2020-05-10, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men de är ju redan smittade. Viruset finns redan i landet. Olika mycket på olika delar. Så fort man öppnar upp exempelvis ett bibliotek - då börjar smittan sprida sig.

De är inte skyddade och möter den "snällare varianten - om den nu finns - utan båda".

Men ditt riksmongo, berätta hur alla smittade här i Sverige tex ska smitta andra med en lindrigare variant när den mutationen inte är den de bär på?
Citera
2020-05-10, 16:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Och många av dessa blivande äldre är just invandrare som arbetat få år i sverige om ens något. Dessutom vill man importera ännu fler gamlingar via anhöriginvandring..Sverige har tagit emot mängder av "föräldrar" till 20-30 åriga barn..även deras mor och föräldrar vilka får penbsioner i Sverige helt utan att ha arbeytat i landet..Så nog har det med invandringen att göra trots att hon försöker peka på annat. 95% har med invandringen att göra eftersom de flesta Svenska gamlingar har arbetat in sina egna vårdkostnader under sina liv med råge.

De svenska åldringar som INTE arbetat och betalat skatt i Sverige är väldigt få..Även parkbänks nisse som supit hela livet har betalat minst 120kr i skatt på varje flaska brännvin han druckit. Det är betydligt mer än de flesta äldre flyktingar gjort som nu skall ha vård och pensioner. Dessutom är utländska kvinnor utan utbildning en stor kostnad för samhället.

En somalisk kvinna utan utbildning som aldrig lärt sig läsa eller skriva kostar mängder i form av sjukhusvård och bidrag. Hon kommer aldrig att betala skatt på arbetade timmar utan enbart kosta pengar i form av utbildning, SFI, Mödravård, Bostad, Socialbidrah, Barnbidrag.

När min fru gick på SFI fanns det afghanska och somaliska kvinnor i klassen som försökt ta sig igenom steg 1 men inte klarat det på 3 år. Dessa kunde ingen Svenska..Min fru tog sig igenom samtliga steg på 8,5 månader och hade ett arbete 10månader efter att hon landat i Sverige. Numera har hon körkort, Sjuksköterskeutbildning (akuten nu och röntgen). Arbetat 10 år och betala skatt inte fått en enda krona i bidrag av Sverige. Hon fick en bonus på 12000 för att hon klarade all SFI (3steg) på mindre än ett år.

Så vad för idioter som tas in har en väldig betydelse. Tar man in brottslingar och analfabeter så blir det på detta vis. Det kan vilken idiot som helst förstå.

Utlänningar som min fru är rena vinsten..Sverige slapp i hennes fall betala för sjukvård upp till 20års ålder. Heller inte dagis, grundskola eller gymnasium. Hon tog studielån för sin sjuksköterskeutbildning och betalade sitt eget körkort med egen lön. Så inga kostnader för Sverige. Enbart skatteintäkter och det faktum att hon nu riskerar livet (och mitt) genom att arbeta på akuten med folk som har corona och andra sjukdomar.

Jämför man henne med lata somalier med kriminellt förflutet eller Afghaner som släppts ut från fängelserna i Iran i löfte om att lämna landet så är det en milsvid skillnad.

Sverige har helt enkelt tagit in fel folk och detta kostar.

Glad för din hustru och dig.

Verkar som att ni har ett bra liv. Tummen upp för er!
Citera
2020-05-10, 16:25
Medlem
Tysklands smittosiffror börjar peka uppåt igen, men det verkar vara kluster om man ska förstå twitter. På the Local beskriver de ett kluster. Någon annan som vet mer?

In Germany's most populous state of North Rhine-Westphalia, the regional government said there had been a spike in cases at a slaughterhouse in the district of Coesfeld, where over 150 of the 1,200 employees tested positive for the virus.
Local officials said the outbreak meant the district would be forced to postpone by one week the planned May 11 reopening of restaurants, tourist spots, fitness studios and larger shops, while residents would have to continue limiting their social contacts.

https://www.thelocal.de/20200509/german-towns-to-reimpose-shutdowns-over-virus-clusters

Såg något om att Finland ska importera bärplockare. Då kommer smittan att ta fart då de ligger i sovsalar och smittar varandra. Singapore har också haft sådan smitta den senaste tiden.
Citera
2020-05-10, 16:27
Medlem
belfs avatar
Citat:
Men de är ju redan smittade. Viruset finns redan i landet. Olika mycket på olika delar. Så fort man öppnar upp exempelvis ett bibliotek - då börjar smittan sprida sig.

