at det ligger noe spesielt bak dette bildet. Det kan være andre grunner til at han legger ut snåle bilder på sosiale medier enn at han har noe med drapet på moren å gjøre. Har hørt at han har det veldig vanskelig og sliter....

Jeg må berømme deg, Minnimus for alltid å være saklig, smart og rasjonell. Dersom alternative, kunstneriske bilder på profilen til en kunstnerisk alternativ person skulle indikere drap hadde det vært mange som burde vært arrestert for lengst. Hvordan disse bildene kan være inkriminerende er utenfor min fatteevne 😄
Citera
2020-05-11, 00:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
På NRK.no:

https://www.nrk.no/norge/tom-hagen-hadde-minst-ti-moter-med-bortforingssiktet-kryptoekspert-1.15011331

Tack för svar till både wwr och Fröken Sverige
Citera
2020-05-11, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Ja, jeg behøver ikke ha rett.

De kan jo ha endret teori, at hun er drept tidligere, i løpet av natten. Samtalen er fake. Passer bra med tv2 artikkelen også der de skriver «hvis», «trolig» osv. Er de nå usikre på om der skjedde den morgenen? Skjedde det natten?
Høres lite sannsynlig ut, men alt er mulig.

Citat:
Ursprungligen postat av sjakkmatt
Hvis sønnen sier at han snakket med mamma 9:14, så er det jo sikkert livstegn? Mtp at han ikke er mistenkt.. enda
Takk for svar Idasma og sjakkmatt!
Dere har nok rett i at politiet har endret teorier underveis, etterhvert som de har gått gjennom mer etterforskningsmateriale m.m. og de har gjort nye etterforskningsskritt m.m. i løpet av tiden.

En artikkel som ser interessant ut:
"Politi møter domstol i Lørenskog-saken. Fire dommere forklarer.
I Lørenskog-forsvinningen er det arrestasjoner, løslatelser og endringer i siktelser nesten fra time til time. Ett tema går igjen hele tiden: bevisenes stilling og styrke."
https://www.aftenposten.no/norge/i/3J0ede/politi-moeter-domstol-i-loerenskog-saken-fire-dommere-forklarer?

Hvor sterkt må et bevis være? Hvis et bevis ikke er 100% sikkert, hvordan kan man da velge å tro at det er et godt nok bevis?
Senast redigerad av POlROT 2020-05-11 kl. 01:18.
Citera
2020-05-11, 01:42
Medlem
Det ser ut som om politiet har presentert nesten en blåkopi av dekkhistorien. Og at politiet fremdeles har en slags mediestrategi.

09:14-samtalen er fremdeles THs alibi, men satt inn i en litt annen sammenheng enn tidligere. Nå er det et videoopptak av bilen hans da han ankom Futurum ca 09:10 - 09:15. Dette var tilstrekkelig til at lagmannsretten fant at TH ikke var til stede i Sloraveien da AEH trolig ble drept.

Jeg tror politiets plan var å bruke de 4 ukene i varetekt til å rydde vekk mest mulig av dekkhistorien. Rydde vekk villeding og feilspor som er lagt ut. Prøve å avklare hvem som rygget bilen opp gangveien mot huset ved ni-tiden forsvinningsdagen. Nye avhør av personer politiet mistenker kan ha vært medhjelpere. Sjekke alibier for forsvinningsdagen.

Samtidig som politiet ransaker alle eiendommer og oppholdssteder TH jevnlig har brukt. På leting etter manglende notatbøker, datautstyr og alt annet som kan knytte TH til trusselbrev, kryptorigget og dekkhistorien.

Jeg tror politiet prøver å utelukke alle biler og alle bevegelser i området mellom ni og ti. Og at politiet venter til all trafikk i området er sjekket ut før de vil se nærmere på 09:14. Om det finnes noen som helst tvil rundt alibi-samtalen, må det vente.

Om ransakingene skulle avdekke fellende beviser mot TH, vil etterforskningen og oppklaringen kunne fremskyndes.

En detalj, det er underlig at klokkeslettet da TH ankom Futurum, er angitt som 09:10 - 09:15. Her må jo videobildene kunne gi et nøyaktig tidspunkt. Skulle man tro.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EWeXnl/opplysninger-til-vg-slik-er-tom-hagens-video-alibi
Citera
2020-05-11, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei, Svein Holden sa det ikke akkurat slik jeg uttrykte det nå.

