2020-05-10, 16:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Lite söndagsraljeri från eder olofzzon:
Man tackar.

Citat:
"Bostadsbubbla" är egentligen fel ord, ty en fundamental brist på bostäder i attraktiva lägen råder i princip i hela riket.
Är det ett annat sätt att uttrycka att marknadspris råder?
Och att vi har en fundamental brist på det mesta?

Citat:
Möjligen "lånebubbla" till följd av hög privat skuldsättning, vilket kan få samhällsekonomiska konsekvenser framöver:
Vid vilken soliditet blir skuldsättningen "hög"?

Citat:
Även om räntan är toklåg, hade jag nog varit lite ängslig om jag blivit permitterad eller rent av riskerade att bli varslad i svallvågorna av Coronakrisen, med 2-3 mkr i skulder i bagaget. Jag hade nog inte konsumerat onödiga grejer i stadens detaljhandel- och nöjesindustri direkt.
Ja, det är rimligt att bli lite bekymrad då. När facket och staten ägnar sig åt att skapa arbetslöshet är man som utsatt i en dålig position.

Hade arbetsmarknaden varit fri så hade du bara börjat på ett nytt jobb.

Citat:
Preppern i mig hade tänkt i termer som "goda marginaler på nollräntekonto är bra att ha i osäkra tider" och "guldtackor (Går de ens att få tag på nu?) i bankfack är alltid en säker tillgång". Vad händer med samhällsekonomin då 2 miljoner svenskar i bästa arbetsföra ålder börjar tänka så?
Guld borde väl gå bra att köpa. Borde väl gälla marknadspris där också. Ja, en del skulle väl uttrycka det som fundamental brist.

Men jag tvivlar ju på att halva arbetande befolkningen skulle börja tänka så. Varför skulle dom det?

Citat:
Nollräntan, ja. Även om de flesta (inkl. undertecknad) är överens om att några drastiska räntehöjningar i närtid inte är på fråga, hur kommer skuldsättningen att utvecklas? Kommer vi ha "upp-och-ner"-vända världen i framtiden, med minusränta? Få betalt för att låna och betala för att spara? Det skulle garanterat elda på tillgångspriserna.
Så länge inlåningsränta är 0% så kommer bolåneränta att vara drygt 1%. Högre med större risk.

Oklart varför tillgångspriserna skulle öka. Men visst kan det ske tillfälligt. Handlar det om tillverkade tillgångar så som bostäder så ökar ju bara produktionen om köpviljan ökar.

Tillgångar som guld avkastar inget, så det är vid en spekulationsbubbla som de kan öka.

Citat:
Får gratulera er som suttit på ägt boende sedan 80- och 90-talen. Vilken resa! Hus i medelhavsområdet blir säkert billigare nu, kanske värt att "casha in" trean på söder, förtidspensionera sig och köpa ett billigt kyffe för lugna år i Portugal eller Grekland? Eller räcker slantarna till en stor, fin gravplats och sten? Får vi en "begravningsbubbla" i framtiden? Vem vet?
De ligger väl i lä, jämfört med de som ägt aktier. Vad jag kan se har börsen stigit betydligt mer än bostäder. (Var är tråden om företagsbubbla förresten).

Dvs att sitta i en HR och köpa akter har varit en bättre affär än att äga bostad.

Sedan är det väl så att många som sitter i HR har inget intresse av att spara. De vill slösa.

Citat:
Vad tror ni, kommer man som förstagångsköpare år 2020, kunna år 2060 (förutsatt att man är kvar att vandra denna jord då) se tillbaka på en liknande resa som de som köpte år 1980 kan göra idag? Vad tror ni kommer vara den drivande faktorn i prisbilden (åt endera hållet) framöver, nu när räntan är låg?
Om vi håller oss till bostäder då.
Antar vi att Byggnads kommer tvinga upp lönekostnaderna med minst 3% per år, och att andra fack följer med, så har vi där en årlig ökning med 3%. På 40 år blir det en ökning med 226%. En standardvilla som idag går på 3.1 MSEK landar då på 10.1 MSEK.

Men har vi fortsatt stigande tillväxt så lär väl andra saker stiga också. Kommunala anslutningsavgifter. Och så kanske folk vill bo lyxigare. Och så vill fler bo centralt vilket driver upp priser på attraktiva adresser (medan andra rasar).
Så det kan nog stiga mer.

Hur mycket har denna bostad ökat de senaste 40 åren?
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-bjorneborg-kristinehamns-kommun-jernfeltsgatan-1-16630717
Borde inte bara bubbelpratarna köpa denna och må bra över att ha gjort ett klipp.
Var är felet?

Citat:
Vi gör tankeexperimentet att vi bor i en hyresreglerad hyresrätt med låg månadskostnad i ett attraktivt läge. Bland annat tack vare den låga månadskostnaden, har hyresgästen nu kunnat lägga undan pengar till den grad att en kontantinsats för en bostadsrätt i staden är möjlig. Ska lägenhet inhandlas, får hyresgästen dock "byta ner sig" områdesmässigt och flytta från det attraktiva läget till förorten. Med tanke på att räntan är noll, ser hyresgästen begränsad fortsatt "räntedriven" uppsida i prisbilden.
Hur hade ni resonerat, givet förutsättningarna ovan?