De är inte skyddade och möter den "snällare varianten - om den nu finns - utan båda".
Det är otroligt svårt att förstå dina inlägg, jag försöker verkligen. Du måste komma ihåg att vi bara ser det du skriver, vi hör inte rösterna i ditt huvud som fyller i det som saknas i inläggen.
Menar du att du tror immunitet inte överförs från farligt till mindre farligt virus?
Citera
2020-05-10, 16:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Smittan sitter inte och väntar på att människor skall komma fram.
De har förhoppningsvis motat bort smittan. Finns ingen att smitta så försvinner smittan. Jag tror inte de länder som haft hård lockdown inte förstår att nya fall dyker upp när restriktionerna lättas men de har då möjlighet att spåra och isolera de smittade samt alla som varit i kontakt med den smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Folkhälsomyndighetens åtgärder är såpass infinitesimala, att dom kan betraktas som noll.

- Den självklara åtgärden borde ha varit att stoppa flygtrafiken mellan Kina och Europa. När det visade sig att Covid-19 hade fått fäste i Europa, så borde gränserna ha stängts inom Europa. Förvisso stängdes många gränser till slut, men först när det redan var för sent att stoppa smittspridningen.

Anders Tegnell uppmuntrade 8:e februari skidturister att gärna åka till Italien, trots pågående epidemi. Skidturisterna gjorde misstaget att lyssna på Anders Tegnell.

Redan 31:a januari insåg italienarna att Covid-19 var ett hot. Italienarna stoppade flygtrafik från Kina för att hindra fler smittbärare från att komma till Italien. Övriga Europa förmådde inte att ta Covid-19 på lika stort allvar som italienarna.

- Dom åtgärder som har genomförts, handlar mest om individer och verksamheter som på eget initiativ har försökt minimera smittspridningen.

Vad har Folkhälsomyndigheten presterat?

Folkhälsomyndighetens centrala insats är verbal, kommunikativ och informerande, men självklart är jobbet politiskt färgat.

FHM har för det mesta presterat dåligt. Virusets farlighet och hastighet har underskattats. Budskapen inom Sverige har dessutom varit ryckiga och luddiga.

Tegnell har påstått och gissat så förbannat konstigt hela våren att han borde belagts med munkavle, iaf i ett friskt land.

Sverige är dock inte friskt.

FHM har sammantaget inte gjort mycket och signalerar också pessimism på ett farligt sätt.

Dessutom vet vi inte hur farligt viruset är.

Både regeringens och FHM:s agerande är oetiskt och skamligt.

Vad säger vi till de döda?
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Bara för att du inte förstår betyder inte att det är vilseledande.

Men ge dig nu för helvete.. Detta handlar om medveten lögnaktig propagandistisk presentation av en graf, vars syfte är att förmedla att det i huvudsak är dom äldre som drabbas av Covid-19.

Anders Wallensten presenterar grafen ordagrant enligt nedanstående.

”Jag tänkte tänkte också passa på ta upp .. att det fortfarande är så kring fall .. att dom allra flesta .. att det här drabbar i hög utsträckning dom som är äldre .. det ser man ju tydligt på den här (grafen)”

https://i.imgur.com/Bre9FWW.jpg
05:00 -->
https://www.svtplay.se/video/26707761/nyheter-direkt/presstraff-om-coronaviruset?start=auto
Senast redigerad av LeeVan 2020-05-10 kl. 16:37.
Citera
2020-05-10, 16:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Byt ut corona mot ryssar och du får ungefär samma utveckling. Vi skulle inte palla en vecka. Efter två månaders rysk ockupation skulle alla svenskar säga "Åh vad jag är trött på allt rysstjat... De funkar bra, tycker jag... De sa att de skulle skjuta hundratusen, men det blev ju bara 10 000..."

Alltså, coronakrisen är ju otroligt avslöjande. Den politiska ynkedomen är enorm. Vilket svagt land detta är, proppfullt med får.

