En del tänker på äldreboendenas situation , till skillnad från politrukerna och trollkarlen A. T.
Just äldreboende debatteras mycket just nu. Trots åtgärder för att skydda de äldre bodde
nära hälften av alla de som i slutet av april dött till följd av covid-19 på äldreboende.*
Mats Lusth: ”Om vi hade haft det här klart nu så hade det varit perfekt. Vi har det som krävs, här är lite folk, vi kan isolera boende och inte en massa timvikarier.
”Det är de här större
som har timvikarier in och ut. Vi kommer vara som en stor familj med åtta platser.”
Mats Lusth är taggad på att komma i gång. Redan innan coronasmittan kunde han reta sig på hur gamla människor blir behandlade i dag.*
”Det är, inte som fabrik, men de blir insatta på en plats och så sitter de där med kala korridorer. Man läser om hur de kan behandlas och det har jag retat mig på länge.
De kan få en kulpotatis med skinn och två fiskpinnar.”
”Jag tycker det är för jävligt. De har jobbat hela sina liv.”
Han fortsätter: ”Jag vill att de får ett värdigt avslut på livet och känna att de är välkomna i samhället.”
”De ska få hemlagad mat och om de vill de äta frukost en timme senare får de göra det.”
En riktig hjälte !
All heder till Mats Lusth och gelikar.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/tanker-pa-om-mamma-hade-kunnat-leva-har/