Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Men snälla sluta fokusera på en enskild skribent som person, det är väldigt OT. Hen gjorde ursprungligen ett inlägg som försvarade mot att en "förnekare" kallade mig och andra "alarmister", för just "arbetslöst
avskum". Det var där det började.
Många i tråden kallar alla möjliga för allt möjligt. Bidra gärna med dina åsikter om Covid istället... som On topic: t.ex. vad anser du nu om EUs senaste ekonomiska prognos där Sverige nog inte kommer klara sig så värst bra ekonomiskt, lika dåligt som andra nordiska länder. Var det då fortfarande rätt att vi lät smittan spridas fritt i Sverige och döda massa folk? Det är en fråga som diskuterats livligt i tråden. Hoppas gärna in.

Jag har inte läst EUs ekonomiska prognos och ska vi vara on topic så är detta fel forum för det. Men Sverige har bättre ekonomiska förutsättningar från början än länderna i södra Europa på grund av lägre skuldsättning.
Eftersom Sverige är en av EUs stora nettobetalare så skulle det vara tråkigt för EU om vår ekonomi gick åt skogen. De ville ju höja vår avgift rejält innan denna krisen.
On topic: Jag anser att Sverige skulle ha gjort betydligt mer från början: Avrått från utlandsresor, satt folk i karantän efter utlandsresor, stängt ner restauranger och krogar, skaffat mer skyddsutrustning även till äldreboende och hemtjänst, accepterat asymptomatisk smitta, rekommenderat munskydd, stängt ner skidorterna i ett tidigare skede m m.
Men nu gjorde vi inte det och nu är det försent för en lockdown. Det enda man kan göra nu är att göra det bästa av situationen. Det tror jag dom flesta av oss så kallade "får" gör. Vi har aldrig varit särskilt revolutionära i detta land och revolutioner har oftast inte slutat lyckligt i de länder som har mer av den traditionen.