Tror faktiskt också att vi skulle agera på detta sätt. Som du säger är vi ett land fullt med får.
Citera
2020-05-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
"Arbetslösa avskum".

Jag viker mig för ditt oerhört starka argument i sakfrågan om Covid.

"Vänta ett par år", gäsp, jaha näe jag tror faktiskt jag struntar i det och säger att redan med de dödstal vi har nu i covid, är vi en skam i Norden. Vi klättrar nog i världslistan också, vad det verkar, så vi är nog på väg att bli världskända, men av en tråkig anledning. Men vänta ett par år du.

Argumentet med att man ska vänta är bland det dummaste jag hört i mitt liv.
Det är ingen som tror på det argumentet. Det används bara för att lura folk och fortsätta hjärntvätta dem.
Ingen normal människa tror verkligen på det. Ja, förutom de stackare som lyckats bli hjärntvättade av oärliga förnekare då, som ju jobbar febrilt för att sprida denna lögn.

Om nån slår mig på käften kontinuerligt, kan jag rimligtvis tänka: "Men vafan, han kommer väl sluta förr eller senare. Han kommer ju bli tröööött på att slå mig eller?? Jag ska inte göra nåt, jag låter honom slå mig lite ti......" och så dör man av skador.

Nej. Ingen tänker så här. Just nu tar Sverige en massa slag på käften. Och några idioter vill lura andra att tro att "jo men vänta lite så ska du få se...". Ja, vänta du, så kommer du dö du med snart.
Citera
2020-05-10, 16:35
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:

Viruset försvinner när det inte finns någon att smitta, viruset övervintrar inte på gatan i väntan på offer. Det här är elementära kunskaper. Konstigt att du inte kan ta in det mellan öronen eftersom du ändå skriver varannat inlägg i tråden?
Citera
2020-05-10, 16:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ledningarna på de olika nivåerna har helt klart ett ansvar - det är ju deras jobb. De har valt att administrera en vård som är underfinansierad och satt sig själva i sk*ten (även om en del säkert haft de boendes bästa för ögonen).
Förhoppningsvis pyser detta uppåt i hierarkin - och då inte bara rinner ut i nåt ”det var tråkigt, men ...” eller begravs i nån utredning vars slutsats varken säger bu eller bä.

Kom dock ihåg att det är folket som har röstat på politikerna!

Nä, jag tycker att ska några straffas efter det här, så är det ledande personer i Regeringen och FHM. Sedan kan man naturligtvis driva mål mot t.ex. en kommun, en ägare av ett privat äldreboende, eller en enhetschef etc. ÄNDÅ, om det visar sig att situationen (t.ex. vad gäller hygien eller bemanning) skulle ha varit oacceptabel ÄVEN UTAN coronapandemin. Med de regler som funnits hela tiden. Det jag menar är, att det är FHM och Regeringen som ska se till att det inte finns en sådan smitta som coronan lös i samhället. Ett litet äldreboende med en före detta undersköterska som enhetschef, kan inte förväntas ta höjd för det.
Citera
2020-05-10, 16:37
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Ingen fara, här kommer hjälpen och mer finns i krigarstammarna att ta hem till S enligt inlägg på Fb om hjältinnan Ann Linde(S). Pengar finns utom till riktig förebyggande sjukvård som corona.

"UD har chartrat plan som flugit hem 7.000 "svenskar". Nu säger utrikesministern att bara "svenskar" i Gambia återstår att "hem".

WHO säger att det bästa sättet att bekämpa smitta är att stänga gränserna. Uppenbarligen vill regeringen inte stoppa smittan utan istället söka sprida den maximalt och nu med negrer från Västafrika.

Någonting är fel i denna regering som inte vill rannsaka sitt handlade förrän efter krisen, enligt Löfven.

Varför har Sverige blivit ett paradis för coronasmittade från tredje världen? och på vilket sätt har landet stärkts iom den helt huvudlösa agerandet från en tokfeministisk regering beståendes av totalt inkompententa idioter? Behöver vi importera smitta så ingen kan undkomma att drabbas av folkmordet?"
/asskisser

Naturligtvis så måste alla svenskar ha rätten att få komma hem. Dock kan man undra vad de gjorde utomlands från början? Kanske tog de emot pensionen när de var utomlands?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in