2020-05-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Extremt tröttsamt svar.
Det stämmer att svenne inte bryr sig om en käft, det är tragiskt och deprimerande. Håll käften nu.

Och hur fan vet du det så tvärsäkert?
Nu får du allt förklara dig.
Citera
2020-05-10, 18:17
Medlem
En del tänker på äldreboendenas situation , till skillnad från politrukerna och trollkarlen A. T.

Just äldreboende debatteras mycket just nu. Trots åtgärder för att skydda de äldre bodde nära hälften av alla de som i slutet av april dött till följd av covid-19 på äldreboende.*
Mats Lusth: ”Om vi hade haft det här klart nu så hade det varit perfekt. Vi har det som krävs, här är lite folk, vi kan isolera boende och inte en massa timvikarier.
”Det är de här större som har timvikarier in och ut. Vi kommer vara som en stor familj med åtta platser.”
Mats Lusth är taggad på att komma i gång. Redan innan coronasmittan kunde han reta sig på hur gamla människor blir behandlade i dag.*
”Det är, inte som fabrik, men de blir insatta på en plats och så sitter de där med kala korridorer. Man läser om hur de kan behandlas och det har jag retat mig på länge. De kan få en kulpotatis med skinn och två fiskpinnar.”
”Jag tycker det är för jävligt. De har jobbat hela sina liv.”
Han fortsätter: ”Jag vill att de får ett värdigt avslut på livet och känna att de är välkomna i samhället.”
”De ska få hemlagad mat och om de vill de äta frukost en timme senare får de göra det.”

En riktig hjälte !
All heder till Mats Lusth och gelikar.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/tanker-pa-om-mamma-hade-kunnat-leva-har/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Har fortsatt väldigt svårt att tro att det är så dödligt bland vanligt folk i samhället. Svenska myndigheter var ju till och med överraskade över hur pass milt viruset slog mot äldre, då de utgick från att i stort sätt alla smittade skulle avlida efter krigsrubrikerna från Italien. Angående hockeyrinkarna så läste jag också om det i början av April. Är det igång än eller? Borde väl vara dags nu om 1 av hundra dör.
Och hur är det med pikén, har dom börjat vakta sjukhusen i Stockholm än?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Nu tester Danmark betydeligt flere personer end Sverige ,så de eventuelle ‘nersmittade’ bliver med stor sandsynlighed fundet og sat i karantæne.
Köpenhamn är en potentiell smitthärd när man nu försöker öppna upp så jo, orena danskar ett hot mot det man i Skåne lyckats med hittills.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Ett mycket läsvärt inlägg.

Absolut , men att lasta ”alla” för nåt som är politikers ansvar ör relativt motbjudande.
Citera
2020-05-10, 18:18
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Har fortsatt väldigt svårt att tro att det är så dödligt bland vanligt folk i samhället. Svenska myndigheter var ju till och med överraskade över hur pass milt viruset slog mot äldre, då de utgick från att i stort sätt alla smittade skulle avlida efter krigsrubrikerna från Italien. Angående hockeyrinkarna så läste jag också om det i början av April. Är det igång än eller? Borde väl vara dags nu om 1 av hundra dör.

Den där tröttsamma domedagsprofeten har haft fel med exakt varenda stavelse han höftat fram sedan ruta ett. Dödligheten är försumbar för en frisk människa helt enkelt. Bland multisjuka 80+ är det inte ofarligt men ofarligare i exempelvis Finland tack vare bättre sjukvård. Hursom är alla restriktioner fullständigt onödiga om riskgrupperna håller sig distanserade
Citera
2020-05-10, 18:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men var i den här luntan sägs det att det kommer att bli VÄRST för Sverige?
Jag antar att får jämföra siffrorna själv. Samtidigt kan du ju slå Fria Tider på fingrarna. Här är annars detaljer:

https://www.document.no/2020/05/08/svensk-okonomi-rammes-hardt/
Citera
2020-05-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Än så länge har vi yttrandefrihet här i Sverige. Kritik som framförs måste respekteras bättre av dig.
Skärpning!!

Kritik ja men inte besinningslöst hat mot större delen av Sveriges befolkning.
Det har jag sannerligen rätt att reagera hårt emot. Skärpning på dig själv du.

Hmm, jag tror jag trampade på ömma tår här hehe.
Citera
2020-05-10, 18:20
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Problemet handlar inte om integration. Problemet handlar om invandring.
Ja, du har nog rätt, även om dessa begrepp går hand i hand. Ohejdad invandring med vidöppna dammluckor har tärt på vår ekonomi sedan länge. Det har i många år rapporterats om missförhållanden inom äldrevården. U.K. har drabbats av samma sak. Jämför sen med det homogena Sydkorea, och dödstalen där.
Citera
Medlem
Citat:

Then look at the large-scale antibody tests and their conclusions.

The only statement I know of in regards to the lethality of the virus by the FHM was Tegnell remarking it was deadlier than he previously thought.

It’s obvious that enough of the country followed social distancing procedures to slow down spread in the country throughout last month. It’s also obvious that those social distancing procedures have been eased up on, and that the worst is likely yet ahead of us.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Så jävla skönt, nästa helg ska jag fan dricka öl på sommargatan! Såg så sjukt skönt ut igår

Håll dig hemma istället, så att vi inte får ökad smittspridning! Det kan måhända vara så att det avtar i Skåne för tillfället, men det är inte hugget i sten. Speciellt inte om man direkt efter denna information bestämmer sig för att springa ut och ränna!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag menar att de inte kunde veta det i Ryssland. När de fattade, så stängde de ju gränsen mot Kina. Här i Sverige visste vi om att smittan fanns i Italien, Iran och Österrike och hade kunnat stoppa resande därifrån. Men det ville inte FHM.

Alla länder underrapporterar. Det pågår ju en tävling. Här har det förmodligen dött massor av människor med corona på boenden och i lägenheter, som fått dödsorsaken "hjärtinfarkt", "lunginflammation", "influensa" eller "stroke".

Det finns en artikel bl a i NEw York Times där det framgår att Sverige har lite överdödlighet jämfört med andra länder. Så nej jag tror inte på massa äldre som fött av Corona men bokförts som lunginflammation etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in