2020-05-10, 16:13
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Goda nyheter till de länder där de redan finns en massa smittade. Värre för de som har 1-2% smittade.
Det är tvärtom. Pm viruset blir mindre farligt med tiden, vilket är normalt, så betyder det att länder med få smittade när viruset var som farligast klarar pandemin bättre än de länder med många smittade när viruset var som farligast. Tänk efter i lugn och ro så kommer du förstå.
Citera
2020-05-10, 16:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag använder alltid munskydd när jag handlar inte för att skydda mig själv utan de andra om jag skulle vara smittad.

Framför allt skydda personalen.

Kram till dig, så härligt att läsa. Självklart skall munskydd användas av ALLA inte bara för att man är rädd utan just för det du skriver
Citera
2020-05-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det är tvärtom. Pm viruset blir mindre farligt med tiden, vilket är normalt, så betyder det att länder med få smittade när viruset var som farligast klarar pandemin bättre än de länder med många smittade när viruset var som farligast. Tänk efter i lugn och ro så kommer du förstå.

Du glömde bort att de redan har smittan i sitt egna land. Den kommit inte dit första gången med andra vågen.
Citera
2020-05-10, 16:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Strategin ifråga är att inte göra någonting, utan vänta på att flockimmuniteten inträder. Det är den "strategi" som Anders Tegnell har valt.
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag håller inte med dig om att man inte gjort någonting för att förhindra spridningen.

- Folkhälsomyndighetens åtgärder är såpass infinitesimala, att dom kan betraktas som noll.

Citat:
Jag antar att du vill att man skulle gjort mer ...

- Den självklara åtgärden borde ha varit att stoppa flygtrafiken mellan Kina och Europa. När det visade sig att Covid-19 hade fått fäste i Europa, så borde gränserna ha stängts inom Europa. Förvisso stängdes många gränser till slut, men först när det redan var för sent att stoppa smittspridningen.

Anders Tegnell uppmuntrade 8:e februari skidturister att gärna åka till Italien, trots pågående epidemi. Skidturisterna gjorde misstaget att lyssna på Anders Tegnell.

Redan 31:a januari insåg italienarna att Covid-19 var ett hot. Italienarna stoppade flygtrafik från Kina för att hindra fler smittbärare från att komma till Italien. Övriga Europa förmådde inte att ta Covid-19 på lika stort allvar som italienarna.

Citat:
... men att säga ingenting är ju felaktigt...

- Dom åtgärder som har genomförts, handlar mest om individer och verksamheter som på eget initiativ har försökt minimera smittspridningen.

Vad har Folkhälsomyndigheten presterat?
Citera
2020-05-10, 16:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Goda nyheter till de länder där de redan finns en massa smittade. Värre för de som har 1-2% smittade.

Nu hänger jag inte med hur du tänker, förklara gärna
Citera
2020-05-10, 16:17
Medlem
belfs avatar
Citat:
Du glömde bort att de redan har smittan i sitt egna land. Den kommit inte dit första gången med andra vågen.
Jaha, du får nog utveckla dig mer, dina tankegångar är svåra att gissa.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Varför skulle det vara dåligt för dem? Är det inte bättre att de isf smittas av en lindrigare variant? Hatar du lockdownare så pass mycket att du vill dem ont?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kram till dig, så härligt att läsa. Självklart skall munskydd användas av ALLA inte bara för att man är rädd utan just för det du skriver

Självklart ska vi inte gynna kineserna genom att köpa deras värdelösa papperslappar till hutlösa priser så att de kan starka upp sin ekonomi när de har först med flit förstört andras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laddjulia
Kan också vara så att vi andra har ett liv och sköta, ett arbete att gå till. Ni arbetslösa avskum som sitter vid datorn hela dagarna och skriker lockdown så ni kan få känna lite gemenskap i pandemi tider är duktigt tragiska. Ni skriker er hesa att Sverige har gjort fel när vi endast är startfasen av det hela. Vänta ett par år så får vi se vilka som hade rätt.
Du är dum i huvudet och en känslokall jäkel.
Fattiga Grekland gav 800euro till alla som hade en anställning och arbetsgivarna fick inte säga upp någon 800 euro är en medellön i Grekland.
Det hade väl rika Sverige kunnat göra också i 1 månad eller?
Jag jobbar bara 3 dagar nu istället för 5 permitterad som så många andra industriarbetare.
Detta kommer att kosta Sverige enormt i längden och du tänker på din jävla lön som staten hade kunnat ge dig i 1 månad typ 20k efter skatt och spenderat den hade du inte kunnat för du hade varit tvungen att stanna hemma.
Du kan inte se helheten, du ser trädet men inte skogen.
Citera
Medlem
Citat:
Jag är ledsen men äldre måste dö. Någon gång måste det ske om vi inte uppfinner ett evigt liv.

Alla kommer inte att dö i Corona. Bara 15% av de äldre äldre som smittas gör det. Och det pga att de redan befinner sig på långvården.

Hemsk tanke. Men det visste du redan innan - eller hur?

Jag pratar om "de äldre" som dör i covid. I betydelsen alla äldre som dör i covid, inte några få som redan låg på sin dödsbädd.

Visa gärna mig en källa på att alla äldre 65+ som dött i covid, var ofrånkomliga dödsfall.

Siffror från Bromma Geriatriska sjukhus där man faktiskt gett god vård för äldre med Covid, visar på att 7 av 10 klarade sig. Jag menar att det ger vid handen, att med god sjukhusvård, så kunde många av de som dött utan vård, istället räddats.

Alla är inte ödesbestämda att dö i covid, för att man är en lite äldre person.

I de länder där samhällssmittan hålls låg, går det också därmed att undvika att smittan forsar in över en väldigt stor andel av äldreboenden och att tusentals äldre dör. Se Nordiska länderna.

Men det visste du, eller hur?

Du verkar inte ha något problem med att äldre människor dör, tråkigt. Kanske du hade haft mer empati för det om du själv hade varit 71 år gammal och fått covid, eller någon släkting du håller kär. Kanske hade du ändå hållt fast vid den vanvettiga linjen du håller fast vid. "Att dö för sin sak", ja det kanske passar dig, jag vet inte. Jag tror inte någon av de äldre som nu dött, hade föredragit att göra det, kippande efter luft. Men det får vi inte veta, deras röster har tystnat.
Citera
2020-05-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Varför skulle det vara dåligt för dem? Är det inte bättre att de isf smittas av en lindrigare variant? Hatar du lockdownare så pass mycket att du vill dem ont?

Men de är ju redan smittade. Viruset finns redan i landet. Olika mycket på olika delar. Så fort man öppnar upp exempelvis ett bibliotek - då börjar smittan sprida sig.

De är inte skyddade och möter den "snällare varianten - om den nu finns - utan båda".
Citera
2020-05-10, 16:21
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej de allra flesta förnekarna hoppas att 0 personer dör även om jag sett ett eller två undantag under dessa månader.

Ja där tror vi olika. Ingen av oss vet ju vad som väntar i framtiden. EU:s prognos talar ju för att alla nordiska länder klarar sig ungefär lika bra (trots våra olika strategier) medan resten av Europa klarar sig sämre, men jag brukar inte ge så mycket för EU.

Hur kan de hoppas att 0 ska dö och samtidigt försvara vår slappa taktik? Sedan hoppas de ju indirekt på hundratusentals döda totalt i andra länder eftersom det är vad som krävs för att Sveriges strategi ska bli den rätta nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in