Svein Holden henviste til statistikken som viser at når kvinner forsvinner og det senere viser seg at kvinnen er drept, taler statistikken for at det er partner eller ekspartner som er gjerningsmann. Det samme gjelder alle kvinner som blir drept. GM finnes vanligvis i kvinnens nære relasjoner, partner, ekspartner.

Først rettet SH kritikk til pressen, om forhåndsdømming av TH, men det falt på sin egen urimelighet, vi har vel aldri sett samlet norsk presse vise slik medfølelse og respekt for en rammet familie. Det gjelder også TH, han har vært omtalt med silkehansker.

Deretter rettet barnas bistandsadvokat kritikk mot politiet, han videreformidlet angivelig barnas bønn til politiet om at de måtte etterforske forsvinningen som en kidnapping. Hvilket også faller på sin egen urimelighet, politiet har jo etterforsket "kidnappingen" med tilhørende dekkhistorie i halvannet år. De har jo ikke gjort annet. Frem til pågripelsen av Tom Hagen 27. april i år.

Så gikk SH løs på statistikken da. Som om det er statistikken som er årsaken til at politiet til slutt pågrep Tom Hagen. En ny villedning i forhold til sakens realiteter.

Tom Hagen ble pågrepet som følge av etterforskningsresultater. Kort sagt, en helhetlig vurdering av etterforskningsresultatene.
Takk for svar og informasjon Kornblomst

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
I Sverige tror jag gäller att möjliga bevis i möjligaste mån ska avlägsnas från bostaden och analyseras på annan plats. Så att den misstänkte kan återfå sin bostad. Är det inte möjligt (för tidigt i utredningen etc) så torde å andra sidan risken öka att den misstänkte blir kvar i häktet under argumentet att risken föreligger att vederbörande kan förstöra bevis...

Här är TH släppt för att hovrätten ansett att en sådan risk inte föreligger. Då får man kanske rätta sig efter det. Om inte annat kan åberopas. Och beroende på hur saken ser ut i vårt kära grannland.

Polisen har haft rätt gott om tid på sig med bostaden så jag tror kanske inte farorna egentligen ligger där. Snarare då en risk att (ytterligare) snacka ihop sig med medbrottslingar, och möjl risken att bevis på annan plats än i hemmet förstörs (cyberrymden räknas kanske inte till hemmet, men ändå). Risk för återfall i brottslighet är en annan möjlighet, där polisen bör skaffa sig en bild om hotbilden mot grannar, familj och vittnen. Det sista kanske räknas även som bevisförstöring...

Till detta sista får man ju också räkna risken att TH förstör sig själv. Dvs suicid skulle jag nog säga är risk nr 1. Särskilt med ett hem som ser ut som det gör. Och med Verdens Gang i rabatterna som kritiskt granskar strånas längd i gräsmattan såväl som i ansiktet på den nymornade. Jag tror väl goda examinerade norrmän i statlig tjänst överväger alla dessa ting. Noga. En rejäl städdag kan nog vara att rekommendera. Det ger kanske arbetstillfällen också.

Summa summarum så skulle man nog i Sverige gärna se att en mordmisstänkt under så här pass komplexa och uppmärksammade förhållanden satt i statens källare snarare än i sin egen. Frihet är inte alltid en välsignelse.

Var var jag? Jo, Norge får väl gå till Muham*ed då.

Jag utgår ifrån att polisen studerar THs köksknivar, saxar, kända och okända skjutvapen, inmurade eller inopererade blåsyrekapslar, skridskoskenor, gräsklippare, bogserlinor, rakblad, badkar, hårtorkar och plastpåsar på annan plats. Det vore en stor sorg om denna person undkom rättvisan innan vi får veta vad som hänt hans fru.

Skulle sonen och hans kompisar medvetet eller ofrivilligt ha hjälpt honom att mörda mamman så är det ett sakförhållande som behöver vädras ut ordentligt också. Förstås. För att undvika andra suicid. Eller Freitodt, som man kan säga i Tyskland.

