2020-05-10, 18:39
Medlem
Sedan förra söndagen

Sverige
+546 döda
+4004 fall
Finland
+37 döda
+626 fall
Norge
+8 döda
+255 fall
Danmark
+45 döda
+906 fall
Citera
2020-05-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Mår du bra av att ljuga ? Lufthansa flyger redan nu i maj från Frankfurt till Athen . Samma från München , där även flyg till Mallorca kommer att senare i Maj.

I Grekland kommer du inte att behöva sitta i karantän då du kan uppvisa att du är testad negativ. Man jobbar med att göra dessa test billigare än vad de nu kostar , 150 euro på tex flygplatsen i Wien och Dubai.

Det är tillåtet för svenskar också. Vi talade om de hemliga turistslussarna mellan länder.

Mig veterligen är det 14 dagars karantän som gäller i Grekland och precis som överallt hårda restriktioner.
Citera
2020-05-10, 18:40
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Absolut , men att lasta ”alla” för nåt som är politikers ansvar ör relativt motbjudande.

Ja och nej. Jag känner mig inte personligen ansvarig för nedmonteringen av äldrevården i Sverige. Men som medborgare har vi alla ett visst ansvar för det som händer. Det är vi som är samhället men frågan är hur mycket vi egentligen kan påverka?
Citera
2020-05-10, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Är det inte bättre att utgå ifrån att det inte kommer en andra våg..?

Om den skulle komma så gör man bara om stängningen men nu har man verktygen att veta att den kommer långt innan den kommer (testning av både sjuka, avloppsvatten och antikroppar).

Det kommer bli enklare att hitta, ringa in och förutspå hur smittan kommer röra sig i olika område OM det blir en andra våg.

Ja så är det säkert men ingen, inte ens du, har facit.
Citera
2020-05-10, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Varför ljuger han om munskydden?

Darför att han måste tala om att han vet bäst av alla !
Citera
2020-05-10, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag antar att får jämföra siffrorna själv. Samtidigt kan du ju slå Fria Tider på fingrarna. Här är annars detaljer:

https://www.document.no/2020/05/08/svensk-okonomi-rammes-hardt/

Tack så mycket. Mitt batteri håller på att ta slut. Har inte råd att investera i en ny.. (skojar bara).

Återigen: det skulle gå VÄRST för Sverige. Vet ej vilka man då tänkte jämföra med. Men det står på sista raden:

"Prognosen visar att Grekland, Italien och Spanien troligen kommer att uppleva de värsta ekonomiska motgångarna, alla med en BNP-nedgång på mer än 9 procent 2020."

Så med detta redan har jag bevisat påståendet felaktigt.

"Sammantaget beräknas den verkliga BNP falla med cirka 6% år 2020, innan den vänder tillbaka till över 4% 2021."

Att BNP:n förväntas falla i Danmark med 5,9% (jojo: 0,1 mindre än i Sverige ;-)) och i Norge 5,5, är ju inte tecken på att det kommer att bli värst för Sverige.

För att vara petnoga så stod det i ursprungliga texten 6% inte 6,1% som det står nu i denna artikel som du länkade till.
Citera
2020-05-10, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är tillåtet för svenskar också. Vi talade om de hemliga turistslussarna mellan länder.

Mig veterligen är det 14 dagars karantän som gäller i Grekland och precis som överallt hårda restriktioner.

Tänk så fel du har och ändå fortsätter du....

Flights

In order for a passenger to board a flight from abroad to Greece, he must have received a health certificate within the last 72 hours that he is not a carrier of COVID-19. Without this certificate, he will not be allowed to board.

There will be no vacant seats on flights to, from or within Greece, ie their capacity will be full so that air transport is economically viable.

Passengers will not be served food for flights for up to four hours, but only packaged snacks.

Greeks who want to travel abroad should also be tested 72 hours before boarding the plane.

Greece’s request is that no COVID-19 test be conducted when tourists leave Greece. Tourists should be tested when they return to their own countries.

Tourists will leave the country without any control, so that there will be no risk of being trapped in the country and stay in quarantine. “After all, this would be a disincentive to choosing our country as a holiday destination,” the minister said.

Hotels

“Quarantine hotels” in every tourist area

The Ministry of Tourism will rent a tourist accommodation in each tourist area of ​​the country which will function as a “quarantine hotel.” Tourists who are found to be carriers of the coronavirus will be transferred there.

Each hotel or tourist accommodation will be obliged to contract with a doctor, who will determine whether a tourist must undergo a COVID-19 test. The diagnosis will be either live or via telemedicine.

The test results will be released within six hours so that anyone who is tested positive can be transferred to “quarantine hotels”.

Special training in hygiene rules will be provided to the staff of each hotel.

There will be no buffets in the hotels, except in small hotels.

Sunbeds will be installed at a safety distance to each other and will have a disposable cover for each swimmer.
Citera
2020-05-10, 18:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
En miljard, alltså. Undrar hur de kommer att fördelas? Många blir utan.
Lycka till med att få ihop en miljard som vill det med alla antivaxxare därute och våghalsiga unga människor.
Citera
2020-05-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Jag förväxlar inte städerna. Köpenhamn är ett hot mot Skåne hur mycket du än vill att så inte är fallet. Tar smittspridningen fart igen i Köpenhamn kommer det påverka Region Skåne negativt. Därför är det viktigt att hålla koll på orena danskar som kan få för sig att resa över bron.
Kastrup har alltid varit ett hot mot Skåne.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-29/danska-beslut-begransar-smittspridningen-i-skane
Citera
2020-05-10, 18:44
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lycka till med att få ihop en miljard som vill det med alla antivaxxare därute och våghalsiga unga människor.
Pfff... Kineserna skulle skjuta i sig getpiss om staten så befallde.
Citera
2020-05-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina1981
I juli har alla stockholmare haft Covid-19 två gånger om FHM:s siffror stämmer. Så det är lugnt.

Många stockholmare kommer ha haft det, ja. Men smittan i Stockholms län är ojämn, det finns kommuner/kommundelar som knappt har några fall alls. Än.
Citera
2020-05-10, 18:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tack så mycket. Mitt batteri håller på att ta slut. Har inte råd att investera i en ny.. (skojar bara).

Återigen: det skulle gå VÄRST för Sverige. Vet ej vilka man då tänkte jämföra med. Men det står på sista raden:

"Prognosen visar att Grekland, Italien och Spanien troligen kommer att uppleva de värsta ekonomiska motgångarna, alla med en BNP-nedgång på mer än 9 procent 2020."

Så med detta redan har jag bevisat påståendet felaktigt.

"Sammantaget beräknas den verkliga BNP falla med cirka 6% år 2020, innan den vänder tillbaka till över 4% 2021."

Att BNP:n förväntas falla i Danmark med 5,9% (jojo: 0,1 mindre än i Sverige ;-)) och i Norge 5,5, är ju inte tecken på att det kommer att bli värst för Sverige.

För att vara petnoga så stod det i ursprungliga texten 6% inte 6,1% som det står nu i denna artikel som du länkade till.
Min enda invändning var det faktum att postaren försökte få det till att vara (rysk?) påverkansoperation när det baserades på officiella siffror alla kan läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in