Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Jag är ledsen men äldre måste dö. Någon gång måste det ske om vi inte uppfinner ett evigt liv.
Alla kommer inte att dö i Corona. Bara 15% av de äldre äldre som smittas gör det. Och det pga att de redan befinner sig på långvården.
Hemsk tanke. Men det visste du redan innan - eller hur?
Jag pratar om "de äldre" som dör i covid. I betydelsen alla äldre som dör i covid, inte några få som redan låg på sin dödsbädd.
Visa gärna mig en källa på att alla äldre 65+ som dött i covid, var ofrånkomliga dödsfall.
Siffror från Bromma Geriatriska sjukhus där man faktiskt gett god vård för äldre med Covid, visar på att 7 av 10 klarade sig. Jag menar att det ger vid handen, att med god sjukhusvård, så kunde många av de som dött utan vård, istället räddats.
Alla är inte ödesbestämda att dö i covid, för att man är en lite äldre person.
I de länder där samhällssmittan hålls låg, går det också därmed att undvika att smittan forsar in över en väldigt stor andel av äldreboenden och att tusentals äldre dör. Se Nordiska länderna.
Men det visste du, eller hur?
Du verkar inte ha något problem med att äldre människor dör, tråkigt. Kanske du hade haft mer empati för det om du själv hade varit 71 år gammal och fått covid, eller någon släkting du håller kär. Kanske hade du ändå hållt fast vid den vanvettiga linjen du håller fast vid. "Att dö för sin sak", ja det kanske passar dig, jag vet inte. Jag tror inte någon av de äldre som nu dött, hade föredragit att göra det, kippande efter luft. Men det får vi inte veta, deras röster har tystnat.