Citat:
Ursprungligen postat av
POlROT
- Forsøker å forbigå loven.
Tom Hagens forsvarer er kritisk til at politiet fortsetter å ransake Tom Hagens eiendom. - Vel kreativt, sier advokat John Christian Elden om politiets avgjørelse.
"Professoren mener debatten om ransakingen hos Hagen avdekker en upresishet i lovteksten.
- Jeg synes først og fremst dette er et interessant juridisk spørsmål. Men det avdekker at loven ikke er helt klart formulert. Det hadde vært greit med en avklaring i det spørsmålet.
Til Dagbladet sier Elden at han ikke er enig i at lovteksten åpner for en tolkning som gir politiet hjemmel til å foreta en tredjemannsransaking hos Hagen dersom han har status som mistenkt.
- Man kan ikke forbigå forbudet om å ransake i private hjem hos en siktet, uten skjellig grunn til mistanke, ved å late som man trekker tilbake siktelsen. Og særlig ikke når man erklærer med brask og bram at han fortsatt er siktet, sier Elden."
https://www.dagbladet.no/nyheter/forsoker-a-forbiga-loven/72449170
I Sverige tror jag gäller att möjliga bevis i möjligaste mån ska avlägsnas från bostaden och analyseras på annan plats. Så att den misstänkte kan återfå sin bostad. Är det inte möjligt (för tidigt i utredningen etc) så torde å andra sidan risken öka att den misstänkte blir kvar i häktet under argumentet att risken föreligger att vederbörande kan förstöra bevis...
Här är TH släppt för att hovrätten ansett att en sådan risk inte föreligger. Då får man kanske rätta sig efter det. Om inte annat kan åberopas. Och beroende på hur saken ser ut i vårt kära grannland.
Polisen har haft rätt gott om tid på sig med bostaden så jag tror kanske inte farorna egentligen ligger där. Snarare då en risk att (ytterligare) snacka ihop sig med medbrottslingar, och möjl risken att bevis på annan plats än i hemmet förstörs (cyberrymden räknas kanske inte till hemmet, men ändå). Risk för återfall i brottslighet är en annan möjlighet, där polisen bör skaffa sig en bild om hotbilden mot grannar, familj och vittnen. Det sista kanske räknas även som bevisförstöring...
Till detta sista får man ju också räkna risken att TH förstör sig själv. Dvs suicid skulle jag nog säga är risk nr 1. Särskilt med ett hem som ser ut som det gör. Och med Verdens Gang i rabatterna som kritiskt granskar strånas längd i gräsmattan såväl som i ansiktet på den nymornade. Jag tror väl goda examinerade norrmän i statlig tjänst överväger alla dessa ting. Noga. En rejäl städdag kan nog vara att rekommendera. Det ger kanske arbetstillfällen också.
Summa summarum så skulle man nog i Sverige gärna se att en mordmisstänkt under så här pass komplexa och uppmärksammade förhållanden satt i statens källare snarare än i sin egen. Frihet är inte alltid en välsignelse.
Var var jag? Jo, Norge får väl gå till Muham*ed då.
Jag utgår ifrån att polisen studerar THs köksknivar, saxar, kända och okända skjutvapen, inmurade eller inopererade blåsyrekapslar, skridskoskenor, gräsklippare, bogserlinor, rakblad, badkar, hårtorkar och plastpåsar på annan plats. Det vore en stor sorg om denna person undkom rättvisan innan vi får veta vad som hänt hans fru.
Skulle sonen och hans kompisar medvetet eller ofrivilligt ha hjälpt honom att mörda mamman så är det ett sakförhållande som behöver vädras ut ordentligt också. Förstås. För att undvika andra suicid. Eller Freitodt, som man kan säga i Tyskland.
Mycke vill ha mer och för folk som tappat känslan för vad som pilar omkring i töcknet under den egna förträffligheten så kan det ibland vara svårt att uppfatta det lidande och den skuld som man pålägger eller driver ur andra, och den märg som man suger ur dem, som om det vore ur en själv. Lagstiftaren vet allt om det där.
Norge får bestämma sig. Det är väl det man håller på med.