Mycke vill ha mer och för folk som tappat känslan för vad som pilar omkring i töcknet under den egna förträffligheten så kan det ibland vara svårt att uppfatta det lidande och den skuld som man pålägger eller driver ur andra, och den märg som man suger ur dem, som om det vore ur en själv. Lagstiftaren vet allt om det där.

Norge får bestämma sig. Det är väl det man håller på med.

Takk for svar og informasjon og dine tanker Lonnrot! Du er veldig klok

Noen interessante artikler som kom nylig:
Senast redigerad av POlROT 2020-05-11 kl. 01:50.
Citera
2020-05-11, 01:55
Medlem
Citat:
Det ser ut som om politiet har presentert nesten en blåkopi av dekkhistorien. Og at politiet fremdeles har en slags mediestrategi.

09:14-samtalen er fremdeles THs alibi, men satt inn i en litt annen sammenheng enn tidligere. Nå er det et videoopptak av bilen hans da han ankom Futurum ca 09:10 - 09:15. Dette var tilstrekkelig til at lagmannsretten fant at TH ikke var til stede i Sloraveien da AEH trolig ble drept.

Jeg tror politiets plan var å bruke de 4 ukene i varetekt til å rydde vekk mest mulig av dekkhistorien. Rydde vekk villeding og feilspor som er lagt ut. Prøve å avklare hvem som rygget bilen opp gangveien mot huset ved ni-tiden forsvinningsdagen. Nye avhør av personer politiet mistenker kan ha vært medhjelpere. Sjekke alibier for forsvinningsdagen.

Samtidig som politiet ransaker alle eiendommer og oppholdssteder TH jevnlig har brukt. På leting etter manglende notatbøker, datautstyr og alt annet som kan knytte TH til trusselbrev, kryptorigget og dekkhistorien.

Jeg tror politiet prøver å utelukke alle biler og alle bevegelser i området mellom ni og ti. Og at politiet venter til all trafikk i området er sjekket ut før de vil se nærmere på 09:14. Om det finnes noen som helst tvil rundt alibi-samtalen, må det vente.

Om ransakingene skulle avdekke fellende beviser mot TH, vil etterforskningen og oppklaringen kunne fremskyndes.

En detalj, det er underlig at klokkeslettet da TH ankom Futurum, er angitt som 09:10 - 09:15. Her må jo videobildene kunne gi et nøyaktig tidspunkt. Skulle man tro.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EWeXnl/opplysninger-til-vg-slik-er-tom-hagens-video-alibi
Interessante betraktninger! Jeg er enig i at det med klokkeslettet for ankomst Futurum er merkelig angitt. Tidligere har det vært opplyst om ankomsttidspunkt kl 09:08. Men i tidligere avisartikler har det også stått 09:10 - 09:15.
Citera
2020-05-11, 01:58
Medlem
Citat:

Ja, merket meg den. Bør jo være ett tidspunkt han ankom.
Tidligere har de angitt at TH ankom Futurum klokken 09:08.
Citera
2020-05-11, 02:06
Medlem
Citat:

Jeg kom til å tenke på at journalistene har fått forskjellige opplysninger om ankomsttidspunktet i løpet av den tiden som har gått, og de hentet kanskje ev frem denne opplysningen om 09:10 - 09:15 fra en tidligere artikkel uten å tenke på at de har fått opplysninger om et presist klokkeslett som er kl 09:08.
Citera
2020-05-11, 02:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kristanna
Jeg syns også det ser ut som linoleumsgulv eller eventuelt platen på et respatex-bord.
Har også hørt det samme som MinnieMus, at han sliter litt.
Ja, han spiller vel i et band som kaller seg "Plywo*d".
Synes det evt kan ligne på sand med innslag av stein.
Citera
2020-05-11, 02:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg leste alt og du skriver veldig bra og interessant
Det er fint å lese dine refleksjoner. Jeg setter mye pris på å lese dine innlegg. Jeg er dessverre ikke like flink til å reflektere og til å utrykke meg.

Du förstår väl att inte kasta pärlor för svin... :-)

VG: ”I dette tidsrommet, klokken 09.14, skal kona hans, Anne-Elisabeth Hagen, være i en to minutter lang telefonsamtale med et familiemedlem. Samtalen er betegnet som det siste sikre livstegnet etter henne.”

Jag tror ändå att det har skett på natten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in