Stay safe folks.
Se ovan ang att man sparat snabbare i en HR och i aktier än i en ägd bostad.
På 20 år har t ex fastighetsbolaget Wallenstan stigit 92 ggr.
Lär bli jobbigt att hitta villa som stigit lika mycket.

Någon hugad kan ju räkna ut vad den som bor i HR och pytsat in en summa i Wallenstam varje månad i 20 år skulle sitta på idag. Går ju att belåna innehavet och pytsa in mer.

Så HR-innehavaren får väl fundera på om denna skall kosta på sig lägre avkastning på kapitalet och unna sig lyxen av att bo "bättre". Och det kan ju vara ett riktigt beslut.
2020-05-10, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Jadu, du kommer nog hamna en bit ifrån sthlm med de pengarna tyvärr.

Aa bo 30 min med bil till stockholm vilket är lagom för mig
Vill ju kunna ha tillgång till egen brygga med båt o så så vill man ha det innaför tullarna så måste man väll vara ganska förmögen
2020-05-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Aa bo 30 min med bil till stockholm vilket är lagom för mig
Vill ju kunna ha tillgång till egen brygga med båt o så så vill man ha det innaför tullarna så måste man väll vara ganska förmögen

300 kkr och 30 min från Sth med bil, då får du budgetera för fortkörningsböter också.
Senast redigerad av nu-lugnar-du-dig 2020-05-10 kl. 17:08.
2020-05-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
300 kkr och 30 min från Sth med bil, då får du budgetera för fortkörningsböter också.

Aha missförstod kanske din fråga i början sitter idag på en bostad värd 1,5 milj kr sen har jag ytterligare 300 k på bankontot
2020-05-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Om vi håller oss till bostäder då.
Antar vi att Byggnads kommer tvinga upp lönekostnaderna med minst 3% per år, och att andra fack följer med, så har vi där en årlig ökning med 3%. På 40 år blir det en ökning med 226%. En standardvilla som idag går på 3.1 MSEK landar då på 10.1 MSEK.

Men har vi fortsatt stigande tillväxt så lär väl andra saker stiga också. Kommunala anslutningsavgifter. Och så kanske folk vill bo lyxigare. Och så vill fler bo centralt vilket driver upp priser på attraktiva adresser (medan andra rasar).
Så det kan nog stiga mer.

Hur mycket har denna bostad ökat de senaste 40 åren?
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-bjorneborg-kristinehamns-kommun-jernfeltsgatan-1-16630717
Borde inte bara bubbelpratarna köpa denna och må bra över att ha gjort ett klipp.
Var är felet?

Ge dig nu, du som anser dig vara så kunnig måste väl kunna se att de senaste årens extrema prisstigningar på bostäder har skett tack vare exceptionella lyckliga omständigheter för bostadsaffärer där den största orsaken är konstant sjunkande räntor.

Du vet lika väl som jag att det skulle bli totalkrasch och kaos vid en räntekostnad på 5+% då medelklassen med 4-5 miljoner i lån helt plötsligt ska ut med 20-30k i månadskostnad på sin 3a i Sundbyberg.
2020-05-10, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerinimo
Ge dig nu, du som anser dig vara så kunnig måste väl kunna se att de senaste årens extrema prisstigningar på bostäder har skett tack vare exceptionella lyckliga omständigheter för bostadsaffärer där den största orsaken är konstant sjunkande räntor.

Du vet lika väl som jag att det skulle bli totalkrasch och kaos vid en räntekostnad på 5+% då medelklassen med 4-5 miljoner i lån helt plötsligt ska ut med 20-30k i månadskostnad på sin 3a i Sundbyberg.

Priserna har stigit tätt länge och även under perioder då räntorna har stigit så det var ett direkt sakfel du kom med där.
2020-05-10, 19:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Du ser inget problem med att 99% av alla tillgångar i ett samhälle utgörs av bara bostäder? Teknologisk utveckling förändrar relativpriserna, men om något så har ju kommunikationsteknologin gjort fastigheter mycket mindre värda, som folk inte minst upptäcker nu när de jobbar hemifrån. Ingenting med bostäder har utvecklats de senaste årtiondena, byggandet är fortsatt extremt ineffektivt och kostsamt. Att bostadspriserna flerfaldigas har ingenting alls med bostadsmarknaden att göra, den är komplett irrelevant. Det handlar uteslutande om statens planekonomiska överskuldsättningspolitik till sharia-ränta helt utan kontakt med verkligheten.
Det du skulle redogöra för var varifrån du fått att bostadspriserna skulle behöva följa BNP. Jag ser ingen som helst information om det ovan.
Är det någon annan som ser det? I så fall var?

Ser mer ut som gagg om något annat när det kommer en relevant fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Bokföringstrollet har talat! "- Det står en siffra på ett papper här i statens arkiv, att allt är bra." Fattar ingenting alls om vad en ekonomi är för någonting. Har ingen aning om vad pengar är för någonting. Dyrkar blint sina härskare och bedriver hatpropaganda mot alla vet nånting och försöker förklara det för de lurade offren.
Om du inte vet vad en balansräkning är, är det väl bättre att du konstaterar att du nog inte borde uttala dig om sådant du inte har en aning om.
2020-05-10, 20:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Gör du dig dum eller?

Det kostar inte 5 miljoner att tillverka ett hus som säljs för 5 miljoner.
Om du vet hur man tillverkar bostäder billigare så förstår jag inte varför inte du och andra inte gör det i massor. Det skulle genast sänka bostadspriserna.
Vad har du för förklaring till det.

Citat:
Banker tjänar pengar på ränteskillnader.
Det blir mer kronor för dom om du sitter med 4 miljoner i lån istället för 1 miljon.
Deras 2% blir liksom lite fler kronor då.
Ränteintäkter minus ränteutgifter kallas räntenetto. Och det skall räcka till bankens alla kostnader.

Och det blir väl så att Svenkålrot-banken ökar sitt räntenetto och får mindre och mindre balansomslutning, om räntenivån stiger. Och går sämre och sämre när skalfördelarna minskar. Medan konkurrenterna inte går det och tar mer och mer affärer av Svenkålrot-banken.

Jag frågade varför konkurrensen skulle ändras. Du har inte med en stavelse ens berört det.
Om du saknar grundläggande kunskap om marknadsekonomi är det bättre att du frågar.

Citat:
Är det så svårt att förstå?
Det är en fråga som du borde ställa dig själv.
2020-05-10, 20:44
Medlem
Citat:
Priserna har stigit tätt länge och även under perioder då räntorna har stigit så det var ett direkt sakfel du kom med där.
Priserna har stigit exceptionellt mycket under en period då räntan haft en sjunkande trend.

Tror du själv att priserna skulle fortsätta stiga om vi hade haft 5% ränta nu och en normal medeklassfamilj skulle sitta med bostadskostnader över 20k i månaden?

Vilka skulle driva denna prisökning isåfall?

Om svensk bostadsmarknad inte klarar 5% ränta får den väl anses vara ganska riskfylld?

Varför tror du att amorteringskravet infördes? Var det inte för att finansinspektionen ville försöka hejda en samhällsekonomisk farlig lånebubbla?
2020-05-10, 21:03
Medlem
Citat:
Priserna har stigit exceptionellt mycket under en period då räntan haft en sjunkande trend.

Tror du själv att priserna skulle fortsätta stiga om vi hade haft 5% ränta nu och en normal medeklassfamilj skulle sitta med bostadskostnader över 20k i månaden?

Vilka skulle driva denna prisökning isåfall?

Om svensk bostadsmarknad inte klarar 5% ränta får den väl anses vara ganska riskfylld?

Varför tror du att amorteringskravet infördes? Var det inte för att finansinspektionen ville försöka hejda en samhällsekonomisk farlig lånebubbla?

Du skrev att prisökningar har berott på räntesänkningar men om det var hela förklaringen skulle förstås priserna ha fallit under perioder när räntorna stigit, håller du inte med?
2020-05-10, 21:25
Medlem
Citat:
Du skrev att prisökningar har berott på räntesänkningar men om det var hela förklaringen skulle förstås priserna ha fallit under perioder när räntorna stigit, håller du inte med?
Absolut men du hakar upp dig på detaljer. Bostäderna har stigit så mycket att det redan idag gör ont för många med mindre räntehöjningar (Finns massa undersökningar om detta, ni får googla själva) och jag har otroligt svårt att se hur bostäderna kommer kunna bibehålla sina värden vid större.
Jag vet att räntehöjningar kanske aldrig kommer komma under min livstid men min poäng är att om bostadsmarknaden inte klarar av en sådan teoretisk händelse så är det en osund och farlig marknad. Finansinspektionen verkar hålla med mig.
2020-05-10, 21:31
Medlem
Citat:
Absolut men du hakar upp dig på detaljer. Bostäderna har stigit så mycket att det redan idag gör ont för många med mindre räntehöjningar (Finns massa undersökningar om detta, ni får googla själva) och jag har otroligt svårt att se hur bostäderna kommer kunna bibehålla sina värden vid större.
Jag vet att räntehöjningar kanske aldrig kommer komma under min livstid men min poäng är att om bostadsmarknaden inte klarar av en sådan teoretisk händelse så är det en osund och farlig marknad. Finansinspektionen verkar hålla med mig.

När du säger att det har stigit pga räntesänkningar och verkligheten är att det även stigit när det varit räntehöjningar så är det ingen detalj, det underkänner din tes.

Detta betyder inte att räntesänkningar kan bidra men det kan uppenbarligen inte var den enda anledningen till prisökningarna och inte ens en så stor anledning att att det få priserna att falla eller ens stanna upp i perioder av räntehöjningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in